**MAALIKSET** viikolla 21
Linkkiä viime viikkoon:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10313470&p=2&tmode=1&smod…
Kommentit (24)
Täällä myös ihanaa arkea elellään. Kiva, kun " helppo" vauva, niin jää aikaa muuhunkin. Ja kun nuo yötkin saa nukkua, niin ei väsymyskään vaivaa. Isommista lapsista on myös jo paljon apua ja toisilleen seuraa. Edellisen neidin uhma pikkasen aiheuttaa harmia ja kinaa, mutta sehän kuuluu tuohon kasvamiseen. Kohta alkaa kesälomat lapsillakin ja aamukiireet loppuu siihen.
3-v neidillä tänään lääkäri; kasvoilla ja jaloissa ihme näppyjä (hällä kyllä on hieman atooppinen iho) ja yökastelun takia mennään myös. Saatiin aika jollekin yökasteluun erikoistuneelle lääkärille, kun ei useista pisulla käynneistä huolimatta pysy pöksyt öisin kuivana.
Vielä vajaa kuukausi ja päästään Italiaan, ai ihanaa. Olispa tää kuopuskin yhtä hyvä reissaaja kun nuo aikaisemmatkin.
Kaunista kesän alkua kaikille
-m- ja Siiri +2kk
Tässäpä taas linkki uusimpaan kasvupinoon: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10365613&p=1&tmode=1&smod…
Hyvä että ainakin blåbärin vauvalle oli hyötyä bebanthen vinkistä. Mites on tepsikö Möhkiksen neitiinkin? Nytkös teillä oli viikonloppuna ne ristiäiset?
Kohta pitää lähteä pihalle kukkapenkin laittoon, kun neitikin nukkuu niin kerkeää jotain ehkä saada aikaseksikin. Yleensä kun olen ollut menossa touhuamaan niin on jo kerennyt herätä. Enää ei ole muuta ongelmaa kun tietäs minkäläiset penkit tekis ja mitä istuttas mihinkin.
Nyt pitää jo mennä...
Dumle ja Kata 2 1/2 kk
Esikoinen päiväunilla niin kerkee pikaisesti pinoutua. Aamupäivällä oltiin jo ulkoilemassa ja kun poika herää niin lähdetään taas, ihanaa kun tulee kesä! Tässä ollaan oltu kiireisiä kun ollaan käyty uimassa ja ikkunoita yritetty pestä, vielä olisi pestävää (yhdessä huoneessa seinä lattiasta kattoon ikkunoita) :).
Dumle: Kyllä se bephanten vähän auttoi ja ristiäiset oli jo 6.5 :).
Huomenna mennään ensin tytön kanssa neuvolaan ja sitten vien tytön kotiin ja menen jälkitarkastukseen. Pitänee neuvolassa puhua tuosta puklailusta, kun musta ei ole ihan normaalia, että niin paljon puklaillaan, toivottavasti ottaisivat todesta. Nyt on sitten tytölle tullut vielä samanlaista ihottumaa, kun mitä veljelläänkin oli (veli sai silloin atooppisen ihon diagnoosin), veljen rasvat on auttaneet vähän, mutta pitäis saada rasvoihin resepti, kun ovat sen verran kalliita. Tietysti olen reseptin hävittänyt ja poijan iho ollut melko hyvänä vauva iän jälkeen...
Nyt on mentävä, kohta tulee kiire... Veli tulee hakee meidät ulkoilemaan :)
möhkis ja adalmiimi 2kk
täällä voidaan hyvin.Perjantaina neuvola,tulen sitten mittoja kertomaan.Nyt puistoon lähdössä!
Tänään taitaakin olla siivouspäivä kun on lupaillut tuota vesisadetta. Tuntuupa tuo peltikattokin ropisevan aina silloin tällöin. Anoppikin uhkasi tulla kylään siskonsa kanssa, joten on pakko vähän siistiä tätä mökkiä.
Eilen sainkin touhuta pihalla ihan pari tuntia kukkapenkkien kimpussa. Kauppareissulla tuli taas ostettua lisää kukkia, vaikkei ole entisiäkään saanut istutettua. Taitaa vaan kestää hetken ennenkuin saa penkit kuntoon. Niissä kun kasvaa heinän lisäksi saniaisiakin.
Taidanpa istutella kuistilla kukkia ruukkuihin sateessa, jos siivoukselta kerkeää eikä anoppia näy vielä tänään.
Mutta eikun hommiin on poistuttava...
Dumle ja Kata 2 1/2 kk
BLÅBÄR;
Harjaa sillä ä-pakkauksen harjalla hellästi pyöritellen kylvyssä..siis öljyämisen jälkeen. Sillee pitäs irrota näppärästi.
VAATETUKSESTA;
Meillä ei vaunuissa ole pidetty enää muuta kun sisävaatteet (body ja potkarit/housut) ja pipo päässä, lisäks vaunuissa on makuupussi josta käännän vaan yläkropalle vähän lisäsuojaa jos on tuulista tai viileempää, muuten pysyy lämpipänä vaunupeiton suojissa. Kokeile laittamalla kylpylämpömittari vaunuihin sisälle et miten lämpimäks lämpenee..on sitte helpompi arvioida vaatemäärää.
KASTE TAKANA; (elämä edessä..) njähnjäh..
Puksu sai sitten nimekseen Leevi Veikko Ensio, etunimi muuten vaan keksitty ja muut suvussa kulkevia nimiä. Leevi kutsumanimenä. Kaste suju hienosti, poika oli tyytyväisenä hereillä kaiken aikaa, hymyili kiltisti kameroille :) linssilude.
Istutettiin Leeville kirsikkapuu kastetoimituksen jälkeen, ja kaadettiin kastevesi puun juurelle..saapi nähdä millon alkaa tehdä kirsikoita vai alkaako ollenkaan.
MAITOA NENÄSSÄ;
Siis Leevi rohisee yhä, tajusin sitte että rohisee eniten syömisen loppupuolella ja sen jälkeen..nenästä tulee tirskumisen jälkeen vihreitä " matoja" . Sisko sano että se vois olla nieluun jäänyttä maitoa joka menee nenään..ei ihme näillä suihkutisseillä!
Mitä mä voin tehdä? Jollain muulla oli samaa vaivaa...kyllä mä sen muistan mutta en nimimerkkiä..pläh, mut voinko siis tehä mitään vai ootella vaan että joskus menee ohi?
Nyt se ähisee jo....
Tappert ja Leevi 2kk ja 6 pvää-köhän?
Kiitos karstan harjausvinkistä! Olen kyllä sillä pehmeällä harjalla harjaillut ja kyllä sitä karstaa irtoaa, mutta käsittelyn joutuu uusimaan monta kertaa...Meidän kaikilla kolmella pojalla on ollut syntymästä saakka runsaasti hiuksia ja se on kuulema yksi syy siihen, että sitä karstaa tulee niin paljon! Viimeksi sunnuntaina liottelin karstoja pois, mutta näyttääpä sitä olevan siellä päässä taas.
Oli muuten tosi kaunis idea istuttaa pojalle kastepäivänä oma puu ja kaataa kastevesi sinne! Toivotaan puulle ja pojalle hyvää kasvua!
Mustikka ja Aaro 8 viikkoa
kokeilepa sitte ennen öljyämistä harjata nuppia. Mä nimittäin harjasin Leevin päätä yks pvä ja siitä irtos kuivia " laattoja" ihoa, osaa vetelin varovasti kynsineni irti hiuksista, osa hilseili itteksee pois kun harjas, sitte laitoin öljyä ja kylvyssä harjailin loppuja pois (lievässä paniikissa kun tais olla just pvä tai pari ennen ristiäisiä)..vieläki irtoo muttei niin paljoa, ja kuiviltaan lähtee välillä paremmin.
Tappitaatti
Tappi: meillä oli just tollasta samanlaista ja ne vihreet " madot" epäilytti muakin ja olin varma flunssasta, mutta oli kuitenkin maitoa. Meillä toi vaiva meni parissa viikossa ohi, eikä rohinaa ole sen jälkeen ollut ( ja tuo valeflunssa vaivas sillon pariviikkosena).
Oltiin tänään perhekerhon kanssa kevätretkellä ja Siiri nukkui lähes koko ajan, paitsi sit kun äiti rupes syömään, tietty :)
Pitää taas mennä.
-m- ja Siiri
Voi että, tirppa on toista tuntia unilla, ja keskellä iltapäivää! Yleensä päivät menee tosi levottomasti.
Anopin mielipide nykyajan mukavuuksiin: " pitääkö kaiken olla aina niin helppoa?" Joo, ehdottomasti! Ei se oo anopilta pois, jos mä voin netissä roikkuessa syödä mikroruokaa itkuhälyttimen kanssa samalla, kun koneet pesee. :D Mikä sen kamalampaa, kuin kotiäidin työuupumus, työpaikalta pääsee sentäs pois välillä.
MAITONENÄ/SUIHKUTISSI: Mä imetän selälläni tai puoli-istuvassa asennossa niin, että vauvan pää on selkeesti koholla.
http://www.imetystukilista.net/faq/newman_koliikki.php#liianrunsas
Nenä auki: (kädenlämpöstä) suolavettä nenään ja tarvittaessa imu jollain letkullisella härvelillä. Se puristettava vehje ei toimi. Höyryhengitystä en oo koittanut, koska se tuntuu liian hitaalta huutavan vauvan kanssa.
Ja nyt pyykit kuivuriin ja ulos!
Tänään siis oltiin neuvolassa ja tyttö on kasvanut hyvin. Samalla valittelin tuota mahdotonta puklailemista ja jouduttiin sitten heti lähtemään sairaalaan lastenlääkärille näytille ja siellä otettiin verikokeita, kyllä pieni itki :(. Huomenna mennään sitten takaisin ja tytön maha ultrataan ja katsellaan verikokeiden tuloksia ja jos ei löydy elimellistä vikaa, niin sitten aletaan selvitellä allergia mahdollisuutta kun ihottumaakin löytyy.
Jossain välissä pitäisi omatkin asiat hoitaa kuntoon eli käydä papassa ja varata aika ehkäisyneuvolaan kierukan laittoon.
Nyt vaivaa väsy. kun on koko päivän juossut lääkäreissä..
MÖHKIS;
Toivottavasti syy selviää eikä ole mitään allergiaa tms..tsemppiä ja voimia!!
MASULI ja muutenki MAITONENÄ;
Mie vähä funtsinkii et teil tais olla sama maitovaiva..hyvä tietää et menee ohi..ainaki joskus, nyt on vkon kestäny.
Koholla imetys auttaa imetyksen ajan, mutta kun lasken röyhtäytyksen jälkeen makuulle niin taas alkaa rohina, kestää puolisen tuntia kunnes aikansa tirskuu räkää ulos ja sitte se loppuu siihen alkaaksee taas seuraavalla syötöllä..kirottua.
EHKÄISY;
Möhkis tais mainita kierukan..sniif, mä olisin halunnu kierukan mutteivät suostuneet laittamaa ennenku puol vuotta sektion jälkee (joku uus suositus, vaarana kohdun puhkeeminen ja jotain..), jouduin sit ottamaa minipillerit - ja aikatauluelämän..kyrsii jo nyt, arvatkaa vaan muistanko ottaa nappini joka pvä klo 22..itut. Oon varma et täs käy viel huonosti, mut toisaalta, ei se haittaa, kunhan ei nyt ihan heti kuitenkaa, toivottavasti imetys auttaa " ehkäsyssä" ees vähän..jos siis unohan ne pillerit sillon tällön niinku ihan satavarmasti käy.
Tultii vasta lenkiltä ja Lettu jäi ulos vaunuihin nukkumaa..mun tarttis mennä syömää jotain..jauhelihakeittoa siis, kun muuta ei ole.
Mulla oli joku kysymyskii mut en enää muista mikä se oli..eikai sit mitää tärkeetä..
Tappert ja Leevi
Kyllä voisin manata taas tämän terveydenhuoltojärjestelmän syvälle suohon! Tänään käytiin Emilian kanssa ultrassa ja laittoivat sitten kotia, että lääkäri soittaa tuloksista kun on ruuhkaa. No lääkäri soitti ja ei tiennyt mitään meidän asioista, kyselin verikoikeiden tuloksia, eihän tämä ollut niitä katsonut, mutta lähti kuitenkin katsomaan... Ultrassa ei onneksi näkynyt mitään poikkeavaa ja hoitovastuu siirrettiin neuvolaan eli neuvolan lääkärin pitäisi laittaa lähetettä takaisin sairaalaan, että mitataan happamuus ja selviää onko refluksia ja sitten pitäisi ottaa verikoe maitoallergian selvittämiseksi. Huoh mitä pomputtelua!
Pääasia kuitenkin on, että mitään kovin vakavaa ei tämän puklailun pitäisi olla ja tyytö voi hyvin.
Ärsytystäni varmaan lisää, että meinaa iskeä flunssaa tai allergiaa, joten nenä vuotaa, kurkkuun koskee, silmiä kutittaa, päätä särkee ja väsyttää..
Meillä miehet vetelee sikeitä. Kaks isompaa omissa pedeissään ja pienin tässä miun vieressä sohvalla. Mieskin kohta käy sikeille, kun menee yöksi töihin. Nää on niitä hekiä, kun itteäänkin meinaa alkaa ramasemaan...
Pesin loputkin ikkunat aamupäivällä. Ihanaa, nyt sekin urakka tehty. Mie siis vaihaan ikkunoiden pesua. Aina jää raitoja johonkin laitaan ja sit kaiken kukkuraksi ampparit oli pesiny tonne mein yläkerran ikkunan yläpuolelle lipan alle :/ Kaamee surina vaan kuului sieltä lautojen alta, kun koitin ripeesti pessä ne ulommat lasit. Muutama koitti pyrkiä sisäänkin. Mie siis vaan niin VIHAAN niitä amppareita!!! Ja tunnustettakoon, myös pelkään.
Tapille pitikin laitta niistä pillereistä. Sain itsekkin reseptin ja pitäs ne nyt noutaa apteekista. Vähän kammottaa silleen, kun en oo kovin hyvä muistinen, että muistanko ne ottaa aina ajallaan... Parasta olis muistaa, ei kummiskaan pikku nelonen vielä ajatuksena houkuta!
Meinasin sitten syksyllä käydä sen hormoni kierukan laitattamassa. Olis sitten vähän huolettomampaa tuo elo :)
Kiitoksia vaan puolukka ym. ohjeista noihin rinnanpäihin. Nyt oon saanu nuo syöttimet pysyy aika hyvässä kunnossa... mutta ei ne nyt ihan terveetkään ole :/ No, kohan vaan syöttö sujuu ja ei satu niin hyvä.
No voi räkä! Oli puhetta, et mennään kaverin pihalle lasten kanssa jakka päiväunilta heräävät. Saadaan myö äidit vähän juoruta ja kuulumisia vaihtaa ja lapset siinä leikkiä... mutta kovasti alkaa keräämään pilviä taivaalle ja tuulemaan näköjään aika lailla... ei kiva :(
Kunpa nyt ei kamalasti alkaisi vettä heittää taivaalta.
Joku täällä mietti, miten tuntuu että vauva aika menee ja nuo pikkuiset jo niin ison tuntuisia (anteeksi kun en nimimerkkiä muista).
Samaa olen itsekkin aina " harmitellut" . Kun ne kestää sellaisina vastasyntyneinä ja ihan pikkuriikkisinä vaan hetken! Ei sitä kauan saa nuuskutela sitä ihanaa vauvan hajua...
Mutta ihanimmat jutut on kyllä ehdottomasti edessä. Kaikki uuden oppimisen riemu. Ensimmäiset sanat ja horjuen otetut ensiaskeleet... Meillä keskimmäinen juuri opettelee tuota puhetta (hänellä vähän myöhässä tuo puhepuoli, on siis nyt 1v7kk) ja kuukauden päivät on nyt alkanut sanoja tulla. Kävelemään läht ilman tukea 9,5 kuisena.
Nauraako teillä muilla vauvat ääneen? Meillä Tuomas nauraa hekottaa oikein kunnolla, varsinkin kun isi kutittelee. Ei mitään kiljahteluae enää, vaan oikeeta naurua :) On niin suloisen kuuloista!
Meillä nyt alettu yrittää kääntymistä sesältä mahalleen. Kyljellään sätkii ja koittaa saada itseään ympäri, vaan ei ihan vielä ole onnistunut siinä.
Mutta nyt pitänee tästä lähteä kahvin keittoon.
Hanna_N : Siuta täällä huhuilen taas, mitä teille kuuluu?
t. K@tju
Ajattelin nyt kirjoitella kun neiti nukkuu päikkäreitä ja pojat ovat välipalan kimpussa. Harmillista kun tuo aurinko ei ihan koko aikaa nyt paista, välillä menee pilveen ja sitten taas hiukan viileetä.
En ole aikoihin ehtinyt kirjoittamaan kun on ollut noita pihahommia niin paljon, nyt on pihalaatotus valmis. Pihakeinu sekä ruokailuryhmä hankittu. Nyt sitten saa aurinko paistaa. Tosin mä otin aurinkoa tai siis oleskeli lasten kanssa ulkona olisiko ollut maanantaina, niin rintakehä palo. Olin siis ulkona rintsikoilla. Meillä se onnistuu kun ei ole noita lähinaapureita.
Typyllä on vaunuissa päällä vain pitkähihanen body sekä sukkahousut ja joku huppu tai myssy päässä. Viileämpänä päivänä on collegetakki päällä sekä makuupussi on jalkaosasta kiinni. Kun typyllä on ne " tangokengät" aina jalassa ei nuo nepparihousut aina ole puhtaana siis sellaiset housut jotka avautuu haaroista.Siksi meillä sitten on vielä se makuupussi siellä vaunuissa.
Ehkäisystä ei meillä tarvitse oikeastaan huolehtia, koska nämä meidän lapset on tehty hoidoilla muutenkin. Tosin onhan mahdollista että tulen raskaaksi ilman hoitojakin, mutta ei se haittaa.Sillä tuo vietävän vauvakuume on taas tullut meidän taloon, niin minulle kuin miehellekin...mutta katsotaan sitä sitten myöhemmin.
Päivät ja yöt sujuvat meillä todella rauhallisesti, typy yrittää mennä kenkien kanssa mahalleen, joka hiukan hankaloittaa menoa eli typyllä on jalat toisissaan kiinni jatkuvasti. Kenkien välillä on sellainen tanko. Mutta ei se tunnu häiritsevän tahtia.
Mutta nyt alan poikien kanssa tekemään jotain mukavaa....
Kaksosmamma ja typy 2kk:ta ja 1vk
Kun alkoi naurattamaan tuo lause : " Kun ne kestää sellaisina vastasyntyneinä ja ihan pikkuriikkisinä vaan hetken!" Sillä tämä meidän " pikkiriikkinen" on tällä hetkellä 7 kilonen ja reilut 61 senttinen pojan jässikkä ;) Äiteen kädet käy hieman välillä heikoiksi, kun pojulla on sylipäivä.
Poju viihtyy onneksi lattialla, tosin viime aikoina on tosi vihainen kun ei pääse kääntymään mahalleen. Sitten kun kääntää mahalleen (ei siis itse käänny, paitsi vahingossa) niin yrittää jaloilla potkia ihan kauheasti, mihin ihmeeseen lie poju meinaa mennä, kun ei jaksa kuitenkaan kauaa olla naama pystyssä vaan kohta huutaa naama lattiaan päin, ei itkuisena vaan vihaisena itselleen ja jos menet tuosta kääntämään selälleen niin voi sitä hermostumista mikä siitä seuraa :/ Huuto loppuu kun käännät pojun taas mahalleen. Aika sinnikäs tapaus ;)
Mutta pakko kehua vielä, kun edellisen kanssa sitteri jäi lähes käyttämättä, niin meidän poju sai ristiäislahjaksi ihanan sitterin joka on nyt makuuasennossa sitten sen voi kääntää istuma asentoon, kun lapsi istuu ja sitten se onkin 18 kiloon asti lasten noja/keinutuoli ! Tärinäkin siinä on mutta ei ole tullut käytettyä.
Syömiset on aika maitoisia vieläkin ja välillä on äidin ja pojun paidat märkänä. Sitten rohistaan ja pulautellaan jonkin aikaa.
Mutta tänään on se sylipäivä, joten on mentävä :)
t. punkeli ja poju
Säätiedotus meinaan lupaili jatkuvan tän ihanan harmauden, höh. :(
Oltiin pudottu jo sivulle 4. Tästä voisi päätellä, että vauvoilla menee tosi kivasti ja ei ole äideillä huolia eikä kysymyksiä. :) (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta siis, tsemppiä heille)
Meillä menee ihan loistavasti. Eilen juuri miehen kanssa rupateltiin miten meillä onkin kiltti poika ja kaikki jotenkin niin helppoa. Odottelin itse ainakin jotain kauheeta kaaosta ja suurta muutosta, kun 7 vuoden jälkeen eka kerran on vauva talossa, mutta eihän tämä mitään kamalaa ollutkaan. :)
Nälkä on pojalla eli taas ruokkimaan. Kohta nukahtaakin sitten jo ekoille päikille. Eli täytyy mennä..
