Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä kun teinit ovat tottuneet ökyelintasoon?

Vierailija
14.07.2026 |

En voi käsittää miten vuosi vuodelta pitää olla kalliimpia ja kalliimpia juttuja? Mulla on mennyt viime vuodet taloudellisesti tosi hyvin ja en ole kiireisen elämän vuoksi jaksanut kiinnittää huomiota asiaan, oon ostanut mitä ovat halunneet ja tarvinneet.

Nyt tuli pieni takapakki taloudellisesti ja tulot tipahti n 2000e kuussa.

Miten selvitä tästä? Vaikka pelkkä shampoopullo maksaa 50e ja samaan tyyliin ihan kaikkeen menee valtavasti rahaa. Miten saada jotain järkeä tähän?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kyllä teinit kermaperseitä! Näille ostellaan uusia 15k€ koppimönkijöitä. Jopa käytetyt maksaa sen 5k€ helposti. 

Vierailija
22/33 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Shampoo 50 e? Mitä hulluutta? 

Kuukausirahaksi 70 e per teini, sillä ostettava kaikki vaatteet, hygienia, puhelinkulut, herkut. Pääsee itse miettimään, mikä on järkevää. 

Aloittaja on tollo mutta 70e kuussa ei riitä nuorilla mihinkään. Sillä saa yhdet farkut tai puolikkaat lenkkarit. Sosiaalinen itsemurha jos nuorella ei oo kunnon vaatteita.

Sitten se teini voi vaikka säästää tai tehdä mainostenjakoa, pestä naapuruston ikkunoita tms. tienatakseen lisää, jos 70 euroa ei riitä. Ei se teini varmaan joka kuukausi tarvitse uusia farkkuja tai lenkkareita, niin luulisi siinä ehtivän säästääkin ne rahat kasaan siinä välissä, kunnes tarve uusille vaatteille ilmenee. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On heidän etunsa että he oppivat hallitsemaan rahankäyttöään.

Kerro totuus, että tulosi ovat laskeneet ja pyydä miettimään yhdessä, millä kaikilla tavoilla nyt säästetään.

Vierailija
24/33 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppohan se on täältä huudella neuvoja kun ei ole itse samassa tilanteessa. 

Olen itse äärimmäisen pienituloinen köyhästä suvusta ja opetellut vaan pärjäämään jotenkin. 

Mutta parikymppisenä minulla oli hetki elämässä jolloin oli rahaa, ja se oli pahinta mitä olen antanut elämässäni tapahtua.

Meilöä ei ollutlapsena ikinä mitään uutta, ei teininä harrastuksia, viikkorahoja, omia tavaroita tms. 

Päästyäni opiskelemaan aloin nostaa opintolainaa - tietenkin. ja kun rahaa ei ollutkoskaan ennen ollut, en ollut opetellut sen käyttöä mitenkään. Puolen vuoden opintolaina kerralla tilille. Se on pahinta mitä voi olla.

Jotenkin kun en hahmottanut rahan arvoa yhtään, niin johan olin äkkiä ongelmissa, kun tärväsin kaiken hetkessä. 

Nonyt 35v vieläkin lyhentelen velkoja. Edelleenkään en hahmota isoja rahasummia kovin hyvin, muuten kuin että kaikki on kallista ja jokaista hankintaa on harkittava tarkkaan. Tavallaan miusta on ihan sama onko kyseessä 10 000e vai 100 000e kun molemmat on minun elämässäni saavuttamattomia summia.

Jokatapauksessa. Opeta teineille rahan arvoa arjessa kotitöiden ja viikkorahan kautta. Kyllä nuoret ymmärtää ja varmasti mielellään oppivat uutta ja ottavat vähän vastuuta.

Anna vaikka 30e käteen ja täsmällinen kauppalista, ja pistä kauppaan muutamia kertoja ostamaan perusostoksia. Siinä on tosi hyvä havainnollistus mitä mitkäkin arjen tuotteet oikeasti maksavat. 

Opeta myös pientä kotitaloustavaroiden inventaarion tekemistä, etteivät luule että silkinpehmeä vessapaperi kasvaa itsestään vessan kaapissa. Tästä on teineille valtavasti apua sitten kun alkavat itsenäistyä.

Tsemppiä teille kovasti tähän suvantovaiheeseen.

Vierailija
25/33 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parilla tonnilla ei ostella 50 egen shampoopulloja enkä oo edes nähnyt sellaisia myytävän. Joko sun tulot on tippunut jotain 75% tai tää on provo. Tsemit kuiteskin! 

Siis mun kuukausinettotulot tippui 2000e kuussa. En nyt jaksa merkkiä etsiä mut kampaamotuotteet on tuota hintaluokkaa.

-ap

Okei, ymmärsin että kahteentuhanteen.  

Vierailija
26/33 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla paras että alatte nyt porukalla opettelemaan taloustaitoja. On näköjään kaikilta osaaminen nolla siinä asiassa.

Vierailija
27/33 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin tyhmiä ei usein näe.

Vierailija
28/33 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun shamppooni maksaa 40€ pullo, mutta käytän säästeliäästi. Puolen litran pullo riittää 1,5 vuotta.

Vierailija
29/33 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parilla tonnilla ei ostella 50 egen shampoopulloja enkä oo edes nähnyt sellaisia myytävän. Joko sun tulot on tippunut jotain 75% tai tää on provo. Tsemit kuiteskin! 

Siis mun kuukausinettotulot tippui 2000e kuussa. En nyt jaksa merkkiä etsiä mut kampaamotuotteet on tuota hintaluokkaa.

-ap

No täytyyhän teinin kampaamoshampoonsa saada. Opettele itse syömään puuroa ja pesemään sadevedellä hiuksesi, niin lapsi saa kaiken, mitä ennenkin. Ei hänen pidä kärsiä sinun surkeasta palkastasi. 

Vierailija
30/33 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Se on ihan oma vika sitten. Nyt opettelette elämään pienimmillä tuloilla.

Vierailija
31/33 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Olen käynyt noin 25 vuotta kaupungin parhaimmistoon kuuluvalla kampaajalla ja ostan häneltä laadukkaat hiustenhoitotuotteet, mutta ikinä mikään ei ole maksanut 50 euroa. 30 euron shampoo on jo kohtuullisen kallis. Teillä on nyt joku prioriteetti pielessä.

Teineille budjetoidaan kuukausiraha. Isommista hankinnoista keskustellaan erikseen. Viimeistään nyt on heidänkin alettava opetella rahan arvoa.

Vierailija
32/33 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kotoa tarvii tulla eväitä joka asiaan. Normaalilla ihmisellä on kyky ajatella ja oppia. Joku suhteellisuudentaju tarvitaan rahan käyttöön. Hulvaton törsääminen pitää vaan lopettaa. 

Vierailija
33/33 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda kallis shamppanja halpaan kuohariin. Myy yksi sijoitusasunto. Käykää ulkona syömässä vain kerran viikossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän