Millaista on asua Hesassa?
Kommentit (226)
Helsinki on mun mielestä jotenkin kolkko, kun ei ole mitään sellaista kunnon "vanhaa kaupunkia" kuin esim. Tallinnassa tai Tukholmassa. Meri on tietysti upea, mutta kaipaan keskustaan sellaista jokimaisemaa, joka oli syntymäkaupungissani. Olen asunut yli 30 vuotta Helsingissä, enkä ole kotiutunut. Tietyt alueet Helsingissä ovat vastenmielisiä (mm. Kallio ja Sörnäinen) päihteidenkäyttäjien ja yleisen passkaisuuden vuoksi. Muutan täältä heti pois kun löydän uuden työpaikan synnyinseuduiltani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se mikä tässä on huvittavinta täällä tuntuvat kommentoivan monet sellaiset henkilöt, jotka ovat tuskin edes käyneet Helsingissä
Muualla asuva huomaa erikoisuudet, poikkeamat ja pulmat joihin pitkään asunut on tottunut ja voi pitää niitä jopa normaaleina tai kenties hienoinakin asioina.
Mutta täällä on selkeästi paljon kommentteja sellaisilta, jotka tuskin ovat edes käyneet täällä tai vain jollain rauratieasemalla
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut jo yli 30 vuotta ja ihmettelen miten normaalin ihmisen olisi edes tarve lenkkeillä keskellä yötä jossain. Me käymme töissä, kouluissa ja päiväkodeissa ja yöt nukumme. Stadissa on maan parhaat työmahdollisuudet, koulutusmahdollisuudet ja parhaat lasten palvelut. Vapaa-ajalle on harrastusmahdollisuuksia laidasta laitaan ja viihdettä löytyy vaativaankin makuun.
Miten nii parhaat muualla voi myös harrastaa ja vielä lyhyemmin välimatkoin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan kolmannen oolven Helsinkiläisiä. Lapset sitten neljännen. Muutamassa euroopan cityssä olen asunut nuorempana.
Hki on sopivan kokoinen, ei pitkiä välimatkoja, tekemistä ja kultturia. Mutta ymmärrän kyllä ettö jostain maaseudulta voi näyttäytyä pelottavana.
Helsingissä nimenomaan on pitkät välimatkat. Kävin pikkukaupungissa muutama viikko sitten kaverilla ja hemmetti miten nopeasti siellä pääsi joka paikkaan ja ihan vaikka kävellen. Täällä Helsingissä ei jaksa lähteä minnekään, kun matkoihin menee niin hemmetisti aikaa.
Matkaan menee yksi aika ja parkkipaikan löytämiseen kaksi aikaa.
Paras oli kyllä lauantai-illan teatterireissu kansikseen kun saimme tutun kautta alennusliput. Pysäköinti rautatieaseman alla olevassa lähes täysin autiossa parkkihallissa maksoi lähes yhtä paljon kuin teatteri koska "dynaaminen hinnoittelu muuttuu kysynnän mukaan". Meidän kysyntämmme helsinkiläiseen teatteritarjontaa muuttui tämän jälkeen nollaan mutta autiosta hallista päätellen olimme viimeisiä jotka tämän päätöksen tekivät.
Seuraavan kerran sitten julkisilla. Sinne pääsee lähes ovelle monella kulkuvälineellä.
Siinäpä taas se harha joka on tuhonnut Helsingin: tehdään autolla liikkumisesta aivan järjettömän kallista ja hidasta niin sitten kaikki tulevat keskustaan julkisilla joista voidaan niinikään tehdä aivan järjettömän kalliita ja hitaita kun vaihtoehtoja ei enää ole.
Siinä vaan kävikin niin että ne autoilijat eivät tule enää millään kulkupelillä vaan vievät ostovoimansa sinne missä sitä kaivataan. Tätähän on ällistelty Helsingin johdossa jo yli kaksi vuosikymmentä mutta sama linja jatkuu.
Helsinki elää sellaisissa harhoissa että oikeasti kuvittelee keskustassa olevan jotain niin ainutlaatuista että kaikkien on aivan pakko tulla sinne tehdäänpä matkasta miten vastenmielinen ja aikaa vievä tapahtuma hyvänsä. Lopputuloksena on nykyinen tilanne.
Miten suunnittelisit Helsingin keskustan liikenne- ja pysäköintijärjestelyt, jotta kaikki keskustaan tulijat voisivat tulla yksityisautolla ja kaikki olisi sujuvaa ja halpaa? Jos siis saisit ihan vapaat kädet. Mikä kantakaupungin ulkopuolella sijaitseva teatteri on nostanut suosiotaan autoilevien helsinkiläisten parissa?
eri
Ei minun rarvitse koska jo vuonna 1968 valmistunut Smithin–Polvisen liikennesuunnitelma ennusti täydellisesti suomalaisten vaurastumusen sekä autojen määrän kasvun ja mitoitti Helsingin liikenne- sekä pysäköintiratkaisut tämän mukaan.
Helsingissä ei olisi vielä tänä päivänäkään ruuhkia ja alueen kaupat, palvelut sekä työpaikat olisivat elinvoimaisessa keskustassa johon pääsisi vartissa kaikkialta pk-seudulta niin yksityisautolla kuin metrollakin.
Aivan avoimen kommunistinen ja neuvostoliiton tukema joukko äänekkäitä ideologisia järjestöjä hyökkäsi tietenkin kaikkea yksityisautoilua vastaan ja siitä toteutettiin lopulta vain pieniä palasia sieltä täältä kuten kehä I
Vierailija kirjoitti:
Olen aina asunut Helsingissä, joten vertailukohtia muuhun Suomeen ei ole. Mulle elämä täällä on normaalia ja tavallista. Kaupunki on tarpeeksi iso ettei siihen kyllästy ikinä, on paljon erilaisia paikkoja, joissa käydä. Palveluita on tietysti riittämiin (asunut aikuisena kantakaupungissa, lapsena lähiöissä), täällä on kaikki mitä tarvitsen. No tietysti tämän kokoisessa kaupungissa on aina jotain häiriökäyttäytymistäkin, mutta en tosiaan alkekirjoita väitettä, että Hki olisi vaaralliseksi muuttunut. Hsl:ää käytän ihan sujuvasti ja tyytyväisenä päivittäin. Ja siitä hektisyydestä: kun kävin New Yorkissa, tajusin kuinka rauhallinen tunnelma mun kotikaupungissa onkaan. Varmaan se sitten on niin, että mitä isompi city, sitä kovempi meno.
Khyl se Nyrkkäri on tosijjaa iha omil leveleillää hectisyydes eikä ees Toksu saati Berlari pydee haastaas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta työttömyydestä. Ehkä olen sitten vain sattunut sellaiseen kuplaan jossa jokaisella on ollut töitä ja vieläpä valinnanvaraa niiden suhteen.
Helsingissä on korkeampi työttömyys kuin monissa muussa kaupungissa Suomessa. Erityisesti täällä ei ole töitä opiskelijoille ja kesätöitä koululaisille, sillä kouluttamattomien "tulijoiden" määrä on niin suuri, että he vievät kaikki hanttihommat. Yhtä kaupan jassan työtä hakee 500 ihmistä. Jos haluaa päästä töihin kauppaan hyllyttäjäksi, niin kannattaa etsiä töitä jostain vamhusvaltaisesta maaseutukunnasta.
Mitä ihmettä, ainahan maalaiskunnista on opiskelijatkin menneet kesätöihin nimenomaan Helsinkiin ja ovatkin todella kysyttyjä työntekijöitä. On myyjän töitä ja lintsin ja Korkeasaaren, useiden eri tapahtumien lipunmyyjien tehtäviä...
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaalaisiin tottuu. Kaapumörköihin taas ei totu kahdessakymmenessä vuodessakaan. Sydämestäni kuolee pala edelleen vuonna 2026 kun näen islamilaisen kaapumörön vaikka näin sellaisen suomessa ensi kerran 20 vuotta sitten.
Ja tämä tapahtui ei itäkeskuksessa vaan MALMILLA
-sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaalaisiin tottuu. Kaapumörköihin taas ei totu kahdessakymmenessä vuodessakaan. Sydämestäni kuolee pala edelleen vuonna 2026 kun näen islamilaisen kaapumörön vaikka näin sellaisen suomessa ensi kerran 20 vuotta sitten.
Ja tämä tapahtui ei itäkeskuksessa vaan MALMILLA
-sama
Malmilla näkee paljon maahanmuuttajia kuten Itäkeskuksessa ja sen ympäristössä. Suurimmassa osassa löhiöitä heitä ei juuri näy!
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut Helsingissä ja kolmessa muussa kaupungissa sekä maalla.
Helsingin vuosista jäi mieleen, että uusiin ihmisiin oli vaikea tutustua (onneksi oli kavereita valmiina), oli aika vähän tekemistä ja jos halusi luontoon (ei kaupunkiluontoa), piti aina matkustaa.
Asuin siellä 2000-luvun alussa. Aika plajon muuttunut siitä. En haluaisi takaisin.
etpä sitten kodistasi paljon poistunut. Helsingissä on aina ollut kaupunkiluontoa tarjolla - vaatii vain, että sieltä kodista poistuu ulkoilemaan.
1. pohjois-helsingissä riittää luontoa
2. herttoniemessä metsää, peltoa aina arabiaan ja viikkiin asti - arabiassa ja viikissä luontoa lisää
3. vuosaaressa luontoa
4. laajasalossa luontoa
5. kulosaaressa luontoa mustikkamaalle saakka
jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten jo miljoona kertaa todettu: hyvä paikka, kaikki toimii, töitä on ja kaunistakin, mutta on vain perkeleen kallista tämä asuminen.
Jos töitä on niin miksi siellä on niin korkea työttömyysaste?
Hmm.. mikä on Helsingin työttömyysaste? Mielestäni se ei ole muuhun maahan verrattuna kovin korkea. Itselläni on ollut töitä aina ja olen ihan amistaustainen. Myös kavereilla on ollut töitä, heitä on tradenomista maisteriin ja puutarhuriin.
Keskimääräistä korkeampi on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu missä siellä. On vähän eri asia asua vaikkapa Keravalla tai Katajanokalla.
Kerava ei ole Helsinkiä, se kuuluu pääkaupunkiseutuun Helsingin, Vantaan ja Espoon kanssa.
Höpön löpön. Kerava ei kuulu pääkaupunkiseutuun.
Ongelma on että Helsinki on kasvanut liikaa, ja kasvusta vieläpä suurin osa ihan muualta tulleita: ruuhkat kasvaneet älyttömästi palveluissa ja ulkoilureiteillä, ja alueita tiivistetty liikaa uusien kuutioiden tieltä. Moni toki jo aikaisemmin hiukan huonomaineinen alue muuttunut aika karmeaksi. Muualta tulleet puhuvat esimerkiksi kännykkään huutamalla ja muutenkin kovaäänisiä joka tulee rauhalliselle suomalaiselle yllätyksenä, kaikenlaisia "roadmaneja" ja muita nuorisoporukoita aika paljon lieveilmiöineen kun ihan tuntemattomia nuoria ryöstelty, monella ei tunnu olevan pienintäkään halua integroitua ja tavat täysin erilaisia (ei opetella kieltä koska kyllähän vähintään englanniksi kaiken saa, jätehuolto tuntematon sana, jopa tuilla elää kuin kuningas kotimaahansa verrattuna, jne).
Lisäksi kaikenlaisen pahoinvoinnin ja erityisesti huumeongelman paheneminen näkyy älyttömästi, käyttö ja sekoilu on yhä enemmän julkista ja käyttäjistä moni esimerkiksi somali.
Ei Helsinki ole enää se kaupunki mitä oli vielä 15-20 vuotta sitten vaikka kehitys toki oli jo silloin nähtävissä..
t. syntyperäinen ja ihan vakavissani muuttoa harkinnut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut Helsingissä ja kolmessa muussa kaupungissa sekä maalla.
Helsingin vuosista jäi mieleen, että uusiin ihmisiin oli vaikea tutustua (onneksi oli kavereita valmiina), oli aika vähän tekemistä ja jos halusi luontoon (ei kaupunkiluontoa), piti aina matkustaa.
Asuin siellä 2000-luvun alussa. Aika plajon muuttunut siitä. En haluaisi takaisin.etpä sitten kodistasi paljon poistunut. Helsingissä on aina ollut kaupunkiluontoa tarjolla - vaatii vain, että sieltä kodista poistuu ulkoilemaan.
1. pohjois-helsingissä riittää luontoa
2. herttoniemessä metsää, peltoa aina arabiaan ja viikkiin asti - arabiassa ja viikissä luontoa lisää
3. vuosaaressa luontoa
4. laajasalossa luontoa
5. kulosaaressa luontoa mustikkamaalle saakka
jne.
Helsingissä metsäalueet yleensä turhan pieniä väkimäärään nähden, ja täten ruuhkaisia. Esimerkkinä jos asuu Pohjois-Helsingissä on pirun tiivistä mutta rauhallista luontoa tosi vähän.
Helsingissä metsäalueet yleensä turhan pieniä väkimäärään nähden, ja täten ruuhkaisia. Esimerkkinä jos asuu Pohjois-Helsingissä on pirun tiivistä mutta rauhallista luontoa tosi vähän.
Opettele käyttämään verbejä!
Vierailija kirjoitti:
Helsinki on mun mielestä jotenkin kolkko, kun ei ole mitään sellaista kunnon "vanhaa kaupunkia" kuin esim. Tallinnassa tai Tukholmassa. Meri on tietysti upea, mutta kaipaan keskustaan sellaista jokimaisemaa, joka oli syntymäkaupungissani. Olen asunut yli 30 vuotta Helsingissä, enkä ole kotiutunut. Tietyt alueet Helsingissä ovat vastenmielisiä (mm. Kallio ja Sörnäinen) päihteidenkäyttäjien ja yleisen passkaisuuden vuoksi. Muutan täältä heti pois kun löydän uuden työpaikan synnyinseuduiltani.
Miksi muuten ihan asiallisetkin kommentit saavat alapeukkuja? Tämän olen myös huomannut että kellään muilla kuin helsinkiläisillä ei mene tunteisiin yhtä pahasti jos joku sanallakin kritisoi paikkaa, paitsi ehkä turkulaisilla.
12 vuotta sitten asuin 5kk Hesessä ja se riitti. Ja tuo oli vielä sitä aikaa kun tummia ihmisiä näki lähinnä steissin läheisyydessä. Siitä huolimatta en viihtynyt. Todella hetkistä. Välimatkat pitkiä. Työmatkakin kesti melkeen tunnin!
Stadilaiset ihmiset on kyllä ihan kivoja, ei niistä ole nipottamista, paitsi että eivät osaa neuvoa ulkopaikkakuntalaisia missään suunnistuksessa paikkoihin, mutta se ympäristö onkin niin muurahaispesä että ei toisaalta ihme.
Rahallisesti tulen erittäin hyvin toimeen. Ei ulkomaalaisia.
ei tullu stadilaista kirjoitti:
12 vuotta sitten asuin 5kk Hesessä ja se riitti. Ja tuo oli vielä sitä aikaa kun tummia ihmisiä näki lähinnä steissin läheisyydessä. Siitä huolimatta en viihtynyt. Todella hetkistä. Välimatkat pitkiä. Työmatkakin kesti melkeen tunnin!
Stadilaiset ihmiset on kyllä ihan kivoja, ei niistä ole nipottamista, paitsi että eivät osaa neuvoa ulkopaikkakuntalaisia missään suunnistuksessa paikkoihin, mutta se ympäristö onkin niin muurahaispesä että ei toisaalta ihme.
Mikset valinnut kämppää lähempää työpaikkaa? Jokaisessa isommassa kaupungissa menee aikaa, jos asuu yhdellä laidalla ja pitää matkustaa vastakkaiselle puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu missä siellä. On vähän eri asia asua vaikkapa Keravalla tai Katajanokalla.
Kerava ei ole Helsinkiä, se kuuluu pääkaupunkiseutuun Helsingin, Vantaan ja Espoon kanssa.
Ei kuulu. Kerava on kehyskunta kuten Tuusula, Nurmijärvi, Vihti tai Kirkkonummi.
Olen aina asunut Helsingissä, joten vertailukohtia muuhun Suomeen ei ole. Mulle elämä täällä on normaalia ja tavallista. Kaupunki on tarpeeksi iso ettei siihen kyllästy ikinä, on paljon erilaisia paikkoja, joissa käydä. Palveluita on tietysti riittämiin (asunut aikuisena kantakaupungissa, lapsena lähiöissä), täällä on kaikki mitä tarvitsen. No tietysti tämän kokoisessa kaupungissa on aina jotain häiriökäyttäytymistäkin, mutta en tosiaan alkekirjoita väitettä, että Hki olisi vaaralliseksi muuttunut. Hsl:ää käytän ihan sujuvasti ja tyytyväisenä päivittäin. Ja siitä hektisyydestä: kun kävin New Yorkissa, tajusin kuinka rauhallinen tunnelma mun kotikaupungissa onkaan. Varmaan se sitten on niin, että mitä isompi city, sitä kovempi meno.