Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesäloma lapsiperheessä uuvuttaa, kun tukiverkkoja ei ole

Vierailija
17.07.2026 |

Aina tulee joku kommentoimaan, että mitäs olet perustanut perheen ja niin sitä on ennenkin pitänyt pärjätä itse. Omassa lapsuudessani ysärillä aika pienetkin lapset saatettiin laittaa keskenään ulos, jotta vanhemmat saivat omaa aikaa. Nykyisin tulisi lasu, jos 5 v vahtisi 2 v ikäistä pihalla ja aikuisia ei olisi läsnä. Omassa lapsuudessani vanhempani kävivät meidän lasten kanssa mummoloissa kolmen viikon välein, vaikka matkaa mummolaan oli 200 km. Isovanhemmat leikkivät meidän lasten kanssa, puuhastelivat ulkona, laittoivat ruokaa ja vanhemmat saivat levätä. Omasta lapsuudestani muistan, miten vierailtiin sukulaisten luona ja sukulaiset leikittivät meitä lapsia tai veivät katsomaan paikallisia nähtävyyksiä. Mieheni on muistellut, miten ysärillä hänen vanhempansa veivät miehen parivuotiaana muutamaksi viikoksi mummolaan ja lähtivät sitten takaisin Helsinkiin töiden ja lapsivapaan pariin.

Meillä kesälomien (ja ihan sen arjenkin) todellisuus on jotain toista. Lapsilla ei ole tätejä, setiä eikä enoja, jotka olisivat elämässä läsnä. Isovanhemmat eivät todellakaan ole ottaneet samanlaista vastuuta omista lapsenlapsistaan, kuin mitä itse omilta vanhemmiltaan ysärillä saivat omien lastensa kanssa. Pahimmillaan meillekin on hämmästelty, miksi olemme väsyneitä. Meillä isovanhempien luona vierailut eivät ole sitä, että saisimme vaikka parisuhdeaikaa tai kunnolla lepoa. Isovanhemmat jaksavat korkeintaan hetken olla lasten kanssa, mutta kaikki arjen vastuu jää meille vanhemmille. Kaikki lasten ruokailuista, iltarutiineista ja muista jää meille. Ei puhettakaan, että voitaisiin vaikka jättää lapset illaksi mummolaan ja lähteä miehen kanssa kesäteatteriin/syömään/iltakävelylle ilman lapsia.

Muitakaan tukiverkkoja ei ole. Lapsettomia velakavereita ei lasten seura kiinnosta tippaakaan, lasten kummit eivät ole koskaan ehdottaneetkaan lastenhoitoapua ja perheelliset kaverit ovat itsekin uupuneita. Ylipäätään lomat pikkulapsiperheessä ovat raskaita, kun arjen pyörityksestä ei tule yhtään taukoa. Aamusta iltaan on lasten asiat hoidettavana ja jossain välissä pitäisi palautuakin työvuoden rasituksesta. Näin kesäloman loppuessa huokaisen, että pääsee "töihin lepäämään", vaikka sielläkin on paljon hommaa. Töissä sentään saa muutaman tauon päivän aikana.

Kaipaisin täältä vertaistukea, enkä kuittailua. On oikeasti raskasta elää viikkotolkulla niin, että on aina vastuussa kaikesta. Ja puolison kanssa vuorottelukin turhauttaa välillä, kun yhteistä aikaa ei juuri ole. Jos toinen tarvitsee lepoa, on toiset otettava koppia lapsista.

Kommentit (954)

Vierailija
181/954 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilanne helpottaa, kun lapset kasvavat.

Nykyään ei ole enää tuota MLL:nkään lastenhoitovälitystä, niin lapsenvahteja löytää vain tutunkauppaa.

Koittakaa vuorotella. Yksinhuoltajana kyllä potutti, kun oli 30 astetta eikä voinut uida. Yksivuotiaan kanssa pääsi sentään jo kahlaamaan. Se oli sitten suurta juhlaa, kun lapsen sai kellukkeilla hetkeksi mukaan uimaan. Nykyään koululaisena hän leikkii kiltisti rannalla vaatteet päällä kun minä uin.

Hä, Koululainen jo, eikä ui? Mitä se siellä rannalla nyhjää?

Vierailija
182/954 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienissä lapsissa on kyllä paljon vahtimista. Tavallaan kesällä on kumminkin kivempi ulkoilla lasten kanssa kuin vesisateessa säkkipimeässä marraskuussa. Kun on kaksi lasta, niin heistä on luultavasti leikkiseuraa toisilleen. Yhden kanssa pitää aikuisen leikkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/954 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teitä on 2 aikuista. Voitte vuorotellen pitää lapsivapaata. Totaali yh ei voi tehdä sitä.

Kyllä se aikuisten kahdenkeskinen aikakin on aika mukavaa ja tärkeää. Meillä onneksi on tukiverkkoa, että päästään miehen kanssa yhdessä tekemään asioita. Toki tehdään luonnollisesti myös erikseen ja toinen on sen aikaa lasten kanssa. On turha nyt tehdä jotain vertailua yksinhuoltajiin. Eihän yksinhuoltajalla edes ole kumppania, jonka kanssa lähtisi kaksin treffeille :D

Vierailija
184/954 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ei ole enää tuota MLL:nkään lastenhoitovälitystä, niin lapsenvahteja löytää vain tutunkauppaa.

Koittakaa vuorotella. Yksinhuoltajana kyllä potutti, kun oli 30 astetta eikä voinut uida. Yksivuotiaan kanssa pääsi sentään jo kahlaamaan. Se oli sitten suurta juhlaa, kun lapsen sai kellukkeilla hetkeksi mukaan uimaan. Nykyään koululaisena hän leikkii kiltisti rannalla vaatteet päällä kun minä uin.

Ei kaikki tykkää uimisesta.

Vierailija
185/954 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIKSI joku mummo ostaa ruokaa luottokortilla?

katso viime vuonna naisille maksetut eläkkeet brutto, miinus verot

https://www.etk.fi/suomen-elakejarjestelma/elakkeensaajien-tulotaso/kes…

Niin. Miksi joku mummo ostaa luottokortilla?

Ja jokainenhan kerää oman eläkkeensä eli katso peiliin, jos se eläkkeesi on pieni.

Mitä sä kuvittelet saavasi eläkettä, jos hyväpalkkainen työura esim. lääkäri, juristi jne. aloitetaan 35-40v ja jäädään eläkkeelle 65v.  Esim. yli 3000 €/kk eläkkeitä on vain mutama prosentti ja ovat usein pörssiyhtiön toimitusjoh. jolla ylim. eläke-etu.  ja täydet työvuodet eli 45-50v. 

Kommentisi kertoo enemmän egostasi kuin tietämyksestä

Miksi joku lääkäri tai lakimies aloittaisi uransa vasta 35-40-vuotiaana? He aloittavat sen kyllä tyypillisesti viimeistään 25-vuotiaana, jo ennen sitäkin kandit pääsee jo vuokralääkäreiksi ja lakimiehet harjoittelemaan. 

Minulla on yli 3000 euron eläke ja ihan olen humanisti koulutukseltani. 

Sinä olet vain tyhmä. Tämä jäpätys kertoo sen täydellisesti.

Tytär aloitti vuosi sitten lääketieteen opinnot 19 v.  Hän oli nuorin, suurin osa lähelle 30 v  ja yksi 40-vuotias ryhmässään.

Vierailija
186/954 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan, miten loppu eläkeläinen äitini oli, kun hän joutui hoitamaan veljentyttöäni.  Maalla piti vähän väliä lähteä kauppaan ostamaan jäätelöä helteessä.  Hiki siinä mummolla virtasi, kun kauppaan oli kilometrin matka.  Rahan vanhemmat antoivat lapselle, ei mummolle, joka sai eläkkeestään kustantaa koko lystin.  Lapsi oli vaikea ja tottelematon.  Mummo ei tahtonut mitenkään selvitä, omat lapset kun oli vain tottunut jättämään pihalle leikkimään keskenään.  

Etkö puuttunut tilanteeseen?

Peli poikki. 

Puhuttelu veljellesi.

Auttanut äitiäsi.

Missä sinä olit..

Kuka siihen uskaltaa puuttua, muten piru on irti.  Uhkaillaan, ettei isovanhemmat näe lastenlapsia, kiristetään vanhusten ajokortin menetyksellä jne. 

Meillä ihan sama tilanne, mutta siskoni tekee miehineen samaa ja vielä kaksi lasta ja kaksi isoa koiraa.  Kun käyvät kylässå, koti on kuin pommin jäljiltä, kaikki jätetään sille sijoilleen  ja kaikki jää äitini hoidettavaksi, joka vielä isäni omaishoitaja ja  sitten itkee   mulle, kun niin väsynyt, kun ei uskalla sanoa mitään. 

Vierailija
187/954 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kesät on ihan parhaita. Ei ole stressaavaa arkea, aikatauluttamista, lasten viemistä sinne tänne. Jätän kotiin nukkumaan aamusta kun lähden töihin ja myöhemmin sitten vietetään yhdessäoloa kun tulen kotiin. Ihanan rentoa verrattuna kouluaikaan.

Vierailija
188/954 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaahas , itse oli 90 luvulla yksinhuoltaja eikä ollut tukiverkkoja. Ihan sitä kuule itse lapsista huolehdi  24/7  enkä edes olettanut saavani apua. Joten en kyllä ymmärrä mikä on ongelma jos perheessä on kaksi vanhempaa? Mitä ihme lomailua kaipaatte, toinen ulos lasten kanssa ja toinen lepää sen ajan. Ihme valitusta, niin itse kuitenkin olette ne lapset tehneet/ halunneet

Aika katkeran kuuloista kuitenkin. Ehkä olisit halunnut asioiden olevan toisin? :)

Vierailija
189/954 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"lapsettomat ystävät ei ikinä auta"

No ei lapsettomana ole tullut mieleen ottaa kaverin lapsia itselleni että se saisi kivan lapsettoman päivän. Kaikki omat päiväni ovat kivan lapsettomia.

Vierailija
190/954 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan, miten loppu eläkeläinen äitini oli, kun hän joutui hoitamaan veljentyttöäni.  Maalla piti vähän väliä lähteä kauppaan ostamaan jäätelöä helteessä.  Hiki siinä mummolla virtasi, kun kauppaan oli kilometrin matka.  Rahan vanhemmat antoivat lapselle, ei mummolle, joka sai eläkkeestään kustantaa koko lystin.  Lapsi oli vaikea ja tottelematon.  Mummo ei tahtonut mitenkään selvitä, omat lapset kun oli vain tottunut jättämään pihalle leikkimään keskenään.  

Etkö puuttunut tilanteeseen?

Peli poikki. 

Puhuttelu veljellesi.

Auttanut äitiäsi.

Missä sinä olit..

Kuka siihen uskaltaa puuttua, muten piru on irti.  Uhkaillaan, ettei isovanhemmat näe lastenlapsia, kiristetään vanhusten ajokortin menetyksellä jne. 

Meillä ihan sama tilanne, mutta siskoni tekee miehineen samaa ja vielä kaksi lasta ja kaksi isoa koiraa.  Kun käyvät kylässå, koti on kuin pommin jäljiltä, kaikki jätetään sille sijoilleen  ja kaikki jää äitini hoidettavaksi, joka vielä isäni omaishoitaja ja  sitten itkee   mulle, kun niin väsynyt, kun ei uskalla sanoa mitään. 

Sinulla ei taida olla lapsia?

Vierailija
191/954 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei ui? Sinä se et vissiin ui eikä sulla ole lapsia. Laoselle tulee vilu suht' nopeasti, sitten haluaa rannalle. Merivesi on nyt 16 astetta.  Mutta kakskytasteisessa järvivedessäkään ei ole kauan ennen kuin hampaat kalisevat. Katso kun se on se pinta-alan suhde massaan plus lihasten koko ja rasvakerros, joista tulee lämmön haihtumisen kaava. 

Ja enhän voi muutenkaan keskittyä kuntouintiin hyvin silloin kun hän on vedesssä, koska pitää tarkkailla, että hän nousee sukelluksista ylös.

Vierailija
192/954 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä kesät on ihan parhaita. Ei ole stressaavaa arkea, aikatauluttamista, lasten viemistä sinne tänne. Jätän kotiin nukkumaan aamusta kun lähden töihin ja myöhemmin sitten vietetään yhdessäoloa kun tulen kotiin. Ihanan rentoa verrattuna kouluaikaan.

Tässä oli kyse pikkulapsista. Sinä tuskin jätät pikkulapset keskenään kotiin ja lähdet itse töihin? Vai onko siellä se toinen vanhempi lasten kanssa päivät? Oletko kysynyt miten hän jaksaa?

Vierailija
193/954 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

oliko mummu suunnitelemassa lasten tekookin ? 

Vierailija
194/954 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaahas , itse oli 90 luvulla yksinhuoltaja eikä ollut tukiverkkoja. Ihan sitä kuule itse lapsista huolehdi  24/7  enkä edes olettanut saavani apua. Joten en kyllä ymmärrä mikä on ongelma jos perheessä on kaksi vanhempaa? Mitä ihme lomailua kaipaatte, toinen ulos lasten kanssa ja toinen lepää sen ajan. Ihme valitusta, niin itse kuitenkin olette ne lapset tehneet/ halunneet

Saa sitä silti olla väsynyt. Niin olit varmaan sinäkin.

Vierailija
195/954 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teitä on 2 aikuista. Voitte vuorotellen pitää lapsivapaata. Totaali yh ei voi tehdä sitä.

Kyllä se aikuisten kahdenkeskinen aikakin on aika mukavaa ja tärkeää. Meillä onneksi on tukiverkkoa, että päästään miehen kanssa yhdessä tekemään asioita. Toki tehdään luonnollisesti myös erikseen ja toinen on sen aikaa lasten kanssa. On turha nyt tehdä jotain vertailua yksinhuoltajiin. Eihän yksinhuoltajalla edes ole kumppania, jonka kanssa lähtisi kaksin treffeille :D

On tietenkin tärkeää, en ole väittänyt muuta. Mutta jos on tilanne että ei ole lapsille hoitajaa jotta voi olla kahdestaan jossakin niin sitten vuorotellen. En puhu niistä jota saa hoitajan lapsille.

Vierailija
196/954 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en lainkaan ymmärrä oletusta siitä, että isovanhempien pitäisi muka katsoa aina välillä lastenlasten perään ja antaa lasten vanhemmille "lomaa" lapsiarjesta. En todellakaan olettanut noin, enkä edes haaveillut siitä oman lapsen syntymän jälkeen. Miksi se olisi isovanhempien "tehtävä"? Kyllä isovanhemmilla omaakin elämää on ja sitä pitää myös arvostaa.

Lähipiirissä on muutamakin tapaus, jossa lapset pudotetaan joka toinen viikonloppu isovanhemmille "hoitoon", että äidillä ja isällä on vähän "omaa aikaa". Tämä ei ole aina isovanhempienkaan omasta halusta johtuvaa vaan ilmaisen lastenhoitoavun hyväksikäyttöä. Isovanhemmat peruvat omia suunnitelmiaan vain siksi, että taas taapero tulee perjantaina ja haetaan sunnuntaina. Ei kaikilla isovanhemmilla (jollainen nyt olen jo itsekin) ole elämän ykkössisältö lastenlasten hoivaamisessa. 

Vierailija
197/954 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIKSI joku mummo ostaa ruokaa luottokortilla?

katso viime vuonna naisille maksetut eläkkeet brutto, miinus verot

https://www.etk.fi/suomen-elakejarjestelma/elakkeensaajien-tulotaso/kes…

Niin. Miksi joku mummo ostaa luottokortilla?

Ja jokainenhan kerää oman eläkkeensä eli katso peiliin, jos se eläkkeesi on pieni.

Mitä sä kuvittelet saavasi eläkettä, jos hyväpalkkainen työura esim. lääkäri, juristi jne. aloitetaan 35-40v ja jäädään eläkkeelle 65v.  Esim. yli 3000 €/kk eläkkeitä on vain mutama prosentti ja ovat usein pörssiyhtiön toimitusjoh. jolla ylim. eläke-etu.  ja täydet työvuodet eli 45-50v. 

Kommentisi kertoo enemmän egostasi kuin tietämyksestä

Miksi joku lääkäri tai lakimies aloittaisi uransa vasta 35-40-vuotiaana? He aloittavat sen kyllä tyypillisesti viimeistään 25-vuotiaana, jo ennen sitäkin kandit pääsee jo vuokralääkäreiksi ja lakimiehet harjoittelemaan. 

Minulla on yli 3000 euron eläke ja ihan olen humanisti koulutukseltani. 

Sinä olet vain tyhmä. Tämä jäpätys kertoo sen täydellisesti.

Esim. lääkärin koulutus kestää 6-8v. Ja vain harva pääsee lääksikseen 20v. 

Jos sun eläke on 3000€, niin oikeassa elämässä terv.keskuksen juuri valmistuneen lääkärin kuukasipalkka on 3200-3700€/kk.  joka oikeuttaa n. 1700 €/ kuukausieläkkeeseen. 

Vierailija
198/954 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tietenkin tärkeää, en ole väittänyt muuta. Mutta jos on tilanne että ei ole lapsille hoitajaa jotta voi olla kahdestaan jossakin niin sitten vuorotellen. En puhu niistä jota saa hoitajan lapsille.

Mutta kai asia saa silti harmittaa ja harmituksen saa ilmaista vaikka julkaisemalla aihe vapaalle aloituksen? Turhaan tehdä mitään vertailua ja vastakkainasettelua. Minä kärsin enemmän, niin sinä et saa tuntea harmitusta? 

Vierailija
199/954 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun lapset ei varmaankaan ole 2- ja 5-vuotiaita.

Vierailija
200/954 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkutaaperoille sardiinipurkki käteen, että syö siitä jos tulee nälkä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme