Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko marjojen poiminnalla ansaita?

Vierailija
10.07.2026 |

https://yle.fi/a/74-20235559

Noniin nyt kaikki te jotka jankutatte, että työttömien on mentävä marjoja poimimaan ja alettava tienaamaan. 

Käykääpäs ihan itse katsomassa YLEn poimintakoneesta, että paljonkos tienaisit itse ja paljonko voisi keskiverto työtön tavantallaaja tienata? 

Vinkki. Keruuasemilla marjojen ostohinta jää tällä hetkellä alle 2€/litra

Jos olet rehellinen, niin vähennät vielä ansaitusta summasta sen summan, joka kuluu keruureissusi auton tankkaukseen/bussimatkaan, eväisiin ja tarvikkeisiin. 

Voit myös laskeskella kuvitteelliset kuukausitulosi yhteen ja suhteuttaa sitä siihen summaan mitä kuukaudessa kulutat elämiseesi. 

Tekoälyä saa käyttää apuna, jos haluat arvioida keskimääräisen työttömän kuvitteellisia tienestejä. Voit selvitellä tekoälyn avulla vaikka kokemattoman marjanpoimijan keskimääräistä keruunopeutta ja kustannuksia keruupaikalle siirtymiseen. 

Siitä vaan tutkiskelemaan. Saatat vaikka oppia jotain. 

Kommentit (108)

Vierailija
61/108 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mikseivät työttömät mene marjojapoimimaan kun myyntikin on verotonta"- jankkaajat eivät voi olla kovin älykkäitä. Ei pienintäkään loogista päättelykykyä ja ihmettelen miten ovat päässeet edes peruskoulun matikasta läpi. 

Myyn mustikoita noin 100 sangollista kesässä ja saan siitä noin 5500 euroa verottomana suoraa tilille tai seteleinä käteen. En pidä tuota summaa niin pienenä, että sen takia ei kannata metsään lähteä, mutta koska työttömien etuudet ovat suuret, ei joku 5000 e paljoa elämässä merkitse. Sossu jakaa rahaa ilman vaivaa.

Niin varmaan 🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Vierailija
62/108 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vapaapäivänäni pyöräilen lähimpään metsään, kerään sankollisen mustikoita ja myyn sen 50€ hintaan niin olen tienannut. Ko. päivänä pitää syödä vaikkei menisikään metsään eli ei ylimääräisiä kuluja siitä. Sankko ja poimuri minulla on muutenkin omia marjojani varten, ei lisäkuluja niistä. Pyöräkin on jokatapauksessa kuntoiluun tai työmatkaan jos vaikka auto hajoaa, ei lisäkuluja siitä. Ylitöitäkään ei palkkatyössä saa tehdä kaikkina vapaapäivinään mutta marjoja saa myydä. Keräisin ja myisin paljon enemmän jos olisi aikaa mutta palkkatyö ja omar marjat ensin.

Niinpäniin Einstein. Kuten sanoitkin. Omat marjat ensin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/108 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mikseivät työttömät mene marjojapoimimaan kun myyntikin on verotonta"- jankkaajat eivät voi olla kovin älykkäitä. Ei pienintäkään loogista päättelykykyä ja ihmettelen miten ovat päässeet edes peruskoulun matikasta läpi. 

Myyn mustikoita noin 100 sangollista kesässä ja saan siitä noin 5500 euroa verottomana suoraa tilille tai seteleinä käteen. En pidä tuota summaa niin pienenä, että sen takia ei kannata metsään lähteä, mutta koska työttömien etuudet ovat suuret, ei joku 5000 e paljoa elämässä merkitse. Sossu jakaa rahaa ilman vaivaa.

Niin varmaan 🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Kyllä, ei tuo ole täällä pääkaupungin ulkopuolella edes mitenkään epätavallinen summa. Päivässä kerää 4-7 sangollista ja asiakkaat löytyvät somesta. 

Vain työtön sanoo, että ei kannata, koska saa vain 5000 e ylimääräistä käyttörahaa, tietenkin pitää saada enemmän!

Vierailija
64/108 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marjat kannattaa poimia omaan pakastimeen, jos vain marjametsään on kohtuullinen matka ja varaa kunnollisiin varusteisiin. 

Nykyään monet eivät osaa edes suunnistaa, eikä niitä marjoja mistään tienvierustoilta ja koiranpissatuspaikoilta ole kovin fiksua poimia. Vähän täytyy tuntea seutua, että tietää missä on parhaat marja-apajat. Perustavat metsäretkeilytaidot on välttämättömät ja kartanlukutaito, ettei tarvitse sitten työllistää jo valmiiksi kuormittuneita pelastusviranomaisia. 

Moni luulee, että googlemapsilla pärjää metsässä, mutta jos pärjäisi, ei niin moni eksyisi. Kartta ja kompassi on parhaat välineet suunnistukseen. 

Olen kyllä tavannut tyyppejä jotka kehottavat työttömiä marjanpoimintaan, mutta eivät itse uskalla mennä edes metriä kauemmas metsäpolulta.. 

Minä myös kehotan työttömiä metsään kun itsekin olen sellainen 20-ämpäriä mustikkaa poimin ja myyn 50e ämpärillinen putsattuna

Vierailija
65/108 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mä poimin kans jokapäivä ainakin kymmenen  ämpärillistä marjoja, ja ostajat on jonossa siellä metsässä valmiina.

, ei tarvii mihinkään niitä sieltä kuskata. Asun myös teltassa ja kalastan sieltä metsästä. Kohta on eka miljoona kasassa. 

Vierailija
66/108 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jos saat toimeentulotukea, niin marjarahat vähentää sen määrää samassa suhteessa, joten käytännössä menee todennäköisesti tappion puolelle tämä puuhastelu.

Eivät vähennä. Niitä ei saa poimia ammatikseen, esim. myydä kaupalle tai jollekin yritykselle. Mutta voit myydä yksityisille ihmisille. Ei mene verojakaan. Meillä joku ihminen mustikkasankojen kanssa oli pihamaalla ja jotkut ostivat niitä marjoja häneltä. Ei veroja.

Vierailija
67/108 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos saat toimeentulotukea, niin marjarahat vähentää sen määrää samassa suhteessa, joten käytännössä menee todennäköisesti tappion puolelle tämä puuhastelu.

Eivät vähennä. Niitä ei saa poimia ammatikseen, esim. myydä kaupalle tai jollekin yritykselle. Mutta voit myydä yksityisille ihmisille. Ei mene verojakaan. Meillä joku ihminen mustikkasankojen kanssa oli pihamaalla ja jotkut ostivat niitä marjoja häneltä. Ei veroja.

Se, että myynti on verotonta, ei tarkoita, ettei summaa vähennetä toimeentulotuesta. Kyllä se nyt vaan vähennetään. Jos nyt oletetaan, että joku oikeasti pystyisi keräämään ja myymään sellaisella vauhdilla, että niitä tuloja tulisi. 

Hyvin harva pystyy keräämään isoja määriä ihan jo siksikin, että niitä kunnollisia keruupaikkoja ei ihan kaikkialla ole. Itse joutuisin ajamaan kokonaan toiselle paikkakunnalle keräämään. Hyvin harva niitä marjoja pystyy poimimaan siihen tahtiin, että niistä tienaisi muuta kuin eväsrahat. 

Vierailija
68/108 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marjat kannattaa poimia omaan pakastimeen, jos vain marjametsään on kohtuullinen matka ja varaa kunnollisiin varusteisiin. 

Nykyään monet eivät osaa edes suunnistaa, eikä niitä marjoja mistään tienvierustoilta ja koiranpissatuspaikoilta ole kovin fiksua poimia. Vähän täytyy tuntea seutua, että tietää missä on parhaat marja-apajat. Perustavat metsäretkeilytaidot on välttämättömät ja kartanlukutaito, ettei tarvitse sitten työllistää jo valmiiksi kuormittuneita pelastusviranomaisia. 

Moni luulee, että googlemapsilla pärjää metsässä, mutta jos pärjäisi, ei niin moni eksyisi. Kartta ja kompassi on parhaat välineet suunnistukseen. 

Olen kyllä tavannut tyyppejä jotka kehottavat työttömiä marjanpoimintaan, mutta eivät itse uskalla mennä edes metriä kauemmas metsäpolulta.. 

Minä myös kehotan työttömiä metsään kun itsekin olen sellainen 20-ämpäriä mustikkaa poimin ja myyn 50e ämpärillinen putsattuna

Juujuu 🤪

Vierailija
69/108 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime kesänä keräsin puolukkaa 5 ämpäriä ja sain 520 euroa, ihan hyvä liksa. Sain liikuntaa, seurasin luontoa, taukoja pidin reippaasti, join kahvia ja söin eväitä, ei pöllömpää, kelpasivat puhdistamattomina. Tänä kesänä pyrin parempaan, pyrin saamaan 700 euroa, koska jos on marjoja, se on helppoa kuin heinänteko.

Yli satasen ympäriltä, mitä helevettiä?

Yleensä ne maksaa maksimissaan 30e.

Kenelle hienostorouville sä oikein kaupittelet?

Varmaan toisille satutädeille kaupittelee mielikuvituksessaan poimimaan mielikuvitusmarjoja niin kuin muutkin satusedät ja tädit. 

Vierailija
70/108 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo mä poimin kans jokapäivä ainakin kymmenen  ämpärillistä marjoja, ja ostajat on jonossa siellä metsässä valmiina.

, ei tarvii mihinkään niitä sieltä kuskata. Asun myös teltassa ja kalastan sieltä metsästä. Kohta on eka miljoona kasassa. 

Vain suomalainen työtön on niin rikas, että 5000 euroa on pikkuraha!

Ja siksi sinä pysyt köyhänä.

Vierailija
71/108 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että myynti on verotonta, ei tarkoita, ettei summaa vähennetä toimeentulotuesta. Kyllä se nyt vaan vähennetään. Jos nyt oletetaan, että joku oikeasti pystyisi keräämään ja myymään sellaisella vauhdilla, että niitä tuloja tulisi. 

Hyvin harva pystyy keräämään isoja määriä ihan jo siksikin, että niitä kunnollisia keruupaikkoja ei ihan kaikkialla ole. Itse joutuisin ajamaan kokonaan toiselle paikkakunnalle keräämään. Hyvin harva niitä marjoja pystyy poimimaan siihen tahtiin, että niistä tienaisi muuta kuin eväsrahat. 

Todella moni pystyy keräämään tuollaiset määrät marjoja, koska metsissä ei ole muta poimijoita ja hyviä keruupaikkoja riittää etenkin tänä vuonna. Eikä edes tarvitse poimia erityisen rivakkaan tahtiin, jo ihan "sunnuntaipoimijana" saa ämpärillisen täyteen 2 tunnissa.

Ainoa ongelma on se, että työtön ei viitsi tehdä mitään, koska sossu jakaa rahaa huolettomasti ja esim. joululahjat voi kerjätät järjestöiltä. Miksi ihmeessä nähdä vaivaa, kun voi vain ilmoittaa, mitä vaatii: maksuton hoito koiralle, lapsille pleikkarit ja itselle kuntosalikortti sekä uudet silmälasit. Kaiken tuon saa, kun ymmärtää olla työtön toimeentulotukiasiakas. Siinä ei joku tuhatlappujen merkitse mitään.

Vierailija
72/108 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustikka-aikana metsässä on kamalaa. Hyttyset purevat juuri sormien väliin vissiin tietäen, missä sattuu eniten. Hulluna hyökkää kimppuun. Lisäksi paarmat hinkuvat hikoilevia poimijoita. Omat keräilyt omiin tarpeisiin ovat noista syistä hyvin vähäisiä. Mokomat!!

Vierailija
73/108 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parhaina päivinä olen poiminut 10 sangollista, ostajat on hakeneet marjat kotipihasta. Kamalan raskasta ja kamalan vaikeaa? Ainakin ihan mukava saada 550 euron päiväpalkka. 

Vierailija
74/108 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi poimi viime vuonna marjoja suunnilleen 6000 euron edestä. Eipä tarvinnut talvella miettiä opintolainaa tai vuokranmaksua, rahat riitti hyvin.

Vierailija
75/108 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömät asuvat eri paikoissa.

Työttömällä joka ei tee osaa vuotta töitä. Ei ole varaa autoon.

Kaupungissa pullojen keruu tuottaa pyöräillen enemmän. Silti osalle työttömistä sekään ei kelpaa.

Työttömän kannattaa poimia omat marjat, jos pakastin löytyy. Itsellä joka kämpässä jääkaappipakastin. Niin 3 h pyörällä metsään ja sankollinen mustikoita. Riittää vuoden ajan aamupuuron. 

Se, et marjanpoiminta on verotonta. Nuorempana tuli tehtyä kivat rahat kesätöiden päälle.

Jolla on mahis menköön. Ne jokka ei viitsi edes tölkkejä etsiä festareiden vierestä. Kätisköön kotonaan. Ei noilla isoihin rahoihin pääse. Jollei asu vieressä ja tee 10 h päiviä.

Mut jokainen ylimääräinen euro on kotiinpäin. Kun on työtön. Tuli pulloja kerätessä löydettyä 4 pankkikorttia ja sehän tekee 40 euroa.

Vierailija
76/108 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parhaina päivinä olen poiminut 10 sangollista, ostajat on hakeneet marjat kotipihasta. Kamalan raskasta ja kamalan vaikeaa? Ainakin ihan mukava saada 550 euron päiväpalkka. 

Joo, me kaikki uskotaan sua.

Vierailija
77/108 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella moni pystyy keräämään tuollaiset määrät marjoja, koska metsissä ei ole muta poimijoita ja hyviä keruupaikkoja riittää etenkin tänä vuonna. Eikä edes tarvitse poimia erityisen rivakkaan tahtiin, jo ihan "sunnuntaipoimijana" saa ämpärillisen täyteen 2 tunnissa.

Ainoa ongelma on se, että työtön ei viitsi tehdä mitään, koska sossu jakaa rahaa huolettomasti ja esim. joululahjat voi kerjätät järjestöiltä. Miksi ihmeessä nähdä vaivaa, kun voi vain ilmoittaa, mitä vaatii: maksuton hoito koiralle, lapsille pleikkarit ja itselle kuntosalikortti sekä uudet silmälasit. Kaiken tuon saa, kun ymmärtää olla työtön toimeentulotukiasiakas. Siinä ei joku tuhatlappujen merkitse mitään.

Älä puhu p*skaa!

💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩

Vierailija
78/108 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömät asuvat eri paikoissa.

Työttömällä joka ei tee osaa vuotta töitä. Ei ole varaa autoon.

Kaupungissa pullojen keruu tuottaa pyöräillen enemmän. Silti osalle työttömistä sekään ei kelpaa.

Työttömän kannattaa poimia omat marjat, jos pakastin löytyy. Itsellä joka kämpässä jääkaappipakastin. Niin 3 h pyörällä metsään ja sankollinen mustikoita. Riittää vuoden ajan aamupuuron. 

Se, et marjanpoiminta on verotonta. Nuorempana tuli tehtyä kivat rahat kesätöiden päälle.

Jolla on mahis menköön. Ne jokka ei viitsi edes tölkkejä etsiä festareiden vierestä. Kätisköön kotonaan. Ei noilla isoihin rahoihin pääse. Jollei asu vieressä ja tee 10 h päiviä.

Mut jokainen ylimääräinen euro on kotiinpäin. Kun on työtön. Tuli pulloja kerätessä löydettyä 4 pankkikorttia ja sehän tekee 40 euroa.

Voi luoja :D

Vierailija
79/108 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, me kaikki uskotaan sua.

En minä tarvitse uskoasi, minulle riittää ylimääräinen raha, jolla voin ostaa mitä haluan. Vaikka lapselleni kalliit merkkikengät,jotka sinun lapsesi sitten varastaa.

Vierailija
80/108 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen työtön ansaitsee muiden halveksunnan. Työtä ja rahaa olisi tarjolla, ei vaan kiinnosta, kun Minja Koskelakin sanoo, että töitä ei tarvitse tehdä, rikkaat kyllä elättää muut.