Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantaja vaatii että työntekijä toimittaa sairaslomatodistukset itse kelasn tai pidättää sairauspäivärahan suoraan palkasta

Vierailija
14.07.2026 |

Työnantaja siis vaatii että työntekijä itse huolehtii liitteet kelalle, vaikka varsinaisen hakemuksen työnantaja tekee itse, sitten joskus, kun sille sopii.vaikea työntekijänä lähetellä liitteitä hakemukseen, jota ei edes ole. Mutta sråekään ei ole ongelma vaan se, että työnantaja uhkaa periä sairauspäivärahan työntekijän palkasta, mikäli todistuksia ei ole toimitettu. Epäselväksi jäi, aikooko työnantaja periä sairauspäivärahaa vastaavan summan palkasta, mikäli Kela hylkää työnantajan tekemän sairauspäivärahahakemuksen muista syistä kuin puuttuvista sairauslomatodistuksista.

Saako työnantaja periä automaationa palkasta sairauspäivärahan vai tuleeko sillä olla oikeuden päätös näin toimiakseen?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva maksaa tälläisten paljon sairastelevien palkka🤷

Pitkä saikku ei välttämättä tarkoita paljon sairastelevaa. Itse olen kolme kertaa ollut pitkällä saikulla ja joka kerta siitä syystä mitä töissä tapahtui. Kerran leikattiin molemmat kädet, kerran polvi operoitiin ja kerran sain kryptosporidioosin, joka vei lopulta sairaalahoitoon. Työuraa kuitenkin nyt yli 25 vuotta takana. Välillä on useita vuosia kun en ole päivääkään saikulla. Viimeksi olin 5 päivää koronassa vuonna 2021. Revi siitä. Ohis.

Vierailija
22/50 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis opetusala? Koulu? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis opetusala? Koulu? 

Ovtes jos kyseessä niin työnantaja on Kunta-alan oppilaitos tai päiväkoti., eli käytännössä kunta

Vierailija
24/50 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pitkään olet ollut saikulla ja mistä sairaudesta?

On ihan eri asia puhutaanko parin päivän flunssasta vai kuukausia kestävästä pitkäaikaisemmasta sairaudesta, puhumattakaan tuleeko kyseeseen työkykyarviointi kolmikantaisesti?

T. Luottamushenkilö

Miten tuo liittyy asiaan että mistä sairaudesta?

Vierailija
25/50 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy omakelassa. Siellä ehkä näkyvissä se sairaslomatodistus. Ovat sähköisinä myös. Sitten vaan teet hakemuksen.

Vierailija
26/50 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy omakelassa. Siellä ehkä näkyvissä se sairaslomatodistus. Ovat sähköisinä myös. Sitten vaan teet hakemuksen.

Oliko tää sun neuvo siis tarkoitettu ohjeeksi työnantajalle?

Vierailija
27/50 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, kun ap:lle. Itse yllätyin, kun hain ensimmäistä kertaa osasairaspäivärahaa niin klikatessa lomaketta siinä oli suoraan ajankohta valmiina. Oli poiminut lääkärintodistuksesta valmiiksi. Siellä ne oli kaikki nähtävissä.

Olin ihan pihalla, kun en ole juuri ikinä sairastanut kahdenkymmenen työvuodenajalla.

Vierailija
28/50 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja saa korvausta 9+1 sairauspäivän jälkeen työntekijän sairauslomasta. Ei vastaa koko palkkaa. Tätä ap:n työnantaja varmasti tarkoittaa. Yleensä kyllä hakevat nämä itse.

Vierailija
29/50 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, kun ap:lle. Itse yllätyin, kun hain ensimmäistä kertaa osasairaspäivärahaa niin klikatessa lomaketta siinä oli suoraan ajankohta valmiina. Oli poiminut lääkärintodistuksesta valmiiksi. Siellä ne oli kaikki nähtävissä.

Olin ihan pihalla, kun en ole juuri ikinä sairastanut kahdenkymmenen työvuodenajalla.

Luitko aloitusta? Työnantaja tekee ITSE hakemuksen mutta liitteiden toimitus on jätetty työntekijälle. 

Vierailija
30/50 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luitko aloitusta? Työnantaja tekee ITSE hakemuksen mutta liitteiden toimitus on jätetty työntekijälle. 

Luin, nyt vaan kirjautuu sinne omakelaan tämä työntekijä. Jos siellä näkyy liite eli lääkärintodistus sähköisenä, on siellä jo vaadittu liite näkyvissä.

Kirjaudu! Äläkä jatka valittamista.

Vierailija
31/50 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annas kun arvaan, kyseessä on taas se ah niin ihana ja laadukas varhaiskasvatus. Ei oikeastaan missään muualla voida perseillä noin perusteellisesti, eikä missään muualla synny noin idiootteja käytäntöjä kuin epäpätevien ja suuruusharhoissaan elävien pikkuvakajohtajien ringissä, jossa ei tule edes pieneen mieleen tarkistaa, onko käytäntö laillinen, ennen sen käyttöönottoa.

Ja kysymykseen voiko näin tehdä vastaan että ei voi. Siksi missään muualla ei näin toimitakaan.

Vierailija
32/50 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liite on se sairaslomatodistus. Ei sinne muuta vaadita. Vai meinasiko ap laittaa kuvia nenäliinapaketin kanssa lisäksi?

Vierailija
33/50 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva maksaa tälläisten paljon sairastelevien palkka🤷

No kiva kun on kiva.

T sairaslomalainen

Vierailija
34/50 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liite on se sairaslomatodistus. Ei sinne muuta vaadita. Vai meinasiko ap laittaa kuvia nenäliinapaketin kanssa lisäksi?

Oletko jotenkin vajaa kun et ymmärrä aloitusta?

Ei ap

Vierailija
35/50 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis opetusala? Koulu? 

Eikös nyt ole kesäkeskeytys.

Vierailija
36/50 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annas kun arvaan, kyseessä on taas se ah niin ihana ja laadukas varhaiskasvatus. Ei oikeastaan missään muualla voida perseillä noin perusteellisesti, eikä missään muualla synny noin idiootteja käytäntöjä kuin epäpätevien ja suuruusharhoissaan elävien pikkuvakajohtajien ringissä, jossa ei tule edes pieneen mieleen tarkistaa, onko käytäntö laillinen, ennen sen käyttöönottoa.

Ja kysymykseen voiko näin tehdä vastaan että ei voi. Siksi missään muualla ei näin toimitakaan.

Eikös päiväkodeissa ole kvtes

Vierailija
37/50 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko jotenkin vajaa kun et ymmärrä aloitusta?

Ei ap

En ole. Ap:lla huoli liitteestä jota hänellä ei ole. 

Kyllä hänellä on, omakelassa sähköisenä eli jo kelan käytettävissä. Mitään hänen ei tarvitse enää toimittaa.

tämän perusteella ei palkasta voi periä mitään pois. Työnantaja kantaa vastuun, jos ei tee omaa hakemustaan.

Vierailija
38/50 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tämä lääkärintodustukset hoideta sähköisesti

https://www.kanta.fi/laakarintodistukset-kelaan

Vierailija
39/50 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saikkulappu toimitetaan työnantajalle ja se on työnantajan homma siitä eteenpäin.

Minä laitan suoraan palkkikseen saikkulapun. Edustaa toki työnantajaa. Esimies ei sillä mitään tee.

Vierailija
40/50 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyseessä jokin pikkukunta? Niissä on ihan ihme suhmurointia työsopimuksesta välittämättä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä