Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Loma ja vuorokausirytmin erot puolison kanssa. Ärsyttääkö muitakin?

Vierailija
16.07.2026 |

Itseäni on taas alkanut loman aikana nyppimään todella kovasti se, että itse herään lomallakin n. klo 7 ja mies vastaavasti 9.30-10. Eli kun hän heräilee ja alkaa rauhassa aamukahviaan juomaan, itsestä tuntuu, että puolet päivästä on jo mennyt. Erittäin ärsyttävää!

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ongelmana se, että mies nukkuisi 12-14 tunnin yöunet. Minäkään en ole aamuvirkku, mutta jos ollaan vaikka lomalla uudessa paikassa niin haluaisin kyllä että herättäisiin siinä 9-9.30, viimeistään 10, ja lähdettäisiin tutustumaan paikkaan.

Mies taas voi hyvin herätä vaikka yhdeltä tai kahdelta iltapäivällä, sitten istuu aamukahvinsa kanssa kännykkää selaillen pari tuntia, sitten alkaa kysellä, mentäiskö jonnekin. Siinä sitten kun aletaan katsoa, niin kaikki suunnitellut paikat menee jo kiinni.

Ajattelisin että aikuinen ihminen ei kuole siihen, jos herää vaikkapa kymmeneltä, jos kerran ohjelmaa on päivälle suunniteltu.

Miksi et lähde yksin liikenteeseen? En minä jäisi odottamaan toisen heräämistä.

Koska a) ollaan reissussa yhdessä ja etenkin b) mies loukkaantuisi, jos lähtisin yksin.

Mistä hän loukkaantuu? Siitä, että sinä et odota koko päivää milloin toinen viitsii herätä. Ihme tyyppi. En pilaisi lomaani tuollaisen takia.

Vierailija
62/67 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ärsyttää! Miehen rytmi on arjessa, viikonloppuisin ja lomilla 2-3 tuntia jäljessä minusta. Jos itse mitenkään pystyisin, muuttaisin oman rytmini samaan. Mutta kun se on mahdotonta! 

Meillä on siis yhteistä aikaa vuorokaudessa 4-6 tuntia vähemmän tällä systeemillä. Se ketuttaa.

Miksi tuo on ongelma?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kuulostaa jopa luonnottomalta tuollainen pakkomielle, että suhteessa pitää mennä nukkumaan ja herätä samaan aikaan. Yhtään järkevää syytä ei ole vielä esitetty, että miksi" 

Yhtään tuollaista pakkomiellevaatimustakaan ei ketjussa ole ollut. Koko kommenttisi tuli nyt vain jostain syvältä oman pääsi sisältä.

Vierailija
64/67 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, kyllä minua suomeksi sanottuna vituttaa, että joudun päivän yhteisiä tekemisiä tyhjänpanttina odottamaan monta tuntia aamulla, kun mies nukkuu. Itselle olisi ideaali lähteä esim. lenkille melko pian herättyä, mutta joudun sen 2-3 tuntia odottamaan. Ja heille, jotka aikovat sanoa, että "etkö osaa yksinäsi käydä lenkillä" sanon, että kyllä osaan, mutta lomalla haluaisin tehdä puolison kanssa myös yhdessä asioita. Ja tiedostan kyllä, että hän varmaan valittaa samaa, kun haluaisi illalla katsoa sarjoja ym. yhdessä, mutta itse haluan myös lomalla ajoissa nukkumaan.

Et "joudu" odottamaan, vaan olet valinnut odottaa. Ei sinun ole pakko odottaa, vaan voit mennä lenkille yksinkin. Tai sitten niin, että joinain päivinä menet lenkille yksin ja muina päivinä teet ensin muuta ja menette sitten yhdessä lenkille. En itse ymmärrä, miten muka ihmiset eivät keksi itse omaa tekemistä. Minä ainakin voisin vaikka lukea kirjaa, katsoa elokuvaa, käydä kirppiksellä, uimassa, museossa tai nähdä ystäviä. 

Vierailija
65/67 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ongelmana se, että mies nukkuisi 12-14 tunnin yöunet. Minäkään en ole aamuvirkku, mutta jos ollaan vaikka lomalla uudessa paikassa niin haluaisin kyllä että herättäisiin siinä 9-9.30, viimeistään 10, ja lähdettäisiin tutustumaan paikkaan.

Mies taas voi hyvin herätä vaikka yhdeltä tai kahdelta iltapäivällä, sitten istuu aamukahvinsa kanssa kännykkää selaillen pari tuntia, sitten alkaa kysellä, mentäiskö jonnekin. Siinä sitten kun aletaan katsoa, niin kaikki suunnitellut paikat menee jo kiinni.

Ajattelisin että aikuinen ihminen ei kuole siihen, jos herää vaikkapa kymmeneltä, jos kerran ohjelmaa on päivälle suunniteltu.

Koska a) ollaan reissussa yhdessä ja etenkin b) mies loukkaantuisi, jos lähtisin yksin.

Mistä hän loukkaantuu? Siitä, että sinä et odota koko päivää milloin toinen viitsii herätä. Ihme tyyppi. En pilaisi lomaani tuollaisen takia.

Niin. Siitä jos lähden yksin. Ei pidä sitä "niin hlvetin pahana jos aamulla nukkuu". 

Minun pitäisi kuulemma herättää hänet jos haluan lähteä jonnekin. Vaan kun herätän hänet kun kelloni soi, hän jatkaa unia. Tai jos hänen oma kellonsa soi, hän sammuttaa sen ja jatkaa unia 😂

Jos syön aamupalan ja lähden yksin, tai hän herää kun olen lähdössä yksin, hän kiukustuu miksen herättänyt ja miksi yksin olen menossa. Kyllä.

Vierailija
66/67 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Siitä jos lähden yksin. Ei pidä sitä "niin hlvetin pahana jos aamulla nukkuu". 

Minun pitäisi kuulemma herättää hänet jos haluan lähteä jonnekin. Vaan kun herätän hänet kun kelloni soi, hän jatkaa unia. Tai jos hänen oma kellonsa soi, hän sammuttaa sen ja jatkaa unia 😂

Jos syön aamupalan ja lähden yksin, tai hän herää kun olen lähdössä yksin, hän kiukustuu miksen herättänyt ja miksi yksin olen menossa. Kyllä.

Tarkennan vielä, eli vaikka illalla oltaisiin yhdessä suunniteltu että laitetaan kello soimaan klo 9 ja lähdetään paikkaan X. Niin hän laittaa kellon soimaan, ja kun se soi, jatkaa unia. 

Vierailija
67/67 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää. Nykyään pidän loman eri aikaan.