Loma ja vuorokausirytmin erot puolison kanssa. Ärsyttääkö muitakin?
Itseäni on taas alkanut loman aikana nyppimään todella kovasti se, että itse herään lomallakin n. klo 7 ja mies vastaavasti 9.30-10. Eli kun hän heräilee ja alkaa rauhassa aamukahviaan juomaan, itsestä tuntuu, että puolet päivästä on jo mennyt. Erittäin ärsyttävää!
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
No todellakin häiritsee että kumppani on lomalla ja herää samaan aikaa kuin minä vaikka tarvitsen aamuisin 2 h yksinoloa.
Sama täällä, onneksi mies nukkui myöhään lomallaan, ja oli aamuvuorossa heti loman jälkeen, nyt sitten lähtenyt töihin myöhemmin ja minä en saa rauhaani aamulla, no jospa sitten ens viikolla
Vierailija kirjoitti:
Akkoja nyt ärsyttää niin monet asiat.
Nimenomaan ja kertakaikkiaan.
Eä ärsytä. Saa heräillä rauhassa, käydä salilla tai lenkillä ja sitten on yhteistä aikaa ja mies ottaa oman aikansa illasta.
No kyllä muakin ärsyttäisi, koska olen aina aikaisin liikkeellä, myös vapaalla. Ei taitaisi tulla tuollasesta mitään, mutta onneksi olen sinkku omasta tahdostani.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ottaisi puolisoa, jolla on noin erilainen rytmi. On kivaa herätä yhtä aikaa ja mennä yhdessä nukkumaan.
Super ahdistava ajatuskin.
No minä meen aiemmin nukkumaan ja herään myöhemmin, koska tarvitsen enemmän unta. Pienet erot ei haittaa, mutta jos itse herään seitsemältä ja toinen heräisi puoliltapäivin alkaisi se jo häiritä.
Onhan se niin perkeleen väärin että mies ei joudu heräämään silloin kun sinä haluat. Oletko muutekin kunnon pirttihirmu kotidiktaattori joka vaatii että.kaiken on aina mentävä niin kuin sinä haluat kun sinun psyyke ei kestä.mitään muuta kuin sinun omat tahdon toteutusta
Meikäläinen nauttii puutarha hommista koko päivän,istutin uusia pensaitakin tänään. Nyt kylmä olut omalla terassilla ja tupakka ja mikä parasta,puoliso on reissussa. Ei se ole loma eikä mikään, jos ei saa olla edes vähän erossa puolisosta. Meillä on koko vuosi aikaa tehdä yhdessä vaikka pyykin pesua ja kokkaamista siihen pisteeseen et hermo menee.
Miksi ihmeessä sen aamuvirkun rytmi on aina se ainoa oikea?
Mun puoliso herää 5.00 ja sillä kissojen kanssa täystouhu päällä. Laitetaan tiskejä, pestään pyykkiä ja keitetään puuroa ja tarjotaan sitä teineille. Hirveä möykkä ja kolistelu. Herään jossakin vaiheessa ja ja ajattelen imuroida niin mies kaatuu sänkyyn naattina. Että kyllä ärsyttää noi aamumöykkääjät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ottaisi puolisoa, jolla on noin erilainen rytmi. On kivaa herätä yhtä aikaa ja mennä yhdessä nukkumaan.
Super ahdistava ajatuskin.
Olen levoton kun menen nukkumaan, kääntyilen, olisi ahdistavaa häiritä toisen unta.
Ei ärsytä. Minulla omat juttuni kun olen hereillä, miehellä omat juttunsa kun on hereillä.
rouvana 30v
Siinä sinulla sitä hyvää metatyöaikaa mitä kaikkea teette päivän aikana.
Meillä mies herää aikaisemmin. Hän touhuilee pari tuntia omiaan, ja tuo minulle joka aamu aamiaisen vuoteeseen. 😊
Minä valvon iltaisin hieman pidempään, siistin yleensä keittiön ja lueskelen kirjaa.
Ei haittaa yhtään, tietysti silloin pitää nukkua kun nukuttaa.
Miksi ap ei valvo hieman pidempään niin voisi sitten heräillä yhtä aikaa miehensä kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Akkoja nyt ärsyttää niin monet asiat.
Se on se, kun ei voi lomalla määrätä toisen puolesta. Pakkoko se on pitää loma samaan aikaan?
Meillä on ongelmana se, että mies nukkuisi 12-14 tunnin yöunet. Minäkään en ole aamuvirkku, mutta jos ollaan vaikka lomalla uudessa paikassa niin haluaisin kyllä että herättäisiin siinä 9-9.30, viimeistään 10, ja lähdettäisiin tutustumaan paikkaan.
Mies taas voi hyvin herätä vaikka yhdeltä tai kahdelta iltapäivällä, sitten istuu aamukahvinsa kanssa kännykkää selaillen pari tuntia, sitten alkaa kysellä, mentäiskö jonnekin. Siinä sitten kun aletaan katsoa, niin kaikki suunnitellut paikat menee jo kiinni.
Ajattelisin että aikuinen ihminen ei kuole siihen, jos herää vaikkapa kymmeneltä, jos kerran ohjelmaa on päivälle suunniteltu.
Me ollaan jo eläkkeellä, mutta ei ärsytä erilaiset rytmit. Minä voin valvoa melkein niin pitkään kun mies jo heräilee. Hän ei kuitenkaan ala minun nukahtamistani häiritä, vaan lukee omissa oloissaan päivän uutiset ja lähtee sitten menoilleen, uimaan, salille, kauppaan, kavereita tapaamaan, auttamaan vanhuksia. Heräilen puolen päivän aikaan, ja molemmat syödään silloin "aamupala". Jotain pientä mies on omissa oloissaan jo syönyt aikaisemmin. Hyvin tämä on meillä toiminut jo vuosia. Töissä ollessa tosin jouduin heräämään paljon aikaisemmin, vaikka kävinkin nukkumaan vasta aamuyöstä, ja kärsin jatkuvasta univelasta. Nyt kumpikin saa nukkua tarpeeksi oman rytminsä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä sen aamuvirkun rytmi on aina se ainoa oikea?
Itsekin olen aamuvirkku, mutta en aikanaan odottanut, että toinen on sitä. Nyt odotan, kun toinen hommasi koiran ja sen aamulenkki on jotenkin tullut minun tehtäväkseni. Vaimo saa lenkin jälkeen olla vastassa ja ruokkia koiran.
Minua ei ärsytä muu kuin se, että toinen yrittää saada minut toimimaan oman rytminsä mukaan. Mielestäni sen joka haluaa yhteneväistä rytmiä tulisi itse pyrkiä muuttamaan omaansa. Eikä siis vain vaatia toista muuttamaan.