Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapset ulkokuntosalilla

Vierailija
09.07.2026 |

Ulkokuntosalit ovat nykyään kovin suosittuja. Älkää please pitäkö laitteita lasten kiipeilytelineinä. On myös mukava treenata ihan rauhassa ilman ympärillä pyöriviä pikkulapsia ja seurustelevia vanhempia. 

Lapsille on leikkipuistot erikseen. 

Onneksi suurin osa vanhemmista ymmärtää tämän. 

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

KÄLÄKÄLÄKÄLÄKÄLÄ! Lopeta Aapo nyt jo se urputus. 

Vierailija
42/58 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on vähän liian iso kynnys sanoa toiselle ihmiselle jotain. Minun treeni, minun oikeus, ei minun velvollisuus.

Miksi on niin ylitsepääsemätön ajatus, että pyytäisi lasta siirtymään? Tai se, että sanoisi selvästi huonosti käyttäytyvälle (esim penkkejä kuraan sotkevalle lapselle) asiasta? Laillista velvollisuutta ei ole, mutta jos asian huomaa ja se ärsyttää, miksi on niin vaikea sanoa? Miksi mieluummin puhisee kiukusta ja kirjoittaa asiasta nettiin? 

No tämä. Ja tämä opettaisi, että säännöt ja hyvät tavat ihan oikeasti on kaikkia varten ja muiden huomioimiseksi. Jos ne on olemassa vain kun äiti määki vieressä, ja kaverit näyttää mallia ettei sellaisia tartte muulloin noudattaa kun ei siitä mitään seuraa eikä ketään kiinnosta, syntyy helposti virheellinen käsitys että minun äitini on maailman ainoa ihminen jota kiinnostaa kävelenkö penkillä kuraisilla kengillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei lapset saisi treenata noissa?

Treenata toki, mutta kun usein näkee niitä lapsia riekkumassa ties miten. Jollain kurakelillä ei ole hirveän kiva istahtaa laitteen penkille, jolla edellinen käyttäjä on ollut lapsi joka on tassutellut sen päällä paskaisilla saappaillaan.

Joo, siitä on pitänyt sanoa joskus pienelle lapselle. Täällä kyllä jotkut aikuisetkin pitää likaisia kenkiään niissä. 

Vierailija
44/58 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Treenata toki, mutta kun usein näkee niitä lapsia riekkumassa ties miten. Jollain kurakelillä ei ole hirveän kiva istahtaa laitteen penkille, jolla edellinen käyttäjä on ollut lapsi joka on tassutellut sen päällä paskaisilla saappaillaan.

Kurakelillä olettaisin sen penkin olevan muutenkin märkä.

Märkä mutta ei likainen. 

Vierailija
45/58 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi! Inhoan lasten kimeitä ääniäkin. Miten ne onkin suunniteltu niin ärsyttäviksi olioiksi?!

Vierailija
46/58 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No entä sitten skeittiparkit ja pump trackit? Kiva kun niissä vetää kävelykyvyttömät taaperot potkupyörällä ja parikymppiset koettaa treenata siellä seassa. Mutsit ja fatsit ei nää eikä kuule muuta kuin puhelimensa.

Haista nyt paskaa mt läski Vanhapiika.  Älä puutu muiden asioihin. 💩💩💩💩

Haista itse 💩 senkin löysä kusipillu äitivammanen tai elähtänyt munaton idiootti-isi ja työnnä ne mukulas takas perseesees!

Vierailija
47/58 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään vanhempia ei kiinnosta opettaa lapsille mitään. Kunhan roikkuvat mukana. Kehtaavat vielä ihmetellä kun katsotaan pahalla kurittomia.

Jos sua ei kiinnosta, niin älä yleistä.

Vierailija
48/58 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Treenaavatko ne vai leikkivätkö vain? Leikkipaikkoja kun taitaa olla joka kunnassa enemmän kuin ulkoliikuntapaikkoja. 

Saa niissä leikkipaikoissa leikkiä myös aikuiset.

Vierailija
49/58 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukistat reippaastivalkoroskan löysästä vitusta ulostunutta tuotosta-oppiipahan :)

Vierailija
50/58 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kyl mä olen lasteni kanssa missä minua huvittaa. 

Moukka olet.

Vierailija
51/58 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkinen tila kuuluu kaikille.

Nainen, avaa se suusi! Lapselle voi ihan ystävällisesti sanoa, että haluaisin nyt treenata ko laitteella. 

mitä jos se koululaisen riivattu vastaakin sulle; Odota vaan vuoroasi, olin tässä ensin, niin meillekin aina sanotaan jumppatunneilla...

Jos koululainen siinä laitteella treenaa, niin on ihan oikeassa. Sinun pitää silloin odottaa vuoroasi.

Välillä näitä juttuja lukiessa miettii, että toisaalta valitetaan kun lapset ja perheet ei liiku riittävästi. Sitten kun liikkuvat, niin pitäisi äkkiä ajaa pois sieltä liikuntapaikalta.

Ja toisaalla taaperoiden vanhemmat hermostuvat, kun kouluikäiset leikkivät leikkipaikalla ”liian rajusti”. Teinejä nyt karsastetaan yleisesti kaikkialla. Eivät saisi olla aikuisten eikä lasten tiloissa, eikä kauppakeskuksissa, kirjastoissa yms.

Vierailija
52/58 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitteet tarkoitettu yli 140 senttisille, ja kyllähän lapset treeniä häiritsee. Mut niillä on kivaa, ja hyvä, kun liikkuvat. Joten treenaan iltaisin ja öisin, osin tämänkin takia. Ei ole öisin muita.

Aika pienet lapset ovat yli 140cm pitkiä… esim meidän tokaluokkalaiset kavereista monet.

Vierailija
53/58 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Treenaavatko ne vai leikkivätkö vain? Leikkipaikkoja kun taitaa olla joka kunnassa enemmän kuin ulkoliikuntapaikkoja. 

No mites äitinä pääsen mihinkään treenaan jos mun lapset ei sais siinä myös pyöriä ja kiipeillä? Sanon kyllä lapsilleni että ei saa mennä jumppaavien aikuisten lähelle eikä saa häiritä ketään ja pidän silmällä. Jos on kovin ruuhkaista en mene ollenkaan mut yleensä on tyhjänä tai vaan 1-2 ihmistä siellä.

Hyvää liikuntaa lapsillekin että saavat roikkua telineissä tai leikkiä mitä nyt leikkivätkään  samalla kun minä teen jonkun 20 minuutin kuntoilun.

Vierailija
54/58 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkinen tila kuuluu kaikille.

Nainen, avaa se suusi! Lapselle voi ihan ystävällisesti sanoa, että haluaisin nyt treenata ko laitteella. 

mitä jos se koululaisen riivattu vastaakin sulle; Odota vaan vuoroasi, olin tässä ensin, niin meillekin aina sanotaan jumppatunneilla...

Jos koululainen siinä laitteella treenaa, niin on ihan oikeassa. Sinun pitää silloin odottaa vuoroasi.

Välillä näitä juttuja lukiessa miettii, että toisaalta valitetaan kun lapset ja perheet ei liiku riittävästi. Sitten kun liikkuvat, niin pitäisi äkkiä ajaa pois sieltä liikuntapaikalta.

Ja toisaalla taaperoiden vanhemmat hermostuvat, kun kouluikäiset leikkivät leikkipaikalla ”liian rajusti”. Teinejä nyt karsastetaan yleisesti kaikkialla. Eivät saisi olla aikuisten eikä lasten tiloissa, eikä kauppakeskuksissa, kirjastoissa yms.

Itse kävin joskus kouluikäisen lapseni kanssa leikkipuisto-alueella, jossa oli leikkipaikka ihan pienille, sekä sellaista kiipeilytyyppistä aluetta isommille lapsille.

Ei lapseni kauaa jaksanut innostua, kun olisi kiipeilyn ja juoksemisen lomassa joutunut koko ajan varomaan ja väistellemään taaperoita, joita tuli pikkulasten alueelta tuohon isojen lasten alueelle.

Mutta sitten taas ulkoliikunta-paikallakaan ei saisi olla.

Yritä siinä sitten opettaa liikunnan iloa, jos toinen kokee kaikkialla olevansa tiellä.

Vierailija
55/58 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eri asia onko 12-v jalkapallon hrarastaja treenaamassa vai liituja syövä 6-v propellihattupää leikkimässä siellä samalla kun vanhempi tollottaa puhelinta. Lapsille on leikkipaikat erikseen. Ymmrärrät varmaan kun mietit vähän, toivottavasti.

Vierailija
56/58 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta me kaikki aikuiset ollaan samassa veneessä ja meillä on vanhemman velvollisuudet puuttua kun joku lapsi perseilee. Lapset oppivat esimerkistä ja olen opettanut lapsille miten laitteissa toimitaan ja miten muut otetaan huomioon. Lapset ovat niitä tulevaisuuden aikuisia. 

Ei, jos minä menen jonnekin treenaamaan itsekseni, minulla ei ole minkäänlaista velvollisuutta puuttua jonkun muun jälkikasvun tekemisiin. Se on tasan tarkkaan sen vanhemman tehtävä, tai sitten sen muun aikuisen henkilön jonka hän sillä hetkellä on valtuuttanut pitämään siitä lapsesta huolta. Ei millään tavalla kenenkään ulkopuolisen. Juuri tämän ajattelutavan takia ne lapset voi olla ongelma, niin ulkokuntosaleilla kuin muuallakin.

Kyllä mä ulkokuntosaleilla olen vieraille lapsille sanonut että hei ottakaa muut huomioon ja hei huomaatko sun jalka osui muhun kun pyörit tuossa ja voisitko varoa muita ihmisiä. Juu ärsyttää lapset jotka ei ota huomioon muita, mut ei ne ikinä opikaan jos kukaan ei niille sano.

Vierailija
57/58 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta me kaikki aikuiset ollaan samassa veneessä ja meillä on vanhemman velvollisuudet puuttua kun joku lapsi perseilee. Lapset oppivat esimerkistä ja olen opettanut lapsille miten laitteissa toimitaan ja miten muut otetaan huomioon. Lapset ovat niitä tulevaisuuden aikuisia. 

Ei, jos minä menen jonnekin treenaamaan itsekseni, minulla ei ole minkäänlaista velvollisuutta puuttua jonkun muun jälkikasvun tekemisiin. Se on tasan tarkkaan sen vanhemman tehtävä, tai sitten sen muun aikuisen henkilön jonka hän sillä hetkellä on valtuuttanut pitämään siitä lapsesta huolta. Ei millään tavalla kenenkään ulkopuolisen. Juuri tämän ajattelutavan takia ne lapset voi olla ongelma, niin ulkokuntosaleilla kuin muuallakin.

Ja tää ei ole sitä minä minä minä- ajattelua?

Vierailija
58/58 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista. Minusta on hienoa jos esim. teinit tai isommat lapset treenaavat samalla aikaa. Sehän on vain upeaa. Tarkoitin lähinnä aloituksella 2-6 vuotiaita lapsia jotka leikkivät ulkokuntosalin laitteilla ja heidän vanhempansa seurustelevat keskenään ( eivät ole tulleet treenaamaan, vaan tuovat lapset roikkumaan laitteisiin)

Pyysin kyllä lapsia antamaan tilaa, mutta se on kyllä kiusallista jos äiti/isä ei tajua tilannetta itse. Sanoisin kuitenkin, että nämä laitteet on tarkoitettu treenaamiseen eikä lasten leikkipaikaksi. 

Aloittaja