Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten se ero toteutetaan kun ei ole varaa?

Vierailija
12.07.2026 |

Niin tuossa se jo tulikin otsikossa. Usein sanotaan että eroa siitä huonosta suhteestasi. Mutta kertokaa miten se toteutetaan kun rahaa on vain 200€ ja lapsiakin on. Koti josta ei saa myytynä lähellekkään mitä on lainaa, eikä kumpikaan osapuoli voi jäädä yksin asumaan tai lasten kanssakaan.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ajattelin, ettei ole varaa erota. Eihän taloudessa ollut edes kahta juustohöylää, joista toisen voisi ottaa mukaansa!

Siitä se lähti. Ratkoin asiaa pienimmän mahdollisen ongelman mukaan. Ostin juustohöylän, piilotin sen kaappiin ja olin vähän nolo. Aikuinen ihminen, tällä lailla hamstraa jotain täysin yhdentekevää.

Siitä se kuitenkin lähti. Mun kaappijemmaan alkoi kertyä asioita. Myin juttuja, joita en tarvinnut. Lumipallo oli lähtenyt vyörymään.

4 kk päästä mulla ja lapsilla oli uusi osoite.

Vierailija
42/56 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan lapsiin vaikuttaa kasvaa vanhempiensa taloudellisessa pakkosuhteessa...

On se raha näemmä kauhean tärkeä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitenkään.  Sitten vaan kitkutellaan yhdessä. Ei kaikki pysty eroamaan.

Tätä joskus ex-vaimillekin sanoin, että sinulla ei ole varaa erota. Minulla on. Kitkuteltiin sitten yhdessä sen aikaan, että vaimo sai opintonsa loppuun ja muutin itse 300 metrin päähän. Ex-vaimolle myin sopuhintaan vanhan asuntomme. Nykyään ollaan ihan hyvissä väleissä ja hoidetaan yhdessä lapsen asiat.

"Sinulla ei ole varaa, minulla on." Elitte eri talouksissa, vaikka asuitte yhdessä?

Vierailija
44/56 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hö. Eroaa ja on jonkin aikaa köyhempi. Jos lapset sulle nii tukia saat kuitenki mukavasti.

Vierailija
45/56 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi erota. Pysykää yhdessä ja maksakaa velkanne 

Vierailija
46/56 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitenkään.  Sitten vaan kitkutellaan yhdessä. Ei kaikki pysty eroamaan.

"joohh, lasten takia ollaan yhdessä"

Nyt vaan alatte keräämään rahaa "avioerotilille", kumpikin laittaa saman summan.

Kulutus minimiin, puhelut vähille, netti pois, suoratoistot pois, herkut pois, myytte kaiken mitä voi, vaikka halavalla,

niin köyhää elämää kuin suinkin!

Vierailija
47/56 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikuinen uni vapauttaa

Vierailija
48/56 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha tärkeä, se miten vanhempien pakkoliitto vaikuttaa lapsiin ei niinkään.

No hyvä että tärkeysjärjestys tuli selväksi.

Vierailija
49/56 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka helvetti kehtaa rahastaa sillä, että joku voi olla pakotettu eroamaan? Härskiä ja törkeää. Ei pitäisi maksaa moinen rasti ruutuun toimenpide yhtikäs mitään kenellekään.

Ei se maksakaan, höpsö. Aplla on hirvee laina, eikä maksukykyä. Siitä tässä puhutaan.

Onko minulla sitten jotenkin vanhentunutta tietoa? Kyllä avioerosta saa pulittaa useamman satasen jos sellaisen haluaa. Käräjäoikeus kynii rahat vaikkei mitään riitaa olisikaan. Ei todellakaan kenenkään saisi olla moisen ”sakon” uhalla pakotettu olemaan jonkun kanssa.

Vierailija
50/56 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisen ei koskaan pidä hankkia lapsia jos hän ei kykene kasvattamaan lapsia yksin. Mies voi pettää, jättää, sairastua, menettää työkykynsä, menettää työpaikkansa, joutua pyörätuoliin loppuiäkseen (onnettomuus: auto, polkupyörä, yms) tai kuolla syöpään.

Tämä pätee kyllä ihan yhtä paljon miehiin. Nainenkin voi jättää tai kuolla tai mitä vain.

Jep mutta kaikki on aina naisten vastuulla av-palstalla. Naisen pitää maksaa kovempi hinta kaikesta. Jonkun isoäiti opettanut niin, sen mukaan mentävä. 

Vierailija
51/56 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jakamalle talonne kahtia, eli teette siitä paritalon. 

Tadaa, teillä on erilliset asunnot!

Vierailija
52/56 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisen ei koskaan pidä hankkia lapsia jos hän ei kykene kasvattamaan lapsia yksin. Mies voi pettää, jättää, sairastua, menettää työkykynsä, menettää työpaikkansa, joutua pyörätuoliin loppuiäkseen (onnettomuus: auto, polkupyörä, yms) tai kuolla syöpään.

Tämä pätee kyllä ihan yhtä paljon miehiin. Nainenkin voi jättää tai kuolla tai mitä vain.

Mies ei synnytä, joten lasten hankinta ei ole koskaan miehen päätösvallassa. Ei ainakaan Suomen lain mukaan. Nainen voi harrastaa irtoseksiä pitkin kyliä (pettäminen ei ole rikos edes avioliitossa), tulla raskaaksi jollekin random tyypille ja sitten päättää, haluaako pitää lapsen vai tehdä abortin. Abortteja tehdään Suomessa joka vuosi tuhansittain. Ja hyvä niin, koska jokaisen lapsen pitäisi syntyä toivottuna. 

Mies ei synnytä, sen kaikki tietää, mutta voi olla isä. Isän rooli ei ole pelkästään viihteellinen. Jos äiti kuolee niin ensimmäinen ihminen, joka huoltaa lapset, on lasten isä. 

Vierailija
53/56 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea tilanne, mutta suunnittelemalla ja ennakkoon varautumalla kaikki on mahdollista.  Ota mallia vaikka tuosta juustohöylä-kommentoijasta aiemmin ja ala miettiä, mitkä ovat ihan pakollisia tavaroita ja kuluja eron jälkeen ja ala tekemään sen mukaisia järjestelyjä. Suhtaudu pakolliseen terminä tiukasti, nyt ei ole tilaa mukavuuksille jos eron tosiaan haluat.

Mutta voin rohkaista että elämän voi rakentaa uudelleen tiukassakin tilanteessa. Itse pakenin väkivaltaa vauvan ja alle kolmevuotiaan kanssa vuokrakaksioon huonolle alueelle mukanani vaatteita ja muutamia astioita exäni myydessä/tuhotessa irtaimen omaisuuteni sillä aikaa vanhassa yhteisessä kodissa. Palasin lyhyellä varoitusajalla vanhempainvapaalta töihin ja aloitin hurjan säästö- ja rahantekourakan joutuessani maksamaan kahden asunnon kuluja, kun vanhasta yhteisestä talosta juoksi iso asuntolaina. Melkoinen elintason lasku oli ilmapatjalla nukkumisineen ja noin vuosi kaiken järjestelyssä meni, mutta lopulta selvisin. 

Vierailija
54/56 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina sanonut että asuntolainaa ei kannata ottaaa. Vuokralla asuminen onn paraas vaihtoehto koska jos tulee ero niin on paljon helpompa erota. Me erottiin naisen kanssa ja meillä on yksi lapsi. Vuokralla asuttiin onneksi. Nyt jos olen 50 v ja olen ostanut asunnon ilman lainaa. 25 vuotiaana ei kannata asuntolainaa ottaa.

Vierailija
55/56 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitto on meillä Suomessa vapaaehtoista. 12-vuotias tyttö ei joudu pakkoavioliittoon 40-vuotiaan setämiehen kanssa. Suomalaisten naisten pitäisi olla kiitollisia siitä, että Suomessa on asiat hyvin. Tytöt saavat käydä koulua eikä heidän tarvitse mennä 6-vuotiaana maatilan töihin. Ei tarvitse mennä 10-vuotiaana töihin kodin ulkopuolelle (varakkaan perheen kotiin piikatytöksi) eikä tarvitse mennä 12-vuotiaana tehdastöihin (vaatetehdas) tai seksityöhön, kuten Thaimaassa nykyään miljoonat tytöt tekevät. Suomessa tytöt saavat somettaa ja valittaa, miten "rankkaa" on suorittaa peruskoulu loppuun Aikuiset naiset saavat elää täysivaltaisina aikuisina. Opiskella yliopistossa, käydä töissä, vaihtaa kotikuntaa, vaihtaa asuntoa, vaihtaa seksikumppania, mennä naimisiin vapaaehtoisesti (kukaan ei pakota) ja ottaa avioeron (miehen suostumusta ei tarvita). 

Kun tätä ketjua lukee, voisi luulla että Suomessa on vielä pakkoavioliittoja. Aikuiset naiset uhriutuvat ja ulisevat, että heillä ei ole varaa erota. Miten heillä oli varaa mennä naimisiin (järjestää häät) jos he ovat niin köyhiä, että avioliitto "tuhoaa talouden" ja "ei ole varaa erota"?

Isoäiti opetti, että köyhän naisen pitää pysyä sinkkuna ja asua vuokralla. Ei avioliittoa, ei omistusasuntoa, ei asuntolainaa. Ei edes yhteistä asuntolainaa miehen kanssa. Se laina on miehelle kätevä lyömäase. Jos nainen ottaa eron, nainen menettää kotinsa (asunto myydään) ja jää vielä asuntolaina maksettavaksi. Asunnon arvo ei noussutkaan vaan laski. Nyt nainen on koditon, velkaantunut ja työtön (koska ero "tuhosi mielenterveyden ja työkyvyn"). Pari lasta vielä elätettävänä. 

Mies pääsee erossa helpolla. Hän jatkaa työntekoa, ottaa nuoremman tyttöystävän, kuittaa oman osuutensa veloista (asuntolaina mitä ei saatu maksettua kämpän myynnillä) ja jättää lapset naiselle. Lastenhoitotyö on palkatonta työtä, joten miehen kannattaa olla etävanhempi (näkee lapsia vain viikonloppuisin) tai antaa naiselle yksinhuoltajuus. Lasten elämä (asunto, ruoka, vaatteet, harrastukset, terveydenhoito, opiskeluun liittyvät kustannukset) jäävät naisen maksettavaksi. Mies vain maksaa elatusmaksuja (pikkuraha hänelle) ja nainen joutuu pikkurahan eteen tekemään palkatonta lastenhoitotyötä 24/7/365. 

Kaikki nuo ongelmat voi välttää helposti. Pysy sinkkuna. Mutta jos lähdet leikkimään kotileikkiä niin olet itse vastuussa seurauksista. Jos sinulla "ei ole varaa erota" niin ei kannata mennä naimisiin. Pelaat venäläistä rulettia omalla elämälläsi ja tulevien lastesi elämällä.

Terveisin,

vapaaehtoisesti lapseton

Vierailija
56/56 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma siskoni on ollut kahdesti naimissa. Avioero ei vaikuttanut häneen, koska hänellä oli omat rahat ja oma työura jo kauan ennen häitä. Mies on vain lisämauste arkeen. Mies voi kuolla vaikka huomenna eikä sisareni arkielämä muutu mitenkään. Hän jatkaa asumista omassa kodissa, tekee samaa työtä, maksaa itse omat velkansa (asuntolaina, autolaina) ja ottaa uuden miehen. Nykyinen mies on 16 vuotta vanhempi kuin sisareni, joten kaikki tietävät että tämä pariskunta ei vietä yhteisiä eläkepäiviö. Kun sisko jää eläkkeelle 68-vuotiaana, mies on 86-vuotias tai haudassa. 🤣