Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko marjojen poiminnalla ansaita?

Vierailija
10.07.2026 |

https://yle.fi/a/74-20235559

Noniin nyt kaikki te jotka jankutatte, että työttömien on mentävä marjoja poimimaan ja alettava tienaamaan. 

Käykääpäs ihan itse katsomassa YLEn poimintakoneesta, että paljonkos tienaisit itse ja paljonko voisi keskiverto työtön tavantallaaja tienata? 

Vinkki. Keruuasemilla marjojen ostohinta jää tällä hetkellä alle 2€/litra

Jos olet rehellinen, niin vähennät vielä ansaitusta summasta sen summan, joka kuluu keruureissusi auton tankkaukseen/bussimatkaan, eväisiin ja tarvikkeisiin. 

Voit myös laskeskella kuvitteelliset kuukausitulosi yhteen ja suhteuttaa sitä siihen summaan mitä kuukaudessa kulutat elämiseesi. 

Tekoälyä saa käyttää apuna, jos haluat arvioida keskimääräisen työttömän kuvitteellisia tienestejä. Voit selvitellä tekoälyn avulla vaikka kokemattoman marjanpoimijan keskimääräistä keruunopeutta ja kustannuksia keruupaikalle siirtymiseen. 

Siitä vaan tutkiskelemaan. Saatat vaikka oppia jotain. 

Kommentit (108)

Vierailija
81/108 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mä poimin kans jokapäivä ainakin kymmenen  ämpärillistä marjoja, ja ostajat on jonossa siellä metsässä valmiina.

, ei tarvii mihinkään niitä sieltä kuskata. Asun myös teltassa ja kalastan sieltä metsästä. Kohta on eka miljoona kasassa. 

Vain suomalainen työtön on niin rikas, että 5000 euroa on pikkuraha!

Ja siksi sinä pysyt köyhänä.

En ole köyhä. Yllätys yllätys. 

Olen katsos ollut aikanani pitkään työelämässä. Minä olen itseasiassa varakas  💰🤪 

Sen lisäksi, että aikanani tein hyvin palkattua työtä, olen myös perinyt kivasti rahaa. Myös puolisoni on varakas ja tienaa yli 70 000 vuodessa.  

Ärsyttääkö pahasti? 

Luulitko että kaikki työttömät ovat olleet koko elämänsä työttömänä?

Olet siis jopa vieläkin vähä-älyisempi kuin luulin. 

Vaikka en ole itse köyhä, niin osaan asettua muiden (esim. niiden köyhien) ihmisten asemaan, koska olen nuorempana myös ollut köyhä. Olen nähnyt leipäjonot ja kohdannut ihmisten k.päisyyden ja julmuuden. 

Olen myös nähnyt ihan vierestä, miten helposti kaikki voi romahtaa ja omaisuutensa ja terveytensä menettää, jos huono tuuri käy. 

En siis pidä hyväosaisuuttani itsestäänselvyytenä. 

En kirjoittele tänne siksi, että olisin köyhä ja haluaisin valittaa, vaan kirjoitan tänne siksi että haluan v*ttuilla k*sipää f*sistip*skoille.

Vierailija
82/108 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ämpärillinen mustikkaa perattuna on 50€ kun sen myy suoraan asiakkaalle. Ostajat löytyy somesta. 

Ei kukaan hullu myy niitä 2€ litra hinnalla, onko ap jotenkin vajaa.

Tuttuni kerää joka vuosi tuhansilla euroilla mustikkaa. Kannattaa ottaa mallia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/108 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mikseivät työttömät mene marjojapoimimaan kun myyntikin on verotonta"- jankkaajat eivät voi olla kovin älykkäitä. Ei pienintäkään loogista päättelykykyä ja ihmettelen miten ovat päässeet edes peruskoulun matikasta läpi. 

Minen syö kalanpääkeittoa.

Vierailija
84/108 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suurin osa kommenteista on ihan täyttä roskaa.  On vaikea kuvitella, minkä ikäiset ihmiset näitä kommentteja sorvailevat.  Teinit?  Kun ihmisellä on elämänkokemusta ja on tullut käytyä niin mustikassa kuin puolukassakin, tietää, että jutut ovat täyttä tuubaa.  Etsi ylipäätään Etelä-Suomesta metsä, joka ei ole karmea hakkuuraiskio tai jonkun takapihaa, ja isäntä siellä pyssyn kanssa huutamassa.  Ja kuka maksaa mustikkaämpäristä  viisikymppiä?  Teini voi saada parikymppiä ämpäristä, ja ehkä kerääkin muutamia ämpärillisiä, mutta työttömän perheen elannossa ei marjanpoiminta kyllä pitkälti riitä.

