Voiko 17-vuotiaan laittaa itsekseen asumaan?
Hänellä on autismi. Hän on vastuullinen, älykäs ja toimintakykyinen, mutta perhe-elämä on ajoittain kauheaa piinaa hänen olemattomien vuorovaikutustaitojensa ja empatiakyvyttömyytensä kanssa. Esimerkiksi jos olen sairaana kuumeessa ja yksin, niin hän raivostuu yskimisestä. Tai jankuttaa samaa asiaa korvan juuressa eikä poistu pyydettäessä, vaan hänet joutuu kirjaimellisesti raahaamaan pois huoneesta. Olen yh enkä jaksa enää. Hän on ollut jo kerran sijoitettuna näiden asioiden takia. Muita kohtelee hyvin ja asiallisesti, perheenjäseniään ei. Olemme hänelle orjia ja hyödyn välikappaleita. On hyviä päiviä, mutta ne huonot ovat niin huonoja, että ne syö ne hyvät pois. Hän täyttää ensi vuonna 18 joten huostaan en enää häntä halua laittaa, vaan hän kyllä pärjää itsekin jos saa siihen tukihenkilön. Lukio alkaa syksyllä.
Kommentit (39)
Voi laittaa tuettuun asuntolaan, jossa on ammatilaisia huolehtimassa.
Minä muutin 15-vuotiaana pois kotoa 500km päähän opiskelemaan. Toki minulla ei ollut vanhempia, jotka olisivat passanneet minut piloille, kuten ap:n lapsella käytöksestä päätellen on.
Riippuu ihmisestä. Itse olin tuon ikäisenä asunut jo vuoden omillani. Opiskelin ja kävin töissä ja siitä asti aina tähän päivään olen pärjännyt täysin itsenäisesti ja hoitanut asiani kuten kuuluukin, tarvitsematta vanhemmiltani tai muiltakaan apuja. Tosin, hoidin kyllä jo ennen omilleni muuttoa vähintään vuoden ajan omat laskuni, ruokani, pyykkini ja muut asiani vaikka kotona asuinkin (Työt aloitin vakituisena ilta duunarina kun täytin 15.)
Vierailija kirjoitti:
Minä muutin 15-vuotiaana pois kotoa 500km päähän opiskelemaan. Toki minulla ei ollut vanhempia, jotka olisivat passanneet minut piloille, kuten ap:n lapsella käytöksestä päätellen on.
Anteeksi mitä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mitä?
Ap
Pyydä henkilökohtaista avustajaasi tulkkaamaan tukiviittomilla. Tsemppiä!
Pikkupaikkakunnilla on ihan normaalia, että 15-16v nuoret muuttavat omilleen lukion tai ammattikoulun takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mitä?
Ap
"Olemme hänelle orjia ja hyödyn välikappaleita."
Kovin paljon selkeämmin ei voi sanoa, että olette paaponeet hänet piloille ja hän vie teitä siksi kuin pässiä narussa.
Laita isälleen opettelemaan käytöstapoja.
Vierailija kirjoitti:
Toki toki toki🤪
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mitä?
Ap
Kovin paljon selkeämmin ei voi sanoa, että olette paaponeet hänet piloille ja hän vie teitä siksi kuin pässiä narussa.
Sulla näyttäisi olevan hallussa tuo diagnosointi ja autisminkirjon tuntemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mitä?
Ap
Tunnen useita autisteja ja he osaavat käyttäytyä, kun heitä on kasvatettu pienestä pitäen normaaliin elämään eikä ole pompittu lapsen pillin tahdissa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kysyt sitä meiltä etkä asiantuntijoilta?
Koska hän on trolli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mitä?
Ap
Autismi ei tarkoita sitä, että terrorisoi perhettään. Ap:n lapsella on joku muu asia pahasti pielessä, jos on pitänyt huostaanotossakin olla käytösongelmien vuoksi. Se ei ole tyypillistä autisteille.
Minä muutin satojen kilsojen päähän työsuhdeasuntoon 16-vuotiaana.
Vanhemmat ei koskaan edes soittaneet ja kysyneet, että miten menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mitä?
Ap
Tunnen useita autisteja ja he osaavat käyttäytyä, kun heitä on kasvatettu pienestä pitäen normaaliin elämään eikä ole pompittu lapsen pillin tahdissa.
Aivan näin juuri. Sulla on oltava siis aivan empiiristä tietotaitoa diagnoosista, kun kerran olet nähnyt hyvin käyttäytyviä autisteja. Kiva!
Teini-ikä pahimmillaan.
Mun lukioikäiset lapset vikisi oikein kunnolla kun ihan kaikkea en tehnyt heidän puolesta.
Valittivat oikein olan takaa. Lopulta etävanhemoi teki lasun lukioikäisistä lapsista.
Selvisi, että toinen oli joutunut 1 kerran lakaisemaan lattiaa ja toinen oli pahoittanut mielensä ranskanleivistä ja makaronilaatikosta. Niitä oli kuulemma liian usein
Olisko mahdollista päästä johonkin tuettuun asumismuotoon, meilläpäin on ainakin sellaisia taloja, asukkaat eivät ole huomiotaherättävän vammaisia., yhden tiedän sairastavan tourettea.
Vierailija kirjoitti:
Ei autistia, eikä aspergeria kerrostaloon. Ei onnistu.
Pojallani on Asperger, asunut jo 14 vuotta omillaan kerrostalossa, on käynyt armeijankin. Yhtään kukaan ei ole hänestä valittanut koskaan
Myöhäsiä, vai tarkoititko lisää lokaa niskaan. Lapsen kasvatus alkaa vauvasta.