Yli 200 000 suomalaista työtöntä saa tukina 3000€/kk tai enemmän. Motivoiko se työllistymiseen, jos saa lääkärin nettopalkan verran tukia?
Kommentit (325)
Kelan maksaa äitiys rahat tulojen mukaan. Niissä on valtavan isojakin summia.
Äitiyspäivärahoissa ei ole ylärajaa.
Toivotteko siis Suomeen aitoja katulapsia? Tukia ei jaeta syyttä tai pelkästään aikuisille. Asiaan on tasan kaksi ratkaisua ennaltaehkäisevä sterilointi tai katulapset. Elämänhallinta- ja päihdeongelmaisilla on ikävä taipumus myös raskautua, vaikkeivät olisi kykeneviä huolehtimaan perheestä.
Paljonko motivoituminen auttaa, kun työpaikkoja ei vaan kaikille riitä?
Mistäs noin paljon saa revittyä? 😂 Jos mä oon täysin työtön, saan max 1000€ 😅
Huostaanotto tulee yhteiskunnalle paljon kalliimmaksi kuin kelatukien jako.
ei, näähän on hyvätuloisten eläkkeitä, sairaspäivärahoja ja työttömyysturvaa, ei tavallinen väki tuollaisia tienaa tukina
Työmarkkinatuki 595€ kk ja siihen päälle lapsesta toimeentulotukilisä 230€ / kk . Ei todellakaan ole mitään 3000€ tukiaisia olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki 595€ kk ja siihen päälle lapsesta toimeentulotukilisä 230€ / kk . Ei todellakaan ole mitään 3000€ tukiaisia olemassakaan.
Kun asioita halutaan tarkoituksenmukaisesti vääristellä oman agendan ajamiseksi, sitä kutsutaan asian politisoinniksi. Totuus kuolee politiikassa ja sodassa ensimmäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä joku tatskattu kalluämmä jolla neljä nepsyäpärää, saa tuon.
Ei vaan ihan tavalliset työttömät.
Olen tavallinen työtön ja saan 595 euroa kuukaudessa, siinä kaikki. Ei ole puolisoa elättämässä.
Vierailija kirjoitti:
Alla on laskettu yksi esimerkkitapaus tavasta, jolla huomattavan suuret sosiaalituet voivat muodostua.
Tuen saaja: työtön 7 lapsen yksinhuoltaja. Kolme lapsista on alle kouluikäisiä, eikä lasten toinen vanhempi osallistu elatukseen. Kaikilla lapsilla on ADHD, jonka perusteella heille on myönnetty alle 16-vuotiaan vammaistuki.
Täysi elatustuki seitsemästä lapsesta: 1383,97 €
Yleinen asumistuki 1246 € (vuokra-asunto Helsingissä)
7 lapsen lapsilisät + yksinhuoltajakorotus + korotus kahdesta alle 3-vuotiaasta 1649,92 €
Työttömyyspäiväraha 800 €
Toimeentulotuki 272,40 € (lääke- ja terveydenhuoltomenoja omia ja lasten)
Alle 16-vuotiaan vammaistuki x 7 lasta (4:lle ylin tuki (499,93 € ja 3:lle korotettu tuki (257.82) = 2773,18 €
Yhteensä tukia: 8125,47 € / kk
Laske uudestaan niin, että jätät pois työttömyyspäivärahan ja toimeentulotuen. No, laskin itse.
Tavallinen TYÖSSÄKÄYVÄ saisi saman miinus työttömyyskorvaus ja toimeentulotuki= 7053,07€/kk. Jos olisi hyvätuloinen, ei saisi asumistukea vaan 5807,07€/kk. ERITTÄIN hyvätuloisella jäisi pois myös elatustuki. Silloinkin saisi 4423,10€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Saat myös lapsilisät ja elatustuet, jotka saisit myös työssäollessa. Ja asumistukea, jos asuisit vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä joku tatskattu kalluämmä jolla neljä nepsyäpärää, saa tuon.
Ei vaan ihan tavalliset työttömät.
Minä olin ihan tavallinen työtön. Silloin oli vielä lapsikorotukset, ja sain 1400 € brutto ansiosidonnaista. Tuosta 20% veroja pois.
Vierailija kirjoitti:
Alla on laskettu yksi esimerkkitapaus tavasta, jolla huomattavan suuret sosiaalituet voivat muodostua.
Tuen saaja: työtön 7 lapsen yksinhuoltaja. Kolme lapsista on alle kouluikäisiä, eikä lasten toinen vanhempi osallistu elatukseen. Kaikilla lapsilla on ADHD, jonka perusteella heille on myönnetty alle 16-vuotiaan vammaistuki.
7 lapsen lapsilisät + yksinhuoltajakorotus + korotus kahdesta alle 3-vuotiaasta 1649,92 €
Alle 16-vuotiaan vammaistuki x 7 lasta (4:lle ylin tuki (499,93 € ja 3:lle korotettu tuki (257.82) = 2773,18 €
7 lapsen yksinhuoltaja jonaka kaikki lapset saavat vammaistukea... Todella realistinen kuvio, näitä löytyy Suomesta varmaan runsaasti. Ei ihme että valtiontalous voi heikosti. Toisaalta voidaan tarkastella yritystukia Esimerkiksi UPM (joka on todellinen firma vastapainona keksitylle 7 vammaisen lapsen yksinhuoltajalle) on saanut viimeisen 6 vuoden aikana tukea 140 miljoonaa euroa. Vuonna 2025 se sai 29,7 miljoonaa. Yhteensä yritystukija jaettiin vuonna 2025 noin 4.2 miljardia, samaan aikaan kun kasalaisilta leikattiin. Yritystuista ei leikattu, tietenkään. Muuten olisi ollut ensi vaalien rahoitus tiukassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laske uudestaan niin, että jätät pois työttömyyspäivärahan ja toimeentulotuen. No, laskin itse.
Tavallinen TYÖSSÄKÄYVÄ saisi saman miinus työttömyyskorvaus ja toimeentulotuki= 7053,07€/kk. Jos olisi hyvätuloinen, ei saisi asumistukea vaan 5807,07€/kk. ERITTÄIN hyvätuloisella jäisi pois myös elatustuki. Silloinkin saisi 4423,10€/kk.
Kahdeksassa henkilössä on melkoisesti ruokittavaa, vaatetettavaa ym. Tuo olisi 1000 €/ hlö/ kk.
Nuo on ansiosidonnaisia. Olen samaa mieltä, että summat ovat liian suuria ja epätasa-arvoisia muiden työttömien pieniin korvauksiin nähden.
Ei saa iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiigor. Takaisin bensajonoon.
Huvipuistohullu kirjoitti:
Mistäs noin paljon saa revittyä? 😂 Jos mä oon täysin työtön, saan max 1000€ 😅
Niin ja jos on varallisuutta, niin se on 600e ja piste!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai niin hyvätuloista/varakasta olekaan, joka ei elatustukea saisi, jos toinen vanhemmista laiminlyö elatusvelvollisuuden.
Mistä vitusta sinä nuo luvut vedät? Puhutko kotitalouksien kokonaistuloista vai yksilön tuloista vai mistä? Teet töitä työttömien kanssa. Yksikään ei saa tuollaisia summia.