Särähtää aina korvaan kun iso lapsi tai jopa aikuinen käyttää isästään nimitystä isi!
Isi on pikkulasten kieltä. Tulee mieleen että aikuinen on jäänyt pienen lapsen tasolle jos sanoo isi.
Kommentit (23)
Eikä ole. Isi on parhain titteli mikä miehelle sallitaan. Olisipa se oma isi vielä elossa.
Minulla oli vuosia sitten asiakkaana n. viisikymppinen nainen, joka halusi keskustella sijoituksistaan.
Kaikkiin esitettyihin vaihtoehtoihin sanoi, että pitää kysyä isiltä tai että pitää keskustella isin kanssa.
Jälkeenpäin vähän ihmettelin tätä aikuisen naisen isiltä kysymistä keskustellessani hänet kauemmin tunteneen kollegan kanssa ja selvisi että tämä isi on asiakkaan puoliso.
Iskä tai isi mummoikäisen sanomana on oudon kuuloista. Ihan kuin olisi sanoja jäänyt lapsen tasolle.
"Isi on pikkulasten kieltä. Tulee mieleen että aikuinen on jäänyt pienen lapsen tasolle jos sanoo isi."
Tai sitten nuorella on vain erityisen läheiset välit isäänsä/vanhempiinsa ylipäätään, niin tuntuu luontevalta käyttää yhä isi-sanaa. Etenkin puhutellessa isää tai epävirallisessa jutustelussa ihan ok. Virallisemmissa yhteyksissä voi kuulostaa kummalta tai jos puhuja on jo keski-ikäinen.
Olet vanha luuska. Ajat on muuttuneet sinun ajoista.
Vierailija kirjoitti:
Iskä tai isi mummoikäisen sanomana on oudon kuuloista. Ihan kuin olisi sanoja jäänyt lapsen tasolle.
Olen 47v ja sanon isääni iskäksi. En ole jäänyt lapsen tasolle. Miksi ei voisi kutsua omaa isäänsä sillä nimityksellä mitä on käyttänyt koko elämänsä?
AP:lla ei selvästikään ole läheiset välit isäänsä.
Sulla voi olla vaikkua korvissa. Käy näyttämässä hoitajalle kun kerran särähtelee.
No on se vähän outoa, mutta vielä oudompaa on, kun tuttavaperheen rouva kutsuu miestänsä isiksi. "Isi, kohta menee (lapsen ruoka) lattialle!!" "Vaippa pitäis varmaan vaihtaa. Isi!!"
Jotenkin ällöttävää.
Olen ylpeä siitä että jo aikuiset lapseni kutsuvat minua isiksi. Paras titteli minkä mies voi ikinä saada.
Vierailija kirjoitti:
No on se vähän outoa, mutta vielä oudompaa on, kun tuttavaperheen rouva kutsuu miestänsä isiksi. "Isi, kohta menee (lapsen ruoka) lattialle!!" "Vaippa pitäis varmaan vaihtaa. Isi!!"
Jotenkin ällöttävää.
Ite olet ällöttävä.
Särähtää kyllä ja sitten se on jotenkin hellusta.
Isi on lempinimi.
Saatan käyttää sinusta lempinimeä ääliö.
Vierailija kirjoitti:
Olen ylpeä siitä että jo aikuiset lapseni kutsuvat minua isiksi. Paras titteli minkä mies voi ikinä saada.
Nyt kun sanoit, niin meillä käyttävät sanaa"iskä".
Sekin varmasti häiritsee jotain.
Musta se on hassumpaa kun isä itse kutsuu itseään isiksi lapselleen puhuessaan vaikka lapsi on jo lähes aikuinen itse. "Tarvitsetko jotain kaupasta, isi käy kohta." "Isin pitää mennä jo nukkumaan." Jne. Ihan pienen lapsen kanssa ymmärrän mutta teinin kanssa tuo on jo hieman erikoista.
Minä käytän iskästä nimeä isutin.
Meillä lapset kutsuu naapurin miestä isukiksi.
Leikittää ja touhuaa pihalla lasten kanssa, niin nää rupes kutsumaan herraa noin siinä toivossa, että mä nappaisin itelleni hyvän miehen.
Kiusallista.
Kutsun puolisoani isiksi koiralle puhuessa. En osaa edes ajatella, että käyttäisin jotain muuta nimeä puhuessani koiralle.
Mietin ihan samaa äsken :D