Yle: Köyhien määrä pian synkissä lukemissa – miljoona suomalaista voi olla köyhyysriskissä jo nyt
Sosten raportti moittii Suomen onnistumista köyhyyden ja syrjäytymisen vähentämisessä. (Yle)
Tämän takia Orpon äärioikeistolainen hallitus on Sosten kimpussa. Ei saa tuoda julki mitä hallituksen toimista on seurannut.
https://yle.fi/a/74-20217323?utm_source=social-media-share&utm_medium=s…
Kommentit (188)
Eihän tuossa aloituksen jutussa puhuta pelkästään köyhistä. Vaan köyhyyden määritelmä oli tuossa, että on vaikeuksia maksaa laskujaan. Tuollaisella määritelmällä esim lähes kaikki maanviljelijät Suomessa kuuluvat tuohon köyhien joukkoon, minä mukaan lukien. Ihan normaalin ihmisen elämää tässä kuitenkin eletään. Vaikka taiteilua onkin, niin en kyllä minkäänlaisesta kurjuudesta puhuisi.
Eli kyllähän meille saadaan paljon köyhyyttä, jos köyhyys määritellään noin epämääräisesti.
Toimeentulotuki saisi olla verollista tuloa. Nyt ei kannata mennä töihin, kun palkasta pitää maksaa veroja, mutta jos toimeentulo- ja asumistuki verotettaisiin pääomatulovero% mukaan, niin oltaisiin kaikki mukana maksamassa yhteiskunnan kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maapallo pelastuu, koska köyhät eivät kuluta maapallon resursseja.
T. Vihreät ja Vasemmistoliitto
Työmatkojen aiheuttamat pakokaasupäästöt romahtaneet uuden hallitusohjelman myötä. Suunta on siis oikea.
Vaikka työttömiä on tullut lisää, työssä käyvien määrä ei ole laskenut. Aiemmin lepovaihetta eläneet ovat joutuneet hakeutumaan työttömyysetuuksien piiriin ja se vääristää tilastoja.
Jokainen sosiaalitukena jaettu euro on otettu pois jotain toiselta. Miksi ihmeessä työssäkäyvän tulee tarjota keskituloisen elintaso jollekin perheelle, jossa ei haluta käydä töissä?
Köyhä on se, jolla on vaikeuksia maksaa laskuja. Minusta tuollainen ihminen on tyhmä, ei pidä rakentaa elämäänsä unelmien varaan, jos ei ole varaa niihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta onneksi p e n s a on halpaa.
Todella laiha lohtu, etenkin jos ei edes ole autoa koska ei ole varaa sellaiseen.
Ja bensahan ei oileasti ole halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki saisi olla verollista tuloa. Nyt ei kannata mennä töihin, kun palkasta pitää maksaa veroja, mutta jos toimeentulo- ja asumistuki verotettaisiin pääomatulovero% mukaan, niin oltaisiin kaikki mukana maksamassa yhteiskunnan kuluja.
Sitten sitä pitäisi korottaa...
Suomalainen köyhä asuu pääkaupungissa tuliterässä kaksiossa yksinään. On merinäköala ja varaa woltata, sossu huolehtii kaikesta.
Onhan tuo ihan kamalaa joutua pelkäämään, että moinen ylellinen elämä napataan pois ja pakotetaan asumaan lähiöön!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maapallo pelastuu, koska köyhät eivät kuluta maapallon resursseja.
T. Vihreät ja Vasemmistoliitto
Työmatkojen aiheuttamat pakokaasupäästöt romahtaneet uuden hallitusohjelman myötä. Suunta on siis oikea.
Vaikka työttömiä on tullut lisää, työssä käyvien määrä ei ole laskenut. Aiemmin lepovaihetta eläneet ovat joutuneet hakeutumaan työttömyysetuuksien piiriin ja se vääristää tilastoja.
Väite ei pidä paikkaansa. Tilastokeskuksen mukaan työllisten määrä on laskenut.
Toukokuussa 2026 Suomessa oli 2 594 000 työllistä, mikä on 32 000 vähemmän kuin vuotta aiemmin. Samalla myös työllisyysaste laski vuoden takaisesta. Työllisten määrä on siis vähentynyt, ei pysynyt ennallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten sitä pitäisi korottaa...
Miksi muka? Ei palkkojakaan nosteta, jos verotus kiristyy. Toimeentulotukiasiakas elää leveämpää elämää kuin moni työssäkäyvä, kiitos nollaverotuksen.
Siinäpä vänkytätte, ei köyhyys poistu sillä että kokkarit haukkuu köyhiä.
Seuraavaa hallitusta vetää demarit ja silloin kokkarit itkee.
Suomen pitäisi pysäyttää m. muutto täysin. Joka vuosi Suomeen tulee tuhansittain lisää köyhiä, ammattitaidottomia ja rahattomia ihmisiä.
EU:ko koko tämän lystin maksaa? Esimerkiksi Helsingin Myllypuron ruokajakelu jouduttiin lopettamaan liian suurien kävijämäärien takia. Suurin osa asiakkaista oli muualta Suomeen tulleita.
Minusta tuli tilastollisesti köyhä jo viime hallituskaudella. Myönsin tappion on ja muutin metsään. Naiset ovat nyt vallassa ja Suomi toimii naisten tahdon mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen köyhä. Tuloni ovat noin 220 e/kk.
Pienituloisuus ei automaattisesti ole sama asia kuin vähävaraisia tai köyhyys.
Niin, on varakkaita, joitka maksavat hyvin vähän veroja ja pystyvät "kikkailemaan" monin tavoin.
No, miksi et itse kikkaile?
Niin. Kyllä ne verotuksen säännöt ovat ihan samat kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Köyhä = tulot alle 60% mediaanitulosta.
Joten pienennetään palkkoja, lasketaan mediaanitulo noin 3900 e -> 2800 e ja kas, köyhyys katoaa melkein kokonaan!
Ymmärtäkää nyt, että suomalainen köyhyys ei tarkoita puutetta tai turvattomuutta tai kodittomuutta, se tarkoittaa vain sitä, että perheellä ei ole yhtä paljon tuloja kuin muilla, mutta sossu ja järjestöt kompensoivat tämän erotuksen maksuttomina lomina, maksuttomina joululahjoina, maksuttomina harrastuksina jne.
Et selvästikään ole koskaan kokenut köyhyyttä itse.
Sosten demarisyöpäläiset voi painua ns. v i t t u u n. Ketään ei noiden kommariloisijoiden turha ulina kiinnosta.
Wille leikkaa ko. pskasakilta rahat täysin oikeutetusti, niin loppuu tälläisten propaganda-mediaoperaatioiden tuuttaaminen, ainakin NETTOveronmaksajien rahoilla. Demaripaskasakki voi omistaan rahoittaa tuota turhaa ulinaa jatkossa niin paljon kiun sielunsa sietää.
Vierailija kirjoitti:
Sostehan on yksi niistä hyödyttömistä kattojärjestöistä, joka itkee kovaan ääneen oman rahoituksensa leikkaamisesta.
Niin, Rydman vihaa järjestöjä jotkä tekevät selvityksiä siitä mihin hallituksen toimet johtavat ja hän haluaa lopettaa ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten pienennetään palkkoja, lasketaan mediaanitulo noin 3900 e -> 2800 e ja kas, köyhyys katoaa melkein kokonaan!
Ymmärtäkää nyt, että suomalainen köyhyys ei tarkoita puutetta tai turvattomuutta tai kodittomuutta, se tarkoittaa vain sitä, että perheellä ei ole yhtä paljon tuloja kuin muilla, mutta sossu ja järjestöt kompensoivat tämän erotuksen maksuttomina lomina, maksuttomina joululahjoina, maksuttomina harrastuksina jne.
Vain minä ja vain minä raadan tätä kurjuutta kun kaikilla muilla menee hyvin. Suurin osa teistä ei olisi kestänyt 60-luvulla päivääkään.
Vierailija kirjoitti:
Sosten demarisyöpäläiset voi painua ns. v i t t u u n. Ketään ei noiden kommariloisijoiden turha ulina kiinnosta.
Wille leikkaa ko. pskasakilta rahat täysin oikeutetusti, niin loppuu tälläisten propaganda-mediaoperaatioiden tuuttaaminen, ainakin NETTOveronmaksajien rahoilla. Demaripaskasakki voi omistaan rahoittaa tuota turhaa ulinaa jatkossa niin paljon kiun sielunsa sietää.
M.O.T tässä itkee ps-kokkari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain minä ja vain minä raadan tätä kurjuutta kun kaikilla muilla menee hyvin. Suurin osa teistä ei olisi kestänyt 60-luvulla päivääkään.
Jos olet ollut työelämässä 1960-luvulla, olet vanhuuseläkkeellä etkä raada.