Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista on asua Hesassa?

Vierailija
11.07.2026 |

Onko liian hektistä?

Kommentit (226)

Vierailija
161/226 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan kolmannen oolven Helsinkiläisiä. Lapset sitten neljännen. Muutamassa euroopan cityssä olen asunut nuorempana. 

Hki on sopivan kokoinen, ei pitkiä välimatkoja, tekemistä ja kultturia. Mutta ymmärrän kyllä ettö jostain maaseudulta voi näyttäytyä pelottavana.

Helsingissä nimenomaan on pitkät välimatkat. Kävin pikkukaupungissa muutama viikko sitten kaverilla ja hemmetti miten nopeasti siellä pääsi joka paikkaan ja ihan vaikka kävellen. Täällä Helsingissä ei jaksa lähteä minnekään, kun matkoihin menee niin hemmetisti aikaa.

Matkaan menee yksi aika ja parkkipaikan löytämiseen kaksi aikaa. 

Paras oli kyllä lauantai-illan teatterireissu kansikseen kun saimme tutun kautta alennusliput. Pysäköinti rautatieaseman alla olevassa lähes täysin autiossa parkkihallissa maksoi lähes yhtä paljon kuin teatteri koska "dynaaminen hinnoittelu muuttuu kysynnän mukaan". Meidän kysyntämmme helsinkiläiseen teatteritarjontaa muuttui tämän jälkeen nollaan mutta autiosta hallista päätellen olimme viimeisiä jotka tämän päätöksen tekivät.

Miksi ihmeessä te autolla olette keskustaan tunkeneet? Outoa. 

Onko hesa niin paska paikka ettei sinne pääse edes autolla? Yleensä joku viidakko tai vuoristo kuuluu tuohon kategoriaan.

Pääsee autolla, pysäköintimaksut maksettava.

Vierailija
162/226 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan kolmannen oolven Helsinkiläisiä. Lapset sitten neljännen. Muutamassa euroopan cityssä olen asunut nuorempana. 

Hki on sopivan kokoinen, ei pitkiä välimatkoja, tekemistä ja kultturia. Mutta ymmärrän kyllä ettö jostain maaseudulta voi näyttäytyä pelottavana.

Olet aivan oikeassa, helsingissä ei ole tekemistä tai kulttuuria.

Hänhän kertoi juuri totuuden, että on! Taitaa taas maalaisjunttia harmittaa...

No kerrohan tälle maalaisjuntille (joka olen koska olen ikäni helsingissä asunut) että mitä tekemistä tai kulttuuria täällä on?

Googlea vaikka jos et tiedä! Monta teatteria, Ooppera, Ateneum ja muita taidenäyttelypaikkoja, konsertteja laidasta laitaan, elokuvateattereita ihan vain muutamia mainitakseni

Ja näitäkö ei ole missään muualla? Ovat Helsingin uniikkeja asioita?

Ai Oopperakin on muualla? Tarjonta on huomattavasti suurempaa ja joka makuun

Millos kävit viimeksi oopperassa?

Itse asun Töölössä nyt seitsämättä vuotta ja olen Helsingissä muutenkin koko ikäni asunut. En ole kertaakaan edes harkinnut oopperassa käymistä.

En ole lainaamaasi mutta käyn oopperassa noin kerran kuussa jos baletti ja operetit lasketaan mukaan. Töölö on siitä kiva, että sieltä löytyy aktiviteetteja eri yhteiskuntaluokille.

Kaltaiseni varakkaampaan osaan kuuluva ei mihinkään muka-rikkaiden oopperaan tule ikinä astumaan. Vielä juntimpaa kuin joku jäkis.

Mikä on jäkis?

Se taulapäiden laji missä kaappihomppelit jahtaa mustaa lätkää mailat kovina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/226 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu missä siellä. On vähän eri asia asua vaikkapa Keravalla tai Katajanokalla.

Miten Keravan kaupunki liittyy aloitukseen? Ei ole edes Helsingin naapurikuntia.

Vierailija
164/226 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kerrohan tälle maalaisjuntille (joka olen koska olen ikäni helsingissä asunut) että mitä tekemistä tai kulttuuria täällä on?

Googlea vaikka jos et tiedä! Monta teatteria, Ooppera, Ateneum ja muita taidenäyttelypaikkoja, konsertteja laidasta laitaan, elokuvateattereita ihan vain muutamia mainitakseni

Itse asun Töölössä nyt seitsämättä vuotta ja olen Helsingissä muutenkin koko ikäni asunut. En ole kertaakaan edes harkinnut oopperassa käymistä.

En ole lainaamaasi mutta käyn oopperassa noin kerran kuussa jos baletti ja operetit lasketaan mukaan. Töölö on siitä kiva, että sieltä löytyy aktiviteetteja eri yhteiskuntaluokille.

Kaltaiseni varakkaampaan osaan kuuluva ei mihinkään muka-rikkaiden oopperaan tule ikinä astumaan. Vielä juntimpaa kuin joku jäkis.

Ei varakkuus liity asiaan millään tavalla, vaan se millaisesta musiikista kukakin pitää. Moni maksaa rock-konsertin lipusta yhtä paljon kuin toinen oopperan tai sinfoniakonsertin. Ei oopperasta tarvitse pitää, mutta jos pitää sekin on ookoo.

En maksaisi rock konsertistakaan senttiäkään. Musiikkia voi kuunnella ilmaiseksi.

Vierailija
165/226 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä ponnistuslauta, jos aikoo myöhemmin muuttaa isompaan kaupunkiin ulkomaille. Helsinki on ihan pikkukaupunki moneen maailman metropoliin verrattuna, mutta sopii harjoitteluympäristöksi.

Lapsellinen kommentti.

Täsmennätkö mikä siitä tekee lapsellisen? 

Vierailija
166/226 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

44 vuotta asunut Vallilassa, enkä lähde kuin jalat edellä.

En minäkään koska ajan autolla ja silloin polkimet ovat menosuunnassa.

Vierailija
167/226 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut jo yli 30 vuotta ja ihmettelen miten normaalin ihmisen olisi edes tarve lenkkeillä keskellä yötä jossain. Me käymme töissä, kouluissa ja päiväkodeissa ja yöt nukumme. Stadissa on maan parhaat työmahdollisuudet, koulutusmahdollisuudet ja parhaat lasten palvelut. Vapaa-ajalle on harrastusmahdollisuuksia laidasta laitaan ja viihdettä löytyy vaativaankin makuun. 

Olisiko vuorotyö ? Näköjään ikä ei tuo ymmärrystä . Nuku boomeri rauhassa kuitenkin ja kaikkea hyvää teille .

Vierailija
168/226 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin töissä yli 10v siellä suuressa avohoitolassa ja vihasin jokaista päivää.

onneksi muutin pois 25v sitten.

Vierailija
169/226 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

44 vuotta asunut Vallilassa, enkä lähde kuin jalat edellä.

En minäkään koska ajan autolla ja silloin polkimet ovat menosuunnassa.

Jalat edellä krematorioon, etkö ymmärtänyt?

Vierailija
170/226 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olin töissä yli 10v siellä suuressa avohoitolassa ja vihasin jokaista päivää.

onneksi muutin pois 25v sitten.

Löysitkö sellaisen avohoitolan josta pidät?

Vierailija
171/226 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidan olla ainoa syntyperäinen talossani. Maalaisia ja maahan muuttajia. Jokainen kantapottu puhuu eri murretta ja maahan muuttajat omia kieliään. Jos menee jonnekin Joensuuhun, niin saattaa tavata enemmän syntyperäisiä helsinkiläisiä kuin Helsingissä nykyään.

Missä asut? Täällä Munkkiniemessä tuntuu liki kaikki olevan paljasjalkaisia. 

Vierailija
172/226 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varakkuus liity asiaan millään tavalla, vaan se millaisesta musiikista kukakin pitää. Moni maksaa rock-konsertin lipusta yhtä paljon kuin toinen oopperan tai sinfoniakonsertin. Ei oopperasta tarvitse pitää, mutta jos pitää sekin on ookoo.

En maksaisi rock konsertistakaan senttiäkään. Musiikkia voi kuunnella ilmaiseksi.

Sitten kuuntelet ilmaiseksi. Moni muu viihtyy keikoilla ja siellä oopperassa. 

Vierailija
173/226 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin Töölössä ja Ruskeasuolla. 

Mutta toki tilanne voi olla toinen jos kilpailee kaupungin asunnoista mammujen kanssa.

Luulen kuitenkin että et ole käynytkään Helsingissä vaan lähinnä Hommalla.

Vierailija
174/226 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on jäkis?

Se taulapäiden laji missä kaappihomppelit jahtaa mustaa lätkää mailat kovina.

Aah, kiitos tiedosta.

Vierailija
175/226 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut jo yli 30 vuotta ja ihmettelen miten normaalin ihmisen olisi edes tarve lenkkeillä keskellä yötä jossain. Me käymme töissä, kouluissa ja päiväkodeissa ja yöt nukumme. Stadissa on maan parhaat työmahdollisuudet, koulutusmahdollisuudet ja parhaat lasten palvelut. Vapaa-ajalle on harrastusmahdollisuuksia laidasta laitaan ja viihdettä löytyy vaativaankin makuun. 

Olisiko vuorotyö ? Näköjään ikä ei tuo ymmärrystä . Nuku boomeri rauhassa kuitenkin ja kaikkea hyvää teille .

En tajua tätä, miksi vuorotyöläisenkään on urheiltava öisin? Olen tehnyt vuorotyötä ja urheillut, koskaan en ole yöaikaan lenkkeillyt.

Vierailija
176/226 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut Helsingissä yli 30v. Aika pieni kylä monen muun maailman kaupunkeihin nähden.  Positiivista on sujuva julkinen liikenne, palveluita lähellä, luontoa ja saaristoakin löytyy...

Ikävää on kaupungin tietyt lähiöt. Helsinki on aika laaja alue, monet kuvittelevat sen olevan vain keskusta.

Ihan kiva ja hiljainen pikkukaupunki. Yöllä on ihan tyhjää keskustassa. Pienin niistä neljästä kaupungista, joissa olen asunut. Kahdessa oli enemmän ihmisiä kuin Suomessa. 

Vierailija
177/226 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut Helsingissä yli 30v. Aika pieni kylä monen muun maailman kaupunkeihin nähden.  Positiivista on sujuva julkinen liikenne, palveluita lähellä, luontoa ja saaristoakin löytyy...

Ikävää on kaupungin tietyt lähiöt. Helsinki on aika laaja alue, monet kuvittelevat sen olevan vain keskusta.

Ihan kiva ja hiljainen pikkukaupunki. Yöllä on ihan tyhjää keskustassa. Pienin niistä neljästä kaupungista, joissa olen asunut. Kahdessa oli enemmän ihmisiä kuin Suomessa. 

Moskova ja Pietari?

Vierailija
178/226 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moskova ja Pietari?

Onko bensa loppu?

Vierailija
179/226 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni Helsinki ei ole suurena kaupunkina hetkinen. Tietenkin hyvin vähäisiin ihmismääriin tottunut kokee sen niin. Olen asunut Helsingissä 35 vuoden ajan. Kotiosoite on ollut lännessä, etelässä ja idässä, pohjoinen aluekin on tuttu töiden ja harrastusten kautta. Helsinki on kallis asua, shoppailu ja ruokaostokset tehdään yllättävän yksipuolisella tarjonnalla. Ihmisten ulkonäkö on monipuolistunut 90-luvun lapsuudestani ja julkisilla liikkuessa suomenkieli on monilla alueilla vähemmistössä. 

Helsinki on hyvin vihreä kaupunki, metsiä ja rantoja on kaikkien käytössä yllättävän paljon. Vanhaa ikimetsää saisi olla enemmän, sitä tulee suojella. On peltoja, niittyjä ja maalaismaisemaa rosoisen betonirakentamisen lisäksi. On puutalokortteleita, valtavia kerrostaloja merellisellä alueella ja paljon pientaloalueita vehreillä puistoilla.

Käyn lähes joka aamu kävelyllä luonnonsuojelualueella, lenkistä kertyy 5km enkä näe välttämättä yhtäkään ihmistä tänä aikana. Sen sijaan näen todennäköisesti ketun, metsäkauriin, korpin, palokärjen, jäniksiä ja joutsenia. Kesällä syön aamupalan rantakalliolla, käyn uimassa ja kävelen kotiin rauhallista metsätietä valoisassa kangasmetsässä. Luonnonsuojelualueen jälkeen tulee venesatama, kahviloita ja ruokakaupat kotini naapurissa. Pääsen kantakaupunkiin julkisilla alle 20 min, tämä on todella hyvä paikka asua.

Vierailija
180/226 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

*hetkinen = hektinen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme