Voiko marjojen poiminnalla ansaita?
Noniin nyt kaikki te jotka jankutatte, että työttömien on mentävä marjoja poimimaan ja alettava tienaamaan.
Käykääpäs ihan itse katsomassa YLEn poimintakoneesta, että paljonkos tienaisit itse ja paljonko voisi keskiverto työtön tavantallaaja tienata?
Vinkki. Keruuasemilla marjojen ostohinta jää tällä hetkellä alle 2€/litra
Jos olet rehellinen, niin vähennät vielä ansaitusta summasta sen summan, joka kuluu keruureissusi auton tankkaukseen/bussimatkaan, eväisiin ja tarvikkeisiin.
Voit myös laskeskella kuvitteelliset kuukausitulosi yhteen ja suhteuttaa sitä siihen summaan mitä kuukaudessa kulutat elämiseesi.
Tekoälyä saa käyttää apuna, jos haluat arvioida keskimääräisen työttömän kuvitteellisia tienestejä. Voit selvitellä tekoälyn avulla vaikka kokemattoman marjanpoimijan keskimääräistä keruunopeutta ja kustannuksia keruupaikalle siirtymiseen.
Siitä vaan tutkiskelemaan. Saatat vaikka oppia jotain.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap jos sä annat keräämäsi marjat ilmaiseksi, niin et tietenkään ansaitse sillä mitään.
Jos myyt marjoja, niin silloin ansaitset rahaa
Mistä näitä vanmaisia oikein sikiää?
Juu, tosi fiksua myydä marjoja 1,70€/litra ja ostaa sitten kaupasta marjoja 6€/litra 🤣🤣🤣
Pidätkö itseäsi ihan normaaliälyisenä?
Itse asiassa kaupassa mustikkalitra maksaa 8-12€
Täytyy kyllä olla todella vähäjärkinen jos väittää, että marjojen poimiminen ja niiden itse poimittujen marjojen myyminen on taloudellisesti kannattavaa toimintaa 😅
Mä ostan tänä kesänä kahdelta eri poimijalta marjoja, toisella maksaa 10 litraa perattuja mustikoita 45 euroa ja toisella 40 euroa. Yhteensä ostan 40 litraa ja maksan käteisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos saat toimeentulotukea, niin marjarahat vähentää sen määrää samassa suhteessa, joten käytännössä menee todennäköisesti tappion puolelle tämä puuhastelu.
No sitten poimii niin paljon että menee yli sen toimeentulotuen?
Sitten tulo vyörytetään tuleville kuukausille ja toimeentulotuki vähenee saman verran kuin poimintatuloja tulee.
Kerää niitä marjoja useamman kuukauden niin paljon että rahat riittää talvellekin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap jos sä annat keräämäsi marjat ilmaiseksi, niin et tietenkään ansaitse sillä mitään.
Juu, tosi fiksua myydä marjoja 1,70€/litra ja ostaa sitten kaupasta marjoja 6€/litra 🤣🤣🤣
Täytyy kyllä olla todella vähäjärkinen jos väittää, että marjojen poimiminen ja niiden itse poimittujen marjojen myyminen on taloudellisesti kannattavaa toimintaa 😅
Kannattaa, kun syö ne itse. Muuten ei.
Vierailija kirjoitti:
Torista saat vanhan polkupyörän ja siihen kärryn sekä kupoliteltan puoli-ilmaiseksi.
Poljet metsään ja pystytät teltan tukikohdaksi.
Poimit 10 ämpäriä täyteen, aikaa kuluu mitä kuluu.
Ruuan saat mato-ongella vesistöistä.
Kun ämpärit on täynnä ei muuta kuin ämpärit kärryyn ja poljet kotiin.
Puhdistat marjat ja myyt 50e per ämpäri. 500e puhtaana käteen.
Sitten poljet taas metsään jne.
Saa suorittaa.
Mä oon joka vuosi metsässä ja parhaanakin päivänä saa yleensä 2 ämpäriä. Ne pitäs myös puhdistaa ja saada ostajalle mahdollisimman tuoreena. Viikon takaiset ei enää tosiaan ole myyntikelpoisia. Pakastaahan niitä ei saisi valmiiksi (teen kyllä tätä kysyttäessä).
Ei me ainakaan myydä kuin maksimissaan toissapäivänä kerättyä, ne ehtii aika nopeasti mehuuntumaan ja painumaan.
Niille pitää myös olla säilytystilaa viileässä.
Oon joskus miettinyt, että oispa kiva ottaa teltta metsään, mutta ei kukaan niitä sieltä tule hakemaan.
Eipä tuolla metsissä yleensä järviäkään ole ellei jossain rannikolla ole.
Varmaan fillarilla polkiessa ne marjat ottaa myös enemmän tärinää ja liiskaantuu.
Suoritatko itse näin?
Vierailija kirjoitti:
Viime kesänä keräsin puolukkaa 5 ämpäriä ja sain 520 euroa, ihan hyvä liksa. Sain liikuntaa, seurasin luontoa, taukoja pidin reippaasti, join kahvia ja söin eväitä, ei pöllömpää, kelpasivat puhdistamattomina. Tänä kesänä pyrin parempaan, pyrin saamaan 700 euroa, koska jos on marjoja, se on helppoa kuin heinänteko.
Yli satasen ympäriltä, mitä helevettiä?
Yleensä ne maksaa maksimissaan 30e.
Kenelle hienostorouville sä oikein kaupittelet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon työtön ja toimeentulotuella.
Kyllä mä koen, että se on taloudellisesti kannattavaa kun siitä ei mene kelalle huutelemaan. Olisin ollut monta kertaa pulassa, jos en olisi kesällä saanut mustikkarahoja säästöön. Joskus kyennyt jopa ostamaan vaikka uudet kengät.
Oon monelle kaverille tarjonnut että pääsee samalla kyydillä ja sais vehkeetkin ilmaiseksi lainaan, mutta ainoa joka lähtee aina on joka tavalla raihnainen eläkeikäinen mutsini.
Kovin on nuorilla huono fysiikka kun yleisin syy on että ei taida selkä kestää.
Sit kun tietävät että oon poimimassa ja mulla on rahaa niin aletaan pummimaan.
Vierailija kirjoitti:
Pääset voitolle, jos poimit itsellesi ja syöt niitä talven mittaan. Ei kannata ensin myydä halvalla ja ostaa kalliilla. Jos et syö marjoja, pitäisi poimia ämpäri tunnissa parissa, että pääset tienesteille.
Missä vaiheessa elämääsi hiffasit tämän?
Ei kukaan ole noin tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marjat kannattaa myydä suoraan kuluttajille, ei keruuasemille. Silloin sangollisesta voi saada 50 €.
Voi saada tai olla saamatta.
Joka sankolliselle pitää löytää uusi ostaja läheltä. Kuinka ne ostajat riittävät sitten koko poimintaksudeksi?
Laitat ilmoituksessa vaikka paikkakuntasi facen ilmoitustaululle ja alat saamaan jonoa.
Täällä on jo 100 litraa tilattuna.
Torissa kun on ollut, niin on myös tullut kyselyä muualla asuvilta jotka joskus ajaa paikkakunnan ohi.
Ainakin omasta eukosta (Marja) ei ole ollut muuta kuin kuluja.
Nosto