Marja-ala suhtautuu epäilevästi kotimaisen työvoiman (opiskelijoiden) käyttöön "nostaisi kustannuksia ja hintoja"
Miksi palkata lukiolaisia kun samalla rahalla saa kymmenen ulkomaalaista, sanottiin ennen.
Mutta mites nyt?
Kommentit (29)
Jos muutan mansikan rasia maksaa jo nyt 8€ ja 5 kg laatikko 45 €, niin mitä ne maksaisi suomalaisilla poimijoilla? Aikoinaan kun itse olin kesätöissä mansikkapelloilla, me oltiin kaikki paikallisia nuoria. Palkkaa tuli sen mukaan, miten paljon poimit. Jokainen vakka punnittiin. Työaika oli 4-5 h päivässä, kuudelta aloitettiin. Pitäisikö nykyään maksaa tuntiliksaa, vai miten tuo muuttui kannattamattomaksi?
Orjatyöläiset nostaa marjaporvarin jatetta. Asiallinen palkka tietenkin pienentää sitä. Alan investoinnit on olemattomat. Katteen ei tarvitse olla iso.
Niin marja ala on pettynyt kun muualta tulleita poimijoita oli helpompi kusettaa. Hallitus on kyllä tehnyt paljon, jotta myös suomalaisia työntekijöitä voitaisiinmpotkia vapaammin päähän.
Mutta "marjs-alalla" on jo vuosien kokemus, joten sille hallituksen linjaukset on jo tuttua ja opiskelijatvtietävät sen ja miettivät toiseenkin kertaan kun eihän sitä tiedä vaikka "marja-ala" olisi jo niinnkehittynyt, että vielä ihan sen kaikkia tapoja nöyryyttää javhyväksikäyttää työntekijöitä einole vielä ehditty kirjata lakiin. Esimerkiksi se on tainnut jäädä kirjaamatta, että ylitöistä eibtarvitse maksaa ja yyötapaturmista vastuu kuuluisi aina työntekijälle. Mutta onhan tässä vielä hallitus kautta jäljellä....
Niin ne hinnat ja kustannukset on nousseet joka alalla. Siitä huolimatta muutkin yritykset vaan yrittää pärjätä ja kykenevät kuitenkin maksamaan ainakin tessin mukaista palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
No voi nyyh. Jos bisnes ei kestä sitä että työntekijöille maksetaan kelvollinen palkka ja tarjotaan normaalit, asialliset työolosuhteet jossa ei kenenkään ihmisarvoa riistetä, niin antaa kaatua.
Tottakai kestää, onhan niin ennenkin tehty, ennen tätä ulkomaalaistyövoimabuumia. Mutta yrittäjän kate kärsii. Tulee pienempi voitto. Kestää pitempään päästä miljoonakerhoon ja saada iso talo ja muskelivene.
Espanjan isoilla mansikkatiloilla on kaikki työntekijät aivan afrikkalaisen näköisiä. Olen nähnyt. Eikös täälläkin saisi maahantulijoita pelloille töihin? Tosin ei siinäkään mitään, jos lukiolaisille kelpaa se työ.
Mistä se kertoo, että kotimaisen työvoiman käyttö lisäisi kustannuksia? - Eikö nykyisille makseta alan TES:in mukaista palkkaa, eikö työnantajamaksuja ja vakuutuksia ole hoidettu?
Hinnat ei välttämättä nouse, koska hinnat määräytyvät markkinoiden ja kysynnän mukaan. Mutta ainahan tuota voi käyttää verukkeena ja yrittää pyytää lisää hintaa. Ei se hullu ole joka pyytää, vaan se, joka maksaa.
Voi NYYYH kun ei saa en riistää vapaasti! Nää múlkut pitäisi kaikki järjestäin laittaa itse metsään konttamaan 20 tuntia per vuorokausi, ja ruoaksi pelkkää kalanruotosoppaa.
MARJAFIRMAT MAKSAA KUNNOLLA, TAI PITÄÄ TURPANSA KIINNI.
Kerätköön yrittäjät sitten itse marjansa niin ei tule kustannuksia ja saa pitää tuotot itse.
Hitto että tekisi mieli olla ostamatta näitä riistomarjoja ollenkaan. Taidan tehdä niin. Pistän mökille pystyyn oman mansikkamaan, ihan itseni iloksi. Puolukat, vadelmat ja mustikat saan metsästä, karviaiset ja puna-sekä mustaherukat omista puskista. Marja-aroniaakin löytyy.
Mun ensimmäinen työpaikka oli mansikkapellolla. 90-luvulla maksoivat ihan kelvollista palkkaa opiskelijalle. Sain ajokortin hankittua kahden kesän mansikanpoimintarahoista säästyneillä rahoilla. Kyllä suomalaisten nuorten palkkaamisen pitäisi olla edelleen mahdollista, kun kesätöiden saaminen on nykyään vaikeaa ja kaikki tarvisi rahaa.
Tässä yhden niistä ihmiskaupan toimijoiden tulos.
Kiantama - yritystiedot, päättäjät, taloustiedot
Yhtiön Kiantama Oy liikevaihto oli 14,05 miljoonaa ja tilikauden tulos 709 tuhatta. Liikevaihto laski 9,6%. Liikevoittoprosentti oli 10%. Tiedot perustuvat ...
Vierailija kirjoitti:
Espanjan isoilla mansikkatiloilla on kaikki työntekijät aivan afrikkalaisen näköisiä. Olen nähnyt. Eikös täälläkin saisi maahantulijoita pelloille töihin? Tosin ei siinäkään mitään, jos lukiolaisille kelpaa se työ.
Miksi oletetaan, että työhön palkattu marjanpoimija ja kuka tahansa lukiolainen olisi tulokseltaan yhtä hyviä? Saakohan lukiolainen edes viidenneksen poimittua samaan aikaan kun ammattilainen on poiminut laatikon täyteen?
Poimikoon mansikkasuut satsinsa itse viljelijän pellosta. Problem solved.
Sitähän tuo suomalainen maatalous yleensäkin on. Kauhea parku, jos ei Venäjältä saada enää lannoitteita tai ilmaisia poimijoita. Mitäs niistä ihmisoikeuksista, pääasia että maataloustukiaiset virtaa isännän pankkitilille.
Koskas nää kokkareet tekee Trumpit ja toteaa ettei pikkulasten tarvii mitään koulua käydä, sinne vaan pelloille ja metsiin ilmaiseksi riistettäviksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi oletetaan, että työhön palkattu marjanpoimija ja kuka tahansa lukiolainen olisi tulokseltaan yhtä hyviä? Saakohan lukiolainen edes viidenneksen poimittua samaan aikaan kun ammattilainen on poiminut laatikon täyteen?
Jos ne on niin vtun hyviä poimijoita, luulis palkanmaksun sujuvan...
Vierailija kirjoitti:
Kerätköön yrittäjät sitten itse marjansa niin ei tule kustannuksia ja saa pitää tuotot itse.
Raskas paskaduuni on kiva teettää halvalla siihen tottuneelle.
- mansikkayrittäjä
No voi nyyh. Jos bisnes ei kestä sitä että työntekijöille maksetaan kelvollinen palkka ja tarjotaan normaalit, asialliset työolosuhteet jossa ei kenenkään ihmisarvoa riistetä, niin antaa kaatua.