Papu ja Hermanni 10 vkoa ja risat
Meillekkin kuuluu oikein hyvää, eilen käytiin 3kk neuvolassa, Mette on nyt 6030g ja 59,5cm, tasaisesti kasvaa neiti. Hymyjä ja juttelua riittää aamusta iltaan, mut vielä ei ääneen ole nauranut.
Tapilla oli hauska lempinimi Leeville, " Lettu" hih...
Mä oon kanssa menossa laittaa sen hormoonikierukan. eipähän sit tarvitse huolehtia raskaaksi tulosta.
Nyt alkaa painaa stressi tästä huushollista, tuntuu ett kaikki kotityöt tulee tehtyä vain silleen sinne päin, ikkunat odottaa edelleen pesua, pölyt pyyhkijää jne... Ei se muuten haittais, mut muutaman viikon päästä on esikoisen rippijuhlat, ja olisi kiva saada koti kuntoon ennen juhlia.
Mukavaa viikonloppua kaikille.
T Petriina ja Mette 3kk
Täällä yksi mamma, joka on taas enemmän taustaillut. Kirjoittelin odotuspuolellekkin vasta ihan loppuaikoina, kun meitä oli jäljellä enää pari. Surkuttelin oloani ja sain ihanaa tsempitystä :o) Synnytys lähti itsestään käyntiin mutta tyttö syntyikin sitten lopuksi sektiolla pääsiäisenä.
Tyttö täytti eilen 7vkoa, eli oikeasti ollaan huhtikuisia, mutta tämä porukka tullut enemmän tutuksi.
Vauva on meidän esikoinen ja vallan aurinkoinen pakkaus. Syödään ja nukutaan hyvin. Olen täältä saanut mahdottomasti vertaistukea ja kuulostelen ja kirjoittelen jatkossa kuulumisia - koneelle pääseminen on vaan nykyään hiukan vaikeampaa kuin aikaisemmin :o)
Mukavaa viikonloppua kaikille!
t: Humu ja tyttö 7vkoa
Pitihän se tuokin jotenkin mokata.. =D
Hyvää alkavaa uutta ihanaa kesäistä viikkoa vain kaikille!!
Ihanasti alkaa päivät hymysuin, kun aurinkoa riittää jo aikaisin aamusta ja sitä oikein odottaa, että pääsee taas vaunuilemaan.
Meidän perheen arki on pysynyt ennallaan ja kaikki menee niin kivasti, että sitä oikein nauttii tästä äitinä olosta enemmän kuin ois ikinä uskonutkaan.
Viikonloppuna oli taas talo täynnä lapsia, mutta jotenkin ne leikit, kotityöt ja kasvattamiset meni niin hurjan helposti, että jo pohdin onkohan musta tarkoitettukin suurperheen äiti. Toivottavasti. :)
Vauva ei tunnu enää vauvalta. Onko muilla samaa " ongelmaa" ??
Jotenkin hän on jo niin iso poika, että vauva-aika oli vaan se eka kk, kun hän oli vain.
Nyt seukataan hurjan paljon, leikitään tuntikausia jumppalelulla ja osataan ilmaista ne tarpeet erinäisillä eleillä ja äänillä. En muista, että edellisillä lapsilla ois näin tarkat ne tarpeiden ilmaisukeinot olleetkaan. Poika jopa itse Haluaa pinnasänkyyn ja ilmaisee senkin tietyin keinoin. :)
Ruokailut menee hienosti ja vaikka taannoin tuntui siltä, että josko sitä velliä alkaisi jo vähän aiemmin antamaan niin enpä sittenkään anna, sillä nyt menee kaikki rytmit hyvin ja ilman vatsavaivoja.
Eipä tässä ihmeitä, kohta heräävät lapsukaiset ja on aamupalojen ja -pesujen aika ja paluu arjen askareisiin.
Jaksuja kaikille ja paaaaljon kesäaurinkoa! =)
Papu ja Hermanni lähes 10 vkoa, tai 68 pvää