Tupakoitteko julkisilla paikoilla?
 Hei,
 nyt täytyy kysyä ihan uteliaisuudesta: kehtaatteko te raskaana olevat tupakoida julkisilla paikoilla? Itse viimeksi eilen näin viimeisillään raskaana olevan naisen (Seurasaaressa ulkoilemassa!) ja hänellä rööki sauhusi kädessä. Kyllä siinä vähän leuka loksahtaa auki, aina kun näitä tapauksia näkee. Minulle jäi oikein paha olo pitkäksi aikaa, mutta minkäs sille mahtaa, kun ei voi toiselta sitä tupakkaa poiskaan käydä ottamassa.
 Ihan vaan ihmetyttää, että eikö se vähän edes hävetä, kun varmasti lähes kaikki kiinnittävät asiaan (oikeutetusti) huomioita ja varmaan kommenttejakin satelee?
 Niin, ja itse olen rv:llä 31 myös.
Kommentit (12)
 kun ei viitsi näyttäytyä tupakan kanssa.
 Siis voi juma etä tehdään SYNTI tupakasta, kun on viina lääkkket ja sekakäyttäjät! Ne lapset todella kärsii äitinsä elämäntavoista!

Tämä on taas näitä asioita, jotka kuvitellaan olevan koko kansan omaisuutta.
 Odottavan äidin tupakointi ei todellakaan kuulu naapurin mammoille eikä ohikulkijoille. Kaunista eikä järkevää se ei ole, mutta on todellakin jokaisen oma asia.
kuinka synnytyssalista on pakko päästä ulos tupakalle, että silleen, jee.
 sellaisen henkilön kanssa, joka kävi 2h aikana ainakin kolmesti tupakalla, ja vauva syntyy marraskuussa. Luulin ensin, että lähti toisten seuraksi, mutta valitettavasti ei.
 Sairaalan pihalla on noita odottavia tupakoitsijoita näkynyt ja kaduilla. Sekä synnärillä huonetoverin piti päästä heti synnytyksen jälkeen tupakalle ja huone haisi tosi pahalle sen jälkeen.
 En ymmärrä, miksei voi lopettaa. Ilmeisesti tupakka on vauvaa tärkeämpi.
Olin kesällä NKL:lla riskiraskausosastolla potilaana. Siellä näki tosiaan, mitä tupakointi monelle merkitsee. Vaikka mitä komplikaatioita, sairauksia tai ongelmia terveydentilassaan (yhdellä vielä keuhkoissa) näillä naisilla oli, niin ulos vaan raahautuivat sieltä sairaalan uumenista röökille. Ja siellä sitten vedettiin ainakin 2-3 röökiä kerralla. Oli karmeeta katseltavaa (sänkypaikaltani suora näkymä). ..
kotiin päästyä eka asia oli sytyttää se tupakka :( Mutta olipa siinä ainakin se hyvä puoli, että kun en kouluaikana polttanut, niin se tupakointi jäi väkisinkin vähemmäksi. Viimeisen tupakan vedin kävellessäni sairaalaan (suunniteltu sektio) Sairaalassa en sitten kehdannut enää tupakalle lähteä, ja sen jälkeen olen ollut savuton. Saipa tyttö ainakin nikotiinista vapaata äidinmaitoa. Eli parempi myöhään kuin ei ollenkaan. Puolustuksekseni, heikoksi sellaiseksi, voin sanoa, että tuolloinen elämäntilanteeni oli äärimmäisen stressaava.
 Eipä tähän ole kukaan vastaillut mutta minusta jo sen, että tupakoiva odottava äiti painelee piiloon tupakoimaan koska _hävettää_ polttaa julkisesti, pitäisi kertoa äidille, ettei tupakointi ole todellakaan sallittua raskaana ollessa.
 Minä näin muutamia vuosia sitten bingossa savullisella puolella kaksosia odottavan äidin vetävän posket lommolla körssiä. Sanoin puoliääneen bingokaverilleni, että saisipa keskenmenon. No, olin itse vielä lapseton ja nuori, että aika rajusti tietysti toivottu mutta minusta on raukkamaista polttaa raskaana ollessaan. Piste.
Arvasin että joku älypää kysyy tuota. Siis että oliko tupakalla osuutta lapseni kuolemaan. En polttanut raskaus aikana, joten ei!
  Minulle yksi yksi tuttu väitti ,että sairaanhoitaja oli sanonut : ettei lapselle todellakaan ole haitaksi jos yhden askin tupakkia polttaa päivässä.. vain silloin tulee haittaa lapselle jos tupakoi yli askin päivässä...
 samoin alkoholin suhteen ettei lapselle muka ole haitaksi jos odottava äiti juo alkoholia tietyn määrän viikossa.
 Tämän kyseisen henkilön mielestä alkoholi ja tupakka ei ole haitaksi vauvalle,mutta eläimet sen puolestaan on sillä eläimistä tulee astma vaara lapselle.. silkkaa puppua sanon minä...
 lisäksi toiset ovat sanoneet minulle että eivät kehtaa polttaa yleisellä paikalla koska tietävät miten sitä katsotaan pahasti..
 ja usein ollaan sanottu ,että kyllä sieltä terve lapsi syntyi joten tupakasta ei ole vaaraa..
 mutta eikö heitä yhtään kaduta että nikotiini ja alkoholi menevät suoraan lapseen..
 ja jos polttaa yhdenkään tupakan niin lapsi saa tunnin sen jälkeen vasta henkeä..
 onhan se ikävän näköistä, kun raskaana oleva polttaa, mutta se tosiaan ei kuulu muille tippakaan!
 Ja te jotka kurkitte sieltä sairaalan ikkunoista, oletteko miettineet mikä tilanne voi sillä raskaana olevalla olla? Itse kyllä kävin röökillä ja monta kertaa vielä kun olin synnytys salissa, kun jouduin synnyttämään kuollutta lastani.
 En tietty tarkoita, että kaikilla joku paha tilanne on, mutta turha täällä kommentoida, kun toisen tilanteesta ei mitään tiedä.
Otan osaa sinun kokemuksesi johdosta, mutta tilanne ei ollut tämä näillä daameilla. Aikansa kuluksi lähinnä siellä sauhuttelivat (vähän niinkuin yläasteen röökipaikalla).
Itse näin Kätilöopiston pihalla raskaana olevan naisen tupakoimassa sairaalan aamutakki päällään..!