Mikähän siinä on, että toiset pystyy ja jaksaa niin paljon ja toiset ei?
Jotkut jaksaa vaikka mitä ja pystyy elämään monipuolisesti ja normaalisti mutta toiset ei jaksa eikä pysty vaikka kuinka ponnistelevat ja yrittävät kaikin tavoin parantaa omaa elämäänsä ja terveyttään.
Tuli tuosta presidentti Stubbista mieleen, että kuinka hirveän energinen hän on yhäkin ja jaksaa vaikka mitä. Joku muu samanikäinen suomalainen mies on jo ihan kehäraakki eikä monet naisetkaan jaksa. Mitä on tehty tai eletty väärin?
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi huonommilla ihmisillä on kuitenkin oikeus olla olemassa? Ostaisitko kaupasta murto-osan kestäviä paristojakin samaan hintaan? Ei, ei sellaisia myydä kun ei ole mitään funktiota pitää murto-osan kestäviä paristoja.
Ihminen ei ole esine.
Komppaan.
Itse ihmettelin koko ikäni sitä, miksi en jaksa koulun ja töiden jälkeen tehdä mitään. Viikonloputkin menee levätessä.
Kolmikymppisenä selitykseksi paljastui ADHD. Että ei me kaikki olla sellaisia duracellpupu-koheltajia. Olisinkin! Olisi ihana jaksaa harrastaa jotain edes kerran-pari viikossa. Harrastuksista niitä ystäviäkin löytäisi, mulla niitä ei ole yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiset vaan on paskempia ihmisiä kuin toiset. Siis ei vain geeneiltään, tuuriltaan tms. vaan ihmisyyden ytimeltään.
Mitä meinaat ihmisyyden ytimellä?
Tarkoitan sitä mitä sinä ja minä koemme minänä, jolta ei millään verukkeella saa syytä siirrettyä muualle.
Mitä meinaat syyllä? Olen yksinkertainen. Selitä rautalangasta.
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelin koko ikäni sitä, miksi en jaksa koulun ja töiden jälkeen tehdä mitään. Viikonloputkin menee levätessä.
Kolmikymppisenä selitykseksi paljastui ADHD. Että ei me kaikki olla sellaisia duracellpupu-koheltajia. Olisinkin! Olisi ihana jaksaa harrastaa jotain edes kerran-pari viikossa. Harrastuksista niitä ystäviäkin löytäisi, mulla niitä ei ole yhtään.
Minäkin olin aina väsynyt ADHD. Kun sain lapsen ja en saanut nukuttua niin sen jälkeen jäin tehottoman koheltajan duracel-pupu rooliin. Raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olin aina väsynyt ADHD. Kun sain lapsen ja en saanut nukuttua niin sen jälkeen jäin tehottoman koheltajan duracel-pupu rooliin. Raskasta.
Jotenkin tuntuu että ADHD joko nukkuu todella hyvin tai huonosti riippuen historiasta. Sama kaksisuuntaisessakin. Tai ihan vaan unettomuudessa. Jos hermosto on Akilleen kantapää.
Maailman voimakkain mies, USA:n presidentti Donald John Trump sanoi ihmisellä olevan vakiomäärän energiaa. Sitä ei tule tuhlata turhuuteen jotta se riittää koko elämän ajan.
Vierailija kirjoitti:
Maailman voimakkain mies, USA:n presidentti Donald John Trump sanoi ihmisellä olevan vakiomäärän energiaa. Sitä ei tule tuhlata turhuuteen jotta se riittää koko elämän ajan.
Ei ole aina omissa tassuissa kaikki. Olisikin noin yksinkertaista. Mutta Trumpille on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi huonommilla ihmisillä on kuitenkin oikeus olla olemassa? Ostaisitko kaupasta murto-osan kestäviä paristojakin samaan hintaan? Ei, ei sellaisia myydä kun ei ole mitään funktiota pitää murto-osan kestäviä paristoja.
Ihminen ei ole esine.
Komppaan.
Eikä kone.
Poikkeksellisen aktiivisuuden selitykset:
1. adhd
2. huumeet
3. mania
4. Sellainen perfektionisti suorittaja, joka paahtaa menemään kunnes romahtaa. Usein työnarkomaniaa. Yrittävät monesti ansaita rakkautta ja hyväksyntää suorittamalla ja tämä on lapsuudessa opittu tapa.
Eikös nuo poliitikot tee paljon töitä ja sitten saa sen suojatyöpaikkahomman, johon voi mennä lepäilemään ja näyttelemään työntekoa?
Vierailija kirjoitti:
1. adhd
2. huumeet
3. mania
4. Sellainen perfektionisti suorittaja, joka paahtaa menemään kunnes romahtaa. Usein työnarkomaniaa. Yrittävät monesti ansaita rakkautta ja hyväksyntää suorittamalla ja tämä on lapsuudessa opittu tapa.
Lisäisin unihäiriöt listaan. Sekä hermostolliset sairaudet tai vammat. Muitakin syitä varmasti on.
Kipusairaudet ja niin edelleen.
Olen nyt 4 päivän ajan kävellyt n. 20 000 askelta päivässä, joten olen kai melko energinen? Olen huomannut että jotkut ikäiseni ihmiset ovat jo lähes liikuntakyvyttömiä.
N66
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole aina omissa tassuissa kaikki. Olisikin noin yksinkertaista. Mutta Trumpille on.
Yksinkertaiset mielet luovat yksinkertaisia ratkaisuja.
Ei ole täysin suoraviivaista enkä väitä, että nämä olisivat ainoat asiat, mutta kyllä siihen vaikuttavat lähtökohdat ja vaikkapa traumat.
Teen tällä hetkellä toista yliopistotutkintoani ja kyllä tämä opiskelu on lastenleikkiä siihen verrattuna, mitä on ollut toipua lapsuuden traumoista ja (niistä osin seuranneesta) päihdeongelmasta. Kyllä elämä on helpompaa ja vähemmän raskasta, jos saa lähteä liikkeelle niin, ettei tällaisia ole kannettavanaan.
En väitä, että päällepäin voi tietää, mitä kenelläkin on taustallaan tai että jollain kaikki tulisi helposti vain, koska ei ole vaikkapa niitä traumoja. Tarkoitan vain, että emme lähde todellakaan samalta viivalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. adhd
2. huumeet
3. mania
Lisäisin unihäiriöt listaan. Sekä hermostolliset sairaudet tai vammat. Muitakin syitä varmasti on.
Keksittekö listoihin vielä lisää syitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. adhd
2. huumeet
3. mania
Keksittekö listoihin vielä lisää syitä?
Traumat kiihdyttävät hermostoa? Onko jo mainittu?
Köyhiltä leikattu. Se vaikuttaa ravinnon saantiin. Ja asuinpaikan rakenne, siisteys, luonto, väkimäärä alueella, liikenne, mitä kaikkea ulkona joutuu välttämään. Levon tarvi isompi osalla. -Joillakin ollut eri vaivoja ja tapahtumia elämässä. Osalla ei läheisiä tukena. Allergiat. Lihasasiat, jumit, nestekierto. Naisilla eri kroppa. Hormonit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on luonnostaan erilainen temperamentti ja aktiivisuustyyppi, mikä johtuu enimmäkseen geeneistä. Eihän kaikista tule huipputason urheilijoita, tieteilijöutä tao taiteilijoitakaan, vaikka hoidettaisiin. klulutettaisiin ja treenattaisiin täsmälleen samalla tavalla. Tai eri tavalla, mikä omalle tyypille paremmin sopii.
Esimerkkinä Stubb on luonteeltaan suorittaja, tyypillinen A-tyypin henkilö, joka paahtaa koko ajan eteen päin. Sanna Marin on toinen. En haluaisi viettää vapaa-aikaa kummankaan kanssa, koska olen itse viipyilevä, hetkeen tarttuva ja enemmän koen sisäisesti elämää kuin puuhastelen aktiivisesti kaiken aikaa. Minulle on siis tärkeää tuo olemisen ja hetken makustelu. En halua säntäillä ympäriinsä, ja ahdistun jos ympäristö edellyttää minulta jatkuvaa intensiivistä actionia. Minulla ei ole kiinnostusta opetella vetämään leukoja tai juosta päivittäin sama 10 km lenkki. Mieluummin perehdyn asioihin, joihin voi syventyä paikallaan. Olen luonteeltani rauhallinen tutkija ja havainnoija. Nautin huomatessani yllättäviä yksityiskohtia. Stubb tai Marin eivät ehkä ymmärtäisi sielunelämääni. En ole ylipainoinen ja kuntoni on vähintään keskitasoa ikäni huomioonottaen.
Onko tuosta jaottelusta eri tyyppeihin jossain enemmän
Alla linkki, jossa (alempana) luetellaan A- ja B-tyypin eroavaisuuksia. Tietenkään useimmat ihmiset eivät ole vain A tai B, vaan piirteitä voi löytyä molemmista äärityypeistä. Siinä mielessä tätä tyypittelyä voi edelleen käyttää, vaikka ihmisen käyttäytyminen ei yleensä ole noin selkeän kaksijakoista ja ihminen voi muuttaa tapojaan esim. burnoutin seurauksena.
https://www.evermind.fi/jako-a-ja-b-tyypin-persoonallisuuksiin-nojaa-va…
Tarkoitan sitä mitä sinä ja minä koemme minänä, jolta ei millään verukkeella saa syytä siirrettyä muualle.