Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Urtikaria, onko kokemuksia hoidosta?

Vierailija
11.07.2026 |

Tyttärellä pahana. Reagoi kaikkeen, lämpöön, kylmään, lämmönvaihteluihin, suihkuun, ihan kaikkeen. Kaksi allergialääkettä menee, ei apua. Hiivaa on iholla myös ja kaksi eri lääkettä ja hilse shampoota kokeiltu, ei apua. Onko kukaan onnistunut hoitamaan urtikariaa? Ongelma on siinä, että tytär on muuttamassa opiskelemaan toiselle paikkakunnalle ja hirvittää kyllä tuleeko siitä mitään, kun kuumia kesäpäiviä on vielä, toisaalta syksyllä sitten lämpötilan vaihtelua. Kaupassa ja apteekissa ja koulussa pitäisi pystyä käymään. Lisänä atooppinen iho. 

Ihotaudeille on hoitokontakti, mutta eipä sieltäkään ole muuta voitu tehdä, kuin antaa lääkereseptejä ja vähän on sellaista toivotaan, toivotaan meininkiä. 

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ihon hiiva pitää saada pois, eikä siihen kannata syödä sisäisesti mitään lääkettä, ainakaan pitkään. Itse sain vakavan aurinkoihottuman, kun söin vuoden ihotautipolilta määrättyä Terbinafinia (koska voiteet eivät auttaneet levinneeseen mokkasiinisilsaan).  Lääkkeen sivuvaikutuksissa mainitaan aurinkoihottuma, mutta en tajunnut sitä heti.

Viime kesänä jos menin aurinkoon, menin ihan heikoksi, oli pakko mennä sisään, ja ihoon nousi niitä paukamia. Alkoi niskasta. Pystyin menemään ulos vasta auringon laskettua. Kesällä se on ongelma Suomessa.

Rupesin hoitamaan sientä luonnonmukaisesti. Ostin ison saavin, jossa muutaman kerran viikossa istuin vedessä, jonka sekaan olin laittanut kamomillasta ja koivunlehdistä keitettyä seosta sekä kylmäpuristettua oliiviöljyä ja tea tree-öljyä sekoitettuna omenaviinietikkaan. Käytin S-marketista ostamaani halpaa kamomilla-pussiteetä, kolme paketillista saaviin.

Lisäksi otin erikseen jalkakylpyjä samoilla aineilla, vain yksi paketti kamomilla-pussiteetä. Myös jalkapohjien siveleminen omenaviinietikalla oli hyvä. Teatree-öljyä laitoin iholle myös suoraan yöksi, usein myös. Usein sekoitin tea tree öljyn risiiniöljyyn eli castor öljyyn,  jolla on antimikrobisia ominaisuuksia myös. 

Nyt sieni on melkein kokonaan lähtenyt, ja aurinkoihottuma alkoi helpottaa viitisen kuukautta siitä, kun olin lopettanut Terbinafinin. Lääkkeen myrkkyjen poistuminen aiheutti näppyläistä ihottumaa selkään, mutta se laantui sitten ajan kanssa.

Toki laajalle levinneen sienen häädössä täytyy muuttaa myös ruokavaliota. Irtokarkit ja valkoisesta sokerista ja vehnäjauhoista tehdyt leivonnaiset pois. Paljon tuoretta. Itse rupesin juomaan yhden sitruunan mehun joka aamu ennen aamiaista.

Yksi iso tekijä ihoreaktioiden hoidossa oli mulla akupunktio, jossa kävin tammikuussa eka kertaa elämässäni. Olen nyt käynyt siellä viitisen kertaa ja mainitsemani autoimmuunisairaus, kyhmykutina, on väistymässä, ja aurinkoihottuman oireet hävinneet lähes kokonaan.

Akupunktio on hyvä nimenomaan autoimmuunisairauksissa. Suosittelen kokeilemaan, esim. oma akupunktiohoitoni maksaa 50 e kerta, ja käyn siellä kuukauden välein, tiheämpää  hoitoväliä ei hoitaja käytä.

Tuli mieleen, että onko lapsesi käynyt homekoulua, homemyrkyt kuormittavat kehon autoimmuunijärjestelmää. Oma immuunipuolustus horjui nimenomaan työpaikan myrkyllisen sisäilman takia. Työpaikka remontoitiin, koska mittaukset totesivat myrkyt.

Itselläni 2-vuotiaasta asti taiveihottumaa ja atooppinen iho. Monenlaista ihohäikkää ollut, esim. kyhmykutina, joka on nyt alkanut parantua, levittyään ensin 12 vuotta. 

Kaksi vuotta sitten huomasin

Sori kun viestiini jäi loppuun siihen kuulumattomia osia. Minulla tosiaan on atooppinen iho kaksivuotiaasta asti, eli iho-ongelmat ovat pitkältä ajalta tuttuja, olen nyt 70 v. 

Vierailija
42/48 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajanvaraus ihotautien erik.lääkärille. 

Jo täksi päiväksi aika tai huomiseksi. 

Ei sinne niin vain pääse. Viime viikolla oli soittoaika ja lääkäri silloinkin meinasi, että jatketaan samalla hoidolla vaan ja nuori sai tosissaan perustella, että jotain täytyy tehdä, että pystyy menemään kouluun syksyllä. Sai hiivaan estolääkityksen, joka ei auta. Yrittää taas maanantaina saada ihotaudeille aikaa. 

Ai niin ja yksityiselle ei enää mennä. Ei ole rahaa ja lapsi kävi siellä. Lääkäri hihkui, että kesä auttaa, vaikka tytär sanoi urtikariastaan. Sitten lääkäri sanoi, että iho nyt vain on sellainen, ei voi mitään. Hiivaa ei kuulemma kannata hoitaa. Lisäksi kyseenalaisti, kun tytär sanoi, että perusvoide polttelee. Väitti ettei tytär muista mitä perusvoidetta käyttää, sillä "sen ei pitäisi poltella". Juu, olisin voinut polttaa ne rahat, olisi ollut yhtä hyödyllistä, mutta hauskempaa. 

Myös monta polttaa kaikki perusvoiteet paitsi Locobase Repair. Joillekin.(löhws kaikille) lääkäreille on mahdotonta uskoa potilasta, joten kaikki hoidot pitää arvioida myös itse. Valitettavasti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sius varmaan montaa polttaa perusvoiteet, mutta tuo oli autocorrect. Minua polttaa perusvoiteet. 

Vierailija
44/48 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä allergologi voisi olla parempi? Kun onko tuo pelkkä ihotauti? 

Mitä muita oireita tytöllä on? Onko jotain, mitä mielletään "henkisesksi" vai onko vain hiiva ja urtikaria? 

Kun on hiivaa, sokeri ja hiiva pois ruokavaliosta. Olin 1,5 v ilman sokeria ja sain hiivan pois. 

On siis syömishäiriö ja autismikirjo, masennus ollut aikoinaan pahakin. Että henkistä kuormitusta on, paljon. Terapia loppui keväällä. 

Oliko tämä ap? 

Atarax on sedatoiva keskushermostolääke eli onko annettu henkisen puolen vuoksi? 

Urtikariaan parhaat pitäisi olla Telfast ja Revitelle. Ainakaan Telfast ei läpäise veriaivoestettä (tms siis kevyin elimistölle). 

Voiko osa ruokavaikeuksista johtua siitä, että elimistö ei kestä niitä? Olen ollut aina huono syömään, en kerta kaikkiaan pysty. Söin jo välillä paremmin, mutta nyt kun mcas paha, elimistö ei haluaisi ottaa vastaan suurin piirtein mitään, etenkään mitä elävämpi ja terveellisempi ravinto, koska elimistön pitää jaksaa käsitellä se. 

Myös sensoriset herkkyydet voivat johtua autismista riippumatta mcas oireistakin.

Ei mikään ihme, että masentaa kun maailma on herkälle rankka paikka. 

Ssri:t saattavat lamata joitain autisteja pahasti, kun saattaa pahentaa serotoniini dopamiini suhdetta entisestään. 

Juu, olen aloittaja. Ataraxia on annettu nukkumiseen. Siihen se auttaa vaihtelevasti, vaikka ihoon ei juuri vaikutakaan. 

Mielialalääkkeet tytär lopetti jo pari vuotta sitten. On pärjännyt ilman, mutta iho on vaivannut ja tytär on masentunut, kuten itsekin tästä tilanteesta. 

Ruoka-asioista en niin tiedä. Ruokavalio on monipuolistunut ja veriarvot olivat hyvät ja kokeita otettiin paljon. Ainoa poikkeava tulos oli hiivan vasta-aineet. 

Vierailija
45/48 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajanvaraus ihotautien erik.lääkärille. 

Jo täksi päiväksi aika tai huomiseksi. 

Ei sinne niin vain pääse. Viime viikolla oli soittoaika ja lääkäri silloinkin meinasi, että jatketaan samalla hoidolla vaan ja nuori sai tosissaan perustella, että jotain täytyy tehdä, että pystyy menemään kouluun syksyllä. Sai hiivaan estolääkityksen, joka ei auta. Yrittää taas maanantaina saada ihotaudeille aikaa. 

Ai niin ja yksityiselle ei enää mennä. Ei ole rahaa ja lapsi kävi siellä. Lääkäri hihkui, että kesä auttaa, vaikka tytär sanoi urtikariastaan. Sitten lääkäri sanoi, että iho nyt vain on sellainen, ei voi mitään. Hiivaa ei kuulemma kannata hoitaa. Lisäksi kyseenalaisti, kun tytär sanoi, että perusvoide polttelee. Väitti ettei tytär muista mitä perusvoidetta käyttää, sillä "sen ei pitäisi poltella". Juu, olisin voinut polttaa ne rahat, olisi ollut yhtä hyödyllistä, mutta hauskempaa. 

Yksityinen ihotautilääkäri. 

Valitset itse, kelle lääkärille haluatte ajan.

Netissä näkee erikoistumisalueensa.

Maksaa voi osamaksulla pikkuosissa.

Ei ole rahaa. Kaikki menee. Pitkäaikaisissa ihosairauksissa sitä paitsi yksi kerta on yhtä tyhjän kanssa, eikä meillä ole rahaa, olen eläkkeellä. Enkä nyt halua alkaa velaksi elämään ja kun on se hoitokontakti julkiselle, joka sekään ei ole muuten ilmaista ja kallista meille. 

Vierailija
46/48 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain urtikariani kuriin kun vedin sokerit nollille! KAIKKI missä oli liaättyä sokeria, pois ruokavaliosta. Tarkastin joka hi*on putelin ja valmisruuan, jos oli sokeria, en ostanut.

Leipää toki söin, mutta jos oli ilman sokeria niin semmoista, pari palaa per vrk!

Käsieni kanssa ravasin sairaalassa ja sain hoitoa, ajan kanssa sitten ihottumaläiskät katosivat, kädet toipuivat ja Urtikariakin jäi unholaan!

Eli lisätty sokeri pois!

En alapeukuta, koska tämä varmasti pätee moniin. Kaikki neuvot ovat tervetulleita kiusallista vaivoista kärsiville.

Itselläni urtikaria puhkesi kun olin leikkauksessa ja söin sen jälkeen tulehduskipulääkettä. En usko, että omalla kohdallani sokerin poisjättäminen auttaisi. Toisaalta, urtikariani on lievää muotoa ja pysyy helposti kurissa pienellä määrällä antihistamiinia. Söisin allergialääkkeitä muutenkin, koska niistä on apua esimerkiksi eläintaloudessa vieraillessa.

Vierailija
47/48 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla urtikaria taittui hallittavaksi vasta 4 x Telfast. Vaikeassa urtikariassa antihistamiini nelinkertaistetaan. Ja lääkkeen pitää olla sopiva urtikariaan että potilaalle yksilöllisesti. 

Lisäksi en tiedä, onko vaikutusta 40 mg famotidiinilla urtikariaan vai vain ruoka - ja vatsaoireisiin. 

Vierailija
48/48 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se, joka sai aurinkoihottuman sienilääkkeestä. Ihmettelin kyllä ihotautipolin toimintaa. Minua ei varoitettu aurinkoihottuman vaarasta. Minua hoiti joka kerta eri lääkäri. Kunnollista seurantaa ei ollut, tuntuu, että siellä ei tajuttu, miten vaarallisia niiden lääkkeet voivat olla. 

Sairaanhoitaja antoi mulle luvan jatkaa lääkettä kun olin syönyt sitä melkein vuoden, kun kerroin puhelimessa, että ei ole sieni kokonaan lähtenyt. Myöhemmin lääkäri tokaisi, että jos se sieni ei ole tällä lähtenyt tässä ajassa, ei se lähde sillä enää. Ehdin kumminkin syödä vielä kuukauden sairaanhoitajan suosituksella!

Apteekin kosteuttavat ihovoiteet ovat hirveitä. Saan kamalan kutinan niillä vain aikaan. Tuntuu, että iho ei pysty hengittämään niiden alta. Käytän öljyjä ja shea-pähkinästä tehtyä voidetta.

Olen aina pyrkinyt käyttämään luonnonmukaisia hoitokeinoja, nyt sorruin apteekin ja lääkärin lääkkeisiin, lopputulos oli katastrofi.

Lääketiede on parhaimmillaan kirurgiassa, autoimmuunisairauksia se ei osaa parantaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi