Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä vaiheessa luovuttaisit työnhaussa?

Vierailija
16.07.2026 |

Puolitoista vuotta työttömyyttä takana eikä yhtään haastattelukutsua. En jaksa enää...

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovutin jo ikää jo yli 63v

Vierailija
22/41 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ikinä. Jos en saisi nykyisellä koulutuksella töitä, palaisin koulun penkille.

Milläs palaat, kun ei ole varaa?

Jos kaikki korkeakouluopintojen tukikuukaudet on käytetty, ottaisin vauhtia amiksesta. Opiskelisin työllistävän tutkinnon esim. sähköasentaja ja lähtisin siitä rakentamaan lisäksi korkeakoulututkintoa.

Kuka palkkaa sähköasentajan, joka ei pysty kävelemään eikä ole siinä kunnossa, että selviytyisi edes työmaalle joka päivä?

Mikä pakko työttömyyden aikana on ryypätä itsensä jalattomaksi? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä semisti luovutin jo. Itse myös akateeminen + pitkä työkokemus. Ei yhtä ainoaa haastattelukutsua 🤯. Aiemmin soitettiin kotoa töihin. 

Haen vain paikkoja, jotka todella resenoivat. Ihan turha hakea kaikkea liikkuvaa, kun menee vain aikaa ja vaivaa hukkaan. Aluksi taktiikkani oli hakea kaikkea vähänkin liippaavaa, olin sitten yli -tai alikoulutettu.

Onneksi on kertynyt säästöjä, joilla pärjään elintason laskematta. Toki *ituttaa niitä käyttää, kun mielummin tekisin töitä. Olen asettanut takarajaksi ensi toukokuun. Sen jälkeen nostan kytkintä ja lähden Ruotsiin ja 100% takaisin en tule. Pitäköön siinä tapauksessa tämä katastrofilaiva tunkkinsa. No tulee perintöverosuunnittelu hoidettua siinä samalla 😁.

Vierailija
24/41 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalle tiedoksi että 1.7.2026 alkaen saa työttömät opiskella avoimessa yliopistossa tai AMK, kansalaisopistossa jne niin paljon kuin haluavat eikä työkkäri/kela näitä enää tutki eikä näistä mene tuet katkolle. Tämä lakimuutos tuli siis juuri voimaan:

https://tyomarkkinatori.fi/uutiset/lakimuutos-avoimet-korkeakouluopinno…

Eli sieltä voi nyt opiskella rauhassa vaikka sivuaineen jolla ponnistaa uuteen työhön🙂

Mulla on tarkoitus tehdä näin. Juuri juttelin siis työkkärin virkailijan kanssa viime viikolla ja hän mainitsi mulle tästä muutoksesta. 

Parempaa kohden Luovuttaa ei saa! 

Vierailija
25/41 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ikinä. Jos en saisi nykyisellä koulutuksella töitä, palaisin koulun penkille.

Jos kaikki korkeakouluopintojen tukikuukaudet on käytetty, ottaisin vauhtia amiksesta. Opiskelisin työllistävän tutkinnon esim. sähköasentaja ja lähtisin siitä rakentamaan lisäksi korkeakoulututkintoa.

Kuka palkkaa sähköasentajan, joka ei pysty kävelemään eikä ole siinä kunnossa, että selviytyisi edes työmaalle joka päivä?

Mikä pakko työttömyyden aikana on ryypätä itsensä jalattomaksi? 

Ryypätä? En mä käytä alkoholia ollenkaan. 

Vierailija
26/41 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajalle tiedoksi että 1.7.2026 alkaen saa työttömät opiskella avoimessa yliopistossa tai AMK, kansalaisopistossa jne niin paljon kuin haluavat eikä työkkäri/kela näitä enää tutki eikä näistä mene tuet katkolle. Tämä lakimuutos tuli siis juuri voimaan:

Eli sieltä voi nyt opiskella rauhassa vaikka sivuaineen jolla ponnistaa uuteen työhön🙂

Mulla on tarkoitus tehdä näin. Juuri juttelin siis työkkärin virkailijan kanssa viime viikolla ja hän mainitsi mulle tästä muutoksesta. 

Työnantajat ei valitettavasti arvosta näitä avoimen opintoja ollenkaan. Ja koska ne ovat maksullisia, niin kaikilla ei ole edes mahdollisuutta näitä suorittaa.

Vierailija
27/41 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata luovuttaa. Perusta oma yritys ja ala maahantuomaan jotain mitä Suomessa ei vielä myydä?

Vierailija
28/41 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luovuttanut aikoja sitten. Työkkäri ei tarkista työnhakuvelvoitteita kunhan merkitsee vain oikean yrityksen mistä on olevinaan kysellyt. Joku hiiva⁢pillu kun saattaa suutuksissaan tarkistaa firman.

Pärjään tuilla. Tykkään nukkua pitkään ja valvoa myöhään eikä kukaan ole komentelemassa kuin lasta mitä pitää tehdä.

Vierailija
29/41 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt luovutan. Minulla on välillä vajaita työtunteja, jolloin tarvitsen soviteltua työttömyyskorvausta. Orpon mielestä minun pitää silloin hakea neljää työpaikkaa kuukaudessa. Jotta nämä parantaisivat tilannettani, niiden pitäisi olla kokoaikaisia vakituisia työpaikkoja.

Arvatkaa, onko heinäkuussa paljon haettavana vakituisia kokoaikatöitä, joihin ei vaadita jotain erikoista koulutusta? No neljää pitää silti hakea. Silloin kun olin työtön hain enimmäkseen vakavalla mielellä töitä, joihin oikeasti voi päästä. Nyt tämä menee pakolla siihen työnantajan kiusaamiseen. Joudun laittamaan hakemuksia, vaikka ei ole edes töitä auki. Aion kuitenkin edelleen hakea vain töitä, joihin oikeasti haluan. Vaikeaa tulee.

Pääministeriksikään ei pääse hakemuksella, vaikka se paikka taitaa pian olla auki.

"Orpon mielestä pitää hakea neljää paikkaa"

No kuule toi koko pakkohakujen konsepti on ihailemiesi demareitten aivopieru. Neljä paikkaa on sekin niiden = Marinin sekoilua. Jotta lähetä vaan terveiset oikealle taholle.

Ottaisit selvää ennen kuin kommentoit. 

Tämä sovitellun korvauksen kanssa neljän paikan haku tuli juuri äsken voimaan.

Vissiin aiot seuraavat 50 vuotta syyttää Sannaa mistä hyvänsä asiasta?

Vierailija
30/41 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen luovuttanut aikoja sitten. Työkkäri ei tarkista työnhakuvelvoitteita kunhan merkitsee vain oikean yrityksen mistä on olevinaan kysellyt. Joku hiiva⁢pillu kun saattaa suutuksissaan tarkistaa firman.

Pärjään tuilla. Tykkään nukkua pitkään ja valvoa myöhään eikä kukaan ole komentelemassa kuin lasta mitä pitää tehdä.

Näitä voidaan tarkistaa jälkikäteenkin ja siksi on säilytettävä työnhakudokumentit viimeisen 12 kk:n ajalta. Onnea vaan selvittelyyn sulle :)

Vierailija
31/41 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkäristä saa amis-koulutuksiin melko helposti luvan eli voi opiskella työttömyyskorvauksella. Onhan noita koulutuksia myös tarjolla työvoimakoulutuksenakin.

"Työkkäristä saa amis-koulutuksiin melko helposti luvan eli voi opiskella työttömyyskorvauksella."

Mitä näistä koulutuksista suosittelet fyysisesti sairaalle ihmiselle?

Olen eri mutta mistä täällä kukaan voisi tietää sun fyysisten rajoitteiden luonnetta ja mitä pystyt tekemään. Kyllä sun pitää itse ottaa selvää eri koulutuksista ja selvittää missä pärjäisit. Niitähän on myös helpotetun oppimisen kouluja vammaisille, ehkä sellainen olisi sun juttu. Niissä kun on jo valmiiksi mietitty heikommalle sopivat alat ja lähtökohdat. 

Vierailija
32/41 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran olisin päässyt hautuumaalle kesätöihin huoltohommiin. Mutta peruin sen sitten. Ottivat sitten opiskelijan siihen.

Olen eläkkeellä ja jos ei muuta, niin menen onkimaan. Nuoremmat tarvitsevat töitä. Itse en tarvi. Maksanhan pelkkää tuloveroa 950€/kk.

Vierailija
33/41 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajat ei valitettavasti arvosta näitä avoimen opintoja ollenkaan. Ja koska ne ovat maksullisia, niin kaikilla ei ole edes mahdollisuutta näitä suorittaa.

Mitä hittoa taas? Avoin korkeakouluopetus tarkoittaa ihan samoja kursseja kuin mitä tutkintoon kuuluu. Usein normaalin tutkinto-opetuksen kursseilla on mukana avoimen kautta opiskelevia. Olipa taas niin pälli kommentti että hyvää päivää.

Vierailija
34/41 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt luovutan. Minulla on välillä vajaita työtunteja, jolloin tarvitsen soviteltua työttömyyskorvausta. Orpon mielestä minun pitää silloin hakea neljää työpaikkaa kuukaudessa. Jotta nämä parantaisivat tilannettani, niiden pitäisi olla kokoaikaisia vakituisia työpaikkoja.

Arvatkaa, onko heinäkuussa paljon haettavana vakituisia kokoaikatöitä, joihin ei vaadita jotain erikoista koulutusta? No neljää pitää silti hakea. Silloin kun olin työtön hain enimmäkseen vakavalla mielellä töitä, joihin oikeasti voi päästä. Nyt tämä menee pakolla siihen työnantajan kiusaamiseen. Joudun laittamaan hakemuksia, vaikka ei ole edes töitä auki. Aion kuitenkin edelleen hakea vain töitä, joihin oikeasti haluan. Vaikeaa tulee.

Pääministeriksikään ei pääse hakemuksella, vaikka se paikka taitaa pian olla auki.

"Orpon mielestä pitää hakea neljää paikkaa"

No kuule toi koko pakkohakujen konsepti on ihailemiesi demareitten aivopieru. Neljä paikkaa on sekin niiden = Marinin sekoilua. Jotta lähetä vaan terveiset oikealle taholle.

Sipilän hallituksen keksintöä se on. Miksi valehteket?

Vierailija
35/41 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hittoa taas? Avoin korkeakouluopetus tarkoittaa ihan samoja kursseja kuin mitä tutkintoon kuuluu. Usein normaalin tutkinto-opetuksen kursseilla on mukana avoimen kautta opiskelevia. Olipa taas niin pälli kommentti että hyvää päivää.

Suomessa ei arvosteta muuta kuin tutkintoja. Ja on eri asia mennä tutkinto-opiskelijaksi avoimen väylän kautta kuin tehdä vaan joku pieni kokonaisuus.

Vierailija
36/41 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on jo yliopistotutkinto kuten aloittaja on FM,  niin kyllä se auttaa jos teet uuden sivuaineen tai päivität osaamistasi. En minä tule kirjoittamaan cv:seen että ne on avoimen opintoja vaan että ne on sivuaineopintoja. Mitä maksullisuuteen tulee niin oliko se 75€/5 op ja sivuaine 25 op joten kyllä nuo pystyy esim vuodessa maksamaan. Täytyy elää niukasti mutta on silti mahdollista. Kun lopettaa alkoholin käytön niin kummasti vapautuu 30-50€/kk muihin juttuihin ja jos pystyy maksamaan kurssin luottokortilla niin voi lyhennellä muutaman kuukauden. Ja sitten vielä että verkko on täynnä mooc-kursseja eli täysin ilmaisia kursseja kuten nämä:

https://fitech.io/fi/fitechin-mooc-kurssit/

Vierailija
37/41 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on jo yliopistotutkinto kuten aloittaja on FM,  niin kyllä se auttaa jos teet uuden sivuaineen tai päivität osaamistasi. En minä tule kirjoittamaan cv:seen että ne on avoimen opintoja vaan että ne on sivuaineopintoja. Mitä maksullisuuteen tulee niin oliko se 75€/5 op ja sivuaine 25 op joten kyllä nuo pystyy esim vuodessa maksamaan. Täytyy elää niukasti mutta on silti mahdollista. Kun lopettaa alkoholin käytön niin kummasti vapautuu 30-50€/kk muihin juttuihin ja jos pystyy maksamaan kurssin luottokortilla niin voi lyhennellä muutaman kuukauden. Ja sitten vielä että verkko on täynnä mooc-kursseja eli täysin ilmaisia kursseja kuten nämä:

Mulla jää pakollisten kulujen jälkeen kuukaudessa 240 euroa kahden ihmisen ruokiin ja taloustarvikkeisiin. Ei tuolla rahalla makseta mitään sivuaineopintoja.

Vierailija
38/41 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkäristä saa amis-koulutuksiin melko helposti luvan eli voi opiskella työttömyyskorvauksella. Onhan noita koulutuksia myös tarjolla työvoimakoulutuksenakin.

"Työkkäristä saa amis-koulutuksiin melko helposti luvan eli voi opiskella työttömyyskorvauksella."

Mitä näistä koulutuksista suosittelet fyysisesti sairaalle ihmiselle?

Olen eri mutta mistä täällä kukaan voisi tietää sun fyysisten rajoitteiden luonnetta ja mitä pystyt tekemään. Kyllä sun pitää itse ottaa selvää eri koulutuksista ja selvittää missä pärjäisit. Niitähän on myös helpotetun oppimisen kouluja vammaisille, ehkä sellainen olisi sun juttu. Niissä kun on jo valmiiksi mietitty heikommalle sopivat alat ja lähtökohdat. 

Ei tarvitsekaan tietää sen tarkemmin, mutta jokainen ymmärtää, että duunarihommat on aina enemmän tai vähemmän fyysisiä.

Vierailija
39/41 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla jää pakollisten kulujen jälkeen kuukaudessa 240 euroa kahden ihmisen ruokiin ja taloustarvikkeisiin. Ei tuolla rahalla makseta mitään sivuaineopintoja.

Jää enemmän, kun jättää alkoholin ja tupakan pois.

Vierailija
40/41 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata luovuttaa. Perusta oma yritys ja ala maahantuomaan jotain mitä Suomessa ei vielä myydä?

Luuletko että yrityksen perustaminen ilmaista on? Sinulla pitää liikeidea, ja senkin pitää olla kannattavaa liiketoimintaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi