Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pizza maksaa nykyään 15€?

Vierailija
16.07.2026 |

Ainekset johonkin perus margaritaan ei maksa juuri mittään:

- vesi Suomessa käytännössä ilmaista

- jauhot ehkä 0,05-0,10€€

- tomaattimurska kastikkkeeseen 0,20€

- juusto 1€ (laitetaan yläkanttiin)

- mausteet 0,10€ ( heitetty hatusta, todennäköisesti vähemmän)

-muut täytteet sitten karkeasti ehkä 0,50€/ täyte

Eli n. 2,50€ per pizza. Kustannusten nousuun toki vedotaan, mutta eipä nuo ainekset niin kalliilta kuulosta nykyäänkään? Mihin siis perustuu 6€ -> 16€ hinnamuutos muutamissa vuosissa? 

Italiassa oikea kiviuunissa paistettu pizza oikeassa pizzeriassa 7-8€, ja kannullinen punaviiniä 5€. Joku ei nyt täsmää 

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole muutamaan vuoteen ostellut edes karvakäespitsoja.

Vierailija
22/87 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti ihan kunnolla 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kerran laskin itse tekemäni pitsan hinnan,meni yli 20e pelti, se oli oikein lihamättö ja ravut sun muut.

Eli teit piirakan, et pizzaa. Pizzassa ei tomaattikastikkeen ja mozzarellan lisäksi ole kuin max. 2 täytettä. Yksikin riittää hyvin kun taikinan ja kastikkeen maut on kohdallaan . 

Olet yksinkertaisesti väärässä. Aito oikea pizza oli köyhien ruokaa ja päälle laitettiin tähteet. Ei siinä ollut mitään "max 2 täytettä" rajoitusta, vaan se täytettiin kaikella sillä, mitä oli käänyt ylitse tai mitä vain löytyi.

Vierailija
24/87 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, hintatietoutesi on kyllä aika pielessä. Tomaattimurska ei maksa 20c

X-tra tölkki Cittarissa 0,39€. Siitä riittää kolmeen pitsaan. 

Vierailija
25/87 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veroa kiertäviltä karvakäsipizzerioilta, jotka käyttävät kyseenalaisia raaka-aineita, voi saada vielä alle kympillä. Jos sellaista kaipaat.

Vierailija
26/87 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raaka-aineiden hinnassa on veroa 50 %

Pizzan hinnassa on al-veroa 14 %, tyel-maksuja yms noin 35 %, sähköveroa, kiinteistöveroa yms yms.

Siksi.

Vierailija
27/87 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kerran laskin itse tekemäni pitsan hinnan,meni yli 20e pelti, se oli oikein lihamättö ja ravut sun muut.

Eli teit piirakan, et pizzaa. Pizzassa ei tomaattikastikkeen ja mozzarellan lisäksi ole kuin max. 2 täytettä. Yksikin riittää hyvin kun taikinan ja kastikkeen maut on kohdallaan . 

Olet yksinkertaisesti väärässä. Aito oikea pizza oli köyhien ruokaa ja päälle laitettiin tähteet. Ei siinä ollut mitään "max 2 täytettä" rajoitusta, vaan se täytettiin kaikella sillä, mitä oli käänyt ylitse tai mitä vain löytyi.

Kyllä nykyään kaikki hyvät pizzat on se 1-2 täytettä. Ei mitään 6-8 eri sekamelskaa.

Vierailija
28/87 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupasta ei kyllä yhdellä eurolla kummoista juustonpalaa saa.

Luuletko että pizzeria hakee jokaista pizzaa varten lähikaupasta erikseen juustonpalan?

Eipä se kilohintaan vaikuta.

Vierailija
29/87 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pizzerioiden valvonta kiristynyt, täytyy maksaa asiallinen palkka työntekijöille ja tilavuokrat ja muut kulut eli ei se pizzan hinta koosti pelkästään niistä ainesosista. 

Vierailija
30/87 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupasta ei kyllä yhdellä eurolla kummoista juustonpalaa saa.

Halvimmat juustot 4-5€/kg, eli hyvinkin euro riittää, ja vielä jää.

Vierailija
31/87 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pizzaa oli syöty jo yli tuhat vuotta siinä vaiheessa kun ensimmäiset tomaatit tuotiin Eurooppaan.

Vierailija
32/87 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nykyään kaikki hyvät pizzat on se 1-2 täytettä. Ei mitään 6-8 eri sekamelskaa.

Kuka päättää mitkä on hyviä pizzoja ja mitkä ovat huonoja pizzoja?

Totuus on se, että aito pizza oli köyhien ruokaa ja päällä oli tähteet ja vaikka mitä, myös sitä sekamelskaa. Jos haluat olla joku nirppanokka ruuan suhteen, niin voit syödä sitä pizzaa ilman mitään täytteitä. Mutta väärin on väittää, että aidossa pizzassa ei olisi enempää täyyteitä.

Ja sanon tämän ihan ihmisenä, joka tykkää pizzasta, jossa on pelkästään hyvälaatuinen juusto päällä. Mutta vaikka laittaisi 10 täytettä pizzan päälle, niin kyllä se on ihan oikea pizza.

Kaikki tuollaiset rajoitukset miten montaa täytettä saa käyttää on itseasiassa niitä "epäaitoja pizzoja"

Vierailija
33/87 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä saa monesta paikasta 7-8€ pizzan tai kebabin.

Vierailija
34/87 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä kotona tehty pizza maksaa enemmän, vaikka siinä kaupan pizzassa on arvonlisäverot, palkat, sähköt, tilan vuokrat, vakuutukset, uunien hankinta jne. 

Ei mulla vaan maksa. 
Fazerin pitsapohja: 0,68 €
Mutti kastike: 0,49 €
Coop mozzarellaraaste: 0,68 €
HK Pelermon pepperoni: 0,49 €
Puolikas punasipuli: 0,11 €
Fragate Jalapenoviipaleet: 0,33 €
Yhteensä: 2,78 €. 
Eli saan kotona tehtyä viisi pitsaa ravintolapitsan hinnalla.

Vierailija
35/87 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein tänään kaksi pellillistä pizzaa, ainekset maksoi 27,77 euroa!

Vehnäjauho 2,79 euroa

Rypsiöljy 2,15 euroa

Kuivahiiva 1,49 euroa

Suola 1,75 euroa

Ketsuppi 4,65 euroa

Tonnikala 2,19 euroa

Katkaravut 3,99 euroa

Sinisimpukat 2,99 euroa

Edamjuusto 5,09 euroa

Oregano 0,68 euroa

Mitä järkeä?

Vierailija
36/87 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porukka ei tajua että Suomessa tyypillinen pizzaksi kutsuttu lätty ja Italialainen pizza ovat käytännössä aivan eri ruokalajeja. 

Suomalaisessa pizzassa se maku haetaan isolla määrällä erilaisia täytteitä. Suomi-juntille enempi parempi. Iso annos = hyvä ruoka.

Italialainen pizza nojaa maukkaaseen taikinaan ja tomaattikastikkeeseen sekä oikeaoppiseen paistoon kuumassa kiviuunissa. Itsekään en tätä tiennyt ennen kuin ekaa kertaa kävin Italiassa. Mullisti makumaailman aivan täysin.

Vierailija
37/87 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä kotona tehty pizza maksaa enemmän, vaikka siinä kaupan pizzassa on arvonlisäverot, palkat, sähköt, tilan vuokrat, vakuutukset, uunien hankinta jne. 

Ei mulla vaan maksa. 
Fazerin pitsapohja: 0,68 €
Mutti kastike: 0,49 €
Coop mozzarellaraaste: 0,68 €
HK Pelermon pepperoni: 0,49 €
Puolikas punasipuli: 0,11 €
Fragate Jalapenoviipaleet: 0,33 €
Yhteensä: 2,78 €. 
Eli saan kotona tehtyä viisi pitsaa ravintolapitsan hinnalla.

Tuo sun pizza ei kuitenkaan maistu lähellekkään samalta kuin ravintolapizza. Oon käyttänyt tuota cooping mozzarella raastetta ja se ei oikein maistu miltään.

Vierailija
38/87 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka päättää mitkä on hyviä pizzoja ja mitkä ovat huonoja pizzoja?

Totuus on se, että aito pizza oli köyhien ruokaa ja päällä oli tähteet ja vaikka mitä, myös sitä sekamelskaa. Jos haluat olla joku nirppanokka ruuan suhteen, niin voit syödä sitä pizzaa ilman mitään täytteitä. Mutta väärin on väittää, että aidossa pizzassa ei olisi enempää täyyteitä.

Ja sanon tämän ihan ihmisenä, joka tykkää pizzasta, jossa on pelkästään hyvälaatuinen juusto päällä. Mutta vaikka laittaisi 10 täytettä pizzan päälle, niin kyllä se on ihan oikea pizza.

Kaikki tuollaiset rajoitukset miten montaa täytettä saa käyttää on itseasiassa niitä "epäaitoja pizzoja"

Minä

Vierailija
39/87 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein tänään kaksi pellillistä pizzaa, ainekset maksoi 27,77 euroa!

Vehnäjauho 2,79 euroa

Rypsiöljy 2,15 euroa

Kuivahiiva 1,49 euroa

Suola 1,75 euroa

Ketsuppi 4,65 euroa

Tonnikala 2,19 euroa

Katkaravut 3,99 euroa

Sinisimpukat 2,99 euroa

Edamjuusto 5,09 euroa

Oregano 0,68 euroa

Mitä järkeä?

Edamia? Nyt tuli vähän oksua suuhun.