Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saavatko isovanhemmat päättää, miksi heitä kutsutaan?

Vierailija
08.07.2026 |

Vaikka nimet olisivat vauvan vanhempien mielestä typeriä. Jos vaikka täysin suomenkielinen isoäiti haluaa olla nonna, fammo, mami tai Nina-mama. (Kaikki esimerkit ovat tuttavapiiristäni.) Minulle tulee noista sellainen olo, ettei isoäiti hyväksy omaa ikääntymistään ja haluaa häivyttää sen noin. Ikään kuin mummina vaikuttaisi yhtään sen vanhemmalta.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Vierailija
2/19 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa päättää miksi haluaa itseään kutsuttavan, sitä ei muut päätä. Jokainen ihminen päättää myös itse kutsutaanko esimerkiksi toisella nimellä ei etunimellä. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa etteikö ihminen ymmärrä vanhenevansa, vaan sillä ettei kaikki tykkää esim mummottelusta, minun isä kutsui äitiään muoriksi, itseään halusi lastenlasten kutsuvan papaksi ei ukiksi tai vaariksi 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään lapsella on usein 4 isovanhempaa, kun ihmiset kuolevat vanhempina. Jollain ne täytyy erotella toisistaan. Myös isoisät esittävät kaikenlaisia toiveita.

Vierailija
4/19 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään lapsella on usein 4 isovanhempaa, kun ihmiset kuolevat vanhempina. Jollain ne täytyy erotella toisistaan. Myös isoisät esittävät kaikenlaisia toiveita.

Kaikissa kielissä ei ole tätä ongelmaa. Meillä tulee olemaan fammo ja faffa, mommo ja moffa. Nämä tulevat aika automaattisesti, niitä ei erikseen päätetä. 

Vierailija
5/19 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan sama, mutta tärkeintä mitä tekevät isovanhempina...olkoon vaikka muumi...

Vierailija
6/19 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus oli ketju, kun mummi halusi olla Elisabeth-isoäiti. Harmi vaan, että pienille lastenlapsille se oli liian hankala, joten hänen oli pakko siitä luopua.

Vierailija
7/19 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus oli ketju, kun mummi halusi olla Elisabeth-isoäiti. Harmi vaan, että pienille lastenlapsille se oli liian hankala, joten hänen oli pakko siitä luopua.

Voin kuvitella, miten hyvin 1-vuotias sen sanoisi... Epiape itoo... Verrattuna sanaan "mummi".

Vierailija
8/19 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No totta kai päättävät itse! Tuohan on ihan itsestäänselvyys. 

Vai kenen ajattelit asian päättävän? Siis oikeasti. Jokainen saa ihan itse päättää, miksi haluavat itseään nimitettävän. Jokainen voi itse päättää, haluatko löytää ensimmäistä vai toista nimeään, Jokainen vanhempi ihan itse päättää, onko lapselleen äiti, mama, äityli vai äippä ja isovanhemmat ihan itse määrittelevät, mitä nimitystä itsestään käyttävät.

Olisi todella epäkunnioittavaa, jos joku muu yrittäisi sanella nimityksen. 

Vierailija
9/19 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai saavat päättää. Kysehän on heidän nimistään. Sillä nimellä pitää kutsua, millä haluavat itseään kutsuttavan. 

Vierailija
10/19 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisinaan myös kahdeksan isoisovanhempaa.

Vierailija
11/19 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun molempia isoäitejä kutsuttiin mummiksi, mutta jos piti eritellä, kummasta on kyse, lisättiin eteen etunimi tyyliin "Liisa-mummi". Not a problem.

Vierailija
12/19 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jestas tuota halua hallita! Jos joku haluaa olla elisabeth-isoäiti niin olkoon, kyllä lapsi siitä oman muunnoksensa tekee. 

Vierailija
13/19 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jestas tuota halua hallita! Jos joku haluaa olla elisabeth-isoäiti niin olkoon, kyllä lapsi siitä oman muunnoksensa tekee. 

Itse hän siitä halusi luopua.

Vierailija
14/19 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai päättävät itse! Kuka muu sen sitten päättäisi? Todella outo kysymys.

Vierailija
15/19 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan itse saivat isovanhemmat päättää, millä nimellä kutsutaan. Erottamisen kannalta oli kiva kun toiset halusivat olla mummi ja ukki ja toiset mummo ja pappa. Tämä tuli kaikilta ihan luonnollisesti.  

Vierailija
16/19 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan halua olla joku "epipaipi". Siksi se Elisabeth-isoäitikin muutti mielensä, ihan omasta tahdostaan. 

Vierailija
17/19 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikissa kielissä ei ole tätä ongelmaa. Meillä tulee olemaan fammo ja faffa, mommo ja moffa. Nämä tulevat aika automaattisesti, niitä ei erikseen päätetä. 

Miten teette sitten, kun on serkukset yhtaikaa isovanhemmilla? Yksi sanoo moffa ja toinen faffa? Tosi näppärää.

Vierailija
18/19 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä toivoa, ja jos on mukavat isovanhemmat ja hyvät välit eikä toive ole aivan pöljä, niin sitä toivetta voi myös noudattaa. Mutta lapsethan oppivat nämä nimitykset kotina vanhemmiltaan, joten eivät isovanhemmat sitä yksin päätä. Esimerkiksi mami kuulostaa jo äidiltä enkä hyväksyisi sitä lapseni mummin kutsumanimeksi. Samoin pappa on röyhkeä toive, jos perheessä isä on jo pappa. Joku nonna voi olla myös nolo, jos tulee liian hienosteleva fiilis.

Vierailija
19/19 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No totta kai päättävät itse! Tuohan on ihan itsestäänselvyys. 

Vai kenen ajattelit asian päättävän? Siis oikeasti. Jokainen saa ihan itse päättää, miksi haluavat itseään nimitettävän. Jokainen voi itse päättää, haluatko löytää ensimmäistä vai toista nimeään, Jokainen vanhempi ihan itse päättää, onko lapselleen äiti, mama, äityli vai äippä ja isovanhemmat ihan itse määrittelevät, mitä nimitystä itsestään käyttävät.

Olisi todella epäkunnioittavaa, jos joku muu yrittäisi sanella nimityksen. 

Epäkunnioittavaa on myös, jos mummi haluaa olla mamma ja vaari haluaa olla pappa, mutta perheessä äitikin on mamma ja isä pappa. Kyllä siinä kohtaa voi vaan päättäväisesti mummitella ja vaaritella vanhukset hiljaisiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän