Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista on asua Hesassa?

Vierailija
11.07.2026 |

Onko liian hektistä?

Kommentit (226)

Vierailija
141/226 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan kolmannen oolven Helsinkiläisiä. Lapset sitten neljännen. Muutamassa euroopan cityssä olen asunut nuorempana. 

Hki on sopivan kokoinen, ei pitkiä välimatkoja, tekemistä ja kultturia. Mutta ymmärrän kyllä ettö jostain maaseudulta voi näyttäytyä pelottavana.

Helsingissä nimenomaan on pitkät välimatkat. Kävin pikkukaupungissa muutama viikko sitten kaverilla ja hemmetti miten nopeasti siellä pääsi joka paikkaan ja ihan vaikka kävellen. Täällä Helsingissä ei jaksa lähteä minnekään, kun matkoihin menee niin hemmetisti aikaa.

Matkaan menee yksi aika ja parkkipaikan löytämiseen kaksi aikaa. 

Paras oli kyllä lauantai-illan teatterireissu kansikseen kun saimme tutun kautta alennusliput. Pysäköinti rautatieaseman alla olevassa lähes täysin autiossa parkkihallissa maksoi lähes yhtä paljon kuin teatteri koska "dynaaminen hinnoittelu muuttuu kysynnän mukaan". Meidän kysyntämmme helsinkiläiseen teatteritarjontaa muuttui tämän jälkeen nollaan mutta autiosta hallista päätellen olimme viimeisiä jotka tämän päätöksen tekivät.

Miksi ihmeessä te autolla olette keskustaan tunkeneet? Outoa. 

Onko hesa niin paska paikka ettei sinne pääse edes autolla? Yleensä joku viidakko tai vuoristo kuuluu tuohon kategoriaan.

Tietty pääsee, mutta se on järjetöntä kun julkiset toimivat niin hyvin. Vain umpijuntti typerys menee ilman hyvää syytä keskustaan autolla. 

Vierailija
142/226 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten jo miljoona kertaa todettu: hyvä paikka, kaikki toimii, töitä on ja kaunistakin, mutta on vain perkeleen kallista tämä asuminen.

Jos töitä on niin miksi siellä on niin korkea työttömyysaste?

Hmm.. mikä on Helsingin työttömyysaste? Mielestäni se ei ole muuhun maahan verrattuna kovin korkea. Itselläni on ollut töitä aina ja olen ihan amistaustainen. Myös kavereilla on ollut töitä, heitä on tradenomista maisteriin ja puutarhuriin.

Helsingin työttömyysaste oli vuoden 2026 toukokuussa 13,1 %. Koko Suomen työttömyysaste on noin 10,6-11,6%.

Pummit asuu kaupungeissa, koska siellä on halvinta elää. Taajamien ulkopuolella tarvitset auton ja siihen köyhällä ei ole varaa.

Kyllä pikkukaupungeissakin asuu köyhiä 

Niin, maalla on köyhiä suhteellisesti enemmän. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/226 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan itseään kunnioittava stadilainen ei puhu jostain Hesasta.

Se on stadi, landepaukku. 

Jaa, monelle paljasjalkaiselle se on Helsinki.

Vierailija
144/226 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan kolmannen oolven Helsinkiläisiä. Lapset sitten neljännen. Muutamassa euroopan cityssä olen asunut nuorempana. 

Hki on sopivan kokoinen, ei pitkiä välimatkoja, tekemistä ja kultturia. Mutta ymmärrän kyllä ettö jostain maaseudulta voi näyttäytyä pelottavana.

Olet aivan oikeassa, helsingissä ei ole tekemistä tai kulttuuria.

Hänhän kertoi juuri totuuden, että on! Taitaa taas maalaisjunttia harmittaa...

No kerrohan tälle maalaisjuntille (joka olen koska olen ikäni helsingissä asunut) että mitä tekemistä tai kulttuuria täällä on?

Googlea vaikka jos et tiedä! Monta teatteria, Ooppera, Ateneum ja muita taidenäyttelypaikkoja, konsertteja laidasta laitaan, elokuvateattereita ihan vain muutamia mainitakseni

Ja näitäkö ei ole missään muualla? Ovat Helsingin uniikkeja asioita?

Ai Oopperakin on muualla? Tarjonta on huomattavasti suurempaa ja joka makuun

Millos kävit viimeksi oopperassa?

Itse asun Töölössä nyt seitsämättä vuotta ja olen Helsingissä muutenkin koko ikäni asunut. En ole kertaakaan edes harkinnut oopperassa käymistä.

Minä en ole Töölössä asunut ja nytkin asun naapurikaupungissa, mutta olen mä monta kertaa käynyt, vanhassa oopperassa Bulevardilla nimenomaan oopperaa katsomassa kolme kertaa, ja tässä nykyisessä ehkä puolenkymmentä kertaa.

eri

Vierailija
145/226 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on asunut täällä suurimman osan elämästä, ei osaa kertoa millaista täällä on asua. Ensin pitäisi tietää, millaista on asua jossain muualla niin osaisi verrata. 

Niin juuri, aivan tavallista arkielämää täällä eletään,

Vierailija
146/226 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kerrohan tälle maalaisjuntille (joka olen koska olen ikäni helsingissä asunut) että mitä tekemistä tai kulttuuria täällä on?

Googlea vaikka jos et tiedä! Monta teatteria, Ooppera, Ateneum ja muita taidenäyttelypaikkoja, konsertteja laidasta laitaan, elokuvateattereita ihan vain muutamia mainitakseni

Itse asun Töölössä nyt seitsämättä vuotta ja olen Helsingissä muutenkin koko ikäni asunut. En ole kertaakaan edes harkinnut oopperassa käymistä.

En ole lainaamaasi mutta käyn oopperassa noin kerran kuussa jos baletti ja operetit lasketaan mukaan. Töölö on siitä kiva, että sieltä löytyy aktiviteetteja eri yhteiskuntaluokille.

Vierailija
147/226 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuloerot naapureihin eivät ole suuret, vaikka vuosi palkkani hyvä 

Vierailija
148/226 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole lainaamaasi mutta käyn oopperassa noin kerran kuussa jos baletti ja operetit lasketaan mukaan. Töölö on siitä kiva, että sieltä löytyy aktiviteetteja eri yhteiskuntaluokille.

Kaltaiseni varakkaampaan osaan kuuluva ei mihinkään muka-rikkaiden oopperaan tule ikinä astumaan. Vielä juntimpaa kuin joku jäkis.

Vierailija
149/226 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Ei ole naapuria jolla ei ole palkka yli 200k€ vuodessa. 

Onneksi en asu tsadin kaltaisessa paskaläävässä

Vierailija
150/226 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Ei ole naapuria jolla ei ole palkka yli 200k€ vuodessa. 

Onneksi en asu tsadin kaltaisessa paskaläävässä

Ahaa, asut vauvapalstalla.

Vierailija
151/226 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä nimenomaan on pitkät välimatkat. Kävin pikkukaupungissa muutama viikko sitten kaverilla ja hemmetti miten nopeasti siellä pääsi joka paikkaan ja ihan vaikka kävellen. Täällä Helsingissä ei jaksa lähteä minnekään, kun matkoihin menee niin hemmetisti aikaa.

Matkaan menee yksi aika ja parkkipaikan löytämiseen kaksi aikaa. 

Paras oli kyllä lauantai-illan teatterireissu kansikseen kun saimme tutun kautta alennusliput. Pysäköinti rautatieaseman alla olevassa lähes täysin autiossa parkkihallissa maksoi lähes yhtä paljon kuin teatteri koska "dynaaminen hinnoittelu muuttuu kysynnän mukaan". Meidän kysyntämmme helsinkiläiseen teatteritarjontaa muuttui tämän jälkeen nollaan mutta autiosta hallista päätellen olimme viimeisiä jotka tämän päätöksen tekivät.

Miksi ihmeessä te autolla olette keskustaan tunkeneet? Outoa. 

Onko hesa niin paska paikka ettei sinne pääse edes autolla? Yleensä joku viidakko tai vuoristo kuuluu tuohon kategoriaan.

Tietty pääsee, mutta se on järjetöntä kun julkiset toimivat niin hyvin. Vain umpijuntti typerys menee ilman hyvää syytä keskustaan autolla. 

Enpä kehuisi Helsingin julkisia. Aikataulut ei pelaa yksiin, vaihdot vie julmetusti aikaa. Vanhat ja raihnaiset saa tarpoa ja liukastella vaakarännässä. Ja koko ajan metrinen iukuportaat remontissa

Vierailija
152/226 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä ponnistuslauta, jos aikoo myöhemmin muuttaa isompaan kaupunkiin ulkomaille. Helsinki on ihan pikkukaupunki moneen maailman metropoliin verrattuna, mutta sopii harjoitteluympäristöksi.

Vierailija
153/226 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin. Kun muutin pois, kaikki tuntui helpommalta. Kauppoja oli yhtäkkiä enemmän ja ne olivat lähellä, kaikkialle pystyi kävelemään ja toki kaikki oli myös halvempaa. Vämatkat eivät enää olleet pitkiä. Suosittelen muuttamaan pois Helsingistä.

Vierailija
154/226 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa ihan samanlaista kuin kaikkialla muuallakin. Käyt töissä, kaupassa ja oleskelet kotona. Jos haluaa vaihtelua on monenlaista tarjolla mutta niihin rientoihin pääsee julkisilla tai kävellen.

Vierailija
155/226 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaltaiseni varakkaampaan osaan kuuluva ei mihinkään muka-rikkaiden oopperaan tule ikinä astumaan. Vielä juntimpaa kuin joku jäkis.

Mikä on jäkis?

Vierailija
156/226 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan olla ainoa syntyperäinen talossani. Maalaisia ja maahan muuttajia. Jokainen kantapottu puhuu eri murretta ja maahan muuttajat omia kieliään. Jos menee jonnekin Joensuuhun, niin saattaa tavata enemmän syntyperäisiä helsinkiläisiä kuin Helsingissä nykyään.

Vierailija
157/226 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä ponnistuslauta, jos aikoo myöhemmin muuttaa isompaan kaupunkiin ulkomaille. Helsinki on ihan pikkukaupunki moneen maailman metropoliin verrattuna, mutta sopii harjoitteluympäristöksi.

Lapsellinen kommentti.

Vierailija
158/226 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

44 vuotta asunut Vallilassa, enkä lähde kuin jalat edellä.

Vierailija
159/226 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin. Kun muutin pois, kaikki tuntui helpommalta. Kauppoja oli yhtäkkiä enemmän ja ne olivat lähellä, kaikkialle pystyi kävelemään ja toki kaikki oli myös halvempaa. Vämatkat eivät enää olleet pitkiä. Suosittelen muuttamaan pois Helsingistä.

Muuttaa minne? Vantaalle?

Vierailija
160/226 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varakkuus liity asiaan millään tavalla, vaan se millaisesta musiikista kukakin pitää. Moni maksaa rock-konsertin lipusta yhtä paljon kuin toinen oopperan tai sinfoniakonsertin. Ei oopperasta tarvitse pitää, mutta jos pitää sekin on ookoo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi