Yle: Köyhien määrä pian synkissä lukemissa – miljoona suomalaista voi olla köyhyysriskissä jo nyt
Sosten raportti moittii Suomen onnistumista köyhyyden ja syrjäytymisen vähentämisessä. (Yle)
Tämän takia Orpon äärioikeistolainen hallitus on Sosten kimpussa. Ei saa tuoda julki mitä hallituksen toimista on seurannut.
https://yle.fi/a/74-20217323?utm_source=social-media-share&utm_medium=s…
Kommentit (188)
Maapallo pelastuu, koska köyhät eivät kuluta maapallon resursseja.
T. Vihreät ja Vasemmistoliitto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi EU:n köyhin maa,mutta hätäapupakettia ei näy eikä kuulu. Liittovaltioon liittyminen oli iso virhe.
Jos Moldova liittyy EU:hun, emme ole enää köyhin maa. Paitsi jos olemme konkurssissa.
Köyhdymme kyllä tällä tavalla Moldoviaakin köyhemmäksi. Se ottaa vain vähän aikaa.
Hyvinvointivaltio on kohta muisto vain. Lisäksi köyhä on kansamme ja siksi jää.
Niin kauan kuin meillä on pakkoruotsi Suomea ei pitäisi verrata muihin Pohjoismaihin. Pakkoruotsi on Suomen talouden jarru, josta olemme kärsineet jo vuosikymmeniä. Olemme pieni syrjäinen maa, jonka toisella puolella on verenhimoinen Venäjä, minkä kanssa ei voi tehdä luonnollista kauppaa.
Toisella puolella meillä on pieni Ruotsi, jonka kieltä pakotamme kaikille lapsillemme. Se on tyhmää ja kallista. Pakkoruotsi on kolonialismia ja kansainvälisyyden este. Meidän pitäisi olla maailman kielitaitoisin ja kansainvälisin maa jo sijaintimme takia, mutta me alistamme itsemme pakkoruotsilla kahden pienen kielen panttivangiksi.
Äläkää tehkö vertailuja jos jo lähtökohtaisesti olemme betonoineet menestymättömyytemme pakkoruotsilla ja 2-kielisyydellä muita maita köyhemmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuus on se, ettei näitä oikeistolaisia kiinnosta onko joku köyhä tai voiko joku huonosti.
Oma napa, oma elämä, oma lompakko. Ei mitään myötätuntoa kenellekään muulle.
Vaikka sitä kuinka kertoisi miten asiat ovat ja kuinka ihmiset voivat huonosti, ei se oikeistolaisia kiinnosta.
Pääsee itsekin lopulta helpommalla, kun palauttaa oikeistolle saman energian, kuin heiltä saa. Ei paljoa kiinnosta näiden veroja väittelevien narsistien elämä tai tuleeko paha mieli, kun pitää maksaa veroja.
Uliuli ja voi voi. Ensi vaaleissa nähdään useampikin näistä edustajista itkupotku raivareissa ja ripulit housussa.Veroja välttelevien? Niitä, jotka tienaa ansiotuloja yli 50000€ vuodessa, on kaikista ansiotulonsaajista vain 2,8%. Mutta heidän osuutensa kaikista maksetuista ansiotuloveroista on 18%. Eli minimaalisen pieni porukka maksaa lähes viidenneksen at-veroista. Sellaista välttelyä.
Sen sijaan pienituloiset eivät maksa at-veroja juuri ollenkaan. Tiedot voi kukin käydä katsomassa Veronmaksajien keskusliiton sivuilta.Ennen kuin vedät noin pitkälle meneviä johtopäätöksiä, kannattaa katsoa koko verojärjestelmää. Ansiotuloverot muodostavat vain noin 37 % Suomen kaikista veroista ja veronluonteisista maksuista.
Noin 30 % kertyy kulutusveroista (esim. ALV), noin 28 % sosiaalivakuutusmaksuista ja noin 5 % omaisuusveroista.
Pienituloisetkin maksavat ALV:tä lähes kaikesta kulutuksestaan sekä muita veroja ja maksuja. Se, että pieni joukko maksaa suuren osuuden ansiotuloveroista, ei tarkoita, että vain he rahoittaisivat Suomen.Tarkoittaahan se koska ne eurot, joilla pienituloiset ostavat ja joista ALV maksetaan, tulevat valtiolta.
Tuo ei oikein pidä taloustieteellisesti paikkaansa. Julkinen talous ei ole järjestelmä, jossa voidaan nimetä jokainen veroeuro tietyn henkilön maksettavaksi. Verot kerätään yhteiseen kassaan, josta rahoitetaan kaikki menot. Kun etuudensaaja käyttää rahaa kaupassa, siitä maksetaan ALV ja usein myös valmisteveroja. Ne ovat aivan yhtä lailla valtion verotuloja kuin muidenkin maksamat verot.
Lisäksi kaikki pienituloiset eivät saa toimeentulotukea tai elä pelkillä etuuksilla. Pienituloisiin kuuluu myös työssäkäyviä, eläkeläisiä ja opiskelijoita, jotka maksavat veroja ja maksuja tulojensa ja kulutuksensa mukaan.
Jos hyväksyttäisiin logiikka, että “valtiolta saaduilla euroilla maksetut verot eivät ole oikeita veroja”, sama ajattelu pitäisi ulottaa myös esimerkiksi yritystukiin, maataloustukiin, julkisiin hankintoihin ja valtion palkkoihin. Sekään ei olisi järkevä tapa tarkastella julkista taloutta.
Verojärjestelmää arvioidaan sen perusteella, mitä veroja maksetaan, ei sen perusteella, mistä yksittäinen euro on joskus tullut.
Jos ei saada aikaan talouskasvua, edessä on kurjistuminen erityisesti köyhemmille väestönosille. Valtion velkaa pitää saada kaikin keinoin alemmas, jotta ei puututa koulutukseen tai terveydenhuoltoon. Ne pitää säilyttää kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Kohta? Jos ainut keino saada päälle hoitoa on tuntemattomien puukottaminen Prismassa,niin ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen köyhä. Tuloni ovat noin 220 e/kk.
Pienituloisuus ei automaattisesti ole sama asia kuin vähävaraisia tai köyhyys.
Niin, on varakkaita, joitka maksavat hyvin vähän veroja ja pystyvät "kikkailemaan" monin tavoin.
No, miksi et itse kikkaile?
Vierailija kirjoitti:
90-luvulla syntyneenä valtio on ollut minulle aina vain valtio. Hyvinvointivaltio tuottaa oman tuhonsa siemenet. En ole koskaan ymmärtänyt, mistä tulee sana ”hyvinvointivaltio”. Miksi suuren julkisen sektorin maata kutsutaan ”hyvinvointivaltioksi”? Julkiset menot jatkavat kasvuaan vääjäämättä, koska ilmaishyödykkeiden kysyntä on ääretöntä. Ahne ja avuton keskiluokka on niin nolo.
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee vähän paremmin, mun tulot on 595 e per kk. Suon koko ajan säästöjäni, kunnes olen persaukinen.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei saada aikaan talouskasvua, edessä on kurjistuminen erityisesti köyhemmille väestönosille. Valtion velkaa pitää saada kaikin keinoin alemmas, jotta ei puututa koulutukseen tai terveydenhuoltoon. Ne pitää säilyttää kaikille.
Ei sitä talouskasvua ole tulossa. Nytkin mennään alle prosentissa ja siinä suurin tekijä on puolustusteollisuus.
Kauanko meillä on aikaa vain odotella tekemättä mitään?
Ei haittaa kokoomusta! Kunhan itsellä kaikki hyvin. Kurjuudesta, nälästä ja oikeasta hädästä kun ei mitään ymmärrä, on kiva elää kultalusikka suussa ja sössöttää hyvinvointiyhteiskunnan ytimen muka pelastamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Ei haittaa kokoomusta! Kunhan itsellä kaikki hyvin. Kurjuudesta, nälästä ja oikeasta hädästä kun ei mitään ymmärrä, on kiva elää kultalusikka suussa ja sössöttää hyvinvointiyhteiskunnan ytimen muka pelastamisesta.
Tää hyvinvointiyhteiskunnan ytimen pelastaminen on kyllä huonoin vitsi ikinä.
Sehän voi tarkoittaa, että se riittää, että puolustusvoimat jätetään ja kaikki muu hävitetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienituloisuus ei automaattisesti ole sama asia kuin vähävaraisia tai köyhyys.
No minulla on omaisuutta yhteensä noin tuhat euroa, ja tuloja 220 e/kk.
On ihan oma valinta olla hakematta tukia.
En ole oikeutettu mihinkään tukiin. Saan asumistukea, mutta yleistukea en voi saada sillä minulla ei ole ammatillista tai korkeakoulututkintoa. Toimeentulotukea en voi saada, koska minulla on tuo tonni säästöjä. Miten niin tämä on minun oma valinta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä talouskasvua ole tulossa. Nytkin mennään alle prosentissa ja siinä suurin tekijä on puolustusteollisuus.
Kauanko meillä on aikaa vain odotella tekemättä mitään?
No, mitä olet ajatellut tehdä?
- yhteiskunnan päävihollinen
eteenpäin pyrkivän liike-elämän yrittäjä
Vierailija kirjoitti:
Suomessa köyhyysraja on vähän alle 1600e/kk käteen. Valitettavasti täällä matalapalkkatöistä jää ton alle käteen. Mikä järki olla töissä kokopäiväisesti ja silti jää köyhyysrajalle?!
Se on sinun persläpi inselin velvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa hyvätuloinen oli pitkään pakotettu äänestämään Kokoomusta. Nykyään ääni voi yhtä hyvin mennä äärivasemmistolle, koska julkisesta sektorista on tullut palkkajohtaja jo 2000-luvun alusta. Suomalainen ”talouskuri" tarkoittaa aina vain tulojen ja menojen tasapainottamista, ei koskaan sitä, että julkisia menoja karsittaisiin reippaasti. Kokoomuksenkin vaaliohjelmissa sanotaan, että talouden pitää olla vahva, jotta on ”yhteistä kakkua”, mistä jakaa.
Suomen kriisi on vastavoiman puute.
Suomessa julkinen sektori, media, politiikka, tutkimus ja koululaitos muodostavat yhden laajan hyvä veli -verkoston. Kyse ei ole salaliitosta, vaan tietoisesta rakenteesta, jota on rakennettu toisen maailmansodan jälkeen kiihtyvällä vauhdilla. Neuvostoliiton ihanteet ja hallintokulttuuri ovat vaikuttaneet tähän kehitykseen. Samankaltaisilla arvoilla ja maailmankuvilla elävät ihmiset kiertävät instituutiosta toiseen, sukupolvesta toiseen. Tämän verkoston sisällä olevat ihmiset uskovat vilpittömästi tekevänsä tärkeää, hyvää ja välttämätöntä työtä. Juuri siksi muutos Suomessa on lähes mahdotonta.
Kun kaikki hyväksyvät saman perusmallin ja koko systeemi puolustaa itseään vilpittömän vakaumuksen voimalla ja muutosta ei tapahdu. Suomi ei romahda äkisti. Vaan se näivettyy hitaasti, siististi ja hallitusti ja juuri siksi se on vaarallista.
Köyhä = tulot alle 60% mediaanitulosta.
Joten pienennetään palkkoja, lasketaan mediaanitulo noin 3900 e -> 2800 e ja kas, köyhyys katoaa melkein kokonaan!
Ymmärtäkää nyt, että suomalainen köyhyys ei tarkoita puutetta tai turvattomuutta tai kodittomuutta, se tarkoittaa vain sitä, että perheellä ei ole yhtä paljon tuloja kuin muilla, mutta sossu ja järjestöt kompensoivat tämän erotuksen maksuttomina lomina, maksuttomina joululahjoina, maksuttomina harrastuksina jne.
Yksineläjä, osa-aikatyöläinen kohtuullisilla työtunneilla, mutta surkealla palkalla = yhteisnettotulot palkkoineen ja kaikkine tukineen 1080€/kk.