Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Työttömät eivät uskalla kertoa vapaaehtoistyöstä. Hallitus ajanut auttamisen alas.

Vierailija
13.07.2026 |

Pelätään auttaa lähimmäistä. Hallitus on ajanut tämän tilanteen, että jos auttaa toisia, pitää itse pelätä. Hävetkää persut, kokkarit, RKP ja krist. 

En osaa jakaa linkkiä, voisiko joku auttaa, ja jakaa. Uutinen on Ylen etusivun otsikoissa. Kiitos.  

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kekkonen sai järjestää työttömille työleirejä ja muuta hätäaputöitä, kuten moottoriteiden, siltojen, sairasloiden, koulujen ja vankiloiden rakentamista, niin miksi Orpo ei saa tai saisi tehdä samaa kuin Kekkonen teki?

Vierailija
22/73 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ohjeen mukaan viranomaiset pyytävät työttömältä selvitystä, mikäli ilmianto ei ole ilmeisen aiheeton. Selvityspyyntö tulee tehdä heti saman päivän aikana."

https://yle.fi/a/74-20176185

Suomesta on tullut Pohjois-Korea Staseineen. Viranomaiset vastaanottavat ilmiantoja työttömistä ja seulovat päivät pitkät yrittäjärekisteriä ja some-alustoja työttömiä etsien. Miten tämä maa tähän tilanteeseen on ajautunut? Eikö kukaan huomannut mitään?

Sosialistinen yhteiskuntakokeilu kyttäämisineen ja ilmiantajineen. Oikeassa sosialismismissa sitten odottaa kidutus ja pakkotyöleiri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kekkonen sai järjestää työttömille työleirejä ja muuta hätäaputöitä, kuten moottoriteiden, siltojen, sairasloiden, koulujen ja vankiloiden rakentamista, niin miksi Orpo ei saa tai saisi tehdä samaa kuin Kekkonen teki?

Jonkunhan pitää saada korruptiohyöty. Ilmaistöissä ei liiku julkinen raha.

Vierailija
24/73 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen talkootöitä samoissa kohteissa kuin paikallinen kelan käsittelijä. Saan palkaksi ruokaa ja kahvia ja saan viedä jämiä kotiinkin. Rahaa siitä työstä ei anneta kellekään.

Eipä ole kela mitään minulta tästä harrasteesta rokottanut.

Vierailija
25/73 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on ollut aina. Olin täysin työttömänä n. 16 vuotta sitten jonkin aikaa ja tarkistin etukäteen työkkäristä, voinko mennä esim vanhusten seuraksi koiran kanssa. Ei saanut, kaikki sellainen toiminta, mitä joku voi tehdä palkan eteen on työttömille vapaaehtoistyönä kiellettyä.  Oli jo silloin 16 vuotta sitten

Tuosta tuli mieleen kun oli työkkärin haastattelussa lipsauttanut ajaneeni viikonloppuna nurmikkoa omalla pihalla, ja työkkäri vaati selvityksen siitä olinko maksanut siitä itselleni palkkaa vaiko en. Joskus miettinyt se jälkeen että mitä olisi voinu käydä jos olisin myös kertonut siivoavani ja tiskaavani kotona säännöllisesti, että olisiko siitäkin pitänyt tehdä joku selvitys. Mutta ilmeisesti työkkärille ei ainakaan kannat kertoa että tekee omassa kodissaan pihatöitä ja otin sen omasta virheestä opikseni.

Vierailija
26/73 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en missään nimessä osallistu vapaaehtoistyöhön. Miksi minun pitäisi tehdä yhtään minkäänlaista työtä ilman palkkaa, jos jotkut muut saavat työtä palkan?

Sitä paitsi, en ole vailla mitään typeryyksiä, aktivoimista, kontakteja muihin p e r s aukisiin tms. p z kaa, semminkin kun olen raitis, hyväkuntoinen ja koulutettu. Minulla riittää kyllä omia aktiviteetteja ja projekteja tarvittaessa enemmän kuin ehdin tehdä. 

Työtä teen siksi, että tarvitsen RAHAA elämiseen. Piste.

Vierailija
27/73 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasemmistohallituksen aikaan vapaaehtoistyötä ei rajoitettu.

Kummallista, että laki työttömyysetuudesta ja tuo pykälä tuli Filatovin (SDP) ollessa työministeri. Vapaaehtoistyö on ollut yli 20 vuotta työhön rinnastettavaa ihan siksi, että kukaan ei ottaisi kaveria tekemään pimeästi töitä ja väittäisi, että kyseessä on vapaaehtoistyö.

Vierailija
28/73 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taida ihan pyyteetöntä olle se vapaaehtoistyökään kun siitä pitää aina mainostaa johonkin someen tai muille ihmisille? 

Mitä väliä vaikka ei olisi pyyteetöntä?

Vierailija
29/73 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on ollut aina. Olin täysin työttömänä n. 16 vuotta sitten jonkin aikaa ja tarkistin etukäteen työkkäristä, voinko mennä esim vanhusten seuraksi koiran kanssa. Ei saanut, kaikki sellainen toiminta, mitä joku voi tehdä palkan eteen on työttömille vapaaehtoistyönä kiellettyä.  Oli jo silloin 16 vuotta sitten

Tuosta tuli mieleen kun oli työkkärin haastattelussa lipsauttanut ajaneeni viikonloppuna nurmikkoa omalla pihalla, ja työkkäri vaati selvityksen siitä olinko maksanut siitä itselleni palkkaa vaiko en. Joskus miettinyt se jälkeen että mitä olisi voinu käydä jos olisin myös kertonut siivoavani ja tiskaavani kotona säännöllisesti, että olisiko siitäkin pitänyt tehdä joku selvitys. Mutta ilmeisesti työkkärille ei ainakaan kannat kertoa että tekee omassa kodissaan pihatöitä ja otin sen omasta virheestä opikseni.

Jos se oma piha oli asunto-osakeyhtiössä, niin kysely oli ihan aiheellinen. 

Vierailija
30/73 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työministeri Marttinen lupaa selvittää asiaa - lue: laiskojen loistyöttömien toiminnan on loputtava, tai ainakin tuet katkaistava. Kokoomuksen isänmaalliseen kulttuuriin ei mitkään talkoot, tai muiden auttaminen kuulu - paitsi velvoittava risusavotta sanktioiden uhalla.

Vierailija
31/73 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys pitäisi olla ennemmin että onko talkoo- ja vapaaehtoistyö edes laillista ja jos on niin kuuluisiko sen olla? Eikö niissä riistetä ihmisiä teettämällä työt ilmaiseksi sen sijaan että siitä samasta työstä maksetaan kaikille kunnon palkkaa?

Vierailija
32/73 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei siitä saa palkkaa ja työsopparia niin minä en mitään vapaaehtoistyötä tee.

Vierailija
33/73 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi työttömän pitäisi tehdä ilmaiseksi toisten töitä? Ymmärrätkö että teitten ja sairaaloitten rakentaminen on oikeaa työtä ja ammattilaisille kuuluu maksaa palkka? 

Vierailija
34/73 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei siitä saa palkkaa ja työsopparia niin minä en mitään vapaaehtoistyötä tee.

Sehän outoa on, että viranomainen voi katsoa toiminnan palkkatyöksi vaikka palkkaa ei makseta eikä työsopimusta ole. Yleensä todistustaakka on syyttäjällä, mutta työttömän täytyy todistaa olevansa 100% toimeton ilman virallisia dokumentteja- oma lausunto ei riitä todisteeksi.

Vierailija
35/73 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasemmistohallituksen aikaan vapaaehtoistyötä ei rajoitettu.

Kyllä työkkäri on kytännyt sitä vuosikymmeniä.

Vierailija
36/73 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tyhmä on ihminen joka kertoo viranomaisille ihan kaikista tekemisistään?

Vierailija
37/73 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käyn joskus auttelemassa erästä mummelia ja saan vähän käteistä. Kylläkin saan ns.palkkaa niin vähän että mielenkiinto on hävinnyt. Hommatkoon ammattilaisen tai siivotkoon itse paskaisen kämppänsä. Mummeli on rikas ja helvetin pihi. 

Vierailija
39/73 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te-natseille ei kerrota yhtään mitään yhtään mistään. Haen työtä joka päivä klo 06.00 - 20.00 arkisin pyhisin aina. Muun ajan selaan työpaikkailmoituksia. En käy ulkona enkä missään, haen vain työtä. En puhu puhelimessa, haen vain työtä.

Toimit ihan oikein. Olet ymmärtänyt asian ytimen. Koulutus ei ole sinun osaltasi mennyt hukkaan. Olet tervejärkinen.

Ap:lle sanon että paskapuhetta leimata tämä hallitus. Vapaaehtosityö on ollut kiellettyä jo pitkään, edellisten hallitustenkin aikoina. Aika tyhmä pitää olla että alkaa kertomaan tekemisiään ja "miksi en saa kertoa" jne. juttua:(

Miksi en saa kertoa että olen ollut tekemässä koira-aitaa vapaaehtoistyönä yhdistyksellä jne. Aika hyvissä varoissa pitää olla työttömän että uskaltaisi ns. kokeilla kepillä jäätä, että mitä voi tehdä ja kertoa.

Vierailija
40/73 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän outoa on, että viranomainen voi katsoa toiminnan palkkatyöksi vaikka palkkaa ei makseta eikä työsopimusta ole. Yleensä todistustaakka on syyttäjällä, mutta työttömän täytyy todistaa olevansa 100% toimeton ilman virallisia dokumentteja- oma lausunto ei riitä todisteeksi.

Tuo on juuri sitä mielivaltaa ja mielipuolisuutta. Suomi ei ole oikeusvaltio.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme