Huutaako muiden neljävuotiaat kaikki asiansa?
Tuo nelivuotias ei jatkuvasta ohjeistuksesta huolimatta ymmärrä mitä on normaali puheen voimakkuus. Hän huutaa kovalla äänellä kaikki asiansa.
Vaikka hän istuisi aivan vieressä hän kiljuu sanottavansa niin, että korviini sattuu. Sekoan vielä joku päivä.
Kuulo on tutkittu, siinä ei ole mitään vikaa. Mietin, että johtuuko huutaminen päiväkodista?
Kommentit (7)
Sanot vielä että ei huuda. Laita sormet omiin korviisi ja sanot,.että et kuuntele kun huutaa. Kun on valmis puhumaan,koputtaa sua olkapäälle. Jos se silti huutaa jatkat sormet korvissa.
Huutaa. Volyymi tapissa, jos vähänkin innostuu. Saati jos hermostuu. Palstan erinomaiset kasvattajat on tervetulleita meille kasvatustehtäviin.
Vierailija kirjoitti:
Huutaa. Volyymi tapissa, jos vähänkin innostuu. Saati jos hermostuu. Palstan erinomaiset kasvattajat on tervetulleita meille kasvatustehtäviin.
Tänään oli junassa tuollainen. Sitä kuunnellessa meinasi tulla hulluksi. Äitinsä ei tehnyt mitään, ilmeisesti kuuroutunut jo.
Paholaislapsi, Damien. Jotain outoa tuollaisessa on.
Kokeile vastata kuiskaamalla. Täällä tavalla saa joiltakin lapsilta säädettyä ääntä pienemmälle.
Sä et anna mitä hän haluaa ennenkuin on pyytänyt kauniisti. Huutaminen on tapa jonka olet hänelle sallinut.
Minä ilmoittaisin heti aamulla(viikonloppuna,en tarhapäivänä) että jos tänään aiot saada minut kuulemaan mitä asiaa sinulla on,minä vastaan vastaan vain kun puhutaan hiljaa. Samoin olisin täysin puhumatta,jos viesti ei mene perille. Ilmoittaisin vain,että minun kieleni tänään on hil jai suus ja kuis kaa minen ja yrittäisin kääntää tilanteen jonkinlaiseksi leikiksi/peliksi, jossa annetaan piste aina kun on osattu puhua normaalisti tai hiljaa ja menetetään piste,kun ei osata kuin huutaa tms. Ei tuollainen huutaminen ole todellakaan normaalia-millaista teidän vuorovaikutuksenne on yleensä? Oletko liian kiireinen,pysähdytkö hänen tasolleen juttelemaan tarpeeksi vai revitkö vain ympäriinsä päiväkodista kauppaan ja ruokapöytään ja iltapesulle ja nukkumaan? Oletko siis lapsellesi todella tarpeeksi ja tietoisesti LÄSNÄ? Yleensä lapset huutavat vain kun hakevat huomiota,eli etsi ratkaisua ensin itsestäsi.
No kiellä kiljumasta!
Voi hitto että nykyvanhemmat ovat kädettömiä ja aivottomia.