Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä kun teinit ovat tottuneet ökyelintasoon?

Vierailija
14.07.2026 |

En voi käsittää miten vuosi vuodelta pitää olla kalliimpia ja kalliimpia juttuja? Mulla on mennyt viime vuodet taloudellisesti tosi hyvin ja en ole kiireisen elämän vuoksi jaksanut kiinnittää huomiota asiaan, oon ostanut mitä ovat halunneet ja tarvinneet.

Nyt tuli pieni takapakki taloudellisesti ja tulot tipahti n 2000e kuussa.

Miten selvitä tästä? Vaikka pelkkä shampoopullo maksaa 50e ja samaan tyyliin ihan kaikkeen menee valtavasti rahaa. Miten saada jotain järkeä tähän?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesette harvemmin hiuksia. Jätät oman hyvinvoinnin taka-alalle. Lapset ensin. Käy kerää äkkiä marjoja,että saat rahaa siihen shampooseen. Ensi kesän etelän matka peruttu,max Tallinnan päiväreissu.

Vierailija
2/33 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toteat teineille, että nyt on aika alkaa harjoittelemaan omaa taloudenpitoa ja määritä summan x, jonka teini voi käyttää omiin ostoksiinsa per kuukausi. Lisää rahaa saa töitä tekemällä. 

Jos lapset on teini-iässä, niin alkaa olla jo kiire opettaa rahan arvoa ja oman talouden suunnittelua tai kotoa muutettuaan päätyvät äkkiä luottotiedottomiksi kun äiskä ja iskä eivät enää maksamaan mystisesti kaikkea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsepähän olet lapsesi kasvattanut, onneksi olkoon. Nyt sitten tarttis kasvattaa vähän lisää ja kertoa rahan merkityksestä.

Vierailija
4/33 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä on teinitytär niin minulla on yksi keino hänelle ansaita vähän viikkorahaa. 
T. M47

Vierailija
5/33 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi järkyttyi kun sai parin viikon kesätyöstä reilu 500e. Oli että eihän tuo oo yhtään mitään..

Vierailija
6/33 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tosissasiko kysyt tällaiseen asiaan apua?

Vierailija
7/33 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shampoo 50 e? Mitä hulluutta? 

Kuukausirahaksi 70 e per teini, sillä ostettava kaikki vaatteet, hygienia, puhelinkulut, herkut. Pääsee itse miettimään, mikä on järkevää. 

Vierailija
8/33 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teillä on teinitytär niin minulla on yksi keino hänelle ansaita vähän viikkorahaa. 
T. M47

Ei alaikäiselle saa maksaa! 16v voi toki jo kuivaharjoitella. 

Vierailija
9/33 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä veen shampoo maksaa 50e pullo? Ehkä vielä ei ole liian myöhäistä opettaa rahan arvoa ja sitä että se ei kasva puussa. Onko oma taloustieto ajan tasalla vai onko kaikki mennyt mitä on tullutkin? 

Vierailija
10/33 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppivat kun alkaa talous tuulemaan omaan nokkaan. Tervemenoa opiskelemaan ja elämään jollain opintotuella. Alkaa pennosien laskeminen. 

Vierailija
11/33 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parilla tonnilla ei ostella 50 egen shampoopulloja enkä oo edes nähnyt sellaisia myytävän. Joko sun tulot on tippunut jotain 75% tai tää on provo. Tsemit kuiteskin! 

Vierailija
12/33 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitat vaikka sillä etä et osta 50 euron vaan 5 euron (tai halvemman) shampoon.

Vierailija
13/33 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuukausirahaksi 70 e per teini, sillä ostettava kaikki vaatteet, hygienia, puhelinkulut, herkut. Pääsee itse miettimään, mikä on järkevää. 

Ite en saanut teininä/lapsena ikinä penniäkään viikko- tai kuukausirahaa enkä kokenut jääneeni mistään paitsi. Järkevyyttä on rahan käyttöön tullut sitä kautta että ei se ilmaiseksi puissa kasva. 

Vierailija
14/33 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätte Hyvää Suomalaista Shampoota.  Alatte opettelemaan elämistä.

Vierailija
15/33 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parilla tonnilla ei ostella 50 egen shampoopulloja enkä oo edes nähnyt sellaisia myytävän. Joko sun tulot on tippunut jotain 75% tai tää on provo. Tsemit kuiteskin! 

Lukutaitoa ystäväiseni... tulot putosivat kahdella tuhannella eurolla. Esimerkiksi 9.000 eurosta 7.000 euroon.

Vierailija
16/33 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ite en saanut teininä/lapsena ikinä penniäkään viikko- tai kuukausirahaa enkä kokenut jääneeni mistään paitsi. Järkevyyttä on rahan käyttöön tullut sitä kautta että ei se ilmaiseksi puissa kasva. 

En minäkään, mutta silloin mun nuoruudessani pystyi teini-ikäisenä tienaamaan lastenhoitokeikoilla, pienilöä siivoustöillä viikonloppuisin kotikylän siivous firmassa, mainoksia jakamalla jne. En tiedä, kuinka hyvin tuollaisia hommia enää nykypäivänä on tarjolla. Jotenkin se AP:ne lasten rahankäyttö pitäisi kuitenkin saada urilleen, ja jos ei omia tuloja ole, niin elämisen budjetointia on helpointa alkaa opettelemaan jonkun viikko/kuukausirahan avulla. Parempi sekin kuin ei mitään. Määritellään vaan selkeästi, mitä vanhemmat maksaa ja mikä on teinien vastuulla, mihin sen rahan pitää riittää. Ja niissä kuluissa kannattaa olla mukana joku "pakollinen meno" kuten puhelinlasku, jonka kanssa pitää harjoitella sitä, että pakolliset kulut maksetaan ensin, ylijäämää voi käyttää hupijuttuihin.

Vierailija
17/33 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi järkyttyi kun sai parin viikon kesätyöstä reilu 500e. Oli että eihän tuo oo yhtään mitään..

Miksi järkyttyi? Mikä on teidän talouskasvatuksessa mennyt pieleen?

Vierailija
18/33 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on tollo mutta 70e kuussa ei riitä nuorilla mihinkään. Sillä saa yhdet farkut tai puolikkaat lenkkarit. Sosiaalinen itsemurha jos nuorella ei oo kunnon vaatteita.

Vierailija
19/33 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mun kuukausinettotulot tippui 2000e kuussa. En nyt jaksa merkkiä etsiä mut kampaamotuotteet on tuota hintaluokkaa.

-ap

Vierailija
20/33 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin teillä menee rahaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi