Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies jätti lyhyellä ilmoituksella 16 vuoden avioliitosta ja lähti kahdessa tunnissa ovesta ulos

Vierailija
11.07.2026 |

Oli tavallinen kevättalven sunnuntai-ilta. Mari seisoi keittiötason äärellä, aviomiehensä hänen rinnallaan. Mies ja lapset olivat juuri palanneet hiihtolomareissulta ja pariskunta valmisti perheelle iltapalaa kotona.

Kun puoliso kertoi olevansa todella rakastunut, oli Mari ensin imarreltu. Hän muiskautti suukon poskelle ja vastasi rakkaudentunnustukseen. Viikossa toista oli ehtinyt jo kaivata.

Tomaattiveitsi pysähtyi matkallaan puoliväliin, kun mies tokaisikin, ettei rakkauden kohteena suinkaan ollut Mari, vaan toinen nainen. Kuudentoista vuoden suhde oli tulossa päätökseen.

Nykyään Mari kutsuu illan tapahtumia kahden tunnin avioeroksi.

Alkušokin jälkeen hän kiirehti vessaan, jossa romahti lattialle. Mies soitti Marin ystävälle, joka saapui paikalle, kun mies jo pakkasi tavaroitaan.

Kahdessa tunnissa mies oli jo lähtenyt kasseineen. Neljään kuukauteen Mari tai lapset eivät saaneet häneen mitään yhteyttä. Isä ei tavannut lapsiaan eikä asioista keskusteltu.

Koko ajan perheen kolme lasta olivat kuunnelleet yläkerrassa.

Marin isä hankki asianajajan ositusta varten ja ystävä kehotti selvittämään lasten huoltajuuskysymyksen lastenvalvojalla. Työnantaja mahdollisti pidemmän poissaolon ja rauhassa toipumisen.

Samalla ystävä talutti suihkuun, vaihtoi lakanat sänkyyn, kävi kotona pesemässä pyykkiä ja laittamassa ruokaa. Lopulta hän myös passitti Marin sairaanhoitajan puheille, mistä alkoi pitkä terapiapolku.

Terapeutin kanssa purettiin eron aiheuttamaa syyllisyydentunnetta siitä, ettei Mari ollut huomannut merkkejä uskottomuudesta aiemmin. Jälkikäteen oli käynyt ilmi, että miehen sivusuhdetta oli kestänyt ennen eroa jo monta vuotta.

Mari oli huomannut miehen käytöksessä muutoksia, joita hän ei kuitenkaan aiemmin ollut osannut epäillä. Mies oli yllättäen alkanut ostaa uusia vaatteita ja hygieniarutiinit tarkentuivat. Myös puhelin vaikutti liimaantuvan miehen käteen, eikä hän jättänyt sitä hetkeksikään vahtimatta.

– En tänä päivänäkään tiedä syytä miehen lähdölle tai sivusuhteelle, enkä koskaan saa tietää. Terapiassa opin, ettei minun tarvitsekaan tietää syytä. Muodostan omat arvoni ja oman käsitykseni siitä, mitä tapahtui. En voi kantaa syyllisyyttä toisen ratkaisuista, vaan omat ratkaisuni ovat ne tärkeimmät.

https://www.iltalehti.fi/suhteet/a/40e6455a-b06e-4804-8f46-a96e6be1115b

Kommentit (228)

Vierailija
181/228 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten ihmettelen naista, joka huolii tuollaisen pettäjän huusholliinsa ja miehelle uutta perhettä taas perustamaan. Ei moraalia ollenkaan. 

Sinä olet juuri heitä jotka tuomitsevat miehen, mutta et halua kuulla miehen tarinaa. Esimerkiksi jos kerron itse naiselle että olin yli 16 vuotta yhdessä narsistin naisen kanssa, menetin sinä aikana ystävät, harrastukset, en päässyt kertaakaan ulos yksin, olin kuin vanki. Aika moni nainen on puolellani ja sitä mieltä että hänen kanssaan olisit onnellisempi. Aika usein kaikesta syytetään miehiä, mutta ei muisteta että mies on ollut parisuhteen vankina kokoajan, naisella ei ole ollut mitään annettavaa miehelle ja sitten itketään kun mies lähtee...

Etkä yrittänyt puhua asioista?

Kenelle niistä puhutaan? Sille kumppanille puhuin ja monesti, pyysin jopa terapiaa, mutta eihän se kelvannut. Sitten kun tuli se hetki että olikin toinen nainen joka oli ymmärtänyt täysin miksi haluan eron edellisestä ja juuri hänet tuli sille kumppanille ilmoitus erosta kuulemma puskista. 

Vierailija
182/228 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset ovat noille miehille vain rekvisiittaa. Eipä ihne, että nuorisolla menee huonosti, koulut ja koko elämä. Äiti on harvemmin noin itsekäs. 

Päinvastoin. Lasten ja yhteisen kodin, lasten kavereiden, koulun jne vuoksi sitä huonoa suhdetta olisi halunnut ylläpitää ja hakeutua terapiaan sen kumppanin kanssa, mutta naiselle mies oli niin yks ja sama ettei mitään väliä yhteisen kodin, lasta ja heidän asioiden suhteen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/228 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain tapahtu sudechickin suunnalta koska mies otti äkkilähdön.

Ehkäpä niiku työkaveriilani. Miehensä sidechick kyllästy rooliinsa, etsi vuorostaan toisen miehen.

Johan tuli petturiin vauhtia. Otti eron työkaveristani.

Sidechick oli työkaverini paras ystävätär. Kyllähän siintä sokki tuli.

Vierailija
184/228 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä niiku työkaveriilani. Miehensä sidechick kyllästy rooliinsa, etsi vuorostaan toisen miehen.

Porvoossa tapahtuu

Vierailija
185/228 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies on mätä niin mikään terapia, edes kokeellinen sellainen, ei paranna. 

Päinvastoin terapiassa kaivetaan miehestä sadismi ja narsismi esiin.

Vierailija
186/228 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten ihmettelen naista, joka huolii tuollaisen pettäjän huusholliinsa ja miehelle uutta perhettä taas perustamaan. Ei moraalia ollenkaan. 

Sinä olet juuri heitä jotka tuomitsevat miehen, mutta et halua kuulla miehen tarinaa. Esimerkiksi jos kerron itse naiselle että olin yli 16 vuotta yhdessä narsistin naisen kanssa, menetin sinä aikana ystävät, harrastukset, en päässyt kertaakaan ulos yksin, olin kuin vanki. Aika moni nainen on puolellani ja sitä mieltä että hänen kanssaan olisit onnellisempi. Aika usein kaikesta syytetään miehiä, mutta ei muisteta että mies on ollut parisuhteen vankina kokoajan, naisella ei ole ollut mitään annettavaa miehelle ja sitten itketään kun mies lähtee...

Mien sinulla sitten oli salasuhde monta vuotta, kun et päässyt kertaakaan ulos vankilastasi?

Kävinhän "töissä". Aika monta saikkupäivää tuli pidettyä ja oltua toisen naisen luona. Jos vaimo ja lapset lähtivät käymään mummolassa, oli varmaa että sen ajan olin toisen naisen luona. Hän oli aina valmis kun minulla oli aikaa, olinhan todella haluttu mies.

Vierailija
187/228 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisethan ovat onnellisimpia ilman miestä, joten Marin kannalla miehen lähtö oli hyvä asia.

Vierailija
188/228 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tilanne olisi parantunut tai muuttunut sillä, että mies olisi jättänyt pitkän monitahoisella sekä polveilevalla monologilla ja lähtenyt ovesta vasta kahden viikon jälkeen?

Miksi tilannetta pitäisi pitkittää yhtään? Ei se muuksi muutu.

Ei siintä ovesta lähetä suoraan toisen luo asumaan. Siinä mennään omaan asuntoon ja autetaan ja tuetaan lapsia ja exää.

Mitä onkein miehiä vaivaa että ei osata olla yksin yhtään?

Kukahan sen on läheisriipuvainen?

Vierailija
189/228 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mien sinulla sitten oli salasuhde monta vuotta, kun et päässyt kertaakaan ulos vankilastasi?

Kävinhän "töissä". Aika monta saikkupäivää tuli pidettyä ja oltua toisen naisen luona. Jos vaimo ja lapset lähtivät käymään mummolassa, oli varmaa että sen ajan olin toisen naisen luona. Hän oli aina valmis kun minulla oli aikaa, olinhan todella haluttu mies.

Siis nainen oli sinkku? Sinä naimisissa?

Oletteko vieläkin yhdessä?

Vierailija
190/228 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin kirjoitettu juttu, olisi kuin jostain kirjasta.

Vierailija
191/228 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tilanne olisi parantunut tai muuttunut sillä, että mies olisi jättänyt pitkän monitahoisella sekä polveilevalla monologilla ja lähtenyt ovesta vasta kahden viikon jälkeen?

Ei siintä ovesta lähetä suoraan toisen luo asumaan. Siinä mennään omaan asuntoon ja autetaan ja tuetaan lapsia ja exää.

Pettäjät/sarjapettäjät sekä lennosta vaihtavat ovat lähes aina läheisriippuvaisia.

Vierailija
192/228 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisit ollut vapaa lähtemään ihan milloin vain. Vankila oli vain omassa päässäsi. Miksi jäit noin pitkäksi aikaa?

Kltoinkohtelu on muutenkin ihan eri juttu, kun mistä tässä nyt on kysymys. Narsisti ei olisi tuon pettäneen exän kanssa väleissä vaan yrittäisi tuhota hänet kaikilla mahdollisilla tavoilla.

Koska meillä oli yhteinen lapsi heti alusta asti kun yhteen muutettiin, sitten nopeasti pari lisää, oli yhteinen koti. Ajattelin lapsia, heidän koulunkäyntiä, yhteistä kotia, sen suhtenkin olisin halunnut pelastaa, emme koskaan tapelleet. Mutta se ei kiinnostanut naista. Lopulta ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin ottaa ja lähteä toisen naisen matkaan ja yrittää tehdä parasta edes lasten hyväksi.

Vierailija
193/228 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis nainen oli sinkku? Sinä naimisissa?

Oletteko vieläkin yhdessä?

Kyllä. Juuri näin. Ollaan kyllä 

Vierailija
194/228 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa hidas köntys. Kyllä sen sortin muija olisi pitänyt jättää tunnissa.

Herätys, putkiaivo: tuossa oli kyse monesta vuodesta eikä muutamasta tunnista. Etkö lukenut juttua? Selkokielellä rautalangasta varta vasten sinulle väännettynä: sillä miehellä olisi ollut monta vuotta aikaa erota Marista mutta ei tehnyt sitä, koska oli pelkkä surkea pelkuri, luuseri ja raukka.

Vierailija
195/228 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuivat naapuritaloissa. Molemissa perheissä kaksi tytärtä. Muistaakseni vanhimmat tyttäret bestiksiä ja samalla luokalla.

Näitä perheitä yhdisti koiraharrastus,

Ja useasti sidechick ja työkaverini mies olivat kahdestaan kilpailemassa.

Perheet myös seurustelivat perheittäin.

Nyt vanhalla työkaverillani on autoimmuuninen epätavallinen sairaus ja muutakin häikkää terveyden suhteen. On 65 vee.

Varmasti johtu kaikesta stressistä, mitä kritiken monta vuotta.

Olihan tossa jotain että yrittivät eron jälkeen uudestaan, mutta ukko lähti uudestaan sidechickin matkaan.

Mun ex ukon pettämiset ei ole mitään tähän työkaverini tarinaan verrattuna.

Vierailija
196/228 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etovinta on miehen epärehellisyys. Naiselle olisi tullut heti kertoa, eikä vasta monen vuoden päällekkäisen suhteenpidon jälkeen. Naiselle ei jätetty mitään keinoa suojata itseään. Ties mitä tauteja levitelleet. Hyi olkoon. 

Vierailija
197/228 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä pitäisi olla yksin? Minä olen toisen naisen matkaan karannut mies ja tein sen edellisen suhteen eteen töitäkin, olisin halunnut terapiaankin, mutta nainen ei. Kyllä se päätös oli todella pitkään harkittu, varmasti 5 vuotta olin mielessäni käynyt läpi asioita, olin jutellut todella monenkin eronneen naisen kanssa ja huomannut että kaltaisilleni miehille on todella paljon kysyntää, olin tavannut naisia paljon salaa, en halua edes kertoa sitä määrää. Naiset olivat ihan itse aina alkaneet kysellä, "miksi se tapaaminen on aina niin vaikeaa, onko sulla joku kiinnostavempi siellä, ootko edes sinkku kun sun luona ei voida koskaan". Jos mies on vuosikausia huonossa parisuhteessa naisen kanssa niin miksi ihmeessä pitäisi olla yksin kun on jono naisia jotka haluavat sen miehen? Ja kyllä niitä ottajia todellakin riittää jos tietyt asiat ovat kohdillaan ja vielä käyttäytyy.

Vierailija
198/228 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etovinta on miehen epärehellisyys. Naiselle olisi tullut heti kertoa, eikä vasta monen vuoden päällekkäisen suhteenpidon jälkeen. Naiselle ei jätetty mitään keinoa suojata itseään. Ties mitä tauteja levitelleet. Hyi olkoon. 

Erärehellisyys, epäluotettavuus ja valheellisuus on pettäjän ja/tai sarjapettäjän luonteen tunnusmerkkejä.

Myös olematon itsetunto ja kritiikin sietokyky.

Käyttää usein vihamielistä sarkasmia suojakeinonaan ihmisten edessä.

Vierailija
199/228 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se toimittaja Pelli kertoo itse että rakastui naimisissa olevaan mieheen ollessaan naimisissa .   Tai joku näyttelijä halusi olla äiti ja vei naimisissa olevan vanhemman miehen joltain.  Ja  moni ei ole avioliitossa vaikka lapsia monenkin kanssa . Tai pitkiä salasuhteita missä lapsia.  Ehkäisyn käyttöä voisi opetella . 

Vierailija
200/228 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se toimittaja Pelli kertoo itse että rakastui naimisissa olevaan mieheen ollessaan naimisissa .   Tai joku näyttelijä halusi olla äiti ja vei naimisissa olevan vanhemman miehen joltain.  Ja  moni ei ole avioliitossa vaikka lapsia monenkin kanssa . Tai pitkiä salasuhteita missä lapsia.  Ehkäisyn käyttöä voisi opetella . 

Helsinkiläinen hotelli ja 1990-luvun loppu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän