AL: Tamperelainen Tuula, 65, hämmästyttää ruokalaskullaan
Tuula Lahtisen ja hänen puolisonsa ruokalasku on kuukaudessa keskimäärin 300 euroa, kerrotaan Aamulehdessä. Lahtinen ei tee kattavia kauppalistoja etukäteen, vaan ostaa useimmiten sitä, mikä on tarjouksessa.
Lisäksi hän käy yleensä kolmessa, neljässä kaupassa.
Lahtinen kertoo, että kun muut kuulevat 300 euron ruokalaskusta, he hämmästelevät laskua. He saattavat epäillä, että Lahtisilla syötäisiin ”vain puuroa”. Se ei kuitenkaan pidä paikkaansa, vaan alennuksista ostetaan monipuolista ravintoa.
Lahtinen painottaa, että vaikka tuotteita saa halvalla alennuksista, mitä tahansa ja kuinka paljon tahansa ei kannata ostaa. Esimerkiksi joulun jälkeen olivat laatikoihin tarkoitetut vihannessoseet alennusmyynnissä, mutta koska tällaisille tuotteille ei ollut tarvetta, Lahtinen jätti nämä tuotteet ottamatta.
– Olen nähnyt sellaisiakin, joilla on sellainen syvä kärry täynnä laputettuja tuotteita. He ehkä käyvät useamman perheen puolesta tai sitten kotona on valtava pakastin, Lahtinen kuvailee.
https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/a/ed238468-bb12-4eea-b3f7-5ba…
https://images.sanoma-sndp.fi/7c6684eec2227e08c77ddf621df93437/normal/1…
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Mun ruokalasku on kuukaudessa noin 80-120e. Kaikki eines ja liha vain -60% ilta-alesta. Kaikki leipä 2e kilo hävikistä. Ja kaikki hevi euron kilo hävikistä.
- M53
Hämmästytät siis vielä enemmän aivotonta kansaa
Vierailija kirjoitti:
Mun ruokalasku on kuukaudessa noin 80-120e. Kaikki eines ja liha vain -60% ilta-alesta. Kaikki leipä 2e kilo hävikistä. Ja kaikki hevi euron kilo hävikistä.
- M53
Ai että 20€/ viikko minimissään? Ei voi pitää paikkaansa tai et osaa yhteenlaskua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- M53
Pari kertaa viikossa ratsaan vuorollaan kaksi lähelläni (1km säteellä) sijaitsevista neljästä Alepasta klo 20.30. Joskus paistopisteen -60% herkut päälle.
- stadi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- M53
Ai että 20€/ viikko minimissään? Ei voi pitää paikkaansa tai et osaa yhteenlaskua.
Kyllä. Esim. 3x 700g jauhelihaa maksaa 9e. 5 leipäpussia 4e ja vihanneksia 3 kiloa = 3e. Päälle pastat ja riisit tahi perunat.
Pakastimessa hyvä valikoima vähän kaikkea -60% einestä ja LIHAA. Ja tietysti rutosti erilaisia leipiä.
Mä käyn töissä ja saan onneksi sen verran palkkaa että voin tilata ostokset valmiiksi keräiltynä 1 kaupasta josta löytyy kaikki. Ei riitä aika eikä pinna kiertää 3-4 kauppaa kerralla ja varmaan monta kertaa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
- M53
Ja ihan tavallinen työssäkäyvä 2600e kuukausinetolla olen.
Vierailija kirjoitti:
- M53
Soita lehteen.
En koskaan mieti, mitä ruoka maksaa. Juurekset omasta maasta, liha naapuritilalta, marjat metsästä ja omenat omista puista. Siinä jos säästää niin paljon, että kaupassa ei tarvitse hintoja miettiä.
Ja nyt on niin paljon sieniä, ettei tiedä, mitä niillä kaikilla tehdä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- M53
Soita lehteen.
Nääh. Pidän Alepani mieluummin ilman koko stadin huomiota...
Ikääntyvillä eläkeläisillä on jo pienempi energiantarve, joku kasvissosekeitto riittääkin varmaan hyvin, tosin riittävästä proteiinista kannattaisi kyllä pitää huoli lihasmassan kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- M53
Pari kertaa viikossa ratsaan vuorollaan kaksi lähelläni (1km säteellä) sijaitsevista neljästä Alepasta klo 20.30. Joskus paistopisteen -60% herkut päälle.
- stadi
En kyllä kehuskelisi jollain paistopisteen tuotteilla vaikka halpaa olisi. Ei se määrä vaan laatu, jos oma terveys kiinnostaa yhtään.
Ei näytä järin terveelliseltä tuon jääkaapin sisältö. Ja mikä tuo Iltalehden artikkeli oikein on, todella ympäripyöreästi kirjoitettu.
Miten kahden eläkeläisen ruokalasku olisikaan enemmän, mietin. Tuohon on 10€ päivä. Ruokaan tuo raha riittää mainiosti kahdelle. Ei mitään hämmästeltävää.
Jos leipoo itse sämpylät ja pullat, hakee marjat metsästä niin päässee tuon allekin.esim. vanhemoani tekevät näin:elävät kesän oman pihan juureksilla, marjoilla, perunoilla, salaatilla.
Vierailija kirjoitti:
- M53
Mulla koko lailla sama summa/kk. Ostan satunnaisesti tarjous tuotteita jos kohdalle osuu. Liideli on lähikauppani enkä paljon muualla käy. Äppiä en saa kännykkääni, se ottaa välillä pahastikin pattiin ku Liidelissä on melkein kaikki tarjoukset äpin takana, se on typerää...
Mulla menee ruokaan n.150€/kk, asun yksin. Ostan paljon ilta-aleista tai -30%. Käytän hyväksi tarjouksia. Halpoja kasviksia kauden mukaan. Välillä teen leipää itse ja välillä ostan.
Ööö... mitä? Tuohan on kymppi päivässä. Ruhtinaallinen budjetti kahdelle.
Siis mitä v..a? Olen aikoinani pitänyt ruokalaskut yksinhuoltajana noin 80-150 euroa per kuukausi ja nyt tämä hulppeat 300euroa on jokin hel..in saavutus? Älkää nyt naurattako uusavuttomat!
- M53