Kotieläinpihan omistaja jyrähtää: Lapset häiriköivät eläimiä niin, etteivät ne enää luota ihmisiin
https://www.hs.fi/suomi/art-2000012148461.html
Mikä teitä vanhempia vaivaa, kun kasvatatte täysin empatiakyvyttömiä pentuja??
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Lapsena tunsin yhden tämmösen ihmisperseen. Minua noin vuoden nuorempi tyttö, joka kiusas niin eläimiä kuin ihmisiäkin. Piikitteli ensin minua, sen jälkeen kiusas laitumella olevaa hevosta (tarjosi heiniä kädestä ja nykäs heinät suusta) ja naureskeli samalla miten "tyhmä" hevonen. Siitä sitten mentiin sisälle ni tämä keksii kiusata talon kissanpentuja, tökki ja nosteli rahin päälle rahia kieputtaen, samalla taas naureskeli. Tilallisen sukulaistyttöjä niin en kehdannut mitään sanoa. Kysyin siltä sitten muualla, et mikä sen ongelma on ja sen jälkeen likka kävi käsiksi ja olin sen jälkeen "tyhmä". Siitä päällekarkauksesta tuli kunnon draamaa mummolassa kun tottahan annoin takasin nyrkillä. Minä oli sen jälkeen se pahis. Mummo piti koko loman lopun mykkäkoulua kun olin häpäissyt koko suvun lyömällä sadistista pikkulikkaa.
Tämä tapahtui 70-luvulla: tuttavaperheen poika kehuskeli miten olivat rääkänneet kissaa.
Menin kertomaan tuon asian eräälle tuttava-tädille, joka, kappas vaan!. otti yhteyttä oliko nyt poliisiin tai mitä tahoja 70-luvulla maaseudulla olikaan.
Perheeseen otettiin kuitenkin yhteyttä asian tiimoilta.
Tuloksena oli, että minua toruttiin kun olin mennyt semmoista kertomaan.
80-luvulla eräs mies meidän kylällä piti erittäin huonosti lehmiään, En uskaltanut kertoa kenellekään.
Tuo lehmä-juttu vaivaa edelleen omatuntoani.
Joku muukin huomasi onneksi sen ja eläinlääkäri kävi lopettamassa lehmä-raukat.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilla on hirveä tarve saada kontakti eläimeen ja jos se sitten vaan lepäilee ja olla möllöttää, lapsi helposti alkaa härkkiä, että täällä minä olen, etkö huomaa.
Tietysti vanhempi voi ja vanhemman pitääkin kieltää heittely ja tökkiminen. Silti jos työkseen pyörittää tuollaista tilaa, voisiko tämän asiakastarpeen huomioida jotenkin positiivisesti? Jos lapset voisivat osallistua eläinten ruokkimiseen tai vaikka harjata hevosta tai lehmää, he saisivat sen vuorovaikutuselämyksen, jota kaipaavat.
No toki. Ihan mitä tahansa, jotta arvon Amanda-Eliakselle ei tule pahamieli. Mielipaha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän vähän kommentoitu ketju. Taisi kolahtaa jokuseen vanhempaan.
Hauskaa. Täällä ollaan monesti niin kovin kärkkäitä.
Mikä tässä ketjussa oli sinusta se hauska osuus?
Kyllä tällaisen lapsen pitäisi saada remmistä. Ei se siitä pilalle mene jos on pilalla jo.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tällaisen lapsen pitäisi saada remmistä. Ei se siitä pilalle mene jos on pilalla jo.
Normaalille lapselle riittää, että kerran sanoo tiukasti, ettei eläimet ole meitä varten, eikä meillä ole oikeus häiritä niitä. Saamme katso ja seurata niiden elämää, mutta häiritä ei todellakaan saa.
Ei tarvita mitään remmejä ainakaan selväjärkisille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan ole tuulesta temmattua että typerimmät lisääntyy? Sitten siellä on harvasti edustettuna ne viisaat ihmiset, jotka yleensä hankkivat vain yhden / max 2 lasta, jotka he kasvattavat huolella. Sitten on se ääripää joka hankkii kymmenen lasta, kun vauvat on niin ihania ja hässiminen kivaa. Sit ei se kasvatustyö enää maistukkaan.
Ja nehän on 100% hääkereitä, koska meillä on varaa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilla on hirveä tarve saada kontakti eläimeen ja jos se sitten vaan lepäilee ja olla möllöttää, lapsi helposti alkaa härkkiä, että täällä minä olen, etkö huomaa.
Tietysti vanhempi voi ja vanhemman pitääkin kieltää heittely ja tökkiminen. Silti jos työkseen pyörittää tuollaista tilaa, voisiko tämän asiakastarpeen huomioida jotenkin positiivisesti? Jos lapset voisivat osallistua eläinten ruokkimiseen tai vaikka harjata hevosta tai lehmää, he saisivat sen vuorovaikutuselämyksen, jota kaipaavat.
Kerropa, mitä oikeastaan tiedät eläimistä?
Jos arvaan, teillä on korkeintaan kultakala, joka on koristeena kirkkaassa lasimaljassa.
Joka "työkseen pyörittää tuollaista tilaa" tietää, että kaikessa mennään eläinten hyvinvointi edellä, ei vierailijoitten.
Eläimet käyttäytyvät niin kuin käyttäytyvät ja kävijöitten on se ymmärrettävä.
Hevonen ei laukkaa koko ajan harja hienosti hulmuten, kissa ei tule syliin, koira ei tule maharapsutuksia kerjäämään...jne
Se ero on eläinpihalla ja sirkuksen rääkkäämällä opetettujen eläinten välillä.
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan vanhemmissa on vikaa. Sen lisäksi kannattanee laittaa huomiota herättävän näköisiä varoituskylttejä, että eläinten häirintä on ehdottomasti kielletty ja häiritsijöiltä peritään sakkoa ja heitetään ns. hiuksista vttuun. Ennakkovaroitus saa lapset tajuamaan paremmin.
Olet oikeassa, valitettavasti.
Ihmisille pitää näköjään laittaa ohjekylttejä, kuinka toimitaan ihan tavallisissa tilanteissa.
Vituttaa, että maailma on mennyt ja menee koko ajan tällaiseksi.
Mitä tulee lapsesta, joka nähdessään eläimen, ryhtyy ilman muuta rääkkäämään sitä.
Eikö ollenkaan tule mieleen suojella sitä.
Nyt mua rupes vituttaan ihan tuelta.
Ja kyllä, suorastaan hekumoin ajatuksella, että joku tulisi kiusaamaan maatalon-eläimiämme.
Ajattelen näin pahasti ja se on rääkkääjien syy,
Minusta tulee ilkeä.
Kaikki eläimistä taloudellisesti hyötyvät ovat vastenmielisiä. Et vaan voi päästää ihmisiä valvomatta eläimiin käsiksi jos yhtään eläimistä välität
Nykyajan kakaroille ei opeteta mitään miten eläimiä pitaa kohdella, miten luontoa pitaa kunnioittaa. Ennen nämä asiat vanhemmat neuvoivat ja omalla esimerkillä näyttivät miten eläimiä hoidetaan/kohdellaan. Nämä kakarat kiusaavat kivittävät repivät eläimiä jos eläin haluaa levätä nämä riiviöt haluavat leikkiä sen kanssa. Nämä kakarat pitävät eläimiä leluina joita voi heittää seinään jos haluaa. Käytöstapoja ei opeteta nää riiviöt huutaa kaupassa, kirkossa, ihan sama minkä ikäisistä on kysymys. Kaikki ympärillä oleva hajoitetaan näistä tulevaisuuden toivoista pitäisi tulla uusia veronmaksajia. Suurin syyllinen tähän on vanhemmat he eivät kanna vastuutaan kasvattamisesta eikä jälkikasvunsa opettamisesta. Kaikki muu on tärkeämpää.
Eläimet eivät ole lasten, eivätkä aikuisten leluja.