Millä tuntipalkalla lähtisit metsään poimimaan mustikoita?
On yleinen ihmetyksen aihe, miksi marjanpoimijat lennätetään Suomeen toiselta puolelta maapalloa. Lähde: uutinen:
Eläkeläiset kerää marjoja huvikseen ilman palkkaa ja maksaa vielä itse bensakulut metsään ja takaisin. En usko alkuunkaan sellaista tarinaa etteikö kukaan 18-60-vuotias suomalainen suostuisi poimimaan metsästä marjoja palkkaa vastaan. Paljonko pitäisi maksaa että hyppäisit kotiovelta bussiin, jossa olisi hauska porukka oman ikäluokan väkeä ja poimittaisiin marjoja rennolla meiningillä kuin mitä tahansa kesäduunia?
Kommentit (88)
Varmaan jollain 35e tunti.
Saan itse kevyemmällä työllä kuitenkin 25e tunti.
Saisi maksaa aika paljon, että lähtisin metsään keräämään mustikoita. Olen hirveän ötökkäkammoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että jossakin on taikametsä, johon voi viedä bussilastillisen ihmisiä, ja kaikille riittää marjoja, kankaat sinisenään mustikoita ja senkun poimivat. Rento meininki vielä kaupan päälle.
Luuletko sä, että ei ole? Itselle tulee heti mieleen todella monta paikkaa. Varmaan tulisi lisääkin, jos jäisin miettimään.
Taikametsä löytyy isänmaamme maastosta oikeesti, kartaltakin. Olen suomalainen.
Sorry, väärä tieto. Taikametsä nimisiä paikkoja on kartalla useita, mutta ei paikkakuntia, ei edes kulmakuntia.
Oikaisuna edelliseen.
Kevennys uutiseen: Kaksi kännistä mummoa meni mustikkaan - se olikin oikeesru poliisin mustamaija.
Kävin tänään ja poimin 2 litraa
Itselle voin poimia
Poimin vain itselleni kun polvet ei tykkää kykkimisestä. Ämpärillinen pomittu, pari vielä poimin. Välillä sitten suolle lakkaan.
Ongelma on se että tuuskahtaisin vähän väliä nokalleni mättäisiin, kun polvet on mitä on. Marjastuksesta kyllä tykkään. Paljoa en saisi poimittua.
N45
Itselle minäkin poimin ja äidilleni myös
Se riittää
Kyllä mä voisin poimia sillä 50 eurolla sen normaalin 10-litraisen marjaämpärillisen. Se on noin 7 kg mustikkaa. Mutta verottomana tottakai. En minä töihin lähtisi palkkaa vastaan poimimaan.
Itselleni tietysti ilmaiseksi mutta muuten kympillä.
En millään. Minulla on parempi ja miellyttävämpi työ.
Vierailija kirjoitti:
Kerään ämpärillisen mustikoita alle kahdessa tunnissa, joten tuntipalkka on aika karhea. 😁
Se on siis netto, kun saa verottomana.
Sehän on aika kovaa hommaa fyysisesti. Varsinkin helteellä. Kyllä vähintään 25e/tunti
Saan toimistotyöstä 22 e/tunti, ja se on minullw mieluisampaa kuin marjanpoiminta. Joten ehkä joku 30 e/tunti tuloksesta riippumatta olisi sellainen palkka, jolla lähtisin.
En alle 20 e / tunti. Teen nyt porrassiivouksia 15 e / tunti ja mustikanpoimiminen on varmasti raskaampaa ja olosuhteet huonommat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marjojen poiminta on urakkatyötä. Ei siitä ole koskaan kenellekään tuntipalkkaa maksettu. Riuska poimija hyvässä maastossa voi kyllä päästä hyvillekin tuntipalkoille. Mutta se on poimijasta ja marjikosta kuunni.
Näin on. 10€/tunti nettona olisi kohtuullista, ja siihen ripeä poimija hyvällä marjapaikalla kyllä pääsee.
Poimurilla kun poimii mustikkaa, niin se on nopeaa hommaa. Täällä poimijat myyvät mustikkaa 50€ sanko esim. facebookissa ja marjapiste.fi. Menisikö sinulla viisi tuntia yhden sangon keräämiseen?!
Noin 1-2 tuntia+ puoli tuntia puhdistukseen. Kyllä tuolla palkoille pääsisi. Matka-aikaa tähän ei ole laskettu, mutta se on noin 10-30 minuuttia riippuen siitä, kuljenko jalkaisin vai jollakin moottorivehkeellä, ja samalla reissulla voisin poimia ainakin pari ämpärillistä.
Puoli tuntia puhdistukseen? Millä saat niin äkkiä? Itsellä menee pari tuntia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä tiedän työttömiä jotka poimii, montakin, mutta ei siitä huudella ja syyt on varmasti ymmärrettäviä. Eikä kukaan ole minultakaan tullut kysymään olenko työtön tai itse ole kysynyt keltään vai ei, vaikka satunnaisesti on muita poimijoita tullut vastaan. Joidenkin kanssa vaihtanut pari sanaa, suurimman osan kanssa en mitään. Ihan suomalaisia työikäisiä, kuten itsekin. Minä poimin vain itselle.
Kyllä mä varmaan sillä 40 euroa/5 kg poimisin, jos olisi pikkurahan tarve, tämän yksityisiltä näyttäisi saavan tänä päivänä.
Unohdin, että jos löytyy huippuhyväpaikka ja poimii poimurilla, tuon poimimiseen menee tunti ja putsaamiseen pari tuntia. Jos myy puhdistettua marjaa, yleensä putsaamiseen menee tupla-aika vs. mitä poimimiseen. Mutta en poimi myyntiin, poimin itselle ja lähipiiriin niille, jotka eivät pääse itse metsään.
Sen huippumarjapaikan etsimiseen menee pari tuntia ja iso määrä bensaa.
Keskimäärin kokeneelle poimijalle normaalin työssäkäyvän työteholla tulee tienestiä noin 5€/tunti matkat ja kulut huomioiden.
Tänä päivänä marjojen hinta on noin kolmasosa siitä mitä 90-luvulla oli kun poimin puolukoita 5-6 saavillista ja vein peräkärry saaveja täynnä niitä marjanostajalle.
Tänä päivänä vain idiootti itseänsä huijaava poimii myyntiin, täysin kannattamatonta.
Se että joka pappa tulee Iltalehteen valehtelemaan poimineensa ämpärin tunnissa ja luulee olevansa sillä työn sankari, ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Tällä viikolla olen poiminut ämpärillisen Mesimarjoja kun satuin löytämään hyvän paikan, mutta silläkään ei pääse yli 10€ tuntipalkalle, voi olla että Mustikoita tulee hiukan omana käyttöön poimittua, myyntiin ei kannata.
Sinä valehtelet, kun kerrot keränneesi mesimarjoja ämpärillisen. Niitten hinta on aivan muuta kuin mustikoitten, ja kieltämättä ovat hitaampia poimittavia, kun ei voi käyttää poimuria.
Oikeasti kuka tahansa hyvä marjastaja saa ämpärillisen mustikkaa tai puolukkaa tunnissa, jos marjapaikka ei ole huono.
Ei marjapaikkoja etsitä autolla ajaen vaan metsässä kävellen.
20 euroa tunti.
T. M54, elän pääomatuloilla.
Kerään ämpärillisen mustikoita alle kahdessa tunnissa, joten tuntipalkka on aika karhea. 😁