Voinko sanoa että lapseni SYNTYI sektiolla vai pitäisikö esim. sanoa että lapseni TULI sektiolla?
En missään nimessä halua loukata niitä herkimpiä alatiesynnyttäneitä, joten miten muotoilisin kyseisen lauseen. Syntyi sana on lienee liian lähellä synnytys-sanaa eikä sitä varmaankaan voi käyttää.
Kommentit (18)
mutta vastaan nyt kuitenkin, että lääketieteessä kaikki ihmiset ovat syntyneet jollain tavalla. Eli lapsesi on syntynyt sektiolla.
Käytetään myös tämän tyylisiä ilmaisuja: synnyttänyt 3 lasta, joista ensimmäisen sektiolla.
Jos jonkun mielestä sektio ei ole synnytys, ei hänen tarvitse loukkaantua siitä että koet synnyttäneesi lapsesi!
Vierailija:
epäselvyyttä tulisi, esim. tyyliin: Lapseni poistetttiin kohdusta kirurgisella toimenpiteellä, jota sektioksi kutsutaan. Ehdottomasti parempi, ettei syntyä-sanan johdannaisia käytetä laisinkaan ja korostetaan, että sektio on nimen omaan leikkaus, missä äiti passiivisena makaa.
Mielestäni tähän kannattaa ehdottomasti liittää myös sektion syy, löytyy virallisella numeroinnilla sairaalan papereista.
Itse en näin suoralta kädeltä numeroita muista, mutta minun lasteni kohdusta poistot ovat olleet:
äidin hoito lapsen perätilan vuoksi
äidin hoito kohdun repeämisvaaran vuoksi
Eli juhlistamme tässä muutaman päivän päästä poikani " äidin hoito kohdun repeämisvaaran vuoksi" -päivää.
Minä sanon SYNTYNEENI , ja että äitini SYNNYTTI minut SEKTIOLLA. Jos olen syntynyt, on minut myöskin pitänyt synnyttää. Tän nyt sanoo järkikin.
T: Sektiolla syntynyt ja alateitse itse synnyttänyt ;)
äidin hoito lapsen perätilan vuoksi
Eli juhlistamme tässä muutaman päivän päästä poikani " äidin hoito kohdun repeämisvaaran vuoksi" -päivää.
[/quote]
082.10 KIIREELLINEN SECTIO H 39+3
063.0 Partus prolongatus, tarjoutuvan osan laskeutumattomuus
065.1 Ahdas lantio
Mitähän noista pitää synttäri kutsussa käyttää :D
Niin ja lukee täss vielä että poistunut salista: SYNNYTTÄNEENÄ.
Vierailija:
082.10 KIIREELLINEN SECTIO H 39+3
063.0 Partus prolongatus, tarjoutuvan osan laskeutumattomuus
065.1 Ahdas lantioMitähän noista pitää synttäri kutsussa käyttää :D
Joskos olisi vaikka " 063.0 Partus prolongatus" -päivä? Kuulostaa kovin juhlalliselta :).
t. se " äidin hoito kohdun repeämisvaaran vuoksi" -päivän juhlistaja, jonka tarttee nyt kyllä tarkistaa tarkka numerosarja kortteihin!
Pitäisiköhän kuitenkin mainita KIRURGISTA kohdusta poistopäivää, ettei tulisi epäselvyyksiä? Loppuun voisi vielä lisätä että " Ps. Kohdusta poistopäivässä ei äidilläni ollut osaa eikä arpaa, hän vain makasi puolihalvaantuneena mukavasti leikkauspöydällä."
Ja pitäisikö mielestänne vielä lisätä biologinen äiti? Eikös näissä tapauksissa kirurgi ole se todellinen äiti jonka sankarillisen työn takia lapsi saatiin maailmaan, biologinen äiti vain kasvatti hänet kohdussaan?? Vai olisiko kasvattiäiti parempi sana?
Parempi välttää niitä ettei tule mitään konflikteja.
Osaisko joku neuvoa millä saisi koristeltua kakun päälle kirurginveitsi ja -sakset? Lapsen kirurgisen kohdustapoiston 1-vuotispäivä edessä parin vkon päästä..
varmaankin toxemia vaaran vuosipäivä!
; D
syntyä ja synnyttää on ihn eri asiat
juokseehan koirakin juoksettamattakin
Meillä tosiaan taidetaan käyttää tuota Partus prolongatus termiä kutsuissa. Vaan lieko kuitenkin kutsuttujen vaikea ymmärtää mistähän juhlissa lie kyse? Mutta hienoimmaltahan se kyllä kuullostaa.
t.8.
Mulla onvuoden päästä 30 vee synttärit, anteeksi 30 vee kirurgisen toimenpiteen ... tms vuosijuhla. Olisi komeata väkertää kutsukortit. Ei vaan taitaisi ihmiset tietää mihin ovat tulossa ;D
Todellakin, minua alkaa aina kovasti itkettää jos sectionaiset käyttää synnyttää-sanaa kirurgisesta toimenpiteestään. En voi sille mitään, että kyynelehdin niin vuolaasti. Minulla onkin aina laukussani paketti nessuja näitä tilanteita varten. En voi ymmärtää sitä sectionaisten julmuuden ja ajattelemattomuuden määrää...ja sectionaisiahan he ovat, eivät äitejä, koska oikea äiti synnyttää alateitse.
Kiitos tästä aloituksesta ap:lle. Kerrankin joku pitää heikkojen puolia!
suunniteltu sektio-päiviä kerran vuodessa. Ei ole koskaan tarvinnut erikseen teemoja miettiä. Sektio-sana on ehtymätön runsaudensarvi. Kakkuhan sektioidaan (meillä kirurginveitsellä kakkulapio sijaan) ja sen jälkeen ommellaan kokoon. Kutsukortit lähetetään paloiteltuna (10 osaan 10 kirjekuoreen / per kutsuttava 10-vuotissektiopäivillä). Jne. Jne. Hauskaa! Mielikuvitusta peliin!
epäselvyyttä tulisi, esim. tyyliin: Lapseni poistetttiin kohdusta kirurgisella toimenpiteellä, jota sektioksi kutsutaan. Ehdottomasti parempi, ettei syntyä-sanan johdannaisia käytetä laisinkaan ja korostetaan, että sektio on nimen omaan leikkaus, missä äiti passiivisena makaa.