Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielikuva Sinun mummosta...

Vierailija
16.07.2026 |

... olisi hauska lukea, mikä mielikuva Sinulla on mummostasi. 

Mummot ovat esillä tämän hetken uutisissa. Mummoja on varmaan "joka junaan". Onko Sinun mummosi mitä sorttia? 

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

oman arvonsa tunteva vahva nainen. Ei koskaan kiroillut kellekään eikä haistatellut. Jos häntä alettiin tai yritettiin käyttää kynnysmattona, niin hän vain tyynen rauhallisesti, pohjalaismurteella, pyysi yrittäjää miettimään toisenkin kerran. Sitten yleensä vain käveli tilanteesta pois. Koskaan ei kukaan uskaltanut tehdä hälle mitään. Oli pohjalaistapaan myös keskimääräistä pidempi ja uskals katsoa ihmisiä silmiin, mkä itsessään herätti monissa housunpunttien tutinaa. 

Vierailija
22/38 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan mummosta muutaman tarinan, tosia tai ei / Muistan myös lautalattian narinan, poliisit kun vei

Mummon kämpiltä kymmenen soittajaa / Kaiken karvaista onnensa koittajaa / Niistä monikaan ei enää keikkaa tee / Makas eteisen matolla retkua / Kaiken maailman muusikon ketkua /  Ja siinä sohvalla kai koko Dallapé.

Mummo kestitsi kundeja kovasti joka Lauantai/ Mut kämpän omisti kai joku rovasti joten häädön sai.

Mummon kämpiltä kymmenen soittajaa / Kaiken karvaista onnensa koittajaa / Niistä monikaan ei enää keikkaa tee / Makas eteisen matolla retkua / Kaiken maailman muusikon ketkua / Ja siinä sohvalla kai koko Dallapé.

Mummo lienee nyt tähtenä taivaalla ja mulle vilkuttaa / Krapulassa kun kauheella vaivalla ulos nilkuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoni oli keskinkertainen ruoanlaittaja mutta paras leipuri mitä on tullut vastaan. Kiltti, vaaleahiuksinen ja sinisilmäinen hoikka kaunotar nuorena. Kuitenkin omapäinen vaikkakin tottelevainen, vastakohtien nainen joka kesti niin kovat sotavuodet kuin ukkini muutoksen sodan traumatisoimana (tapetut venäläiset ja kuoliaaksi jäätyneet aseveljet sekä haavoittumiset talvi- ja jatkosodissa).

Vierailija
24/38 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
25/38 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo oli jo kuollut kun minä synnyin, mutta tomera talon emäntä oli kuulemma ollut. Isoäiti oli lausuja ja sanataiteilija, hyvä ruoan laittaja, kaupunkilainen sihteeri. Ihana kannustava vanha mamma.

Vierailija
26/38 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummi pääsi Taivaan Isän luokse, kun olin vielä pieni. Rakkaudella muistan.

Vierailija
27/38 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään mielikuvaa, toinen kuoli 35 vuotta ennen kuin synnyin ja toinen sitten noin vuosi sen jälkeen kun minä synnyin.

Vierailija
28/38 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sen verran nuori, ja isovanhempani sen verran nuoria, että molemmat mummot koulutettuja, hyvän työuran tehneitä, kielitaitoisia maailmanmatkaajia. Toinen puhui seitsemää eri kieltä. 
Mä en ole koskaan ymmärtänyt sellaista puhetta mitä jotkut milleniaalit harrastaa, että meidän sukupolvi olisi muka ensimmäinen joka saa ”valita” ja suunnilleen jostain tynnyristä päässeitä. Johan jo original feministitkin on jo vanhoja tai haudassa, samoin alkuperäiset hipit. 

Vierailija
29/38 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää vastatko tälle 

Huono esikuva olet ap lapsille

Vierailija
30/38 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli pappa äitin puolelta, mummopuoli isän puolelta. Pappa heitti kieppiä renkaissa kanssamme, kun olin alta kouluikäinen. Yli 60v ja kisaili kanssamme, ihme oli suuri. Mummo oli tiukka, totinen. Näin viimeisen kerran vanhainkodissa. Sekoitti silloin jo sukupolvet keskenään. Ei ollut läheistä suhdetta koskaan. Evakko, nyt olisi paljon kysyttävää.

Vierailija
31/38 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahorkan tymäkkä tuoksu tunkeutuu sieraimiin.

Vapiseva käsi kaataa karahvista lisää likööriä lasiin.

Lasittuneet silmät katsovat kauas.

"No, toitko sitä konjakkia"?

Vierailija
32/38 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lempeä, hiljainen, pehmeähkö Suomeen muualta tullut tummatukkainen nainen. Hyvä ruuanlaittaja.  Myöhemmin olen tajunnut, että rahaa oli vähän. Silti ei ollut tunnetta puutteesta. Opin häneltä paljon. Heillä oli hyvä vanhuus ainakin minun näkemänäni. Minulle on periytynyt hänen naurahduksensa. Rukoilin iltarukouksen hänen kanssaan. Hän muistutti minua koululaisena Jumalasta

Vierailija
33/38 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoin ketju joka täällä koskaan on ollut, näin arvelisin.

Isoäitiäni en koskaan tavannut, antoi isäni adoptioon. Adoptioäiti oli köyhästä torpasta, isä katosi Amerikkaan ja jätti perheensä. Isoäiti ansaitsi taitavana ompelijana elantonsa, kunnes tapasi miehensä, pienen tilan pojan, joka oli herkkä ja taiteellinen pelimanni. Molemmat olivat uskonnollisia ja hyviä ihmisiä, eläinrakkaita. Olin heidän suurin aarteensa kuten oli isänikin. He pitivät kuin kukkaa kämmenellä.

Vierailija
34/38 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää vastatko tälle 

Huono esikuva olet ap lapsille

Totta haastetaan, ei riitaa. Lapset näitä nyt vähemmän tiirailee, heillä on omat jutut ja harrasteet. Mahtavia kuvauksia, tarkkoja ja tunteikkaita. Kiitos elämälle ja  mummoille, kaiken sorttisille esikuville 

AP

Vierailija
35/38 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istui paljon keinutuolissa. Leipoi. Oli eläinrakas. Huumorintajuinen. Uskoi Jumalaan. Arkussa pieni ja keltainen ihmisen kuori. Mies petti ja siitä lapsi. Tykkäsi hienoista kankaista ja koruista, joihin oli harvoin varaa.

Muistan kuinka ekan kerran parivuotiaana kävin mummolassa, ja äitin jalkojen takaa ujona kurkistelin. Pian tunsin kuuluvani porukkaan.

Mummon tupa on jo entinen. Pyhä pihakoivu, josta juoksutettiin mahlaa, on kai kaadettu. Sauna on painunut linttaan.

Vierailija
36/38 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin toisenlainen kuin kukaan muu 70-80 -luvun Suomessa, vieraasta maasta ja kulttuurista. Miehet rakastivat häntä vielä vanhanakin, mutta ei mennyt koskaan uusiin naimisiin jäätyään nuorena leskeksi. Sairasti vakavaa sairautta, johon kuoli nuorena, mutta ei antanut sen vaikuttaa mihinkään eikä valittanut koskaan. Kuoli kynnet laitettuna. 

Miehet rakastivat häntä vielä vanhanakin ja hän kuoli nuorena. Jokin tässä ei nyt täsmää. 

Vierailija
37/38 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen mummeli jäi kuulopuheen varaan ja yhden valokuvan verran näkyville. Kuvasta katsoo vahva nainen, taustalla risuaita ja pätkä tuvan seinää. Huivi päässä ja kesältä vaikuttaa vähäiset luonnon vihjeet. Takki harteilla. Hame nilkkaan ulottuva ja ruudukas. Tuohiset töppöset helmasta näkyviin pilkistää. Iän ja työnuurtanat kasvot, kenties auringon ruskettamat. Hän hymyilee itsevarmasti. Torppari ja neljän lapsen yksinhuoltajaeukko. Paljon nähnyt ja ryhtinsä pitänyt eläjä. 

Vierailija
38/38 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin toisenlainen kuin kukaan muu 70-80 -luvun Suomessa, vieraasta maasta ja kulttuurista. Miehet rakastivat häntä vielä vanhanakin, mutta ei mennyt koskaan uusiin naimisiin jäätyään nuorena leskeksi. Sairasti vakavaa sairautta, johon kuoli nuorena, mutta ei antanut sen vaikuttaa mihinkään eikä valittanut koskaan. Kuoli kynnet laitettuna. 

Miehet rakastivat häntä vielä vanhanakin ja hän kuoli nuorena. Jokin tässä ei nyt täsmää. 

Vielä kuusikymppisenäkin hän oli kaunis ja miesten mielestä kiinnostava ja hän kuoli 61v. iässä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan