Kotieläinpihan omistaja jyrähtää: Lapset häiriköivät eläimiä niin, etteivät ne enää luota ihmisiin
https://www.hs.fi/suomi/art-2000012148461.html
Mikä teitä vanhempia vaivaa, kun kasvatatte täysin empatiakyvyttömiä pentuja??
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Turpiin tuollaisia kakaroita.
Ei vaan heidän vanhempiaan. Lapset eivät mene kotieläinpihalle yksin vaan vanhempiensa seurassa.
Koko ajan valitetaan, että lapsia syntyy liian vähän. Mielestäni niitä syntyy vieläkin aivan liikaa. Ei se määrä vaan laatu. Mitä tällaisista psykotenavista oikein kasvaa? Ei mitään hyvää.
Vein tyttäreni 7 v. ja hänen saman ikäisen kaverinsa kotieläinpuistoon, jossa käymme tyttöni kanssa useasti kesässä. Lapsen kaveri haukkui eläimiä tyhmäksi ja oli valmis lähtemään jo 10min jälkeen kotiin koska oli tylsää. Joo en lähtenyt 10 min. päästä kotiin ja pidin puhuttelun eläinten haukkumisesta. Tästä eteenpäin mennään tytön kanssa kahdestaan, kotieläinpuistot ovat parhaita<3
Nämä on niitä vanhempia, jotka mäkisee lapsivihasta. Semmosta se on, että voi tulla pahaa silmää sille omalle pallerolle, kun kasvatustyö on jätetty ruutujen hoidettavaksi.
Yllättävän vähän kommentoitu ketju. Taisi kolahtaa jokuseen vanhempaan.
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa. Täällä ollaan monesti niin kovin kärkkäitä.
Lapsista ei nykyään välitetä. Some on tärkeämpää.
Lapsilla on hirveä tarve saada kontakti eläimeen ja jos se sitten vaan lepäilee ja olla möllöttää, lapsi helposti alkaa härkkiä, että täällä minä olen, etkö huomaa.
Tietysti vanhempi voi ja vanhemman pitääkin kieltää heittely ja tökkiminen. Silti jos työkseen pyörittää tuollaista tilaa, voisiko tämän asiakastarpeen huomioida jotenkin positiivisesti? Jos lapset voisivat osallistua eläinten ruokkimiseen tai vaikka harjata hevosta tai lehmää, he saisivat sen vuorovaikutuselämyksen, jota kaipaavat.
Lasten pitää oppia noudattamaan sääntöjä. Ei saa tehdä mitä haluaa ja maailma ei pyöri näiden naperoiden ympärillä. Eläimiä ei saa häiritä eikä kiusata.
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten nuo vanhemmat eivät vauvapalstaile. En tunnista tuollaista käytöstä omasta lapsesta tai tuuttavapiirin lapsista. Eläimiin suhtaudutaan ennemminkin suojelevasti ja hoitavasti. Monella on joko kissa tai koira.
Ei ole pelkästään eläimet, vaan myös omenapuut saivat eilen kyytiä eräällä pk-seudun kotieläintilalla. Kakara yli kymmenvuotias, (musta) repi puusta raakoja omenoita ja heitteli ainakin puolenkymmentä omenaa pitkin tannerta. Ei näkynyt henkilökuntaa paikalla, jolle olisin voinut vinkata, että käyvät ojentamassa noita matuja. Nuo ei kuulu suomalaisen kulttuurin piiriin millään tavalla!
Vierailija kirjoitti:
Lapsilla on hirveä tarve saada kontakti eläimeen ja jos se sitten vaan lepäilee ja olla möllöttää, lapsi helposti alkaa härkkiä, että täällä minä olen, etkö huomaa.
Tietysti vanhempi voi ja vanhemman pitääkin kieltää heittely ja tökkiminen. Silti jos työkseen pyörittää tuollaista tilaa, voisiko tämän asiakastarpeen huomioida jotenkin positiivisesti? Jos lapset voisivat osallistua eläinten ruokkimiseen tai vaikka harjata hevosta tai lehmää, he saisivat sen vuorovaikutuselämyksen, jota kaipaavat.
Kuka noita uskaltaa päästää lähelle eläimiä? Pitäisi ensin osata käyttäytyä, ja sitten vasta päästää harjaamaan hevosta tai lehmää.
Vanhempien juttuja se olisi, että lapsia kasvatettaisiin... mutta jospa tuolla nyt sitten herättäis ja kaivetaan sitä "mitäs nyt tehtäisiin" - laatikkoa.
Henkilökuntaa varmaan pitäisi lisätä ja pientä ohjeistusta lapsille koko ajan ja kaikkialla, että miten eläinten kanssa ollaan. Suojelisi edes sillain sitten eläimiä.
Ehkä lippujakin voisi myydä. Ihmiset ovat ihan itse perseilleet ilmaisuuden pois.
Tämä oli kyllä niin tyrmistyttävä uutinen että päivä meni pilalle.
Meillä oli aikoinaan kotieläin-piha mutta aina oli joku opas mukana.
Ei sen tähden että olisi pitänyt pelätä, että joku kiusaa eläimiä, mutta opas esitteli eläimet ja kertoi niistä.
Ei tullut edes mieleen, että joku penska olisi mennyt kivittämään tai vetämään hännästä eläimiämme.
MIlloin saa lukea riehuvista mummoista, happoa heittelevistä nuorista..jne
mutta tähän asiaan en löydä mitään puolusteltavaa.
Ja kyllä, syytän vanhempia mutta syytän kyllä lapsiakin. Pitäähän ihmisellä olla joku sisäinen tunto jo pienestä pitäen, että ketään tai mitään ei kiusata tai pahoinpidellä.
Vierailija kirjoitti:
Helikopterimamma hyökkää heti kun heidän huippuosaajaa komentaa pois tekemästä eläisuojelurikoksia. Helikopterimamma sanoittaa kullannupulleen tunteita räyhäämällä kakaran toimintaan puuttuville aikuisille.
Monella oli itsellään lapsena turhan kova kuri, niin nyt sitten ovat vieneet toiseen ääripäähän. Eikä ole hyvä sekään. Lisäksi Mulla on oikeus -ajattelu, ja muu minäminämeininki.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kyllä voisin sanoa että haista sinä...!
Yritätkö todella vierittää syyn kotieläin-pihan yrittäjälle? MItä?
Eläimet ovat katselua varten lähtökohtaisesti, eivät välttämättä paijattavia.
Ne eivät ole sirkuseläimiä, joiden ensisijainen tehtävä on tehdä jotain hauskaa ihmisten viihdyttämiseksi.
Lapsena tunsin yhden tämmösen ihmisperseen. Minua noin vuoden nuorempi tyttö, joka kiusas niin eläimiä kuin ihmisiäkin. Piikitteli ensin minua, sen jälkeen kiusas laitumella olevaa hevosta (tarjosi heiniä kädestä ja nykäs heinät suusta) ja naureskeli samalla miten "tyhmä" hevonen. Siitä sitten mentiin sisälle ni tämä keksii kiusata talon kissanpentuja, tökki ja nosteli rahin päälle rahia kieputtaen, samalla taas naureskeli. Tilallisen sukulaistyttöjä niin en kehdannut mitään sanoa. Kysyin siltä sitten muualla, et mikä sen ongelma on ja sen jälkeen likka kävi käsiksi ja olin sen jälkeen "tyhmä". Siitä päällekarkauksesta tuli kunnon draamaa mummolassa kun tottahan annoin takasin nyrkillä. Minä oli sen jälkeen se pahis. Mummo piti koko loman lopun mykkäkoulua kun olin häpäissyt koko suvun lyömällä sadistista pikkulikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen höpötystä tuo on?
Eläimillä on oikeus "vaan lepäillä ja olla möllöttää".
Se pitäisi olla selvä aikuiselle.
Kuvittelepa vaikka 20 asiakasta /päivä.
Jokainen tahtoo harjata ponia, ruokkia possua, silittää kissaa. Etkö ymmärrä että eläimet tarvitsevat lepoa ja rauhaa?
Ja silloin kun ne tahtovat lepäillä ja "olla möllöttää" ne tekevät niin, koska ne tarvitsevat sitä, ei niillä ole kellokorttia, että "jaahas, ollaanpas taas pirteinä ja annetaan tuon penskan tulla harjaamaan...tms."
Sehän se eläinpihan-idea on, että nähdään ne eläimet sellaisina kuin ne ovat ja käyttäytyvät!
Olen se kommentoija, jolla oli kotieläin-piha.
Vierailija kirjoitti:
Lapsena tunsin yhden tämmösen ihmisperseen. Minua noin vuoden nuorempi tyttö, joka kiusas niin eläimiä kuin ihmisiäkin. Piikitteli ensin minua, sen jälkeen kiusas laitumella olevaa hevosta (tarjosi heiniä kädestä ja nykäs heinät suusta) ja naureskeli samalla miten "tyhmä" hevonen. Siitä sitten mentiin sisälle ni tämä keksii kiusata talon kissanpentuja, tökki ja nosteli rahin päälle rahia kieputtaen, samalla taas naureskeli. Tilallisen sukulaistyttöjä niin en kehdannut mitään sanoa. Kysyin siltä sitten muualla, et mikä sen ongelma on ja sen jälkeen likka kävi käsiksi ja olin sen jälkeen "tyhmä". Siitä päällekarkauksesta tuli kunnon draamaa mummolassa kun tottahan annoin takasin nyrkillä. Minä oli sen jälkeen se pahis. Mummo piti koko loman lopun mykkäkoulua kun olin häpäissyt koko suvun lyömällä sadistista pikkulikkaa.
Ihan oikein teit! Tuollaiset "mummot" pitäis löylyttää oikein kunnolla.
Pysyvä porttikielto näille mulkvusteill kakaroille ha niiden vanhemmille.