Väittääkö joku muka oikeasti että imetetyt lapset ovat terveempia... ja imetys muka laihduttaa... ja paskat
Esikoinen täysin korvikelapsi, tissiä vain maistunut. Ja on aina ollut superterve, ei yhtään antibiootti kuuria tms, muut oltiin oksennustaudissa niin tyttö oksensi kerran ja se oli siinä.
Kakkosta taas täysimetin 6kk ja vieläkin imetän todella paljon. Ja mikäs meillä nyt onkaan alkanut, korvatulehduskierre tietysti. Lisäksi jatkuvasti pientä flunssaa ja silmätulehdusta. Hulluksihan tässä tulee.
Ja tuosta laihduttamisesta. Vaikka olen imetyksen ohella syönyt terveellisesti ja liikkunut niin kiloakaan en ole laihtunut.
Kommentit (28)
viisikuinen poikani on täysimetyksellä eikä minulla ole paino tippunut tänä aikana ollenkaan. tämä johtuu tietenkin siitä että minulla on kova nälkä ja syön enemmän kuin mitä tavallisesti söisin.
joku jo kirjoittikin että on fysiologinen ihme jos äiti imettää, syö normaalisti eikä laihdu. se on mahdotonta! äiti todennäköisesti syö enemmän huomaamattaan.. tai sitten äiti on ollut aivan superaktiivinen ennen synnytystä ja nyt kun päivät menee imettäessä (=paikallaan ollessa) painoa tulee lisää.
ainakin osittain, sillä pelkää rintamaitoa 6 kk saanut vauvani on erittäin allerginen. Tällä hetkellä ruoka-aineita listalla 2 ja ikää 1v.
Otokseni on tosin vain viisi lasta, mutta senkin perusteella voin väittää, että imetys laihduttaa ja pitää lapset terveinä. Nuorinta imetin kolme vuotta, ja hän sairastui ensimmäisen kerran elämässään vasta imetyksen loputtua, vatsatautiin, jonka jälkeen ei sitten taas ole mitään sairastanutkaan. Neljä vanhintakin ovat todella terveitä, mutta kaikkein tervein on pisimpään imetetty kuopus. Tulehduskierteitä tai allergioita ei ole yhdelläkään.
Kaikkia lapsia imettäessä olen laihtunut n. 7 kiloa, alipainoiseksi, mutta kilot ovat vähitellen tulleet takaisin imetysten loputtua. En ole jaksanut syödä niin paljon, etten olisi laihtunut. Imetys kuluttaa n. 500 kaloria päivässä.
mutta muistakaa imetyksen loputtua ne kilot lähtee.
minun kolme täysimetettyä lasta ovat todella terveitä, kauniita ja hoikkia :) uskon imetyksen olevan parasta.
Oma otantasi (2 lasta) on niin pieni, ettei sen perusteella voi sanoa mitään. Tarvitaan vähintään satoja lapsia, että saadaan faktaa.
imetyksen aikana laihtumiseen en sano mitään
Jokainen matikkataitoinen voi miettiä ihan itse, miten paljon kannattaa hötkyillä sen takia, jos ruuan A syöminen tilastollisesti lisää vaikka jonkun tietyn syöpäriskin tasolta 1/100 000 tasolle 2/100 000.
Kuvittelisin että täällä meillä imetyksen ja korvikkeen yhteydessä puhutaan loppujen lopuksi aika marginaalisista eroista, joita yhden yksilön kohdalla tuskin huomaa. Isommat riskit vaanivat korvikevauvoja ihan muilla mailla: jokainen ymmärtää, että steriili ja nälkäalueillakin varmaan sentään jotain vitamiineja ja vähän rasvaa sisältävä äidinmaito hakkaa likaisella vedellä olemattomaan vahvuuteen laimennetun korvikejauhon 100-0.
Molemmat täysin terveitä koko vauvavuoden ajan. Joo, tätä ei moni meinaa uskoa vaikka kuinka tolkutan.
Imetys ei varsinaisesti laihduttanut, mutta söin imettäessäni noin tuplasti sen mitä normaalisti ja silti paino pysyi ennallaan, joten kyllä imetys kulutti kaloreita. Jos olisin syönyt kuten ennenkin, olisin varmaan laihtunut ainakin 10 kiloa.