En voi tälle mitään, mutta ärsyttää, kun ihmiset antavat pyytämättä ihan urpoja neuvoja!
Jos jollain on sairaus, jonka kanssa erikoislääkäritkin ovat vähän ihmeissään, niin mikä saa sinut ehdottamaan tälle sairaalle neuvoja tyyliin "ootko kokeillu ottaa ihan vaan buranaa?" tai "ulkoilu vois toimia tohon"?
Kyllä. Olen kokeillut lähestulkoon joka ikistä asiaa maailmassa.
Kommentit (48)
Ihan perusvinkki sairautesi kanssa, että onko pakko kertoa siitä kaikille? Helpottaa heti, jos et jaa asioitasi ihmisille.
Miksi avaat keskustelun jos et halua että toinenkin esittää mielipiteitä ja ehdotuksia? Pidä vaivat omana tietonasi jatkossa.
Aika harvalla on sellaisia sosiaalisia taitoja, että osaisi aina sanoa oikeat sanat. Usein, jos on jokin ongelma, joka tuntuu toivottomalta, niin kaikki ihmisten kommentit ärsyttää. Ärsyttää, jos joku yrittää neuvoa. Ärsyttää, jos joku sivuuttaa asian, kun ei keksi sanottavaa. Ärsyttää, jos joku yrittää tsempata.
Ratkaisukeskeiset ihmiset pyrkivät neuvomaan. Heille jokainen sun ongelma on kuin oma.
Meillä on naapuri kova neuvomaan. Yritän vältellä tapaamista, ja aika pitkälti siinä onnistunkin. Mutta joskus ehtii neuvomaan jo siinä ajassa kun kävelen tiellä ohi. Todella ärsyttävää. Kipitän heti sisälle kun kuulen että on pihalla.
Köysi ja painovoima ratkaisee tuonkin ongelmasi eikä taatusti ole kukaan neuvomassa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan perusvinkki sairautesi kanssa, että onko pakko kertoa siitä kaikille? Helpottaa heti, jos et jaa asioitasi ihmisille.
Harvoin mä siitä mitään kerron, mutta kun joudun perumaan sovitun menon tms. niin ihmiset kysyvät syytä.
En todellakaan kuljeskele ympäriinsä valittamassa vaivoistani, kun en oikeastaan jaksaisi puhua kenellekään yhtään mitään.
Ap
Mua taas ärsyttää nämä uniikki lumihiutaleihmiset jotka jeesustelevat koko maailmalle jollain maailmanluokan sairaudellaa , mutta sitten kun pyydät kertomaan asiasta lisää, ovat "en voi, liian henkilökohtaista"
Vierailija kirjoitti:
Aika harvalla on sellaisia sosiaalisia taitoja, että osaisi aina sanoa oikeat sanat. Usein, jos on jokin ongelma, joka tuntuu toivottomalta, niin kaikki ihmisten kommentit ärsyttää. Ärsyttää, jos joku yrittää neuvoa. Ärsyttää, jos joku sivuuttaa asian, kun ei keksi sanottavaa. Ärsyttää, jos joku yrittää tsempata.
Oikeat sanat minusta olisi.
"Onpa ikävä kuulla. Voinko auttaa jotenkin?"
Ap
Teille, jotka ihmettelette, miksi siitä sairaudesta pitää puhua ja miksi hyväntahtoisuus ärsyttää.
Tapaan tietyistä syistä uusia ihmisiä todella hyvin. Usein he jäävät kertaluonteisiksi tuttavuuksiksi. En todellakaan haluaisi selittää terveysasioitani kaikille, mutta harvinainen sairauteni vaikuttaa sen verran moneen asiaan, että melkein pakko on selittää ainakin jotain, muuten ihmiset ihmettelevät tiettyjä juttuja. Ja sitten alkaa tulla niitä samoja neuvoja, jotka olen kymmenien vuosien aikana kuullut vähintäänkin satoja kertoja, ihan niin kuin olisin vaan niin tyhmä, etten vuosikymmenten aikana olisi ikinä tullut ajatelleeksi asioita, joka kaikille muille tulee mieleen kirjaimellisesti viidessä sekunnissa. Moni vielä kysyy, miksen ole kokeillut sitä ja sitä, ja silloin pitää ruveta selittämään, että olen kokeillut eikä se todellakaan toimi. Mieluummin unohtaisin koko sairauden näissä tilanteissa ja puhuisin vain ihan jostain muusta.
Ei ap, mutta samassa tilanteessa
Ei todella hyvin vaan todella usein. Edellinen
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi tuttava, joka on kova neuvomaan. Ei haittaa, jos kyseessä on asia, josta hän kuuli 2 min sitten ja minulla asiasta elämän mittainen kokemus. Kuvittelee tietävänsä paremmin joka tapauksessa.
Puhuu myös jatkuvasti ihan törkeästi päälle..
Tunnemmekohan saman neuvojen tuputtajan ja törkeän päällepuhujan., joka on nyttemmin ex-kaverini?
Tällä kombolla varustettuja ihmisiä tosin tuntuu olevan paljon.
Ootko kokeillu imeä persvittuas takakautta kurottaen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi pitäisi noin sanoa, kun jo etukäteen tiedät ettei erikoistuneet lääkäritkään osaa auttaa?
Vierailija kirjoitti:
Mitens kun jossain sukujuhlissa ja kahvipöydissä aletaan tivaamaan, että ootko ajatellu töihin mennä, meetkö töihin meetkö.
Siinä on sitten kiva, kun ei oikein haluaisi terveysasioistaan tehdä selontekoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi pitäisi noin sanoa, kun jo etukäteen tiedät ettei erikoistuneet lääkäritkään osaa auttaa?
Auttaa voi muussakin kuin sairauden hoitoon liittyvissä asioissa. Olisin kiitollinen, jos joku tarjoutuisi vaikka käymään kaupassa sen sijaan, että hän tarjoaa (pyytämättä) avuksi buranaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelen, että se on vain kömpelö tapa yrittää auttaa. Ihmisillä tuntuu olevan tapa kohdata itselleen vaikeita tai tuntemattomia asioita ongelmanratkaisumielessä ja tästä sitten seuraa niitä typeriä neuvoja.
Kerran kyllä lievästi ärsytti ja lähinnä tuntui toivottamalta, kun yritin työterveydestä hakea apua mielenterveysongelmiini. Olin edeltävänä viikonloppuna yrittänyt dissopäissäni itsemurhaa ja yritin selittää, että minulla on näitä outoja muistikatkoksia ja niiden aikana näemmä alan olemaan vaaraksi itselleni. Vastaukseksi sain kehotuksen yrittää vaikealla hetkellä ajatella positiivisempia asioita. Myöhemmin sitten sain oikeasti apua ja diagnoosin dissosiaatiohäiriöstä. Näin jälkeen päin olen miettinyt, että melko vastuuton neuvo ammattilaiselta itsetuhoiselle ihmiselle.
Noita tommoisia viisastelijoita on paljon psykiatrisissa sairaanhoitajissa. Pitävät asiakkaita absoluuttisen aivottomina typeryksinä.
Eivät ymmärrä, että itse ovat niitä.
Hirveän alentuvia ja ylimielisiä monesti. Ja todella todella toksisen positiivisia.
Semmoisia lässyttäjiä ja oman äänensä rakastajia.
Tässä tapauksessa oli kyse ihan ihan työterveyslääkäristä. Sairaanhoitaja oli ensimmäinen joka oikeasti ymmärsi missä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Auttaa voi muussakin kuin sairauden hoitoon liittyvissä asioissa. Olisin kiitollinen, jos joku tarjoutuisi vaikka käymään kaupassa sen sijaan, että hän tarjoaa (pyytämättä) avuksi buranaa.
Ap
Niinpä, minäkään en ole vuosikausiin uskaltanut mennä ulos ja läsikasa painaa. 🤣🤣🤣
Heitätpä ihme negaa siitä että ihmiset välittää susta.