Aasialaisia marjanpoimijoita ei päästetty suomeen koska oli vahva epäily että heitä käytetään hyväksi.
Kertoo hyvin suomalaisten marjayrittäjien riistomoraalista.
Kommentit (88)
Sääliksi käy poimijoita, olisivat halunneet tulla Suomeen tienaamaan, mutta nyt se ei onnistu.
Vuosia käyneet jo täällä, tyytyväisenä aina loppusyksystä kotiinsa palanneet.
Vierailija kirjoitti:
Sääliksi käy poimijoita, olisivat halunneet tulla Suomeen tienaamaan, mutta nyt se ei onnistu.
Sinun käy sääliksi vain omaa kukkaroasi, kun jää tienestit saamatta tai kate pienenee, kun pitäisi maksaa reilua palkkaa poimijoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mätänee marjat nyt sitte metsään
Suomalaiset joutilaat eivät niitä viitsi poimia.
Suuri osa thaimaalaisista käynyt jo vuosia tyytyväisenä täällä ansaitsemassa, kunnes nyt heidät "pelastettiin".
Tämä kummastuttaa. Poimijat HALUSIVAT ITSE tulla poimimaan vuodesta toiseen. Palkalla elätti koko suvun vuodeksi. Nyt puolestaloukkaantujat ajoivat heidät ahdinkoon.
Marjat homehtuvat pelloille ja metsiin sillä kuluttajat eivät osta kalliita marjoja kuten ennen. Tässä keississä kaikki hävisivät. Tyytyväisiä?
Siinähän homehtuvat, jos ei arvon yrittäjän passaa maksaa sellaista palkkaa, jolla saisi vaikka suomalaisia nuoria niitä poimimaan. Kyllä niille raha kelpaa kesätyöstä, kun korvaus on asiallinen.
Arvon yrittäjä laittaa palkkakustannukset ostohintaan. Kuinka moni ostaa mustikkaa 20€/litra?
Se maksaa, joka tarpeeksi kovasti niitä mustikoita haluaa. Ja se ei todellakaan ole mikään oikeutus harjoittaa riistoa, jos reilulla korvauksella toiminta ei kannata. Tuolla perusteellahan kaikille työntekijöille voisi maksaa riistopalkkaa, kun silloin saisi tuotteiden hinnat niin alas, että ihmiset ostaa paljon enemmän!
Uskomattomia nämä perustelut taas. Pitää harjoittaa jotain sellaista toimintaa, joka kannattaa ihan ilmankin epäeettistä toimintaa.
Kuinka työtön tai muu rahavaikeuksissa oleva maksaa riistohintaa terveellisistä marjoista vaikka kuinka haluaa? Kerro! Miksi olet niin huolissasi thaikuista mutta et suomalaisista? Thaikuista jotka haluavat vapaaehtoisesti tulla Suomeen koska sillä palkalla elättää koko suvun vuoden verran.
Nyt nämä poimijat menenvät muihin maihin samalla hinnalla koska Suomeen ei päästetty.
Kirkasotsaiset vouhkaajat ovat tyytyväisiä?
Työttömät ja rahavaikeuksissa olevat tuskin ostelevat mitään marjalaatikoita muutenkaan, että kummallisia argumentteja taas. Marjoja saa ihan ilmaiseksi, kun itse poimii.
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistokateelliset käyttävät thaimaalaisia marjanpoimijoita hyväkseen, vievät heiltä mahdollisuuden hyviin tienesteihin saadakseen itse mahdollisuuden moraaliposeeraukseen.
Eniten tästä ”pelastusoperaatiosta” kärsivät ne poimijat!
Oikea ratkaisu olisi ollut tiukentaa valvontaa jos kerran epäillään väärinkäytöksiä.
Tämähän on vähän samanlainen päätös kuin jos minulle sanottaisiin että en saa mennä työpaikalleni ja jään ilman palkkaa, koska on mahdollista että työnantajani saattaa tulevaisuudessa rikkoa jotain lakia tai määräystä, vaikkei siitä olekaan todisteita.
Ihan absurdia!
Voi kuule kun niitä todisteita on ihan riittämiin monellakin alalla missä tätä riistoa tehdään. Telakat, rakennusala, ravintolat, matkailu ja tämä marjanpoiminta. Ja nyt sitten ne yrittäjät itkevät kun asiaan puututaan eikä voi enää niitä kerääjiä riistää. Meillä kyllä on riittävästi työttömiä joita palkata. Ai niin, mutta kun ei kiinnosta maksaa niille täyttä palkkaa ja kun ovat vielä tietoisia sopimuksista ja lakiasetuksista. No nyt vaan jokainen käy itse poimimassa ne ilmaiset marjat sieltä metsästä omiin tarpeisiin.
Jos ei jaksa itse kerätä metsämarjoja, tori.fi:ssä on yksityisiä marjanmyyjiä. Win-win myyjälle ja ostajalle suoramyynti ilman välikäsiä.
Vierailija kirjoitti:
Eli sinun mielestäsi ihmiskauppa on ok? Sitähän tämä on, heikompiosaisten hyväksikäyttöä oman hyödyn edistämiseksi.
M-1965 kirjoitti:
Muistutetaan tästä.
Paavo Teittinen: Pitkä vuoro - kuinka moderni orjuus juurtui Suomeen
https://gummerus.fi/products/pitka-vuoro
Kirja, joka hieman valottaa tilannetta. Löytyy lähes jokaisesta kirjastosta.
Up
Sitten kun tuomiot tulevat, noiden vilunkiyrittäjien maksettavaksi tulee sellaiset korvaukset, että samoja roistoja ei enää Suomen yritysmaailmassa nähdä. Korvauksia heiltä tosin tuskin saadaan kokonaan perittyä, mutta alan toiminta Suomessa toivottavasti tervehtyy.