Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ohituksesta suututaan?

Vierailija
17.07.2026 |

Esimerkkitilanne: Ajat valtatietä nopeusrajoituksen ollessa 80km/h. Saavutat jonkun joka ajaa 70 - 75km/h nopeutta ja alat ohittamaan häntä sopivalla kohdalla. Aloittaessasi ohituksen ohitettava yllättäen tarkoituksellisesti kiihdyttää vauhtiaan jopa ylinopeuteen ja yrittää vaikeuttaa ohitusta.

Vaihtoehdot tässä ovat jättää ohitus sikseen ja palata yllättäen kaasupolkimen löytäneen taakse, joka tietenkin hidastaa taas nopeutensa siihen 70 - 75 köröttelyyn, tai ajaa itse reilua ylinopeutta ohitusen aikana, jotta pääsee tästä liikennekiusaajasta ja tientukosta ohi.

Miksi normaali ohitus menee niin pahasti tunteisiin, että pitää alkaa kiusaamaan ohittajaa ja vaarantamaan samalla liikennettä?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ajanut varmaan miljoona kilometriä ja tätä kuvailemaasi tilannetta on tapahtunut kymmenien tuhansien ohituksen aikana todellisuudessa ehkä muutaman kerran. Tästä kuulee kyllä puhuttavan, mutta tosielämässä ongelma ei ole kovin suuri havaintojeni mukaan. Jos joku noin tekee, niin sitten palaan kiltisti taakse ja se siitä. 

Mä olen ajanut vasta puoli miljoonaa ja tätä tapahtuu ehkä kerran viikossa. Yleensä tekijänä on joku eläkeläisukko tai sitten joku nuori. 

Voisko olla myös niin, että ohitettava itsekin havahtuu siihen, että oma nopeus on turhan alhainen, kun muut alkavat ohitella?

Tuollaista voisi käydä kokemattomilla kuskeilla ja vanhuksilla. Sitten vaistomaisesti painetaan kaasua, ajattelematta että joku yrittää ohi.

Joo mut jo autokoulussa ainakin mulle opetettiin, että jos joku menee ohi, niin höllätään vähän kaasua, että se pääsee nopeasti ohi. Jos nyt sattuisi huomaamaan ohituksen takia, että oma vauhti on hiipunut, odotetaan, että se ohitus on ohi ja sit kiihdytetään se oma vauhti taas, todennäköisesti se ohittaja ajaa kuitenkin nopeammin kuin ohitettu.

Sekä nämä ohituksen estäjät että ohituskaistakaahaajat, jotka eivät uskalla ajaa suurinta sallittua nopeutta muualla, saisi kyllä ottaa liikenteestä pois, edes vähäksi aikaa opetusmielessä (huom! liikenteessä ei kuitenkaan aleta kouluttaa muita!).

Vierailija
42/54 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitten takia BMW ja 3 litran bensaturbo. Yleensä on jo rinnalla sen verran vauhtia että ei pikkukiihdys enää auta ohitettavaa estämään ohitusta. Välillä kuitenkin on pakko ohittaa pienemmällä nopeuserolla koska päiväsakkoriskiä ei voi aina ottaa ja silloin kyllä nuo kiihdyttelijät huomaa.

Ajelin vasta muutan tuhat kilometria Puolassa ja siellä ei tätä ilmiötä juurikaan ollut. Motarilla jossa 140 km/h rajoitus oli kuitenkin su-illan paluuliikenteessä montakin jotka ei halunneet ajaa kuin 120 km/h tms. mutta kummasti löytyikin haluja ajaa lujempaa kun turisti vetää vanhalla bemarilla ohi. Nämä enimmäkseen keski-ikäisiä uudehkoilla keskimääräistä kalliimmilla SUV:eilla ajavia. Oudosti tätä tapahtui vain tuota yhtenä päivänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten vituttaa nämä ketkä ajaa 80kmh 100kmh alueella ja sit kun tulis ohituskaista niin kyllä sitten painetaan 110kmh lasissa, jotta ei varmasti päästä ohi ja heti kun loppuu, niin 80kmh lasiin.

Tätä olen aina hämmästellyt. Kaksikaistaisella onnutaan kuin unitautinen laiskiainen ja ohituskaistojen alkaessa laiskiaisesta kuoriutuu oman elämänsä Emerson Fittibaldi bussit ja raskaat yhdistelmäajoneuvot nukaan lukien.

Aika usein ohituskaistojen alussa nousee nopeusrajoituskin. Kai ohittajat muistavat, että nopeusrajoitusta ei saa ylittää edes ohitustilanteessa!

Tämäkin on rasittava ilmiö. Ajan kahdeksan kympin alueella mittarissa 85 (gps:n mukaan 81) km/h, ja kun ohituskaista alkaa, joku lähtee painamaan ohi heti. Rajoitus muuttui sataseksi ohituskaistan alkaessa ja kohta ohittaja ajaa edessä 5 km/h alle nopeusrajoituksen. Oikeastaan vastaava kyllä koskee tuota 80km/h ja 100 km/h -vaihtelua muutenkin. Ajetaan tasaisesti 90 km/h vaihtelusta välittämättä. 

Mutta tuota ohituskaistakiihdyttelyä tapahtuu myös nopeusrajoituksen pysyessä samana (meidän ja kaupungin välissä on neljä tällaista ohituskaistaa).

Vierailija
44/54 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ajanut varmaan miljoona kilometriä ja tätä kuvailemaasi tilannetta on tapahtunut kymmenien tuhansien ohituksen aikana todellisuudessa ehkä muutaman kerran. Tästä kuulee kyllä puhuttavan, mutta tosielämässä ongelma ei ole kovin suuri havaintojeni mukaan. Jos joku noin tekee, niin sitten palaan kiltisti taakse ja se siitä. 

Joskus aikanaan oli ns urheiluauton mallisia autoja niin noita tilanteita oli ihan riesaksi asti. Ohi tietysti pääsi mutta nopeutta saattoi sitten olla aika paljon yli rajoituksen.

Sittemmin enimmäkseen poliisin kiusanteon vuoksi vaihdoin isolla V6 moottorilla oleviin farmarimalleihin niin en muista että tuollaista ohitusten estämistä olisi ollut enää.

Toi poliisin kiusanteko oli siis sitä joutui pysäytetyksi välillä useita kertoja viikossa vaikka kaikki oli kunnossa. Välillä ajoivat perässä kotipihaan asti ja puhalluttivat ja katsoivat paperit että edelleen oli rekisterissä ja katsastettu ihan samalla tavalla kuin muutama päivä aikaisemminkin, välillä pysäytettiin kadunvarteen.

Vierailija
45/54 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ohittaminen häiritse, vaan se, ettei osata ohittaa oikein. Ajoin viime viikonloppuna n. 1000 km. Melkein kaikki ohittajat palasivat ohituksen jälkeen oikealle kaistalle n. 10 metriä oman autoni keulasta, sen sijaan että olisivat ajaneet riittävän kauas eteen. Jouduin joka kerta jarruttamaan menoani, kun idiootit eivät osaa ohittaa.

Oikea tapa on jäädä kökkimään siihen ohituskaistalle. Eikö niin :)

Vierailija
46/54 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkein oli joku volvokuski huittisten ja kokemäen välillä, ajoi ehkä 70 satasen alueella, olin ajamassa ohi niin kiihdytti ja kiilasi vasemmalle, piti jättää ohitus siihen. Vetäydyin taaksepäin ja uusi yritys seuraavalla suoralla, veti jo hyvissä ajoin reilusti vasemmalle. Kolmannella kerralla otin kunnolla etäisyyttä, sitten reilusti vauhtia ja hyvissä ajoin vasemmalle kaistalle. Kun äijä koukkasi vasemmalle kaistalle blokkaamaan, ajoin oikealta ohi. Joo - vähän lapsellinen temppu mutta mitähän mahtoi olla mielessä kun tajusi että ohi oli päästy.

Vierailija
47/54 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikki ajaisivat suurinta sallittua ylinopeutta, ei tarvitsisi ohitella oikeastaan koskaan. Ohitteluongelman tekevät mittarinsa mukaan ajavat, jotka ajavat oikeasti alinopeutta. Sitten on tietysti seniorikansalaiset, joiden ajokyky on alentunut, mutta asioille on pakko päästä.

Miten se nyt menee, jos moottoritiellä on rajoitus 100 km tunnissa, kuinka kovaa siellä saa ajaa? Siis missään tilanteessa?

Entä kuinka hiljaa?

Ja näiden seniorienkin pitää päästä hoitamaan asioitaan, eikä ole järkevää ajaa nopeammin kuin mihin kyvyt riittävät.

Itse olen lähtenyt ajatuksesta, että liikenteessä kaikki toimivat niin hyvin kuin osaavat, eikä se aina ole kovin paljon. 

Vierailija
48/54 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienimunaiset Audi-kuskit kompensoivat omaa henkistä luuseriuttaan auton ratissa.

En ole koskaan nähnyt Audi-kuskin tekevän sitä, että körötellään 70 km/h ja joku lähtee ohittamaan, niin sitten löytyy kaasupoljin. Ei. Pikemminkin sitä, että Audi-kuski häviää aika nopeasti horisonttiin - yhtä nopeasti kuin ilmestyi taustapeiliin.

