Miksi esteettömyys tarkoittaa aina vain fyysistä esteettömyyttä?
Esteettömyys pitäisi määritellä uudelleen ja sisällyttää siihen myös esim erilaiset neurologiset esteet kuten kovat äänet, kirkkaat valot, ruuhkat jne.
Miksi näin ei ole jo tehty? Tässä on räikeä epätasa-arvo kun fyysisesti rajoitteisia suositaan.
Kommentit (25)
Palveluita suunniteltaessa ja toteutettaessa tavataan kyllä kiinnittää huomiota paitsi esteettömyyteen, myös saavutettavuuteen yleensäkin. Siihen sisältyy muutakin kuin fyysinen esteettömyys.
Muuta pois kaupungista niin helpottaa.
Neurologisen esteetön disko? Hmm, ei ääntä, ei valoja, ei toisia ihmisiä... Taattu menestys.
Kodissaan nyhjääville vammaisille rakennetaan monumentteja ympäri maata, eikä niille tule mitään todellista käyttöä. Rahaa vaan palaa.
Monesti kun on joku iso keikka, ostan sinne invaliput koska ne on eturivissä parhailla paikoilla ja saattaja pääsee ilmaiseksi. Eikä tarvi jonottaa. Ei mulla mitään invaliditeettiä ole, mutta faijavainaalta jäi sopurin tuoli niin sitä olen käyttänyt näissä jutuissa.
Kyseessä on aistiesteettömyys. Fyysinen esteettömyys on helpoin toteuttaa, koska apuvälineet ovat samankaltaisia ja ihmisten palaute tarkempaa. Aistit ovat henkilökohtaisia.
Hyvä on tietää, että esteettömyys on plussaa ja voi monin puolin auttaa kaikkia. Esim. Kirkkaan väriset portaiden reunat eivät vain hyödynnä näkövammaisia, vaan siitä voi olla apua myös norminäköisille. Haittaa siitä ei ainakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Neurologisen esteetön disko? Hmm, ei ääntä, ei valoja, ei toisia ihmisiä... Taattu menestys.
Oletko kuullut hiljaisista diskoista joissa jokaisella on omat kuulokkeet?
Vierailija kirjoitti:
Tuon tapaisia discoja oikeasti on! Halutessaan musiikki tulee kuulokkeista ja jokainen voi valita oman volyymin. Valot ovat himmeät ja osallistujia ei tungokseksi asti. Juuri Priden aikaan taisi tuollaisia olla.
Ylimääräinen melusaaste kuormittaa tutkitusti myös ns. normoja, nepsyistä puhumattakaan, mutta jostain syystä ketään ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Palveluita suunniteltaessa ja toteutettaessa tavataan kyllä kiinnittää huomiota paitsi esteettömyyteen, myös saavutettavuuteen yleensäkin. Siihen sisältyy muutakin kuin fyysinen esteettömyys.
Kerro ihmeessä esimerkkejä!
Onhan noita, mutta et ehkä ole huomannut sitä.
Siksi kun jokaiselle klenkkanalle nyt ei vaan pystytä järjestämään kaikkea
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä iloa tällaisesta on? Kun itse vielä diskoilin joskus 90-luvulla, oli osa tunnelmaa se, kun basson jytkeen tunsi koko vartalollaan.
Samaa mieltä. Kaupungin, kauppojen sinivalot ja hälinä on kauheaa kestettävää ja siihen päälle pitää katsella alapäitään paljastelevia ihmisiä (perseleggarit), joita jostain syystä ei koske soveliaan pukeutumisen ja liiallisen paljastelun säännöt. Enkä pilaile nyt yhtään. En ymmärrä miksi sellaisissa asuissa saa kulkea julkisesti ja pakottaa itsensä muiden ihmisten näkökenttään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä iloa tällaisesta on? Kun itse vielä diskoilin joskus 90-luvulla, oli osa tunnelmaa se, kun basson jytkeen tunsi koko vartalollaan.
Paljon on iloa! 90-luku oli 30 vuotta sitten
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt vanhempana varmaankin jo ymmärrät että kaikki eivät ole kuten sinä, eivätkä kaikki nauti samoista asioista kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
On pakko ihmetellä kun uudehkossa sairaalassa ei ole mitään rauhallista paikkaa, jossa ahdistunut nuori voisi odotella omaa aikaansa. Taitaa jäädä sanahelinäksi tuo saavutettavuus.
Nä älä muuta virka! Olen itsekin autistinen.