Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä tuntipalkalla lähtisit metsään poimimaan mustikoita?

Vierailija
18.07.2026 |

On yleinen ihmetyksen aihe, miksi marjanpoimijat lennätetään Suomeen toiselta puolelta maapalloa. Lähde: uutinen:

https://yle.fi/a/74-20235817

Eläkeläiset kerää marjoja huvikseen ilman palkkaa ja maksaa vielä itse bensakulut metsään ja takaisin. En usko alkuunkaan sellaista tarinaa etteikö kukaan 18-60-vuotias suomalainen suostuisi poimimaan metsästä marjoja palkkaa vastaan. Paljonko pitäisi maksaa että hyppäisit kotiovelta bussiin, jossa olisi hauska porukka oman ikäluokan väkeä ja poimittaisiin marjoja rennolla meiningillä kuin mitä tahansa kesäduunia?

Kommentit (88)

Vierailija
81/88 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvästä paikasta just poimin noin kolmessa tunnissa 10litraa. Mutta puhdistaminen vei toisen mokoman. Raskastakin. Mutta heillähän on tosin leveät ja pitkävartiset noukkurit. Kympin tuntipalkkakin vois olla hyvä jos mut lennätettäisiin thaimaahan takaisin. Kympillä saisi jo vaikka mitä siellä. 

Vierailija
82/88 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marjanpoiminta on rankkaa puuhaa.  Se käy selälle ja olkapäihin sekä jalkoihin.  Vähän naurattaa, kun sitä täällä usein eläkeläisille suositellaan.  Eläkeläisissäkin on hyväkuntoisia, mutta on myös niitä, jotka jo dementian alkuvaiheessa eksyvär metsään.  Missä muuten ovat siistit metsät, joissa voisi liikkua kaikkien avohakkuiden jälkeen?

Mitä sinä sinne avohakkuille olisit menossa. Siellä ei edes ole marjoja, varsinkaan mustikoita. Kahden vuoden jälkeen saattaa löytyä vattuja, hyvinkin. Ja puolukoita muutaman vuoden päästä sopivilta paikoilta. Mustikka vaatii sopivan varjoisen paikan, ei kuitenkaan liian tiheää kuusikkoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/88 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

80v setä kävi tällä viikolla joka päivä tunnin mustikassa. Aina yhden sangon poimi ja tuli pois. 50€ sanko putsattuna.

Vierailija
84/88 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marjojen poiminta on urakkatyötä. Ei siitä ole koskaan kenellekään tuntipalkkaa maksettu. Riuska poimija hyvässä maastossa voi kyllä päästä hyvillekin tuntipalkoille. Mutta se on poimijasta ja marjikosta kuunni.

Samaa mieltä. Muistan lapsena poimineeni puolen litran hillopurkin puolilleen samassa ajassa kuin vanhempani poimivat ämpärin täyteen. Tuntipalkka on huono määritelmä tuollaisessa työssä, jossa toinen saa ahkeruudella paljon aikaan, ja toinen ei käytännössä mitään.

Mä muistan, kun äidin kanssa lähdettiin poimimaan metsään vadelmia. Oltiin köyhiä ja ei missään tapauksessa olisi ollut varaa ostaa marjoja kaupasta. Istuin pyöräntarakalla ja jotenkin äiti sattui polulla tönäisemään ampiaispesää, minun kimppuunhan ne ampiaiset sitten kävivät, teki kyllä kipeää.

Olen kyllä tykännyt marjastamisesta, mutta jotenkin en osu oikeille paikoille. Harvoin on  mitään hyviä saalita tullut. Teininä poljettiin naaapurin tytön kanssa 10 km:n päähän poimimaan vadelmia ja saatiinkin hyvät hillomarjat talveksi.

Nykyisin jätän metsämarjat paremman puoliskoni kerättäväksi, en oikein siedä niitä lentäviä ötkököitä, jotka jostain syystä aina minun kimppuun käyvät. Mies väittää, että pitäisi katsoa eteensä, eikä kävellä sokkona sinne, missä ne vaanivat.

Meillä on kyllä  paljon kaikenlaisia marjapensaita, ja tykkään niistä marjoja poimia.

Yhtenä kesänä meidän pihassa pyöri kanalintu, joka osoittautui jotenkin vammautuneeksi , kun se ei kai kyennyt lentämään. Koppelokohan se oli. Se tottui minuun ja joskus hiippaili marjapensaan juureen avuksi syömään alhaalta marjoja. Siinä sitten vierekkäin nökötettiin, minä ja koppelo.

Vierailija
85/88 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse poimittuja metsämarjoja saa myydä verovapaasti. Ämpärillisen poimii ja putsaa 2 tunnissa.  Lisäksi tilattujen ämpärien toimitus autolla kotiovelle 1 tunti. Myyntihinta 50 euroa ämpäri. 8 tunnin työpäivässä verotonta tuloa 200 euroa, eli 25 eur/h. Saan päivätyössäni verojen jälkeen 26 eur/h. 

Sanotaan että lähtisin mieluummin mustikkaan poutapäivinä. Sadepäivinä menisin konttorille.

Vierailija
86/88 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mustikat maksaa 50€/ämpäri. Viime vuonna oli 40€ ja toissa vuonna 30€.  Arviolta v. 2030 hinta alkaa olla satasen kieppeillä niin sitten marjanpoiminta tulee muotiin aivan varmasti.

Tai sitten kukaan ei enää osta järjettömillä hinnoilla.

Vierailija
87/88 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marjojen poiminta on urakkatyötä. Ei siitä ole koskaan kenellekään tuntipalkkaa maksettu. Riuska poimija hyvässä maastossa voi kyllä päästä hyvillekin tuntipalkoille. Mutta se on poimijasta ja marjikosta kuunni.

Tämä. Lasten kanssa tehtyjen mustikkaretkien perusteella minulla menisi 10l ämpärin täyttämiseen runsasmarjaisessa metsässä vähintään 6h. Koska metsässä on mukavaa, voisin yhden kerran tehdä tuon satasella. Mutta eihän sitä kukaan sillä hinnalla ostaisi. (Minulla on kohtuullisen hyvä palkka).

Vierailija
88/88 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama palkka kuin ulkomaalaisilla keskimäärin, eli lääkärin palkka. Se antaa minulle saman ostovoiman, minkä ulkomaalaiset saavat marjakauden ulkopuolella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi