Olen löytänyt Netflixistä korealaiset sarjat ja leffat. Ovatkin yllättävän hyviä! Onko suositella mulle jotain lisää?
On myös kiva katsella ihan erilaista ympäristöä, koteja, tekniikkaa, kotien sisustuksia, ruokia ym. eroaa jotenkin niin paljon Euroopasta.
Jännitysleffat on myös tehty hyvin.
Kommentit (45)
Tuntuu että näissä on aina joku tai useampi piinkova bisnesnainen, jolla on imperiumi ja miljoonia rahaa,kumartelevia työntekijöitä joita kohtelevat ylimielisesti ja "työnteko" on jotain toimistossa tepastelua ja tavaroiden googlailua.
crash landing on you; healer; something in the rain; the encounter; secret garden; queen of tears- siinä on hyviä aloitussettejä ns. romantiikan ystäville ja korealainen romantiikka on sitä slow burn osastoa eikä mitään jenkkiläistä settiä. Nämä kaikki siis sarjoja. Suosittelen katsomaan tekstityksellä, dubattuna on aika huonoja. Vikistä tosiaan pystyy näistäkin monia katsomaan, ainakin jokusen jakson ilmaiseksi. Eikä Viki ole pahan hintainen. Sieltä esim. whats wrong with secretary kim on aika helmi. Korealaisten lisäksi myös kiinasta on tullut viime vuosina ihan hyviä sarjoja esim. first frost, vanhimmat kiinalaiset ovat turhan stereotyyppisiä jossa naiset vain kimittää.
Olen juuri katsonut it’s Okay not to be Okay -sarjan. Tässä veljeksillä on hieno kemia, sarja kertoo selviytymisestä lapsuuden traumoista. Beyond the Bar sijoittuu lakitoistoon, joka jaksossa käsitellään uusi tapaus. Tämä oli mun mielestä tosi hyvä. Sitten ihan hömppää mutta kivoja kuitenkin on olleet Sold Out on You ja King the Land, näissä oli kivat kemiat pääpareilla.
Olen katsonut pääsääntöisesti vain korealaisia sarjoja ja elokuvia yli 10 vuotta. Viime vuosina yhä enemmän myös muita itä-aasialaisia ja Hollywood-tuotanto tuntuu nykyään niin yliampuvalta, etten juurikaan pysty katsomaan.
En varsinaisesti osaa suositella mitään, itse yleensä tykkään enemmän niistä, joita ei kukaan muu hypetä ja taas sitten toisin päin. Netflixin markkinavaltaus on monelta osin vienyt teollisuutta huonompaan suuntaan, mutta sieltäkin löytyy monta ihan kelvollista sarjaa. Nykyään (varsinkin jos vaihtaa kielen englanniksi) löytyy paljon vanhempia perinteisiä kdraamojakin, jotka on tietyllä tavalla vähän eri genre kuin Netflixin omat sarjat, jotka on tehty ensisijaisesti länsiyleisölle. Disneyllä on vähän sitten oma synkempi linjansa, johon en itse ole oikein päässyt vielä sisälle.
Itse katson sarjoja enimmäkseen Rakuten Vikiltä tai Kocowasta. Sielläkin tapahtui tiettyä markkinaosuuden jakoa hiljakkoin ja useimmiten ajaudun Vikille helpon käyttöliittymän vuoksi. Seuraan aika paljon korealaista viihdemaailmaa ja monesti alan katsomaan uutta sarjaa vaikka siksi, että mielestäni hyvä näyttelijä on siinä tai juoni vaikuttaa mielenkiintoiselta. Juonikuvauksiin ei kylläkään kovin usein voi luottaa, korealainen tyyli on niin ennalta-arvaamaton, ettei kukaan pysty juonta tyhjentävästi kuvailemaan ja toisaalta tylsän kuuloinen lähtökohta osoittautuu usein aivan hulvattomaksi.
Tällä hetkellä katson Netflixissä kesken olevia sarjoja Agent Kim Reactivated ja Apartment Job, joissa molemmissa miespääosaa näyttelee suosikkinäyttelijöihini kuuluvat So Ji Sub ja Jisung. Heidän filmografioihin tutustumalla löydät muutamia ikonisimpia kdraamoja kuten Kill me, heal me, joka on itselleni kaikista katsomistani sarjoista ”rakkain”. JOS suosittelisin jotain muuta näiltä kahdelta, sanoisin Devil Judge, Adamas, Oh my Venus ja My Secret Terrius. Mutta en ole koskaan kuullut kenenkään muun kehuvan tai edes katsoneen noita, joten en sano mitään, Kumpikaan näistä adoniksista ei ole joka tapauksessa oikeastaan flopannut koskaan ja osaavat näytellä erittäin vakuuttavasti sekä salaista agenttia että romanttista sankaria ja kaikkea siitä väliltä.
Koska tarjontaa on niin paljon, ei mitenkään voi tietää mistä itse tykkää. Teen yleensä itse niin, että alan vain katsomaan jotain. Ensimmäiset minuutit yleensä kertoo onko mun juttu, mutta yleensä pyrin katsomaan ensimmäisen jakson ja päätän sen perusteella jaksanko uhrata aikaani.
Toivottavasti löydät paljon hyvää katsottavaa! Ja muista, jos joku tuntuu siltä ettet jaksa katsoa niin ei muuta kuin seuraavaa kohti. Tarjontaa on niin yllin kyllin että ihan varmasti löytyy aina jotain mistä tykkäät. Ja genreihin ei kannata takertua, ne sekoittuvat yleensä niin iloisesti ja häkellyttävästi ristiin rastiin, että voit löytää ihan mitä vain mistä vain!