Vierailija
49/54 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suututa yhtään paitsi aina silloin kun

- ohitus on vaarallinen

- ei näytetä vilkkuja 

- tullaan moottoritiellä ihan nenän eteen jolloin turvaväliä jää 100-120km vauhdissakin semmoiset 10 m (miksi teette näin???!!) 

Vierailija
50/54 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin seurataan ohituksen estäjää vaikka kotiovelle asti ja kustaa suuhun.

Vierailija
51/54 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten vtuttaa se, ettei sähköautoille mahda mitään. Ne vaan menevät ohi, että suhahtaa.

Kerran heti latauksen jälkeen niillä voi kiihdyttää, mutta sen jälkeen taas körötellään laturiin muutamaksi tunniksi. Tai korjaamoon kun on liittimet hapettuneet. 

Näin puhuu ihminen jonka päiväsakkojen määrä on á6€

Vierailija
52/54 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin seurataan ohituksen estäjää vaikka kotiovelle asti ja kustaa suuhun.

Voitaisko oikaista ja tulet tekemään tuon työsuoritteen kotiini? Laitan osoitteen dm

PenttiTV58 🥰 

Vierailija
53/54 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten vituttaa nämä ketkä ajaa 80kmh 100kmh alueella ja sit kun tulis ohituskaista niin kyllä sitten painetaan 110kmh lasissa, jotta ei varmasti päästä ohi ja heti kun loppuu, niin 80kmh lasiin.

Tästä ollut juttuajakin tasaisin väliajoin, mutta aina niitä mulkeroita vaan riittää.

https://www.is.fi

Tämä ilmiö ohituskaistalla raastaa hermoja – ”Tällainen tilanne on ollut iät ja ajat”

21.6.2026 — Aiemmin alinopeutta ajanut kuski saattaa kiihdyttää ohituskaistan alkaessa, vaikka nopeusrajoitus pysyisi samana. Arkistokuva. Kuva: Juha ...

Vierailija
54/54 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nelikymppinen mies ja olen omistanut muutamia autoja elämäni aikana, joita korjailen itse. Sanomattakin on selvää, että DIY-miehellä on kyllä hermot ja pitkäjänteisyys, koska nuo hommat joita tekee, vaatii kärsivällisyyttä ja joskus kestää pitkäänkin. Aina kun olen autoa vaihtanut, niin tehot ovat tippuneet, mutta hauskuus ei välttämättä ole vähentynyt. :) Ihmettelen seuraavanlaisia kulkijoita: Tullaan kolmion/rampin takaa eteen hiljaa, jotta se suoraan ajava joutuu jarruttamaan (tööttiä/valohoitohan se pelle saa), ei noudateta pikkukujilla oikealta tulevan väistämistä kun ei ole kolmiota ja kaahataan 30 alueella 50-56 (tööttiä taas hoidoksi), ajetaan 80 alueella 60-70 ja kiihdytellään sit vasta 80 kun toinen lähtee ohi (miksi?!), ajan rampista ihan perus kiihdytyksen 80 alueelle ja takana oleva suuttuu ja pahimmassa tapauksessa liittyy äkkipikaisesti ensiksi maantielle ja menee kylkeeni ja aiheuttaa vaaratilanteen tai sitten ohittaa oikeaoppisesti vasemman kautta ja menee oikealle kaistalle seuraavan tyypin p*rseeseen kiinni (miksi?! eikä ohita?!). Ja sit vaikka ajaa 80 alueella suurinta sallittua nopeutta (mittarivirhe huomioiden), niin melkein kaikki ajaa ylinopeutta. Ja miksi 2 kaistan tiellä jotkut ääliöt ajavat p*rseessä kiinni, vaikka voisivat ohittaa? Onkohan ihan pääkopassa kaikki kunnossa? Ja sama kun on ruuhkaa, joillakin näkökyky on rajoittunut johonkin 10 metrin päässä, eivätkä tajua että kun siinä on ruuhkaa semmoset joku 10 autoa ainakin, niin mitä hyötyy kärkkyä ja stressailla p*seessäni kiinni kun pidän pientä turvaväliä? Ei se se matka suju sen nopeammin, jos ajelisin toisen puskurissa kiinni siinä ruuhkassa.

Minulla on myös kevari, jota olen viritellyt paljon. Jos ajelen vaikka satkun alueella vasemmalla kaistalla, niin joillakin menee tunteisiin kun nopeutta riittää ja siinä oikealla puolella kiusaavat ja nostavat nopeuden siten että pysyvät rinnallani. Miksi eivät voineet jatkaa sillä nopeudella kuin alun perinkin ajoivat? Meneekö egoon kun pienikokoinen pyörä on ajamassa ohi? Minua ei kiinnostaisi pätkääkään...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän