Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka vakava sairaus psykoottinen masennus on?

Vierailija
12.07.2026 |

Usein puhutaan skitsofreniasta mutta entä psykoottinen masennus?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katoottinen tila. Vaikeaa jaksaa tehdä mitään. 

Olen luullut että katatoninen tila liittyy skitsofreniaan.

Vierailija
22/26 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla voi liittyä kuukautishäiriöihin, jos ei mitään ulkoista syytä ole. Lapsivuodeaika, jatkuva omien rajojen ylitys, väkivalta kaikissa muodoissa, jotkin somaattiset sairaudet, jotkin lääkkeet, elämänarvojen päivitys...

Ja se suuri virhe, että uskoudut jollekulle, joka saa olon tuntumaan todella hirveälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on ollut. Osastolla pari kertaa, mutta kyllä elämässä pärjää. Uusiutumisriski ja jäännösoireet ovat isompia kuin lievemmissä masennuksissa.

Voitko kertoa konkreettisia esimerkkejä miten oirehdit?

Olen joskus miettinyt, onko oma masennus ollut välillä psykoottisen tasolla kun myös dissosioin tosi vahvasti, esim joku osa kropasta saattaa puutua / en tunne kehoani omaksi yhtään ja mulla on tosi vahva pelko itse hoitoa ja terveydenhuoltoa kohtaan, tuntuu että kaikki siellä on mua vastaan, en uskalla puhua ongelmista ja vähän kaikki muutkin ihmiset epäilyttää ja mietin vaan, miten ne meinaa mua satuttaa tai huijata. Onko nää niitä harha ajatuksia vai ihan totuuteen perustuvia. Pelkotilat on pari kertaa vienyt osastolle.

Muita diagnooseja on liuta.

Vierailija
24/26 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykoosissa oleva ihminen on vaarallinen muille.

Psykoosi ja psykoottinen masennus on eri asioita.

Vierailija
25/26 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on ollut. Osastolla pari kertaa, mutta kyllä elämässä pärjää. Uusiutumisriski ja jäännösoireet ovat isompia kuin lievemmissä masennuksissa.

Olen joskus miettinyt, onko oma masennus ollut välillä psykoottisen tasolla kun myös dissosioin tosi vahvasti, esim joku osa kropasta saattaa puutua / en tunne kehoani omaksi yhtään ja mulla on tosi vahva pelko itse hoitoa ja terveydenhuoltoa kohtaan, tuntuu että kaikki siellä on mua vastaan, en uskalla puhua ongelmista ja vähän kaikki muutkin ihmiset epäilyttää ja mietin vaan, miten ne meinaa mua satuttaa tai huijata. Onko nää niitä harha ajatuksia vai ihan totuuteen perustuvia. Pelkotilat on pari kertaa vienyt osastolle.

Ai että pelkotilat vie osastolle?

Epäilen.

Vierailija
26/26 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Depressiivinen stupor oli varmasti yksi vaikeimmista oireista minkä kirjoitinkin toiseen viestiin. Olin ihan täysin jähmettynyt paikoilleni ja kyvytön liikkumaan ja tuottamaan puhetta. Minulla saattoi olla myös puhelimessa ääninauhuri päällä jotta saisin "todisteita" että minua yritetään tappaa kun muut halusivat viedä minut päivystykseen. Koin että minua halutaan tappaa sen takia että olen tehnyt jotain väärää.  Tuo tila edelsi kumpaakin osastojaksoa, tosin toisella kerralla tiesin jo sairausalttiuden niin pääsin nopeammin avun piiriin. Ensimmäisessä jaksossa saatoin piileskellä autojen takana parkkipaikoilla pitkiä aikoja koska luulin että jostain kauempaa minut ammutaan. Olin monta tuntia kyyryssä jossain piilossa putkeen. Koin myös että kaikki mitä minulle sanottiin oli "vihje" siitä että minua yritetään tappaa.  Tuossa psykoosioireiden osalta jotain mitä muistan, oli myös samanaikaisesti todella voimakkaita mielialaoireita. Kun masennus helpotti, myös psykoosioireet hävisivät mikä sopii psykoottisen masennuksen kulkuun. Jos mietit onko sinulla psykoottinen masennus niin todennäköisesti akuutti vaihe on niin vakava että se vaatii sairaalahoitoon päätymisen ennemmin tai myöhemmin, lähinnä joskus erotus saattaa olla vaikeaa muista psykooseista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi