Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Loma ja vuorokausirytmin erot puolison kanssa. Ärsyttääkö muitakin?

Vierailija
16.07.2026 |

Itseäni on taas alkanut loman aikana nyppimään todella kovasti se, että itse herään lomallakin n. klo 7 ja mies vastaavasti 9.30-10. Eli kun hän heräilee ja alkaa rauhassa aamukahviaan juomaan, itsestä tuntuu, että puolet päivästä on jo mennyt. Erittäin ärsyttävää!

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeellä se sitten vasta ärsyttääkin. 

Vierailija
42/53 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kahdessa tunnissa on mennyt puolet päivästä ohi? Menetkö taas klo13 nukkumaan? Ärsyynnyt turhasta. Koska itse olet ärsyttävämpi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei haittaa olla aamulla yksin, mutta se mua vähän harmittaa että ei mennä nukkumaan yhtä aikaa. Siitä mä tykkäisin. Ja kyllä mua sekin harmittaa että mies ei millään usko kun kerron sille kaikkien unitutkijoiden ja -asiantuntijoiden ohjeen siitä että uniongelmaisen rytmin pitäisi olla aina sama. Joka aamu ylös samaan aikaan, riippumatta siitä milloin on mennyt nukkumaan tai miten hyvin tai huonosti on nukkunut. Nyt mies nousee arkena kahdeksalta ja viikonloppuna sitten klo 11-12, ja valittaa kun ei nuku sitten arkena kunnolla. Miksi ei suostu edes kokeilemaan tuota ohjetta muutaman viikon ajan, en tajua. 

Vierailija
44/53 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihana herätä aikaisin, juoda kahvi rauhassa ja yksin, en siihen ketään muuta tarvitse. Puolisoni iltavirkkuna varmaan kaipaisi seuraa iltaisin, mutta näin se on mennyt yli 20v, no problem

Vierailija
45/53 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei haittaa yhtään, että mies usein nukkuu 2h pidempään, saan rauhassa istua parvekkeella aamukahvin kera. Mies harvemmin menee nukkumaan samoihin aikoihin, ei haittaa yhtään. On ihana nukkua lomalla pidempään, vanhemmiten olen alkanut heräämään myöhemmin kuin aiemmin mutta herään silti miestä aiemmin. Käyn lenkillä usein yksin, on ihana olla omissa ajatuksissa ja saa rauhassa mennä omaa tahtia. Nyt lomalla olen kävellyt rannalle uimaan aamiaisen jälkeen, yksin. Lounaalle menemme usein yhdessä. Matkoilla yöpyessämme hotellissa on jo pakkokin herätä samaan aikaan kun aamiainen tarjoillaan tiettyinä aikoina. Parisuhteessa on pakko joustaa, ei iltavirkkua saa aamuvirkuksi, miksi maailman pitäisi pyöriä aamuvirkkujen mukaan? Aloittaja vaikuttaa kieltämättä joustamattomalta aamuvirkku nipolta.

Vierailija
46/53 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on kertonut, että serkullaan on pakkomielle, että rytmit on puolisoilla samat. Menee aikaisin sänkyyn, ja jos mies ei seuraa mukana, niin makkarista huhuillaan niin kauan, että mies tulee viereen. Kuulostaa todella kammottavalta. 

Vierailija
47/53 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ongelmana se, että mies nukkuisi 12-14 tunnin yöunet. Minäkään en ole aamuvirkku, mutta jos ollaan vaikka lomalla uudessa paikassa niin haluaisin kyllä että herättäisiin siinä 9-9.30, viimeistään 10, ja lähdettäisiin tutustumaan paikkaan.

Mies taas voi hyvin herätä vaikka yhdeltä tai kahdelta iltapäivällä, sitten istuu aamukahvinsa kanssa kännykkää selaillen pari tuntia, sitten alkaa kysellä, mentäiskö jonnekin. Siinä sitten kun aletaan katsoa, niin kaikki suunnitellut paikat menee jo kiinni.

Ajattelisin että aikuinen ihminen ei kuole siihen, jos herää vaikkapa kymmeneltä, jos kerran ohjelmaa on päivälle suunniteltu.

Miksi et lähde yksin liikenteeseen? En minä jäisi odottamaan toisen heräämistä.

Vierailija
48/53 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap:ta tilanne häiritsee, niin ap muuttaa rytminsä samaksi kuin puolisolla. 

Vierailija
49/53 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap ei valvo hieman pidempään niin voisi sitten heräillä yhtä aikaa miehensä kanssa? 

Minä herään kuitenkin aikaisin. Sisäinen kello. Tulisi vaan univaje. Eri

Vierailija
50/53 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap ei valvo hieman pidempään niin voisi sitten heräillä yhtä aikaa miehensä kanssa? 

Sisäinen kello pitää sen toisen hereillä iltaisin. Hänellekin jää univaje jos pitää aikaisin herätä. 

Illalla turhaan sängyssä makoilu on todella turhauttavaa, sen aamuvirkun on helpompaa muuttaa rytmiään valvomalla hieman pidempään kuin iltavirkun.

Vierailija
51/53 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sisäinen kello pitää sen toisen hereillä iltaisin. Hänellekin jää univaje jos pitää aikaisin herätä. 

Illalla turhaan sängyssä makoilu on todella turhauttavaa, sen aamuvirkun on helpompaa muuttaa rytmiään valvomalla hieman pidempään kuin iltavirkun.

Meillä toimii hyvin näin. Kumpikin saa omaa aikaa.

Vierailija
52/53 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se univaje voi tulla sillä iltavirkullakin kun uni ei vaan tule aikaisin ja jos sitten pitäisi aamuvirkun nipottajan mukaan pomppia, olisi iltavirkullakin ainainen univaje.

Jotenkin muutenkin on tullut sellainen olo että jotkut aamuvirkut ovat sellaisia takakireitä nipottajia.

Meillä mies on aina ollut aamuvirkumpi, mutta on niin herrasmies ja muutenkin huomaavainen ihminen että saan nukkua niin kauan kuin on tarvis. Eli yleensä nyt eläkkeellä noin puoli kymmeneen. Keittelee sitten minulle kahvit valmiiksi. En koskaan syö mitään aamupalaa, ei vaan maistu niin kun hän syö lounasta, minä syön aamupalaa.

Vierailija
53/53 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lähtisi muuttamaan sisäistä kelloa suuntaan tai toiseen. Ei pidä mennä yhteen, jos häiritsee.