Vierailija
85/108 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mä poimin kans jokapäivä ainakin kymmenen  ämpärillistä marjoja, ja ostajat on jonossa siellä metsässä valmiina.

, ei tarvii mihinkään niitä sieltä kuskata. Asun myös teltassa ja kalastan sieltä metsästä. Kohta on eka miljoona kasassa. 

Parhaina päivinä olen poiminut 10 sangollista, ostajat on hakeneet marjat kotipihasta. Kamalan raskasta ja kamalan vaikeaa? Ainakin ihan mukava saada 550 euron päiväpalkka. 

Joo, me kaikki uskotaan sua.

En minä tarvitse uskoasi, minulle riittää ylimääräinen raha, jolla voin ostaa mitä haluan. Vaikka lapselleni kalliit merkkikengät,jotka sinun lapsesi sitten varastaa.

Siis oikein merkkikengät? 

Minä puolestani satsaan laatuun. Brändivaatteet on niin noloja. 

Mun lapsi ei ottaisi sun teinisi logolla koristeltuja kiinakenkiä vaikka saisi ne ilmaiseksi. Olet niin nolo tyyppi. 

Vierailija
86/108 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ämpärillinen mustikkaa perattuna on 50€ kun sen myy suoraan asiakkaalle. Ostajat löytyy somesta. 

"Tuttuni kerää tuhansilla euroilla mustikkaa"

Ja sinä uskot? 🤣💀

Nämä on näitä urbaanilegendoja..

Minun tuttu ja tutuntuttu ja kumminserkunkissankaima. 

Vierailija
87/108 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei pian saada kunnon sateita ja helteet vain jatkuvat, niin hyväksi povattu mustikkasato tulee kuivumaan metsiin. 

Se on ihmisten ihan omaa aikaansaannosta se. 

Vierailija
88/108 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap jos sä annat keräämäsi marjat ilmaiseksi, niin et tietenkään ansaitse sillä mitään.

Jos myyt marjoja, niin silloin ansaitset rahaa

Mistä näitä vanmaisia oikein sikiää?

Juu, tosi fiksua myydä marjoja 1,70€/litra ja ostaa sitten kaupasta marjoja 6€/litra 🤣🤣🤣

Pidätkö itseäsi ihan normaaliälyisenä?

Itse asiassa kaupassa mustikkalitra maksaa 8-12€ 

Täytyy kyllä olla todella vähäjärkinen jos väittää, että marjojen poimiminen ja niiden itse poimittujen marjojen myyminen on taloudellisesti kannattavaa toimintaa 😅

Oon työtön ja toimeentulotuella.

Kyllä mä koen, että se on taloudellisesti kannattavaa kun siitä ei mene kelalle huutelemaan. Olisin ollut monta kertaa pulassa, jos en olisi kesällä saanut mustikkarahoja säästöön. Joskus kyennyt jopa ostamaan vaikka uudet kengät.

Oon monelle kaverille tarjonnut että pääsee samalla kyydillä ja sais vehkeetkin ilmaiseksi lainaan, mutta ainoa joka lähtee aina on joka tavalla raihnainen eläkeikäinen mutsini.

Kovin on nuorilla huono fysiikka kun yleisin syy on että ei taida selkä kestää.

Sit kun tietävät että oon poimimassa ja mulla on rahaa niin aletaan pummimaan.

Miten sun omatunto kestää sen, että syyllistyt tuossa petokseen, kun et ilmoita tuloja kelaan? Itse en pystyisi nukkumaan enää öitäni tuollaisen jälkeen.

T. Pitkäaikaistyötön

Taitaa ne isommat nimet ja päättäjät syyllistyä petoksiin ja verorahojen viemiseen aika paljon kovemmin kun joku mummeli joka saa parisataa mustikoista. 

Tuolla logiikalla aseellinen ryöstökin on ihan ok (varsinkin jos tekijänä on mummo), koska pahempiakin rikoksia on olemassa.

Haluaisinpa nähdä sen "mummelin" joka tienaa parisataa mustikoilla. Aika pitkään saat poimia, että saat parisataa, kun litrahinta on 1,70 ja kovin moni mummeli ei saa poimittua edes litraa tunnissa

Mä ainakin saan 50-60e ämpäriltä. 

Missä ihmeessä sä elät? 

Vierailija
89/108 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos saat toimeentulotukea, niin marjarahat vähentää sen määrää samassa suhteessa, joten käytännössä menee todennäköisesti tappion puolelle tämä puuhastelu.

Ei kai kukaan niitä verotukseen laita

Vaikka muuten olen harmaata taloutta vastaan, niin olen samaa mieltä, että jos myy itse keräämiään marjoja, niin ei niitä tulouteta niin, että joku toimeentulotuki vähenee. Onhan niistä marjojen keruusta kuluakin, eikä pelkkää saatua rahaa. Sen sijaan sellaiset, jotka myyvät toisten keräämiä marjoja, käräyttäisin armotta. Niistähän pitäisi maksaa oikeasti veroa. Tuo näyttää olevan näillä lyhyillä aasialaisilla tapana, että yksi myy ja toiset poimii. 

Vierailija
90/108 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosialistinen Suomi suorittaa jälleen. Ihmisten tärkein puheenaihe on VASTIKKEETTOMAT TUET ja suurin pelko että joutuisi elättämään itse itsensä.

Hyvin menee.

Velkakello.fi

Vierailija
91/108 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sillä ansaita, jos tietää hyvät marjapaikat, jotka vaihtelevat vuosittain ja sulla on auto käytössä, mutta kovan työn takana ja tarvitaan maaston tuntemista ja paljon tuuria, jotta saa edes omansa takaisin. 

Olen yli 70v ja asun maalla ja metsät lähtee pihapiiristä ja tunnen ne kuin omat taskuni, kymmeniä hehtaareita, joskus herään marjoja  satoja litroja, myös ystäville, jonain vuonna en löytänyt marjan marjaa ja ostin marjat muilta tai kaupan pakastealtaalta.  Ja saatan kävellä 10km ja olla monta tuntia marjassa ja saattaa olla vain muutama marja tai sitten pari ämpäriä. 

En tykkää yhtään näistä tehopoimijoista, jotka raiskaavat maaston ja marjat juurineen tehopoimurilla ja maastolla menee monta vuotta sen toipumiseen. 

Vierailija
92/108 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parhaina päivinä olen poiminut 10 sangollista, ostajat on hakeneet marjat kotipihasta. Kamalan raskasta ja kamalan vaikeaa? Ainakin ihan mukava saada 550 euron päiväpalkka. 

Tuttu eläkeläismies ajelee mustikka- ja puolukka-aikaan tutuille paikoille ja poimii viitisen ämpärillistä kerralla (tietysti vähän vuotuisesta sadosta riippuen) myydäkseen tutuille ja paikallisessa faceryhmässä noutomyyntinä ylijäämät, mitä omien lasten perheet eivät tarvitse.  Tykkää ja jaksaa vielä liikkua huvikseen. En ole kehdannut kysyä paljonko vuodessa kerää, mutta veikkaan muutamaa sataa litraa. 

Vierailija
93/108 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos 50€ ämpäri niin sata ämpäriä on 5000€ ja mustikkakausi kestää noin kuukauden eli päivässä pitäisi kerätä yli 10 ämpäriä + matkat?  Kenen selkä ja kroppa kestää?  Ja missä välissä nukkuu. 

Vierailija
94/108 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttu eläkeläismies ajelee mustikka- ja puolukka-aikaan tutuille paikoille ja poimii viitisen ämpärillistä kerralla (tietysti vähän vuotuisesta sadosta riippuen) myydäkseen tutuille ja paikallisessa faceryhmässä noutomyyntinä ylijäämät, mitä omien lasten perheet eivät tarvitse.  Tykkää ja jaksaa vielä liikkua huvikseen. En ole kehdannut kysyä paljonko vuodessa kerää, mutta veikkaan muutamaa sataa litraa. 

Ei kuullosta uskottavalta, jos 5 ämpäriä poimii kerralla ja miten hän pystyy marjat tuomaan autolle, kun puhutaan metsästä, jossa kulkeminen haasteellista. 

Ikinä en ole nähnyt noin hyviä marjamaastoja, vaikka asunut maalla 70v ja omia marjametsiä kymmeniä hehtaareita, josta tunnen jokaisen polut. 

Viime kesänä sain mustikoita n. 50 km säteellä kotoa vajaa litran ja vietin aikaa metsässä päiviä. 

Vierailija
95/108 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä suurin osa kommenteista on ihan täyttä roskaa.  On vaikea kuvitella, minkä ikäiset ihmiset näitä kommentteja sorvailevat.  Teinit?  Kun ihmisellä on elämänkokemusta ja on tullut käytyä niin mustikassa kuin puolukassakin, tietää, että jutut ovat täyttä tuubaa.  Etsi ylipäätään Etelä-Suomesta metsä, joka ei ole karmea hakkuuraiskio tai jonkun takapihaa, ja isäntä siellä pyssyn kanssa huutamassa.  Ja kuka maksaa mustikkaämpäristä  viisikymppiä?  Teini voi saada parikymppiä ämpäristä, ja ehkä kerääkin muutamia ämpärillisiä, mutta työttömän perheen elannossa ei marjanpoiminta kyllä pitkälti riitä.

Eikä kukaan osta puhdistamattomia marjoja, vaan ne on puhdistettava ja siihen menee paljon aikaa, kun on ämpäri roskatonta marjaa kasassa.  

Suurin osa kommenteista ihan huuhaata, eikä mitään totuuden pohjaan. 

Vierailija
96/108 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sillä jotakin tienaa. Facebook on hyvä myyntikanava. Muutama vuosi sitten vaimo oli työtön. Poimi 20 ämpärillistä mustikkaa ja 28 ämpärillistä puolukkaa. Sai niillä 1840e, verottomana.

Vierailija
97/108 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tasan tarkkaan ilman yleä, minkä verran voin ansaita. Ihan itse poimin, puhdistan ja myyn. Puhdistamista helpottaa se, että marjoja ei ole haravoitu vaan poimittu hyvällä poimurilla. Imuriin liitettävällä lähtee suurin osa. Ison puolukkasaavillisen puhdistamiseen käytettiin erilaista kapinetta, mutta puhdistajia olikin kaksi.

Nyt on  ongelma se, että pitää myydä yksityisille. Ei ole enää toreilla ostajia eikä sivukylän asukas pysty maksamaan kauppaostoksi marjoja myymällä. Ei ole enää sitä kauppaakaan.

Vierailija
98/108 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

facebook on täynnä mustikanmyyjiä. ja harvasta paikasta saat kerättyä ämpärillistä. realistista on 2 - 3 ämpärillistä per viikonloppu ja jos saat myytyä 50 eurolla ilman roskia niin hyvin menee. mutta tuntipalkka on kehno, helpommin sen saa kun on valtiolla töissä. ja vahvat lainausmerkit sanaan töissä.

Vierailija
99/108 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuullosta uskottavalta, jos 5 ämpäriä poimii kerralla ja miten hän pystyy marjat tuomaan autolle, kun puhutaan metsästä, jossa kulkeminen haasteellista. 

Ikinä en ole nähnyt noin hyviä marjamaastoja, vaikka asunut maalla 70v ja omia marjametsiä kymmeniä hehtaareita, josta tunnen jokaisen polut. 

Viime kesänä sain mustikoita n. 50 km säteellä kotoa vajaa litran ja vietin aikaa metsässä päiviä. 

En ole koskaan nähnyt noin huonoja marjapaikkoja. Pitäisikö sinun käydä optikolla?

Enemmän olen nähnyt niitä, joista poimii 5 ämpärillistä tunnissa. Eräänä iltana meitä oli  useampia, kun tuli kiire lähteä keräämään hyvästä paikasta mustikat pois, koska yöllä oli tulossa halla.

Kaksi ämpärillistä tunnissa mustikkaa tai puolukkaa ei ole edes erityisen paljon. Kolme reissua autolla, niin se on siinä. 25 litran astiaan mahtuu 2,5 tavallista ämpärillistä ja painaa n. 12 kg, eli helposti on 50 litraa kannettavissa kahdella isolla ämpärillä.

Parhaat marjapaikat eivät ole erityisen vaikeakulkuisia.

Vierailija
100/108 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan nähnyt noin huonoja marjapaikkoja. Pitäisikö sinun käydä optikolla?

Enemmän olen nähnyt niitä, joista poimii 5 ämpärillistä tunnissa. Eräänä iltana meitä oli  useampia, kun tuli kiire lähteä keräämään hyvästä paikasta mustikat pois, koska yöllä oli tulossa halla.

Kaksi ämpärillistä tunnissa mustikkaa tai puolukkaa ei ole edes erityisen paljon. Kolme reissua autolla, niin se on siinä. 25 litran astiaan mahtuu 2,5 tavallista ämpärillistä ja painaa n. 12 kg, eli helposti on 50 litraa kannettavissa kahdella isolla ämpärillä.

Parhaat marjapaikat eivät ole erityisen vaikeakulkuisia.

keitä teitä oli useampia, ihmisiä päässäsi kenties...