Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

raskaus ja alkoholi

Vierailija
20.05.2007 |

Miten vaarallista alkoholin vähäinen käyttö raskauden aikana on? Esin 1 siideri kerran viikossa tai lasillinen viiniä silloin tällöin. Esin ranskassa naiset kyllä käyttävät viiniä ruokajuomana myös raskauden aikana, ei sitä tosin lasitolkulla litkitä, mutta silti kiinnostaisi vaan tietää aiheuttaako vähäinenkin käyttö sikiölle vaaraa?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
20.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runsaan ja jatkuvan käytön haitat ja riskit tiedetään paremmin. Voi olla sattumaa jos otat lasin viiniä ja se jostain syystä vaikuttaa sikiön kehitykseen. Terveellä järjellä jä lääketiedettä tuntien itse sanoisin että yksi lasi silloin tällöin ei voi olla suuri riski, mutta 100% varmoja ei voida olla. Toisaalta jos lapsella on jokin (alkoholista riippumaton?) vamma/vaurio, lopetatko ikinä itsesi syyllistämisen jos olet juonut raskausaikana?

Hankala asia, itse haluaisin pihvin kanssa lasin punaviiniä, ja suoraan sanoen ärsyttää kun yksikin kulaus viinilasista on niin tuomittavaa. Muutenhan alkoholia on helppo vältellä, mutta itselläni punaviini + hyvä ruoka on yhdistelmä josta luopuminen on ollut " vaikeaa" .

Vierailija
2/7 |
20.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kunnon fas-oireyhtymää ei tule, ellei äiti juo humalaan asti. Mutta lievempiä vaurioita vauva _voi_ saada. Esim. keskittymishäiriöitä, oppimishäiriöitä jne. pientä kivaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
20.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy muistaa, että sikiön veressä on aina vähintään saman verran alkoholia kuin äidin.

Vierailija
4/7 |
20.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikko Fas voi tulla ilman humalaa! Mihin tietosi perustuu? Olen työssäni kohdannut paljon Fas-lapsia ja heidän äitejään. Fas/ Fae lasten kohdalla on kysy pitkäaikaisesta ja runsaasta alkoholin käytöstä.

Itse en käyttänyt lainkaan alkoholia kolmen ensimmäisen kuukauden aikana. Sen jälkeen otin hyvin vähän esim. punaviiniä juuri ruan kanssa. Alkoholiton punaviini (Alkossa myynnissä) oli minulle ainakin hirveä pettymys. Alkoholiton olut oli ihan ok. Siiderin korvasin Pommakilla.

Vierailija
5/7 |
20.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kukaan ei tiedä alkoholinkäytön turvallista rajaa. Ja siihen, että Suomessakin syntyy kovin paljon fas lapsia vuosittain.

Vierailija
6/7 |
20.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ne lievemmät vauriot ei.

Vierailija
7/7 |
20.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen vaikuttaa niin moni asia.