Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

”Minä en maksa näistä veroja senttiäkään” – monimiljonääri Seppo, 70, vaatii loppua rikkaiden etuoikeuksille

Vierailija
12.07.2026 |

”Minä en maksa näistä veroja senttiäkään” – monimiljonääri Seppo, 70, vaatii loppua rikkaiden etuoikeuksille

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012129698.html
Jos näistä asioista puhuu vähävarainen, hänet lytätään välittömästi. Köyhä, kateellinen, kommunisti, sanoo sijoittaja, miljonääri Seppo Pennanen.

Pennanen kertoo perustaneensa elämänsä aikana yli 40 yritystä. Miljonääriksi hän on noussut yrittämällä ja rahastosijoittamalla. Hänellä on sijoittamiseen keskittynyt yritys, josta nostaa osinkoja. Yhtiössä oli viime tilinpäätöksessä jakokelpoisia varoja 1,6 miljoonaa.

Hänen verotettavat ansiotulonsa olivat viime vuonna 27 000 euroa. Pääomatuloja oli 18 000 euroa. Todellisuudessa pääomatuloja tuli omasta yrityksestä 70 000 euroa, mikä ei näy vertopäätöksessä – kuten useinkaan eivät varakkaiden kaikki tuotot.

Viimeiset 26 vuotta hän on sijoittanut pääosin indeksi- ja etf-rahastoihin.

–Ainoa tietämäni tapa ansaita rahaa, ettei tarvitse tehdä itse yhtään mitään ja varallisuus kasvaa yöllä ja päivällä, lomalla ja arkena.

Jos yksittäisiä heikosti yleistä etua palveleva veroetuja pitää nostaa tikunnokkaan, Pennasen mielestä niitä ovat sijoitustoiminnan verottomat arvonnousut ja listaamattomien yritysten kevennetty osinkoverotus.

Lisäksi kun listaamaton sijoitusyhtiö omistaa vähintään 10 prosenttia pörssiyhtiöstä, pörssiyhtiön jakamat osingot ovat sille verovapaita.

"Näin miljonääriperheet voivat siirtää pörssiyhtiön osingot verottomasti listaamattomaan yhtiöön ja jakaa tuotot osakkeenomistajille, suvulle ja kummin kaimoille".

"Tämäkin asia koskee myös minua ja perhettäni. Miksi minulle, eläkeukolle edelleen annetaan tämä etuus ja miksi perheenjäseneni osakkeenomistajina saavat etuuden, vaikka he eivät tee yrityksen eteen yhtään mitään?" hän kirjoitti Facebook-sivuillaan.

Vain vahvoista lue varakkaista välittävä porvari-Suomi.

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen kahtiajako on vain syventynyt. Rikkaat ovat rikkaampia ja köyhät vain köyhtyvät. On turha tulla minulle väittämään, että kaikki on vain itsestä kiinni. Ei ole, ei todellakaan. Rikkailla yleensä käy joku hyvä tuuri, että rikastuvat, harva rikastuu siksi, että ovat jotenkin muka parempia kuin muut, näin asia ei ole. Moni rikas myös huijaa järjestelmiä. 

Tämä.

Pahinta on kyllä ylikansallisten yhtiöiden voittojen pumppaus maasta ulos ja niiden vähäinen verojen maksu. Sitten ne jossain Irlannissa pitää päämajaa, sopii verodiilin ja lähettää voitot usa:an.

Vierailija
42/43 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itkua ja parkua, kaikille on mahdollista tulla rikkaaksi.

Läskit on paljon, paljon helpompi sulattaa ja hankkia treenaamalla timmi lihaksikas kroppa kuin rikastua ja saada vaikka töitä 376 000 työttömän Suomessa. Silti näen koko ajan läskejä rapakuntoisia kokkareita ja persuja. Se on todella pelkästään itsestä kiinni mitä suuhunsa laittaa ja että kuntoilee säännölisesti eikä edes verenmaku suussa, mutta ei vaan onnistu sekään. Tupakan polton lopettamisesta puhumattakaan.

Höpön pöppöä. Siksi sinullakaan ei ole timmiä ja lihaksikasta kroppaa sen enempää kuin  muillakaan. Tupakka nyt ei liity aiheeseen mitenkään.

Ja pian väität mua myös työttömäksi.

Ja toki koska tahansa esim. ollavarren ns. haban kisa.

Tupakka liittyy aiheeseen kyllä. Sen lopettamisen pitäisi olla työnsaantia, yritystoiminnan aloittamista tai rikastumista huomattavasti helpompaa ilman muuta, jos kaikki on vain itsestä, ja omasta pöätöksestä kiinni. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on helppo raivota kun ei ole mitään käsitystä asiasta.

Suomessa ei veroteta realisoimatonta arvonnousua. Jos rahastosijoituksen arvo nousee siitä ei makseta veroa ennen kuin sen myy. Jos veri pitäisi maksaa joka vuosi arvonnoususta se söisi pitkäjänteisen sijoittamisen hyötyä paljon.

Niinpä ..ajatellaan että jos rahaston arvon noususta pitäisi maksaa vero ilman realisointia yhtenä vuotena ja toisen vuotena tulisi tappio jossa rahasto laskisi edellisvuoden tasolle ja seuraavana vuonna rahasto nousisi taas edelliselle tasolle jolloin taas maksettaisiin vero kun tuli nousu vuosi ..

Verotuksella kerättäisiin vain rusinat pulkassa kun arvonnousut kerättäisiin valtiolle mutta tappiot sijoittajalle. 

Kuka tälläisisessä tilanteessa enää edes sijoittaisi

Kaikki, muttei penniäkään Suomeen. Pääomakato tuhoaisi Suomen rahoitusmarkkinat ja pankit kaatuisi.. Sitten itkettäisiin kuinka ilkeät ja ahneet varasti kaikki rahat Suomesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan