Kesäloma lapsiperheessä uuvuttaa, kun tukiverkkoja ei ole
Aina tulee joku kommentoimaan, että mitäs olet perustanut perheen ja niin sitä on ennenkin pitänyt pärjätä itse. Omassa lapsuudessani ysärillä aika pienetkin lapset saatettiin laittaa keskenään ulos, jotta vanhemmat saivat omaa aikaa. Nykyisin tulisi lasu, jos 5 v vahtisi 2 v ikäistä pihalla ja aikuisia ei olisi läsnä. Omassa lapsuudessani vanhempani kävivät meidän lasten kanssa mummoloissa kolmen viikon välein, vaikka matkaa mummolaan oli 200 km. Isovanhemmat leikkivät meidän lasten kanssa, puuhastelivat ulkona, laittoivat ruokaa ja vanhemmat saivat levätä. Omasta lapsuudestani muistan, miten vierailtiin sukulaisten luona ja sukulaiset leikittivät meitä lapsia tai veivät katsomaan paikallisia nähtävyyksiä. Mieheni on muistellut, miten ysärillä hänen vanhempansa veivät miehen parivuotiaana muutamaksi viikoksi mummolaan ja lähtivät sitten takaisin Helsinkiin töiden ja lapsivapaan pariin.
Meillä kesälomien (ja ihan sen arjenkin) todellisuus on jotain toista. Lapsilla ei ole tätejä, setiä eikä enoja, jotka olisivat elämässä läsnä. Isovanhemmat eivät todellakaan ole ottaneet samanlaista vastuuta omista lapsenlapsistaan, kuin mitä itse omilta vanhemmiltaan ysärillä saivat omien lastensa kanssa. Pahimmillaan meillekin on hämmästelty, miksi olemme väsyneitä. Meillä isovanhempien luona vierailut eivät ole sitä, että saisimme vaikka parisuhdeaikaa tai kunnolla lepoa. Isovanhemmat jaksavat korkeintaan hetken olla lasten kanssa, mutta kaikki arjen vastuu jää meille vanhemmille. Kaikki lasten ruokailuista, iltarutiineista ja muista jää meille. Ei puhettakaan, että voitaisiin vaikka jättää lapset illaksi mummolaan ja lähteä miehen kanssa kesäteatteriin/syömään/iltakävelylle ilman lapsia.
Muitakaan tukiverkkoja ei ole. Lapsettomia velakavereita ei lasten seura kiinnosta tippaakaan, lasten kummit eivät ole koskaan ehdottaneetkaan lastenhoitoapua ja perheelliset kaverit ovat itsekin uupuneita. Ylipäätään lomat pikkulapsiperheessä ovat raskaita, kun arjen pyörityksestä ei tule yhtään taukoa. Aamusta iltaan on lasten asiat hoidettavana ja jossain välissä pitäisi palautuakin työvuoden rasituksesta. Näin kesäloman loppuessa huokaisen, että pääsee "töihin lepäämään", vaikka sielläkin on paljon hommaa. Töissä sentään saa muutaman tauon päivän aikana.
Kaipaisin täältä vertaistukea, enkä kuittailua. On oikeasti raskasta elää viikkotolkulla niin, että on aina vastuussa kaikesta. Ja puolison kanssa vuorottelukin turhauttaa välillä, kun yhteistä aikaa ei juuri ole. Jos toinen tarvitsee lepoa, on toiset otettava koppia lapsista.
Kommentit (959)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä tuohon edelliseen mummelin purkaukseen: Lapsiperheet pitävät itsestäänselvyytenä, että mummo kustantaa kaiken. Onhan se edullista kun ei tarvii maksaa vuokraa eikä ruokaa. Ja perheen lapset vaan istuvat kännykät kourassa ja makaavat puoleen päivään niin, että kaikkien on oltava silloin hipihiljaa!!
MISSÄ ihmeessä mitään tällaista on kukaan ikinä vaatinut? Oletko sinä kännissä?
Eihän vanhemmilla/appivanhemmilla osallistuta kuluihin eikä hommiin. Ollaan lomalla, valitaan kaupasta kalliit ruoka-aineet kun yhdessä käydään ja isovanhemmat maksaa . Nautitaan vieraanvaraisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä tuohon edelliseen mummelin purkaukseen: Lapsiperheet pitävät itsestäänselvyytenä, että mummo kustantaa kaiken. Onhan se edullista kun ei tarvii maksaa vuokraa eikä ruokaa. Ja perheen lapset vaan istuvat kännykät kourassa ja makaavat puoleen päivään niin, että kaikkien on oltava silloin hipihiljaa!!
Eihän vanhemmilla/appivanhemmilla osallistuta kuluihin eikä hommiin. Ollaan lomalla, valitaan kaupasta kalliit ruoka-aineet kun yhdessä käydään ja isovanhemmat maksaa . Nautitaan vieraanvaraisuudesta.
Täh? Jos sinä et halua toimi noin, avaa suusi, hyvä ihminen. Älä täällä riehu täysin sivullisille.
Itse ainakin myös tosi mielelläni tuen lapsiani. En minä noillakaan rahoilla enää haudassa mitään tee.
Vierailija kirjoitti:
Semmosta se on nykyään. Omat vanhempani lykkäsivät mut kesäisinkin useammaksi viikoksi mummolle hoidettavaksi. Nyt on turha odottaa vastaavaa heiltä, käyvät harvakseltaan moikkaamassa silloin kun sattuu huvittamaan. Eivät muista myöskään rahallisesti - omat isovanhempani säästivät mulle aikanaan useamman tuhannen euroa tilille ja muistivat myös käteisellä. Omat vanhemmat ovat totaalisen välinpitämättömiä minua ja lastani kohtaan.
Ai "lykkäsivät"?
Onneksi olen syntynyt sinä onnellisena aikana, jolloin kaikilla oli mummola tai onnekkaimmilla kaksi. Sua varmaan järisyttää kuulla, että isovanhemmat olivat ja todellakin halusivat olla perheenjäseniä ja kaipasivat meitä ainoan tyttärensä lapsia luokseen.
Siitä kehittyi rakastava ja sanomattoman tärkeä ihmissuhde, joka kantaa läpi koko elämän.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapsiperhe uuvuttaa myös isovanhempia. Kesä on raskasta aikaa tällaiselle monisairaalle, kivuissa kippuroivalle mummelille. Omistan pikkuruisen mökin, ilman mukavuuksia. En halua antaa sitä muutoin heidän käyttöönsä, mutta vieraakseni on kutsumattomia tulijoita monen päivän löhöilyyn. Vallataan koko mökki, kampetta on pitkin poikin, itselle ei edes istumasijaa. Eihän istuinta tarvitse, kun pitää juosta palvelemassa, ruuuanlaitossa, saunanlämmityksessä, puiden ja veden kannossa.
Mikä ihme hinku heillä on tänne, kutsumatta. On tosi hankalaa kieltääkin tulemasta. Ei kuunnella, vaikka kerron jaksamisestani ja vaivoistani. Mökillä on muutenkin aina kunnostustöitä ym. ja haluaisi itsekin levätä ja nauttia.
Tämä on joka loppukesän puheenaihe mummoilla, kun luottokortti tapissa ja niitå maksetaan vielä ensi vuonnakin. Ja ollaan jaksamisen äärirajoilla, luottokortin lisäksi verenpaine tapissa, rytmihäiriöt, jalat ja kädet turvoksissa, kun kantaa kaupasta ruokaa. Ja kun viimeinen auton takavalot katoaa kotitieltä, alkaa viikkojen kestävä siivous ja pyykinpesu ja ruokiien kantaminen kompostiin.
Nuorena sitä luuli, kun sai omat lapset kasvatettua ja sai jäädä eläkkeelle, niin olisi aikaa nautia kesästä, marjastaa tai sienestää, mutta toisin kävi.
Kesällä ruokahävikki on suuri. Ostetaan sitä ja tätä, sitten ei syödäkään "jämiä" vaan seuraavana päivänä pitää olla uutta ruokaa.
MIKSI joku mummo ostaa ruokaa luottokortilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Jos sinä et halua toimi noin, avaa suusi, hyvä ihminen. Älä täällä riehu täysin sivullisille.
Itse ainakin myös tosi mielelläni tuen lapsiani. En minä noillakaan rahoilla enää haudassa mitään tee.
Kaikilla ei ole suuret eläkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin myös tosi mielelläni tuen lapsiani. En minä noillakaan rahoilla enää haudassa mitään tee.Kaikilla ei ole suuret eläkkeet.
No se on ihan oma syysi.
Samaten se ettet saa suutasi auki.
Onhan se hullua kun mediaanieläkeläinen kustantaa 100 000 vuodessa hankkiville jälkeläisilleen kesäisin ruokia ja huvipuuistot ym kun isovanhemman kuuluu niin tehdä ja hoitaa vielä lapset ohessa.
Nykylapsista ei kyllä kukaan tervejärkinen aikuinen halua ottaa vastuuta. Eivät tottele, huutavat kuin palosireeni, vaativat, komentavat ja ovat ylimielisiä. Jos niitä on monta lisäksi kiroilevat ja tappelevat keskenään. Mummon kissa saa myös kyytiä. Mikään ruoka ei kelpaa. Ja mummo saa passata näitä henkensä kaupalla.
Vierailija kirjoitti:
Ostan S-ketjun ostokset aina luottokortilla. Laskun maksan heti, ei mitään kuluja, päin vastoin bonukset ja maksutapaetu.
Vierailija kirjoitti:
Koska ei kehtaa sanoa ettei heinäkuun eläke riitä teidän loppasuiden ruokiin ja saunaoluisiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin myös tosi mielelläni tuen lapsiani. En minä noillakaan rahoilla enää haudassa mitään tee.Kaikilla ei ole suuret eläkkeet.
No se on ihan oma syysi.
Samaten se ettet saa suutasi auki.
Täällähän vaaditaan "mummoja " hootamaannja ruokkimaan lapset kesällä ja antamaan käyttörahaa lastenlapsille ja säästöjä tallettaa heille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se on ihan oma syysi.
Samaten se ettet saa suutasi auki.Täällähän vaaditaan "mummoja " hootamaannja ruokkimaan lapset kesällä ja antamaan käyttörahaa lastenlapsille ja säästöjä tallettaa heille.
Ei vaadita.
On toivottu että lastenlasten kanssa autettaisiin joskus.
Ja minä kerroin toivoneeni, että sen sijaan että kannetaan käyttökelvotonta krääsää, laitettaisiin se 10-20 euroa lapsen opiskelutilille.
Vierailija kirjoitti:
Epäilemättä mummeli puhuu totta.
Melkoisia vaatimuksia tässäkin keskustelussa esitetään isovanhemmille ja vaaditaannrahaa itselle ja lapsille säästötileille.
Aikuinen voi olla sokea näkemään vanhempansa vanhentumista ja huonompaa jaksamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se on ihan oma syysi.
Samaten se ettet saa suutasi auki.Täällähän vaaditaan "mummoja " hootamaannja ruokkimaan lapset kesällä ja antamaan käyttörahaa lastenlapsille ja säästöjä tallettaa heille.
Ei vaadita.
On toivottu että lastenlasten kanssa autettaisiin joskus.
Ja minä kerroin toivoneeni, että sen sijaan että kannetaan käyttökelvotonta krääsää, laitettaisiin se 10-20 euroa lapsen opiskelutilille.
Tiedät hyvin ettei 10 euroa riittäisi. Pihi isovanhempi, tonni vähintään.
Vierailija kirjoitti:
Melkoisia vaatimuksia tässäkin keskustelussa esitetään isovanhemmille ja vaaditaannrahaa itselle ja lapsille säästötileille.
Aikuinen voi olla sokea näkemään vanhempansa vanhentumista ja huonompaa jaksamista.
Mitään vaatimuksia ei ole esitetty.
Ja kolmannen kerran: lapsenlapsi hyötyy paljon enemmän kympin talletuksesta opiskelutilille kuin siitä loputtomasta turhasta kympin krääsästä. Samalla oppii myös säästäväisyyttä ja rahan arvon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään vaatimuksia ei ole esitetty.
Ja kolmannen kerran: lapsenlapsi hyötyy paljon enemmän kympin talletuksesta opiskelutilille kuin siitä loputtomasta turhasta kympin krääsästä. Samalla oppii myös säästäväisyyttä ja rahan arvon.
Pelkkiä vaatimuksia koko keskustelu. Ja uskomusta että ennen isovanhemmat hoiti lastensa lapset ja rahoittivat heidän elämäänsä.
Hieho on naaraspuolinen nautaeläin joka ei ole vielä poikinut.