AL: Tamperelainen Tuula, 65, hämmästyttää ruokalaskullaan
Tuula Lahtisen ja hänen puolisonsa ruokalasku on kuukaudessa keskimäärin 300 euroa, kerrotaan Aamulehdessä. Lahtinen ei tee kattavia kauppalistoja etukäteen, vaan ostaa useimmiten sitä, mikä on tarjouksessa.
Lisäksi hän käy yleensä kolmessa, neljässä kaupassa.
Lahtinen kertoo, että kun muut kuulevat 300 euron ruokalaskusta, he hämmästelevät laskua. He saattavat epäillä, että Lahtisilla syötäisiin ”vain puuroa”. Se ei kuitenkaan pidä paikkaansa, vaan alennuksista ostetaan monipuolista ravintoa.
Lahtinen painottaa, että vaikka tuotteita saa halvalla alennuksista, mitä tahansa ja kuinka paljon tahansa ei kannata ostaa. Esimerkiksi joulun jälkeen olivat laatikoihin tarkoitetut vihannessoseet alennusmyynnissä, mutta koska tällaisille tuotteille ei ollut tarvetta, Lahtinen jätti nämä tuotteet ottamatta.
– Olen nähnyt sellaisiakin, joilla on sellainen syvä kärry täynnä laputettuja tuotteita. He ehkä käyvät useamman perheen puolesta tai sitten kotona on valtava pakastin, Lahtinen kuvailee.
https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/a/ed238468-bb12-4eea-b3f7-5ba…
https://images.sanoma-sndp.fi/7c6684eec2227e08c77ddf621df93437/normal/1…
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
En koskaan mieti, mitä ruoka maksaa. Juurekset omasta maasta, liha naapuritilalta, marjat metsästä ja omenat omista puista. Siinä jos säästää niin paljon, että kaupassa ei tarvitse hintoja miettiä.
Ja nyt on niin paljon sieniä, ettei tiedä, mitä niillä kaikilla tehdä!
Onpa jättekiwa sulle,entäs me,jotka olemme kusessa täällä lähiöissä ja muualla suomen vuokrakämpissä ja kyvyttömiä tekemään töitä haluistamme huolimatta? Tai pienipalkkaiset pätkätyöläiset,jotka eivät koskaan voi edes haaveilla asuntolainasta saati OMASTA kodista missään milloinkaan,entäs me? Meillä ei katsos kaikilla ole sitä ok taloa ja maalaisunelmaa, joten miksi tulit tähän ketjuun vain vitt uillaksesi oikeasti köyhille? Ei olisi kuule temppu eikä mikään poimia hilla sieltä ja mustikka tuolta,jos vain olisi se oma tontti ja talo jossain perähikiällä. Painu siis kuuseen,niitähän sinulla siinä talon vieressä varmasti kasvaa ihan yli omien tarpeiden!
Vierailija kirjoitti:
Ööö... mitä? Tuohan on kymppi päivässä. Ruhtinaallinen budjetti kahdelle.
Vähän nyt taas rajaa noihin kirjoitteluihin. Ei tuo nyt sentään ruhtinaallista ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ruokalasku on kuukaudessa noin 80-120e. Kaikki eines ja liha vain -60% ilta-alesta. Kaikki leipä 2e kilo hävikistä. Ja kaikki hevi euron kilo hävikistä.
- M53
Hämmästytät siis vielä enemmän aivotonta kansaa
Ei,tämä yksin elävä mies ei hämmästytä ainakaan minua,sillä yksinelävälle tuo summa on jo puoliksi liikaa. Terveisin yh, joka sai säästöön 30 000euroa viidessä vuodessa alle tonnin tuloilla vain ja ainoastaan koska tiesi miten temppu tehdään ja hänella riitti jaksamista,aikaa sekä sisua tehdä mitä halusi. 150e yksinelävälle on pelkkää laiskuutta-80-100e on riitettävä,ja sillä myös saa kaikki tarvittavat ravintoaineet,kun tietää mitä tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ruokalasku on kuukaudessa noin 80-120e. Kaikki eines ja liha vain -60% ilta-alesta. Kaikki leipä 2e kilo hävikistä. Ja kaikki hevi euron kilo hävikistä.
- M53
Ei,tämä yksin elävä mies ei hämmästytä ainakaan minua,sillä yksinelävälle tuo summa on jo puoliksi liikaa. Terveisin yh, joka sai säästöön 30 000euroa viidessä vuodessa alle tonnin tuloilla vain ja ainoastaan koska tiesi miten temppu tehdään ja hänella riitti jaksamista,aikaa sekä sisua tehdä mitä halusi. 150e yksinelävälle on pelkkää laiskuutta-80-100e on riitettävä,ja sillä myös saa kaikki tarvittavat ravintoaineet,kun tietää mitä tekee.
Jauha vielä enemmän paskaa.
Vierailija kirjoitti:
En koskaan mieti, mitä ruoka maksaa. Juurekset omasta maasta, liha naapuritilalta, marjat metsästä ja omenat omista puista. Siinä jos säästää niin paljon, että kaupassa ei tarvitse hintoja miettiä.
Ja nyt on niin paljon sieniä, ettei tiedä, mitä niillä kaikilla tehdä!
Unohdit vielä että kala järvestä. Kai metsästät itse lihasi?
Vierailija kirjoitti:
Ei näytä järin terveelliseltä tuon jääkaapin sisältö. Ja mikä tuo Iltalehden artikkeli oikein on, todella ympäripyöreästi kirjoitettu.
Se on oikeistolaista propagandaa,jotta köyhät pitäisivät suunsa kiinni leikkauksista,jotka ovat epäinhimillisiä ja tarpeettomia,samalla kun urpolle ja hänen korruptiokavereilleen hyvävelikerhoissa kyllä riittää läskiä ja soossia miljardien edestä. Keskiluokka menee tähän vipuun,koska he eivät vielä ymmärrä,mitä on oikea köyhyys ja täysi riippuvuus järjestelmästä eli suomeksi sanoen nykypäivän orjuus. Ylemmän tuloluokan leh mil lä ei vielä ole huolenhäivää ja valheilla,moraalittomuudella sekä kaikenlaisilla talousrikoksilla he yleensä ovatkin tulotasonsa saaneet aikaan,joten..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- M53
"jauha vielä enemmän paskaa"???No,en voi sille mitään,että toiset kykenevät ja toiset eivät. Mikä sinun ongelmasi olikaan? Sekö,ettet vain kykene samaan vai et kykene ymmärtämään,että jopa 800e/kk tuloista voi saada säästöön 500-600euroa kun tosiaankin tietää mitä tekee ja jaksaa kituuttaa hel..in pienellä määrällä tietyn aikaa? Sinä et selvästikään tiedä ja he,jotka tietävät,eivät yleensä täällä kirjoittele. Olen poikkeus tästä kertoessani,sillä haluan sanoa ihmisille,että vaikka valtio ja koneisto vetäisi teidät kuinka alas, te voitte nousta,te voitte selviytyä,te voitta haistattaa pitkät tälle järjestelmälle,kun vain jaksatte muistaa oman arvonne ja käytätte aivojanne.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä v..a? Olen aikoinani pitänyt ruokalaskut yksinhuoltajana noin 80-150 euroa per kuukausi ja nyt tämä hulppeat 300euroa on jokin hel..in saavutus? Älkää nyt naurattako uusavuttomat!
Kuinka kauan aikaa sitten oli "aikoinaan"? Mulla ainakin on tässä viime vuosina kasvanut ruokamenot reilusti, vaikka ostokset on pysyneet entisenlaisina.
20 €:lla yksinäinen ihminen saa monen viikon ruuat, näin turisi taannoin kansanedustaja Sari Sarkomaa (Kok.).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- M53
"jauha vielä enemmän paskaa"???No,en voi sille mitään,että toiset kykenevät ja toiset eivät. Mikä sinun ongelmasi olikaan? Sekö,ettet vain kykene samaan vai et kykene ymmärtämään,että jopa 800e/kk tuloista voi saada säästöön 500-600euroa kun tosiaankin tietää mitä tekee ja jaksaa kituuttaa hel..in pienellä määrällä tietyn aikaa? Sinä et selvästikään tiedä ja he,jotka tietävät,eivät yleensä täällä kirjoittele. Olen poikkeus tästä kertoessani,sillä haluan sanoa ihmisille,että vaikka valtio ja koneisto vetäisi teidät kuinka alas, te voitte nousta,te voitte selviytyä,te voitta haistattaa pitkät tälle järjestelmälle,kun vain jaksatte muistaa oman arvonne ja käytätte aivojanne.
Täyttä harhaista paskaa. Olisi varmaan ollut lastensuojelulla töitä teidän perheessä. Lapset nälässä, että tyhmä mamma saa rahaa säästöön.
Sillan allako asuitte?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä v..a? Olen aikoinani pitänyt ruokalaskut yksinhuoltajana noin 80-150 euroa per kuukausi ja nyt tämä hulppeat 300euroa on jokin hel..in saavutus? Älkää nyt naurattako uusavuttomat!
Kuinka kauan aikaa sitten oli "aikoinaan"? Mulla ainakin on tässä viime vuosina kasvanut ruokamenot reilusti, vaikka ostokset on pysyneet entisenlaisina.
Aikaväli oli 2017-2023 eli ei niin kovin kauan sitten ja säästöpossu olisi lihonut vähintään kymppitonnilla,jos fysiikka ei olisi pettänyt ja tiettyjä muita kriisejä ei olisi tullut,mutta:jos minulla ei olisi ollut tuota 3K puskuria,olisin nyt täydessä lirissä,joten ihmiset voisivat välillä edes yrittää ottaa sen luonnollisen potentiaalinsa käyttöön ihan oman hyvinvointinsa takia sensijaan että ollaan kateellisia niille,jotka ovat jotain monien vaikeuksiensa keskellä onnistuneet saamaan aikaan. Älä usko jos et usko-minua ei kiinnosta,säästöpossuni masu on vasta puolittain täynnä ja lisää täytettä tullaan laittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Sillan allako asuitte?
Sielläpä juuri ja mitään ylimääräistä ei ollut varaa hankkia,ei itselle eikä kenellekään muulle,mutta nyt siitä saa olla onnellinen,että jaksoi edes muutaman vuoden kituuttaa ja selviytyä. Mikä sinun ongelmasi olikaan? KAteus? Epäusko? Tyhmyys? Valitse vapaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- M53
Täyttä harhaista paskaa. Olisi varmaan ollut lastensuojelulla töitä teidän perheessä. Lapset nälässä, että tyhmä mamma saa rahaa säästöön.
Jos tietäisit minusta jotain,ymmärtäisit kuinka säälittävä olet. Onneksi et tiedä ja mitään tietoa et tule saamaankaan. Pysy harhoissasi ihan keskenäsi vain. Onko sinusta kovinkin harmillista,ettet kykene organisoimaan talouttasi jonka budjetti on lähes olematon kuten minä? Olen säästänyt lapseni tulevaisuutta varten,omaa terveyttäni varten,kaikkea sitä varten,jota rikkaat pitävät itsestään selvyytenä. Kuvittelisi,että joku edes sanoisi "vau,miten ihmeessä onnistuit,kerro vinkki tai peri" mutta ei. Tuollaista halventavaa ja ylimielistä pas..kaa,sitä täällä sopii odottaa. Ikävää että kateutesi estää sinua elämästä-eipä tosin ole minun murheeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillan allako asuitte?
Sielläpä juuri ja mitään ylimääräistä ei ollut varaa hankkia,ei itselle eikä kenellekään muulle,mutta nyt siitä saa olla onnellinen,että jaksoi edes muutaman vuoden kituuttaa ja selviytyä. Mikä sinun ongelmasi olikaan? KAteus? Epäusko? Tyhmyys? Valitse vapaasti.
Sellaiset harhat sitten tällä kertaa palstan vakitrollilla
Mulla kokolailla sama. Ja kyllä, osaan todellakin laskea. Saan sataseen mahtumaan satunnaisesti limua ja karkkia...ja kaiken lisäksi ihan helposti!