Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä tuntipalkalla lähtisit metsään poimimaan mustikoita?

Vierailija
18.07.2026 |

On yleinen ihmetyksen aihe, miksi marjanpoimijat lennätetään Suomeen toiselta puolelta maapalloa. Lähde: uutinen:

https://yle.fi/a/74-20235817

Eläkeläiset kerää marjoja huvikseen ilman palkkaa ja maksaa vielä itse bensakulut metsään ja takaisin. En usko alkuunkaan sellaista tarinaa etteikö kukaan 18-60-vuotias suomalainen suostuisi poimimaan metsästä marjoja palkkaa vastaan. Paljonko pitäisi maksaa että hyppäisit kotiovelta bussiin, jossa olisi hauska porukka oman ikäluokan väkeä ja poimittaisiin marjoja rennolla meiningillä kuin mitä tahansa kesäduunia?

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on tullut mieleen, että juuri marjanpoimijat pitää lennättää maapallon toiselta puolelta? Miksei samoilla lennoilla tule raksatyöntekijöitä, vaan heitä rekrytään itäblokin maista? Miksei Virosta, Latviasta ja Liettuasta tule myös marjanpoimijoita? Tämä kuvio ei minulle oikein nyt aukea.

Vierailija
42/88 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta kotitarpeiksi saa poimia ja markkinatalous kertoo keskihinnan ruoka kaupassa asioidessa. Kympin litra? Tunnissa ämpärillinen = satanen, verottomana. Jos vielä vaimo ja kaksi lasta kyykkii koko pyhän siihen tahtiin, tunnille tulee 500€? Ja 10h tekee perheelle 5000€! Tokko sitä saatua marjamäärää tulee perheellä syötyä. Mutta jos myisi, puolet ostohinnasta, olisiko se sitten 2500€ veroton palkkio... Tai silleen saa kuitenkin marjoista tuntipalkkaa paremman hyödyn, maksaa sitten pakastekaapista kaupasta poimittuna litra mitä vaan. Irmeli ja tenavat, me menemme huomenna metsään. 

Jos poimii elannokseen eikä saa palkkaa, niin siitä satasen ämpäristä pitää maksaa ennakkovero, arvonlisävero (jos myy yli 20 000 euron edestä vuodessa), sitten pitää pistää siivu syrjään yrittäjän eläkemaksuihin, oikeusturva- ja tapaturmavakuutuksiin, autokuluihin, maksupäätevuokraan ja toripöydän vuokraan. Sairaslomiin kannattaa säästää siivu myös, yrittäjä ei saa sairauspäivärahaa kuin vasta 10 omavastuupäivän jälkeen. 

No jopas jotain. Että harrastusmielin ja jokamiesoikeuksin marjastus on sitten ämpärikaupalla myyden yrittäjyyttä? Kannattaa varmaan laittaa Oy asialle ja siihen starttiraha valtiolta. Ja toimarina ei viitsi sormiaan mustikoihin sotata. Sitten ehkä tuodaan työväki kaukaa. Ja palkka, sekä työaika sovitusti lähtömaan ehdoilla. Omat palkat tähtiin ja kalusto velaksi. Sitten kun kausi umpeutuu niin konkurssia hakuun. Ensi vuonna uudet firmat ja vanhat kujeet. Irmeli ja tenavat, huomenna menemme torille ostamaan mustikoita kertakaikkiaan neljänneskilon. Saadaan laillista mustikkaa 100 grammaa per Meikäläinen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marjojen poiminta on urakkatyötä. Ei siitä ole koskaan kenellekään tuntipalkkaa maksettu. Riuska poimija hyvässä maastossa voi kyllä päästä hyvillekin tuntipalkoille. Mutta se on poimijasta ja marjikosta kuunni.

Näin on. 10€/tunti nettona olisi kohtuullista, ja siihen ripeä poimija hyvällä marjapaikalla kyllä pääsee.

Poimurilla kun poimii mustikkaa, niin se on nopeaa hommaa. Täällä poimijat myyvät mustikkaa 50€ sanko esim. facebookissa ja marjapiste.fi. Menisikö sinulla viisi tuntia yhden sangon keräämiseen?!

Noin 1-2 tuntia+ puoli tuntia puhdistukseen. Kyllä tuolla palkoille pääsisi. Matka-aikaa tähän ei ole laskettu, mutta se on noin 10-30 minuuttia riippuen siitä, kuljenko jalkaisin vai jollakin moottorivehkeellä, ja samalla reissulla voisin poimia ainakin pari ämpärillistä.

Vierailija
44/88 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tes in mukaisella palkalla.

Vierailija
45/88 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1800 e kuukaudessa netto. Työsopimus kirjallisena, työnantaja kustantaa välineet , hyöteiskarkotteet aurinkovoiteet  työmatkat  ja tapaturma tms vakuutukset. Lisäksi työntekijällä on mahdollisuus käyttää työterveyspalvelua.

Tulen heti  töihin. Olen valmis olemaan 2-4kk työssä joka pvä. 8h.

Vierailija
46/88 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1800 e kuukaudessa netto. Työsopimus kirjallisena, työnantaja kustantaa välineet , hyöteiskarkotteet aurinkovoiteet  työmatkat  ja tapaturma tms vakuutukset. Lisäksi työntekijällä on mahdollisuus käyttää työterveyspalvelua.

Tulen heti  töihin. Olen valmis olemaan 2-4kk työssä joka pvä. 8h.

Että tästä ns. Halvalla lähtisi.

Vierailija
47/88 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marjojen poiminta on urakkatyötä. Ei siitä ole koskaan kenellekään tuntipalkkaa maksettu. Riuska poimija hyvässä maastossa voi kyllä päästä hyvillekin tuntipalkoille. Mutta se on poimijasta ja marjikosta kuunni.

Joo mutta ne marjat myydään itse facebookissa tai vastaavassa, ei millekkään marjafirmalle poimimisella pääse hyville ansioille.

Vierailija
48/88 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko, että jossakin on taikametsä, johon voi viedä bussilastillisen ihmisiä, ja kaikille riittää marjoja, kankaat sinisenään mustikoita ja senkun poimivat.  Rento meininki vielä kaupan päälle.

Luuletko sä, että ei ole? Itselle tulee heti mieleen todella monta paikkaa. Varmaan tulisi lisääkin, jos jäisin miettimään. 

Vierailija
49/88 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi tunti- vaan ämpäripalkalla ja se olisi reilua sekä työntekijälle että työnantajalle.

Jos olisin nuori vailla työkokemusta, asuntolainaa, paljoa juoksevia kuluja yms., niin suurinpiirtein 8-12 € tuntiansioiden mukaan laskettu korvaus per mustikkalitra olisi se millä lähtisin. 

Työnantajan järjestämästä majoituksesta olisin haluton maksamaan, sillä todennäköisesti minun pitäisi silti maksaa asunnostani samaan aikaan ja kaukana työskentely olisi minulle haitta.

Vierailija
50/88 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En millään tuntipalkalla, koska sairaus on tiellä. En pysty tekemään fyysistä työtä. Saisin potkut heti tai joutuisin sairaslomalle. 

Ketään ei kiinnosta. Nyt on kyse kykenevistä.

No sitten jotain ajattelutyötä.

Vierailija
51/88 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

50e per ämpäri jos joku muu putsaa. Minä kerään omat mustikkani ja putsaan ne käsin. Putsaamiseen menee tosi paljon enemmän aikaa kuin keräämiseen. Mutta mukavaa puuhastelua kumpikin, kun ei tartte itselle kerätessä kiirehtiä.

Vierailija
52/88 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululaiset ja opiskelijat mansikoita poimimaan jotta saisivat ensimmäisen työkokemuksen.

Vierailija
53/88 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjällä marjaa pilvin pimein.

Vierailija
54/88 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä tavanomaisella, n. 60 €uroa/ tunti. Nyt, näin kesälomalla, ei vaimo maksa palkkaa. Olen tiukalla komennuksella. Poimin...tai muuten...

Vierailija
55/88 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä tiedän työttömiä jotka poimii, montakin, mutta ei siitä huudella ja syyt on varmasti ymmärrettäviä. Eikä kukaan ole minultakaan tullut kysymään olenko työtön tai itse ole kysynyt keltään  vai ei, vaikka satunnaisesti on muita poimijoita tullut vastaan. Joidenkin kanssa vaihtanut pari sanaa, suurimman osan kanssa en mitään. Ihan suomalaisia työikäisiä, kuten itsekin. Minä poimin vain itselle. 

Kyllä mä varmaan sillä 40 euroa/5 kg poimisin, jos olisi pikkurahan tarve, tämän yksityisiltä näyttäisi saavan tänä päivänä.  

Unohdin, että jos löytyy huippuhyväpaikka ja poimii poimurilla, tuon poimimiseen menee tunti ja putsaamiseen pari tuntia. Jos myy puhdistettua marjaa, yleensä putsaamiseen menee tupla-aika vs. mitä poimimiseen.  Mutta en poimi myyntiin, poimin itselle ja lähipiiriin niille, jotka eivät pääse itse metsään. 

Sen huippumarjapaikan etsimiseen menee pari tuntia ja iso määrä bensaa.

Keskimäärin kokeneelle poimijalle normaalin työssäkäyvän työteholla tulee tienestiä noin 5€/tunti matkat ja kulut huomioiden.

Tänä päivänä marjojen hinta on noin kolmasosa siitä mitä 90-luvulla oli kun poimin puolukoita 5-6 saavillista ja vein peräkärry saaveja täynnä niitä marjanostajalle.

Tänä päivänä vain idiootti itseänsä huijaava poimii myyntiin, täysin kannattamatonta.

Se että joka pappa tulee Iltalehteen valehtelemaan poimineensa ämpärin tunnissa ja luulee olevansa sillä työn sankari, ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.

Tällä viikolla olen poiminut ämpärillisen Mesimarjoja kun satuin löytämään hyvän paikan, mutta silläkään ei pääse yli 10€ tuntipalkalle, voi olla että Mustikoita tulee hiukan omana käyttöön poimittua, myyntiin ei kannata.

Vierailija
56/88 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kahvibreikit on sormettamiseen tarpeeksi pitkät, niin sanotaan 40€/ tunti 

Varo ettei mene hyttysiä pimppiin kun sormetat metsässä.

Vierailija
57/88 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on. 10€/tunti nettona olisi kohtuullista, ja siihen ripeä poimija hyvällä marjapaikalla kyllä pääsee.

Poimurilla kun poimii mustikkaa, niin se on nopeaa hommaa. Täällä poimijat myyvät mustikkaa 50€ sanko esim. facebookissa ja marjapiste.fi. Menisikö sinulla viisi tuntia yhden sangon keräämiseen?!

"Poimurilla kun poimii mustikkaa, niin se on nopeaa hommaa. Täällä poimijat myyvät mustikkaa 50€ sanko esim. facebookissa ja marjapiste.fi. Menisikö sinulla viisi tuntia yhden sangon keräämiseen?!

"

Koko ajan ei voi poimia vain ja ainoastaan siitä huippupaikasta, eli ämpärillisessä menee poimiessa matkoineen 2 tuntia ainakin, voi mennä kolmekin jos ajatellaan että joutuu huonommastakin paikasta poimimaan, ja paikkaa pitää etsiä ovat usein eri vuosina eri paikoissa siihen menee helposti tunti ainakin, ja bensat, harvalla huippupaikka on takapihalla. Hinta on puhdistetulle ja siihen menee helposti pari tuntia puhdistamiseen. 

Vierailija
58/88 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavan vaimo on ahkera Filippiiniläinen ja hinta on 50€/ämpäri, kun koetin tingata oli tiukkana ja sanoi että halvemmalla jos myy ei kannata poimia lainkaan. 

Vierailija
59/88 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko, että jossakin on taikametsä, johon voi viedä bussilastillisen ihmisiä, ja kaikille riittää marjoja, kankaat sinisenään mustikoita ja senkun poimivat.  Rento meininki vielä kaupan päälle.

Luuletko sä, että ei ole? Itselle tulee heti mieleen todella monta paikkaa. Varmaan tulisi lisääkin, jos jäisin miettimään. 

Taikametsä löytyy isänmaamme maastosta oikeesti, kartaltakin. Olen suomalainen. 

Vierailija
60/88 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran tylsää hommaa, että juuri jaksan kerätä itselleni, koska toisten paskoja en halua syödä. Kesähän siinä menee pilalle jos rahan takia tekee vittumaista hommaa. En ole lammas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi